Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MouTine »

karra kirjoitti: Ma 29.01.2024 20:46
740 GLE kirjoitti: Ke 03.01.2024 18:35 Onko jotain estettä teippikilpien mukaan ottamiselle jo Suomesta?

Viimeksi Ruotsista autoa noudettaessa tuo oli toimiva tapa. Ruotsalainen myyjä ruuvasi koeajon jälkeen kilvet irti ja ne jäivät hänen palautettavakseen. Me teippasimme konttorilta mukaan otetut teippikilvet ikkunaan ja ajoimme suomalaisen vakuutuksen turvin kotiin.
Työkaveri kyseli minulta asiaa, eli miehensä oli kysellyt ruotsalaisista autoliikkeistä autoa, kolmesta - ja kukaan ei suostunut myymään suomalaiselle. Onko siellä joku uusi juttu nyt... vai oliko vaan osunut kolme mulkkua myyjää kohdalle.

Olivat kehottaneet ottamaan yhteyttä välitysfirmoihin, siis yksityiselle eivät suostuneet myymään.

Toin auton joulun alla sveduista ja sain pitää kilvet, myyjäliike ei halua niitä takaisinkaan edes!
Tota oli jo 2016 kun käytiin kaverille hakemassa C55:nen. Oli pakko ottaa mukaan yks kpl ihmistä jolla Ruotsin passi, muuten ei luonannut.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Työkaveri yrittänyt autoa ostaa ruotsista ja norjasta, toistakymmentä liikettä ja autoa kysyttynä ja aina tulee radiohiljaisuus kun käy ilmi että suomeen.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 582
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Välitys firman kautta voi vielä onnistua, mutta yksityisen on vakkea saada ostettua. Mitäköhän on tapahtunu? Käytös on muuttunu niin paljon.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Su 03.07.2022 17:14
sportsman kirjoitti: La 02.07.2022 12:16 https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... hantuonti/

Ei käsittääkseni muutoksia, lähinnä hyvä huomioida ,että tarrakilpien käyttöoikeus loppuu autoveron lapun eräpäivään. Nykyisin taitaa autoveropäätös tulla kohtuullisen nopeasti, tietysti tuollaisen kohdalla voi hetken joutua odottamaan, mutta eikös tuohon ole nolla vero, sillä ei kai tuolloin ollut Suomessa autoveroa? Autoveropäätös pitää tietysti hakea.
Nollaveropäätös tuli perjantaina kotiin. Onko se tarrakilpien voimassaolo sitten 2 viikkoa päätöspäivästä? Ihan vaan mielenkiinnosta ... kilvet on eri kaupungissa enkä pääse heti niitä hakemaan. Tosin en aio ajaakaan eli ihan sama ...
Nyt on taasen mielenkiintoinen homma.

Minulla on nääs autotallissa ruotsintuonti projektina jossa katsastus voimassa, on nimittäin skattebefriad versio eli sellainen jota ei tarvitse enää siellä katsastaa :lol: . Vuosimalli 1939.

Kuva

Veropäätöstä en aio hakea ennen rekisteröintikatsastusta koska sitten minulla ei olisi mahdollisuutta ajaa autoa keväällä, ennen katsastusta. Kun teen verottajalle käyttöönottoilmoituksen niin voinen sitten alkaa ajamaan autossa olevilla Ruotsin kilvillä, autoa ei ole käsittääkseni poistettu Ruotsin rekisteristä. Autolle pitää ottaa toki vakuutus.
Traficom kirjoitti:Tee rekisteröintikatsastus katsastustoimipaikalla ennen ensirekisteröintiä. Suosittelemme ottamaan itselle kopion ulkomaisesta rekisteröintitodistuksesta mahdollista myöhempää käyttöä varten. Hyväksytystä rekisteröintikatsastuksesta saat rekisteröintikatsastustodistuksen, jota tarvitset ensirekisteröintiin. Lisätietoa rekisteröintikatsastuksesta sekä rekisteröintikatsastustodistuksen voimassaolosta saat katsastustoimipaikalta.
Mitenköhän tuo rekisteröintikatsastetaan kun siinä on tavallaan "liikenne"katsastus voimassa, vai onko se? Se on vapautettu katsastuksesta. Auto on katsastettu Ruotsissa viimeksi 1996 :shock: . Pitää tietenkin auto laittaa liikennekelpoiseen kuntoon; eiköhän sille tehdä se määräaikaiskatsatus, ihan oman turvallisuudenkin takia se on hyvä tehdä.

Löysin vielä yhdeltä katsastuskonttorilta lyhyet 5-merkkiset kilvet, ne saa sitten mustina tilattua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Menee Suomen sääntöjen mukaan, eli katsastus pitää olla vuoden sisällä toimitettu jotta sitä ei tarvisi täälä leimata. Vähän sama kun Saksassa autot katsastetaan joka'toinen vuosi mutta ei auta Suomeen laahattaessa jos mennyt yli vuoden.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

MouTine kirjoitti: Ti 06.02.2024 16:29 Menee Suomen sääntöjen mukaan, eli katsastus pitää olla vuoden sisällä toimitettu jotta sitä ei tarvisi täälä leimata. Vähän sama kun Saksassa autot katsastetaan joka'toinen vuosi mutta ei auta Suomeen laahattaessa jos mennyt yli vuoden.
No niin, tämä selvä!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
jusse
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 21.10.2017 12:03

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jusse »

Suurimmalle osalle tämä tuttua, mutta ehkä iloa joilekkin :)

Tässä hieman tarinaa autonhankinnasta Ruotsista. Hieman oli ihmettelyä miten tuo menee, kun oli ensikertalainen..

Katselin C300de AMG line malleja Ruotsista ja sopiva löytyi Mercedes liikkeestä. Auto oli vielä Mercedes Certified,
mutta iloa tuosta ei sinäänsä ole, koska tuo takuu ei toimi Suomessa (maakohtainen). Luottoa toki tuo lisäsi ja myyjä ei ollut trokari..
Jos autoissa on ongelmia, niin ymmärtääkseni Ruotsin myyjillä on myös vastuu vaika auto tuodaan Suomeen.

Eli Mercedes liike ja Certified auto, mikä näytti varusteineen yms sopivalta niin tästä sitten tuli kaupat tehtyä.

Itse katselin paljon ohjeita tuontiin liittyen ja osa netin syövereistä kaivetusta tiedosta on vanhentuneita.
Paljon tuli luettua, kun aiemmin ei ole autoa tuotu maahan. Osassa neuvotaan siirtoloupaa, mutta ei sitä taida aina tarvita.

Mutta itsellä meni näin koko ostoprosessi.
Kaikki tässä hoitui kaikki yhteydenpito myyjään lähes sähköpostin kautta, tosin soitin myyjälle tarkentaakseni joitakin asioita.

Hain Carfax tiedot autosta.
Pyysin myyjältä "Varudeklaration" tiedot ja digitaalisen huoltokirjan otteen.
Otin yhteyttä myyjään sähköposti + puhelu
Tingin hintaa.
Kun kaikki oli ok, niin päätin ostaa auton.
Sovin myös toimituksen Tukholmaan ja että saan Ruotsin kilvet mukaan + rekisteriotteiden DEL1 ja DEL2.
Kun kaupat olivat selvät, niin myyjä lähetti kauppakirjan, minkä lähetin allekirjoitettuna takaisin sähköpostilla.
Laskun saatuani maksoin auton etukäteen.
Varasin tarvittavat matkat.
Tein vakuutukset kauppakirjan VIN numeron mukaan vakuutusyhtiöni kanssa Ruotsiin ja Suomeen.
Otin auton vastaan Tukholmassa.
Menin Suomen lautalle.
Tein vero.fi käyttöönottoilmoituksen saapumispäivälle Suomeen.
Tulliin ei tarvitse pysähdellä. Autossa on Ruotsin kilvet ja käyttöönottoilmoitus tehty.
Ajoin Ruotsin kilvillä kotiin ja ajoin näillä siihen asti, kun sain Suomen kilvet.
Tein autoveroilmoituksen (aikaa 5 pv tuonnista jos muistan oikein).
Vein auton rekisteröintikatsastukseen. Täällä tarvitaan DEL1 ja DE2. Meni kevyesti, kun katsatus oli voimassa.
Autoveropäätöksen jälkeen maksoin veron Vero.fi kautta.
Hain kilvet konttorilta ja laitoin kilvet paikalleen.
Ilmoitin rekisterinumeron vakuutusyhtiölle

Kaksi viikkoa maahantuonnista ja autolla oli Suomen kilvet.
Rontta300
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 30.08.2023 21:23

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Rontta300 »

Viikko sitten toin uudenkarhean GLE400:n. Mersun liike käytti Christoph Kroschkea joka toimii Koblenzissa. Sain valita joko 15 tai 30 päivän kilvet. PDF:t lenteli suuntaan ja toiseen kun allekirjoitin ja lähetin niille valtakirjoja. Paperit ja kilvet oli autossa, kaikki valmiina ja sen kun ajoin Mainzista Traveen ja laivaan.
Kolmisensataa euroa koko palvelu. Ainakin sillä kertaa. Veropäätöstä odottelen.
Ei sillä rahalla minusta kovin monta ylimääräistä päivää asustele Saksassa ja ravaa virastoissa

https://www.kroschke.de/
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18094
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saksa on sillä tavalla kiva maa, että sieltä kannattaa ostaa mersu, koska sillä tavalla saa hankittua sen huomattavasti edullisemmin verrattuna siihen että ostaisi Suomesta.
Saksa on myös sillä tavalla kiva maa, että sinne kannattaa myydä mersu, koska siellä arvostetaan autoja aivan eri tavalla kuin täällä junttilassa.

Kummastakaan ei ole omakohtaista kokemusta, mutta näin olen ymmärtänyt tietäjien kirjoituksista.
No, mersulla ja mersulla on kai jotain eroa, mutta lähtökohtaisesti sieltä autoa ostaessa näyttäisi kannattavan myös myydä auto samalla reissulla. tai toisinpäin :D
wiimax.fi
U-mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 29.06.2022 09:28

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja U-mies »

Hieman pohdintaa ja kysymyksiä auton tuonnista jne.
Harkinnassa olisi (ehkä) hankkia Saksasta MB GLC200 Coupe kevythypridi (C254). Miksikö? Siksi, että ko. versiota ei Suomeen tuoda, eikä blugin hypridi ole vaihtoehto itselleni (sen tarkemmin tätä avaamatta). Kohteena olisi uudehko, alle vuoden rekisterissä ollut ns. "vuosittainen auto" kuitenkin niin, että Suomen verottajan määritelmä käytetystä autosta täyttyy (vähintään 6kk rekisterissä/yli 6tkm ajettu) jolloin vältytään maksamasta ylimääräistä ALV:ta (Saksa19% vs. Suomi 25,5%). Etu hankintahintakategoriassani 3000-4000€.

Hieman kuitenkin mietityttää verotus, kun mallia ei tuoda Suomeen. Verottaja ei siten pysty määrittelemään autoverolain mukaista verotusarvoa Suomen jälleenmyyntihinnoista kun mitään vertailuhintoja ko. mallista ei ole saatavilla. Ei uusista eikä käytetyistä. Vero-fi-sivujen autoveroaskureista, eikä toteutuneista autoverotaulukoista (exell) ole apuja. CO-arvon peruste on kyllä itselleni selvä kuten muutkin autoverolain pykälät käytetyn auton hinnan määräytymisestä, mutta kuitenkin mysteeriksi jää tarkemman verotusarvon määrittely.

Kysymys kuuluukin, että olisiko jollain foorumilaisella kokemusta saman kaltaisesta ja toteutuneesta tuonnista ja verotuspäätöksestä? Ja toinen kysymys; kuinka tarkasti verottaja on veropäätöksessään yleensäkin perustellut mihin päätös perustuu?
Näihin jos joku pystyisi vastailemaan OMASTA kokemuksesta, niin olisi mukava lukea.
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Taski »

Googleta verottajan sivuilta tai finlexistä tmv. takaisinlaskentakaava, saat haarukoitua sitä veron määrää ainakin jonkin verran, ellei suoraa vertailukohtaa ole.

Verottajalta saat kyllä listauksen vertailukohtana käytetyistä autoista veropäätöksen mukaan.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

Käytetyn auton verotuksessahan käyttöönottopäivä ratkaisee auton vuosimallin, eikä se milloin auto on vamistettu? Minulla on kiikarissa parikin autoa jotka ovat vuosimallia 2008, tuotu uusina Ruotsiin jossain välissä ja molemmat otettu liikenteeseen eli auton ensirekisteröinti 2010 puolella. Verottaja laskee auton varmaankin vuosimalliksi 2010?

Ei sen puoleen ei noita ole tuotu yhtään, mitä taulukoita tutkailin. Oisko 2023 tuotu 2 kpl 2007 malleja, muita en lähivuosina löytänyt. Eli verrokkiautokin on veroherralla hakusessa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ma 19.05.2025 14:14 Käytetyn auton verotuksessahan käyttöönottopäivä ratkaisee auton vuosimallin, eikä se milloin auto on vamistettu? Minulla on kiikarissa parikin autoa jotka ovat vuosimallia 2008, tuotu uusina Ruotsiin jossain välissä ja molemmat otettu liikenteeseen eli auton ensirekisteröinti 2010 puolella. Verottaja laskee auton varmaankin vuosimalliksi 2010?

Ei sen puoleen ei noita ole tuotu yhtään, mitä taulukoita tutkailin. Oisko 2023 tuotu 2 kpl 2007 malleja, muita en lähivuosina löytänyt. Eli verrokkiautokin on veroherralla hakusessa...
Itse asiassa 2008 nousi ne veroprosentit, mitä katsoin taulukoista niin noista on maksettu autoveroa 40...50 % vs 2007 malleista taasen 27,2%.

Isoista mersuistakin on mennyt muhkeat prosentit, esim 2008 S 63 AMG veroprosentti oli tasan 40 viime vuonna verotetusta, ja yksi GLE 63 AMG oli 45,2%. Hyvä Suomi! Etsintäni kohdistuu nyt 2007 vuosimalliin, ei kuitenkaan mersu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MouTine »

karra kirjoitti: Ti 20.05.2025 10:10
karra kirjoitti: Ma 19.05.2025 14:14 Käytetyn auton verotuksessahan käyttöönottopäivä ratkaisee auton vuosimallin, eikä se milloin auto on vamistettu? Minulla on kiikarissa parikin autoa jotka ovat vuosimallia 2008, tuotu uusina Ruotsiin jossain välissä ja molemmat otettu liikenteeseen eli auton ensirekisteröinti 2010 puolella. Verottaja laskee auton varmaankin vuosimalliksi 2010?

Ei sen puoleen ei noita ole tuotu yhtään, mitä taulukoita tutkailin. Oisko 2023 tuotu 2 kpl 2007 malleja, muita en lähivuosina löytänyt. Eli verrokkiautokin on veroherralla hakusessa...
Itse asiassa 2008 nousi ne veroprosentit, mitä katsoin taulukoista niin noista on maksettu autoveroa 40...50 % vs 2007 malleista taasen 27,2%.

Isoista mersuistakin on mennyt muhkeat prosentit, esim 2008 S 63 AMG veroprosentti oli tasan 40 viime vuonna verotetusta, ja yksi GLE 63 AMG oli 45,2%. Hyvä Suomi! Etsintäni kohdistuu nyt 2007 vuosimalliin, ei kuitenkaan mersu.
2007 prosentti oli kiinteä, sama mikä virallisella maahantuojalla oli aikoinan käytössä. 2008 veroprosentti muodostuu päästöjen mukaan. Oli muuten aikoinaan kohtuu vaikeaa löytää 2007-vuoden CL:ää, jossa kaikki muut vaadittavat featuret mätsäisi.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin