Panssarivaunu. Ensimmäiset 40 tkm, huollot ja korjuut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kaapo kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: Minä olen käsittänyt että,päästöjen mukainen verotus, koskee kaikkia tuotavia autoja joiden päästöt eli yhdistetyn kaupunki ja maantiekulutuksen tehdas on ilmoittanut,ja se on ilmoittanut S300 turbodiesselille vm 98 yhdistelmäkulutukseksi 10,3 ,eli hiilidioksiidipäästö on 274g/km. Eli veroprosentti on 274/10+4eli 31,4%
Autot josta ei ole saatavissa päästötietoja,käytännössä ennen 2001 rekisteröidyssä,verotetaan painon mukaan jos asiakas ei pysty esittämään siitä luotettavia päästömittauksia.
Näyttää olevan kesällä verotettu vastaava 4/98 veroprosentti 30% verot yhteensä 7173,en ainakaan itse verottaisi uudella prosentilla joka on suurempi,ainoa poikkeus jos on niin huono tuuri,että on otettu käyttöön kesäkuussa 98 on vero prosentti silloin 32%,muina kuukausina/98 on prosentti 30.
Soittelin tuossa joutessani tulliin ja annoin siellä laskea verotusvaihtoehdot
a) maksan verot vanhan käytännön mukaan eli 30%
b) maksan uuden käytännön mukaan päästöön perustuen
c) maksan uuden käytönnän mukaan painoon perustuen

Autossa ei ole tyyppihyväksynnän yhteydessä annettua päästömäärää, vaikka sen saisi Veholta. Jos sen haen ja esitän, on vero 31,4%. Saan kuitenkin auton verolle kokonaispainon mukaan, jolloin veroprosentti 2610 kg dieselille on 28%. Jos leikitään, että auton verotusarvo on 25.000, tekee tuo erotus 500 ekkua. Paino- ja päästöperustaisella ero on jo 850 €.
Kyse ei ole kuitenkaan vain tuosta marginaalisesta 5-satkusta, vaan myös siitä, että auton markkina-arvon muutokset (tehdyt rempat, kustannusarviot tulevista, autoverolain muutoksen tuoma mahd. arvonlasku jne) voidaan valmiiksi oikaista 1.1.08 vireille laitettavasta uudesta verolaskennasta. Näin ei varsinaista muutoshakemusta tarvinne tehdä lainkaan - tälleesti ainakin tullissa neuvottiin.

Väliaikaisilla kilvillä on ajoaikaa itsenäisyyspäivään asti. Tiedä jos sitten peruuttaisi tuon veroprosessin ja aloitettaisiin tammikuussa uudelleen. Joulunpyhätkin osuvat niin, että viikko menee kaljoitellessa :shock: :lol:



Verotuksenko pystyy peruuttamaan,olen käsittänyt että jos peruttaa joutuu maksamaan 110euroa +10%maksuunpannusta verosta
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

jussilampi kirjoitti: Verotuksenko pystyy peruuttamaan,olen käsittänyt että jos peruttaa joutuu maksamaan 110euroa +10%maksuunpannusta verosta
Uuden lain myötä on tulli ja verottaja tullut vastaan tämän siirtymävaiheen aikana tuotuja autoja tekemällä tuollaisen väliaikasäännöksen. Jos auton verotus on laitettu vireille ennen 1.11.07 ja autosta on autovero vielä maksamatta, verotuksen voi katkaista ilman mitään erillisiä kuluja tai sanktioita. Verotus on peruutettava tämän vuoden puolella ja uuden verotuksen voi käynnistää aikaisintaan 1.1.08., jollon noudatetaan uuden lain pykäliä.

Oman auton verotuksen siirrän muutamalla viikolla siksikin, että veropäätös on tehty 6.11. Hallitus julkisti uuden autoverolain 1.11., joten haaveen mukaan myös auton markkinahintaa tarkastellaan uudestaan. Markkinathan reagoivat lakiin yhdessä yössä, jollon jo seuraavana päivänä vaihtoautoista tarjottiin yleisesti keskimäärin 10% alennuksia, joistain enemmänkin. Lakihan on vielä eduskunnassa vahvistamatta, mutta kaikki uudet taulukot on jo julkaista ja tullinkin kanta on, että tämän mukaan eletään. Kahtellaan kuinka käytäntö toimii...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kaapo kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: Verotuksenko pystyy peruuttamaan,olen käsittänyt että jos peruttaa joutuu maksamaan 110euroa +10%maksuunpannusta verosta
Uuden lain myötä on tulli ja verottaja tullut vastaan tämän siirtymävaiheen aikana tuotuja autoja tekemällä tuollaisen väliaikasäännöksen. Jos auton verotus on laitettu vireille ennen 1.11.07 ja autosta on autovero vielä maksamatta, verotuksen voi katkaista ilman mitään erillisiä kuluja tai sanktioita. Verotus on peruutettava tämän vuoden puolella ja uuden verotuksen voi käynnistää aikaisintaan 1.1.08., jollon noudatetaan uuden lain pykäliä.

Oman auton verotuksen siirrän muutamalla viikolla siksikin, että veropäätös on tehty 6.11. Hallitus julkisti uuden autoverolain 1.11., joten haaveen mukaan myös auton markkinahintaa tarkastellaan uudestaan. Markkinathan reagoivat lakiin yhdessä yössä, jollon jo seuraavana päivänä vaihtoautoista tarjottiin yleisesti keskimäärin 10% alennuksia, joistain enemmänkin. Lakihan on vielä eduskunnassa vahvistamatta, mutta kaikki uudet taulukot on jo julkaista ja tullinkin kanta on, että tämän mukaan eletään. Kahtellaan kuinka käytäntö toimii...

Joo varmaan siinä tapauksessa,kannattaa verottaa uudestaan,ja tosiasiahan se on että verotusarvo tippuu helposti 10% nykyisestä,ja jos vielä prosenttikin tippuu kun painon mukaan verotetaan.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kevät alkaa jo nykiä rinnassa, vaikka möhkö on vielä tullaamatta. Ensi viikolla kaiketi pitää lähteä uusintakierrokselle, kunhan tässä vielä kääräistään pari dokumenttia pumaskaan mukaan.
Asiaan liittyy tietenkin myös jo alunperinkin suunnitelmissa ollut pikantti piristys, toki ilman mitään kahden neliömetrin välicoolereita tai ämpärinkokoisia ahtimia.
Haastelin aiheesta parinkin eri tahon softanikkareita, joilta tuloksena yhtäläisesti oli, että möhkön OM606:een saadaan pelkällä elektroniikalla kolmisenkymmentä heppaa lisää ja vääntö sinne 400 Nm:n lukemiin.

Tämä tarkoittaa, että kiisselli rutistaa samat lukemat kuin Mersun 4,2 litran kasi. Huomionarvoista on myös se, että tuo vääntö syntyy 1600 rpm alkaen, kun se kasissa vaatii 3900 jenkaa. Tehoissa toki jäädään päivityksen jälkeenkin n. 80 hv, mutta vääntökäppyrä kompsensoinee eroa normaaliajossa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka tuo muuttaa kulkua, johon tosin en ole tyytymätön nytkään.

Kumma juttu muuten, että E-korissa samaan koneeseen luvataan vieläkin enemmän putua Liekö moteissa jotain eroa sittenkin vielä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Onkohan noita piristyksiä tehty kenenkään foorumilaisen vastaaviin motteihin?............ meinaan vaan että miten he ovat kokeneet muutoksen.
Eihän tota kai moottorin kestävyyden kustannuksella tehdä??
......kateellisena sitä vaan täällä ihmetellään, kun pensa kolmekakskymppiseen ei taida olla mitään kutittelua tehtävissä..... näin ainakin olen ymmärtänyt, hyvä kun perustehoillakaan pysyy läjässä :shock:
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ari V. kirjoitti:Eihän tota kai moottorin kestävyyden kustannuksella tehdä??
Ei tehdä kestävyyden kustannuksella sen koommin koneen kuin voimansiirronkaan osalta. Piristys sekä väännöissä että tehoissa on kuitenkin vain 15-16% luokkaa, joten toleranssia tekniikassa on vaikka kuinka. Taisi olla niinkin, että tiettyjen pajojen tekemät päivitykset säilyttävät takuunkin voimassa, jos pirssi sattuisi olemaan niin tuore.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ja kulutuskin tietysti pienenee softan jälkeen? 400 Nm on kyllä namua 1600 kierroksen kohdalla-varmasti! Ei siinä hevosia tarvitse hirnutella.
Ajettuani W204 220 cdi:tä taannoin voin sanoa, että siihen c-koppaan 400 Nm ainakin oli tosi mojovan tuntuinen-möhkö taitaa tosin painaa muutama sata kiloa enemmän-no mutta kumminkin. Mielenkiintoinen homma tuo softauksen tulos kuitenkin on! Milloin muutos toteutetaan möhköön?
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kaapo kirjoitti:Kevät alkaa jo nykiä rinnassa, vaikka möhkö on vielä tullaamatta. Ensi viikolla kaiketi pitää lähteä uusintakierrokselle, kunhan tässä vielä kääräistään pari dokumenttia pumaskaan mukaan.
Asiaan liittyy tietenkin myös jo alunperinkin suunnitelmissa ollut pikantti piristys, toki ilman mitään kahden neliömetrin välicoolereita tai ämpärinkokoisia ahtimia.
Haastelin aiheesta parinkin eri tahon softanikkareita, joilta tuloksena yhtäläisesti oli, että möhkön OM606:een saadaan pelkällä elektroniikalla kolmisenkymmentä heppaa lisää ja vääntö sinne 400 Nm:n lukemiin.

Tämä tarkoittaa, että kiisselli rutistaa samat lukemat kuin Mersun 4,2 litran kasi. Huomionarvoista on myös se, että tuo vääntö syntyy 1600 rpm alkaen, kun se kasissa vaatii 3900 jenkaa. Tehoissa toki jäädään päivityksen jälkeenkin n. 80 hv, mutta vääntökäppyrä kompsensoinee eroa normaaliajossa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka tuo muuttaa kulkua, johon tosin en ole tyytymätön nytkään.

Kumma juttu muuten, että E-korissa samaan koneeseen luvataan vieläkin enemmän putua Liekö moteissa jotain eroa sittenkin vielä.


Kyllä kait se varmaan täysin sama kone,Saksalainen ohjelmantekijä Wetterauer jolle saa myös Saksalaisen TUV-hyväksynnän antaa just samat tehot E-300 ja S-300 eli150/204 4400U/min
370Nm /2000U/min,mm.digitunig näyttää käyttävän S-samaa ohjelmaa,Vääntökäyrä näyttää kyllä hyvältä,maksimivääntö käytännössä 1800-3000U/min ja vielä 350Nm/4000,mutta näköjään E-uskaltavat panna rajumman ohjelman koska auto kevyempi,156kw ja 415 Nm,varmaan pelkäävät S-painon takia vaihteistoa tms.mutta Kone on varmaan sama.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ei siinä painon tai minkään muun vuoksi tarvitse pelätä lastuttamista :) Esim. tämmöstä kehiin: http://hs-elektronik.com/datenblatt-d/m ... 300td.html 8)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minun mielestäni Kaapoa on neuvottu aivan oikein.
Tämän moottorin ahdinasia on varmasti niitä kalutimpia aiheita turbot-puolella, vieläpä ylivoimaisesti.
Se kait nyt jo aika varmaksi tiedetään, että tuolle ahtimelle riittä ne parisataa horsea.
Ottaa sieltä nyt ne turhat "löysät" poikeen, vakiomoottorista.
Painavassa autossa, ahtimella tulee helposti paha olo.


Muutenkin, sellainen asia on vielä kokonaan riitelemättäkin, kun niiden "kovien, tai voima-ohjelmien" tehot.
Olen kyllä niiden suhteen tavattoman skeptinen.
Paperiteho - todellinen teho.
Rullilla eroa voidaan saadakkin, mutta käytännön ajussa todellisuus voikin sitten olla vähän ihmeellisempi, kun moottori ja ahdin on saatu kunnolla lämpiämään.
Rullilla moottori on vähän eri tilanteessa.
Tuleekohan loppujen lopuksi "enemmästä" mitään etua.
Se ahtopaineen nostopolku kun on vakioahtimilla niin tavattoman äkkiä kuljettu loppuun.
No, tämä ei nyt oikeastaan kuulu tänne.
Kunhan pelottelen Kaapoa, kateuksissani.:lol:


Ihan "normilastussa" on varmasti hinta - laatu - luotettavuus- ihan parhaassa suhteessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Leka kirjoitti:Ei siinä painon tai minkään muun vuoksi tarvitse pelätä lastuttamista :) Esim. tämmöstä kehiin: http://hs-elektronik.com/datenblatt-d/m ... 300td.html 8)


Ei mistään pelkäämisestä olekkaan kysymys,mutta useilla ohjelmantekijöillä jotka ovat tehneet S-koriseen vähän kesymmän version kuin samaan koneeseen E-sarjassa on varmaan joku peruste asialle,enkä sano että näin on mutta on ainakin syytä epäillä ettei ne ole ihan apukoulupohjata jotka näitä ohjelmia kehittelee.
mm. yhdessä Audi mallissa on 6-vaihteisena otettu 30Nm enemmän kuin 5-vahteisessa,vaikka sama moottori ja jokainen varmaan tajuaa että tähän täytyy olla peruste.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

jussilampi kirjoitti:...mm. yhdessä Audi mallissa on 6-vaihteisena otettu 30Nm enemmän kuin 5-vahteisessa,vaikka sama moottori ja jokainen varmaan tajuaa että tähän täytyy olla peruste.
6-lovinen kestää enemmän vääntöä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Mesedesi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:...mm. yhdessä Audi mallissa on 6-vaihteisena otettu 30Nm enemmän kuin 5-vahteisessa,vaikka sama moottori ja jokainen varmaan tajuaa että tähän täytyy olla peruste.
6-lovinen kestää enemmän vääntöä?

Niinpä juuri,eli kyllä siihenkin miksei S-korisesta oteta samaa tehoa mitä E-sarjasta ohjelmoinnissa,vaikka sama kone, on omat syynsä.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Hohoh, eli kannattaa olla todella varovainen jos menee lastuttamaan 300 kiloa möhkö-ässää kevyemmän väyrys-300 TD:n ja erehtyy hyödyntämään vääntöä neljä päällä ajettaessa :lol: :lol: Mitä katselin niin eipä monen hepan ja njyyttonin eroja ole ja moni tarjoaa saman verran lastutettuna molemmissa koreissa. Mutta kai siihenkin on syynsä miksi monilla on omat softansa samamoottorisiin väyrysen 200 CDI:hin ja 220 CDI:hin. Meidän 200 CDI-väyrynen toiminut täysin moitteetta viimeiset lähes 100 tkm kaks-kaks-kymppisen "voima"-chipillä ja vielä on selviämättä miksi lastu olisi huono :D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Taas pientä päivitystä topikkiin. Muutaman viikon pakkoseisokin jälkeen pirssi on taas liikenteessä, tullauksen uusintakierros alkoi ja kävin eilen hakemassa uudet ajoluvat. Alla ovat nyt Nokian uudet Vitoset vakiokoossa 235/60-16. Melko massiiviset kiekot, lienevät jo lähellä katumaasturikokoa :shock:

Nyt ainakin ensimmäisen 200 km ajon jälkeen rengas tuntuu sopivan möhköön erittäin hyvin. Kelit ovat vaihdelleet todella paljon, joten kaikkeen on saatu tuntumaa. 15 cm lunta, jäistä tienpitaa, sulaa asfalttia, räntäloskaa.
Meno on vakaata ja tasaista kaikille em. pinnoilla. Vitosen pito on hyvä niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissakin, samoin sivuluisua helposti aiheuttavissa paikoissa. Ääritilanteita en ole tietty kokeillut. Lumisilla pinnoilla pirssi irtautuu matkaan tasaisesti, mutta jäisellä alustalla tahtoo kolmiovalo tuikkia, vaikka pirssi lähtee lootan W-asetuksella kakkosella. Joka tapauksessa turvallisuustuntuma on vallan toiselta planeetalta kuin W126 Pirelli Carvingeilla.

Nokialainen siis vastaa melko tarkkaan niitä ominaisuuksia, joita rengastestit ovat kehuskelleet. Tosin kiekkoa on moitittu myös meluisaksi. Onko sitten autolähtöinen juttu, mutta ei sisälle kyllä kuulu meteliä sen enempää kuin kesärenkaillakaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Kaapo:
Nokialainen siis vastaa melko tarkkaan niitä ominaisuuksia, joita rengastestit ovat kehuskelleet. Tosin kiekkoa on moitittu myös meluisaksi. Onko sitten autolähtöinen juttu, mutta ei sisälle kyllä kuulu meteliä sen enempää kuin kesärenkaillakaan.

Oman ostin talvirenkaat alla ja ihmettelin, että onpa hiljaiset. Keväällä odotin innoissani kesärenkaiden vaihdon yhteydessä, että kuinka paljon hiljasemmaksi auto vielä muuttuu. "Pettymyksesksi" huomasin, että kesäkumit eivät olleet oikeastaan yhtään hiljaisemmat, paitsi täysin uudella asfaltilla. Kesäkumit olivat kyllä jo aika finaalissa, eli ohuella pinnalla, mikä vaikuttaa ääniin, mutta yllättävän pieni ero on ässän alla kesä ja talvi(nasta)gummeilla. W140 kun on auto jossa vain rengasäänet kuuluu, muuten rauhaa riittää kabiinissa.

Onkos noi Kaapon Nokialaiset siis nastat vai kitkat?
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nastat ovat nämä kiekot. Varsin raskailla keleillä on ajeltu ja suurin piirtein puolet on ollut kaupunki- ja taajama-ajoa. Sitä taustaa vasten kulutus on ollut mielestäni maltillinen. Kahdella tankillisella on päästy 2331 km eli 8,58 l / 100 km tuostako sitten tulee.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Joo, samalla menee kuin tuo oma w123 300D:kin. Kyyti on kyllä eri planeetalta. Koskas aattelit käyä lastuttamassa?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Haisuli kirjoitti:Koskas aattelit käyä lastuttamassa?
Eiköhän se tuossa kevään korvalla tule ajankohtaiseksi, kun saadaan lumet pois ja enemmän kitkaa tien ja renkaan väliin :lol: Vaikka renkaat ovat tuliterät, tahtoo tuo liukkaamissa kohdin sutaista vielä kolmosellakin, varsinkin jos ylämäkeen työntää vakkari päällä - se tuntuu kaasuttavan kovasti reippaammin kuin jalalla ilkeäisi polkea.
Ei tuo kovin laiska ole vakionakaan, kulkee rutkasti paremmin kuin teholukemien perusteella luulisi. Mutta koskaan ei pieni lisä ole pahitteeksi :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, tulihan se veromätkykin sieltä vihdoin viimein. Jaa ettäkö paljonko sitä 1998-mallisesta kiisselimöhköstä sitten rokotetaan, tämän vuoden taksoilla mitattuna? No arvatkaa... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

No arvataanpas että 8800 euroa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No vähän tuon päälle tarjosivat ensimmäisellä kierroksella. Tämän uuden lainmuutoksen jälkeen, kun otettiin revanssi, niin putosi sentään pedon lukuun + 6 eli 6666 ja 49 senttiä päälle.
Kaipa se täytyy valittaa sekin vielä, mutta päästiin jo lähemmäs kohtuullisuutta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Panssarivaunu. Veroa tuli että tukka lähtee.
Onneksi, mikäli kuvaan on uskomista, Kaapolla on noita karvoja kiskottavaksi. :lol:
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kauhuskenaariot möhkön kalleudesta ylläpidettäväksi ovat osaltaan vähän laimentuneet. Tokihan tuohon löytyy veretseisauttaviakin osia, mutta tällä kertaa päästiin säikähdyksellä.
Maahantuontikatsastuksessa syyskuussa suikkapää varoitteli, notta etujarrupalat ovat jo siellä ehtoopuolella. No nyt 16.000 km myöhemmin pääsiäisenpyhinä alkoi varoitusvalo sitten tuikkia sillon tällöin.

Eli uudet piti hakea. KL:n kurssilla setti teki johtoineen 53 ekkua, jota ei osaa pitää kovin pahana. Uudet pyyhkijänsulat irtosivat 20 eerolla, joka siis tarkoittaa, että ne oli itse askarreltavapaskarreltava runkoihin. Tämä vei vartin verran, joten kyllä silläkin tuntipalkoille pääsee :lol: Runkoineen Boschit olisivat sitten olleet karvaiset 90 eeroa :x Mutta pyyhkivät nuokin moitteetta, eiköhän runko kestä parit kolmet kumit.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Ei ollu kalliit jarruosat.

Mutta jos pyyhkijöiden pelkät kumit maksaa n.20€, niin siinä sitä on hinnassa katetta kumiliuskoilla, sikäli kun oikein ymmärsin...? On sentään oikeassa rahassa n.120mk, kumisuikaleista! :shock:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kaapo sulta nyt on pidemmän aikaa puuttunut kunnon kuvaraportti autosta ja Daamin kanssa vierekseltään.

Semmoista odoteltaisiin.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juselius kirjoitti:Ei ollu kalliit jarruosat.

Mutta jos pyyhkijöiden pelkät kumit maksaa n.20€, niin siinä sitä on hinnassa katetta kumiliuskoilla, sikäli kun oikein ymmärsin...? On sentään oikeassa rahassa n.120mk, kumisuikaleista! :shock:
Aivan näin. Kaksi kumiliparetta 20 € vs. kahden pyörän jarruhilppeet tunnistinpiuhoineen 53 € on kyllä traagista. Mutta jospa nuo Possin sulat ovat jotain korkea- ellei nanoteknologiaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ere866 kirjoitti:Kaapo sulta nyt on pidemmän aikaa puuttunut kunnon kuvaraportti autosta ja Daamin kanssa vierekseltään.
Semmoista odoteltaisiin.
Onpa puuttunut, juu :oops: . Vaan ovat olosuhteetkin olleet sitä paljon, ettei kuvaamaan ole oikein päässyt. Viikonloppuisin ei ehdi, tuo vie kumminkin jonkun tunnin ja päivännäkö on pitänyt käyttää tarpeellisempaan puuhaan kotinurkissa tai mökillä. Vasta nyt alkaa päivälä olla mittaa sen verran, että valoa riittää kuvailuun vielä jopa työpäivän päälle tai viikonvaihteessa muuten vaan.
Kyllä tuo puuha mielessä on kummitellut vähän väliä, mutta eiköhän se tästä. Kirjallista osuutta raporttiin sen sijaan on jo valmiina.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No pitihän se möhkö viedä sitten leimalle taas kerran. Syynä oli jo tuossa aiemminkin todettu juttu, että vedätin verotuksen vuodenvaihteen yli auton ollessa seisokissa jonkun aikaa. Syyskuun alussa tehty ensimmäinen katsastus oli siis muodollisesti mennyt vanhaksi rekisteröintiä ajatellen.

Katsastaja tarttui toimeen rekisteröintikatsastuksen vaatimalla pieteetillä. Nippelit ja nappelit pelasivat. Alustasta ei löytynyt löysiä. Jarrut ovat kaiketi iskussa, etujarrut 3,0/3,0 ja takajarrut 2,6/2,4. Se aika ongelmallinen seisontajarru lienee tässä mallissa toisenlaista konstruktiota, koska sille ei tehty mitään ennen katsastusaktia ja dynå näytti 2,3 / 2,5. Siis melko tasaisesti nuo ottavat.
Savutusarvo oli 0,57 josta en osaa sanoa sitä tai tätä, mutta sallittuun rajaan toleranssia on kaiketi kosolti. Kyllä noilla eväillä kaiketi ensi leimaan asti pärjää ilman isompia virityksiä. Kilpien pitäisi olla saanteissa ensi viikolla eli pääsee näkemään, mikä tämän laitteen lopulliseksi identiteetiksi tulee :shock:
Mutta nämä siirtokilpisten katsastusmaksut ovat kyllä totaalista ryöstöä, 200 ekkua :x Kun kauhistelin hintaa, virkailija sanoi kyseessä olevan varsin vaativa ja kattava tarkastus. No itse tapahtuma oli tasan saman kestoinen kuin tavallisen vuosikatsastus. Tosin katsuri teki sellaiset puoli tuntia paperihommia perähuoneessa, tuloksena tukku erilaisia dokumentteja ja todistuksia. Mutta veikkaan, että englantilaisomistus A-katsastuksessa ei ainakaan ole laskenut hintoja :evil:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tästähän tuli dokumenttikin hiljattain(MOT?)..kuinka hinnat ovat karanneet käsistä katsastusasemilla.Vakioselitys on esim.laitteiden hankinta,mutta mitäs uutta oikeastaan on tullut kuin iskaritesteri?Sitäpaitsi mielestäni katsastus on tapahtumana (ainakin tuntunut) muuttuvan läpihuutojutuksi entiseen verrattuna.Kaiketi voi uusien autojen(tai vähän vanhempien ökyautojen kuten Kaapolla) kohdalla vaatia enemmän tietotaitoa ja kouluttautumista katsastajilta kuin ennen vanhaan,kun kaikki oli simppelimpää.tiedähäntä?Taidan puhua läpi päähäni,ja päätänkin aiheen vierestä kirjoitetun raporttini tähän.Ari Tanninen,Washington.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin