CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
Olen tässä koettanut miettiä sellaista oikeaudenmukaista, tai inhimillistä ratkaisua näihin pariin mersun lastutuksessa olevaan ongelmaan.

Ensinnäkin se inhottavampi, eli Sprintterin ja Viton "Start error", käynnistykseneston aktivoituminen.

Eihän nuo ecutkaan onneksi niin kamalan kalliita ole, ja staarilla pystyy tosiaankin aktivoimaan tyhjennetyn, käytetynkin.
lyhennety lainaus

Tuola pikasen noista käytetyistä ECU:ista/ajon estoista ym...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
sportsman kirjoitti:Tuon vastuuhan voi hinnoittella sen yleisyyden arvion mukaan.

Eli jos vaikkapa vika on mahdollisuus on joka 5:ssä niin jakaa nuo
korvauskulut 5 eli 400/5 niinpä laitta noihin hintaa lisää 80 euroa/lastutus.
Näin pysyy nimi tarhattomana sekä talous kunnossa.
Näihän sen takuun muutkin hinnoittelevat. Eihän ole ilmaista takuuta olemassakaan vaan kyse on vain sen etukäteen jonkun muunnimikkeen nimellä maksamisesta.
Noinhan se tosian olisi helppoa... mutta
onkelmaksi tulee juurikin se että ei voi mistään tietää millä luvulla pitäisi teoreetinen summa jakaa(esiintymis tiheytä ei voi tietää/arvioida)
no sen voi toki hoitaa sillä että laitta joka lastuun tarpeeksi varmuus kerrointa mutta sitten ollanki jo vähemmän harastaja ystävällisissä hinnoissa

ja oman lisä hauskkutensa asiaan tosiaan tuovat vielä nuo työkalut minkä toiminnasta kyseiseen autoon ei pysty varmistumaan muuten kuin kokeilemalla(vaikka eivät olis edes kaikeinhalvimpia)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

spintterin ohjelmointiin riittää pinnit 1=maa 3=+12v ja 14=k line
monessa kaapelissa on 14 pinnistä haaroitus pinniin 4 joka on EWS eli juurikin tuo ikävä purkki mittarin takana
esim. carsoft testerissä on tuo pinni 4 jätetty kytkemäti ja ei tule start erroria carsoftin käytön jälkeen
epälen jotta ei ole hyvä kun ohjelmointi laite sorkkii nelos pinnin kautta tuota ajoneston rasijaa
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Nuo EDC16C31 ecut V6 CDI-koneiden perässä on tosi kenkkumaisia siitä, että tosiaan, OBD kautta ei saa luettua koko muistialuetta, ja BDM-nastat on piirikortin kääntöpuolella eli ECUn avaus rikkomatta on vähän hankalaa.

Mä en ole koskaan saanut pakumersua tuohon Start Error-tilaan, koputellaanpa puuta samalla.

Mun mielestä jos se tässä tehdessä menee rikki, niin se on sitten omaan piikkiin laitettava. Tosin toki veloitan softan hinnan. Vähän plus-miinus nollapeliähän se on, mutta mun mielestä tuntuu "oikeammalta" että tarjoan sen palvelun josta on sovittu ja maksan viulut jos siinä jotain sattuu.

Oon ite joutunut "urani" aikamaan ostamaan 2 ECUa, muuta en ole rikki saanut. 2 ECUa jostain 1500:sta on ihan hyväksyttävä hukkaprosentti.
Velppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 09.07.2008 04:40
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Velppa »

Moro.

Sanooko kellekkään mitään tämmönen firma/mikä lie onkaan:) Löyty hanskalokerosta tehokäyrät ja näyttäs olevan tuonfirman aikaansaannoksia. Elikkä lähinnä onko kellään kokemuksia tuosta, hyviä vai huonoja virityksiä? Tuossa linkki http://www.powerflash.fi/index.php
tols
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 13.09.2009 21:58

Viesti Kirjoittaja tols »

Velppa kirjoitti:Moro.

Sanooko kellekkään mitään tämmönen firma/mikä lie onkaan:) Löyty hanskalokerosta tehokäyrät ja näyttäs olevan tuonfirman aikaansaannoksia. Elikkä lähinnä onko kellään kokemuksia tuosta, hyviä vai huonoja virityksiä? Tuossa linkki http://www.powerflash.fi/index.php
Varmasti yksi alansa parhaista. Enkä ole kuullut kenenkään haukkuvan ko. firmaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos itse on tyytyväinen autonsa käytökseen ja tehoakin tuntuu olevan luvattu ja järjellinen määrä, niin tokkopa muillaakaan on siihen mitään huomautettavaa.

Tähän lastutuspisnekseen näkyy pesiytyneen huomattavan paljon vihaisia ja epäluuloisia ja kärttyisiä ihmisiä . . . ja vain vähän ymmärrystä toisen työtä kohden.


Viime aikoina olen paininut parin uudemman extreme-viton ahtimien ohjauksien kanssa.
Sihen tuntuu pätevän sama juttu, kun moneen muuhunkin asiaan tässä lastutuksessa, nimittäin niin kauan kun valmistajan valmiiksi tekemät ja miettimät kartat riittää, eikä niiden kanssa mene söhläämään, vaan pyrkii kaiken datan säästämään ja kertoo koko ajan oikeaa syöttömäärää eculle, niin kaikki toimii hienosti, mutta kun oikeasti enemmän alkaa
syöttöön ja siihen liittyyviin juttuihin tehdä muutoksia, niin heti alkaa painiskelu erilaisten ongelmien kanssa.
Vitoissa kun on vielä sitten se siipien ohjaus alipaineella, -> hidas.
Ei hjuuva juttu, kun kaikkea on venytetty ja vanutettu äärimmilleen.
No, edc-16 ecussa on kyllä hyvät työkalut siihen ohjailuun, kunhan tässä oppisi vaan niitä täysimääräisesti hyödyntämään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Savustaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 12.08.2008 22:13

Viesti Kirjoittaja Savustaja »

tuikku kirjoitti:Viime aikoina olen paininut parin uudemman extreme-viton ahtimien ohjauksien kanssa.
Tästä kiinnostaisi kuulla hieman lisää, eli millä koneilla ja ahtimilla? Lisäksi kiinnostaa mikä tekee vitoista extremeä?
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

tuikku kirjoitti:.
Jos itse on tyytyväinen autonsa käytökseen ja tehoakin tuntuu olevan luvattu ja järjellinen määrä, niin tokkopa muillaakaan on siihen mitään huomautettavaa.

Tähän lastutuspisnekseen näkyy pesiytyneen huomattavan paljon vihaisia ja epäluuloisia ja kärttyisiä ihmisiä . . . ja vain vähän ymmärrystä toisen työtä kohden.

Viime aikoina olen paininut parin uudemman extreme-viton ahtimien ohjauksien kanssa.
Sihen tuntuu pätevän sama juttu, kun moneen muuhunkin asiaan tässä lastutuksessa, nimittäin niin kauan kun valmistajan valmiiksi tekemät ja miettimät kartat riittää, eikä niiden kanssa mene söhläämään, vaan pyrkii kaiken datan säästämään ja kertoo koko ajan oikeaa syöttömäärää eculle, niin kaikki toimii hienosti, mutta kun oikeasti enemmän alkaa
syöttöön ja siihen liittyyviin juttuihin tehdä muutoksia, niin heti alkaa painiskelu erilaisten ongelmien kanssa.
Vitoissa kun on vielä sitten se siipien ohjaus alipaineella, -> hidas.
Ei hjuuva juttu, kun kaikkea on venytetty ja vanutettu äärimmilleen.
No, edc-16 ecussa on kyllä hyvät työkalut siihen ohjailuun, kunhan tässä oppisi vaan niitä täysimääräisesti hyödyntämään.
Itsellä S210:n kanssa on ollut ajoittaista ongelmaa railpaineen kanssa - sammuttaa auton jossain kohdin, kun tankkia on jäljellä alle neljännes. Tämän vuoksi olen jättänyt lastutuksetkin vielä vain haaveeksi. Sanovat isot pojat, että ongelmat vain pahenevat.

Pitääkö tuo miten paikkansa - eli jos on jotain ongelmia - siis pieninpiäkään ongelmia, joista ei ole asiantuntevinkaan kuski välttämättä tietoinen - tulee kaikki paska lastutuksen jälkeen pintaan kuin korkki ja hermot menee. Eli jos ecu tietää, missä mennään, kuten lainaamassani viestissä sanot - tuleeko näitä "ylimääräisiä" ongelmia esiin? Ja jos tulee, onko aina peli selvä ja auto tien syrjässä vai pääseekö nilkuttamaan kotio... :?:

Itsellä ei ole tarvetta mihinkään yltiöpäiseen tehon nostoon, mutta väännön lisäämiseen erityisesti alakierroksilla - ja huipputehon maltilliseen nostoon toki samalla vääntöjen myötä. Kerjäänkö ongelmia jos siulta esim otan ohjelman sisään (muilta ei enää foorumin lukutuokioiden jälkeen taida uskaltaa :) 8) ).
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sulla on varmaan polttoaineputkessa vuoto.
Voi olla, ettei vuodakkaan ulospäin mitään, mutta kun tankki tyhjenee tarpeeksi ja imu tankista voimistuu, niin jostain kohden alkaa imeä ilmaa joukkoon.
Nämä erinäiset ilmavaivat on juurin noitten alhaisemman paineen järjestelmien tyyppivika.
Tiivisteet ja putketkaan ei kyllä ole kalliita.
Jonkun verran vaihtoaikaahan siinä menee ja taitaa dieselimiehen parfyymille sormet haista sen jälkeen.
Voihan sen teetättääkkin.

Jos tehonnostosta tulee ongelmia, niin sen voi palauttaa takaisin vakioksi.
Eikä siitä siinä tapauksessa tarvi tieten maksaa mitään, ei tämä nyt niin vakavaa touhua ole.

Syöttöjä voi laittaa juuri sen saman määrän, kun noihin korkeamman paineen moottoreihinkin, +600nm ja +250hv vastaavan määrän.
Se ei ole mitenkään max arvo, mutta sanotaanko että suurin suositeltava.
Molemmissa tehoa rajoittaa viimekädessä viritystä ajatellen alimitoitettu cooleri, jossa jo vakiotehoilla ahtoilman lämmöt nousee todella korkeaksi.
Sellaisessa penkissä, jossa ei ole varsinaista vastusta, inertiapenkissä, saadaan suurempiakin teholukemia, koska sen lyhyen ryntäytyksen aikana ei ahtoilma kerkiä lämmetä niin paljoa, että ohjelma alkaisi tehoa rajoittamaan.
Talvipakkanen tietty auttaa myös.
Ja autot, varsinkin käyteyt, on kuitenkin jonkin verran "yksilöitäkin".
Ja viimekädessä asiakas saa itse määrätä haluamansa syötön määrän.


Toinen vito on vakio, toinen ei, molemmat nelipyttyisiä.
Molemmissa on kovasti lisätty ruiskutusta, siis varmasti enemmän, kun missää normilastussa, monella tapaa ja huomattavasti.
Vaikeutena on ollut saada ahtimet sen jälkeen toimimaan kunnolla.
En sano, että oikein hyviä olisivat vieläkään, mutta toimivat.
Mersussa kun se syötön määrän vaihtelu perustuu ahtopaineeseen, niin jotta moottori olisi mahdollista saada toimimaan hyvin ja veto tasaiseksi, on ahdinkin pakko saada pelaamaan.
Ja oikein savustahan minä en tykkää.
Vito on huomattavasti vaikeampi, kun henkilömallit, se oli yllätys.

Jotain murheita asian kanssa on ollut valmistajallakin, kun ohjelmassa on sellainen erikoisuus, ettei ahtopaineen ylityksestä, tai alituksesta tule vikatilaa ensinkään !
Raja-arvoja ei ole.
Kunhan vähänkään ahdot nousee, niin se riittää.
Piti päätä raapia toisenkin kerran.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
gemssy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 25.10.2009 16:39
Paikkakunta: Joensuu

Laatikon ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Onkos mahdollista muuttaa laatikon softaa niin, ettei turbiini lukittuisi kuin viitosella? Saisi olla mielestäni pois pelista pikkuvaihteilla ainakin kylmänä...
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
On kait se, mutten osaa.
Muutenkaan en ole oikein edes innostunut sen laatikon softan ronkimiseen, kun minusta ne pelaa erittäin hyvin.

Nämä "tavallisten" mersujen laatikot toimii siten, että vielä suht kevyillä kaasun asennoilla ne lukittuu aika aikaisessa vaiheessa.
Sillä ilmeisesti päästään juuri niihin hyviin kulutuslukuihin.

Sitten kun kaasua painetaan reilusti, se alkaa uudelleen luistattamaan, kunnes jossain viimeistään 3000rpm kohdalla lukittuu "väkisin".

Laatikon ohjelma aistii ja muuttaa toimintaansa kyllä nopeasti lastutuksen jälkeen, kun se huomaa vääntöjen lisääntyneen.
Se rupeaa käyttämään pienempiä kierroksia ja melkeimpä vitkastelee pienemmälle vaihtamista, ellei sitä kaasua paineta tosissaan.

Kaksatasissa mersuissa on tietyillä nopeuksilla vaihteiden arpomista, kun laatikko haluaisi vaihtaa isommalle, mutta sitten huomaa ettei väännöt riitä ja palaa takaisin pienemmälle vaihteelle.
Lastutuksen myötä nämä jää poikkeen.

Sellaisen, oikeastaan itsestäänselvyyden kirjoittaisin vielä tähän loppuun.
Vaihteistokin pelaa varmasti parhaiten silloin, kun lastutuksen yhteydessä se uusi, suurempi syöttömäärä todellakin kerrotaan oikeana eculle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
masa62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 17.03.2010 22:28
Paikkakunta: Loppi.Kivijärvi.Perho

Tunnetko tarvetta lisäteholle?

Viesti Kirjoittaja masa62 »

Kuinka teillä muilla on onko/oletko laitattanut lastua tehonlisäysohjelmaa autoosi? Olen nyt päästellyt menemään ja tutustunut pikkuhiljaa autooni jonka hommasin helmikuussa tänä vuonna. Kyllä tuossa veto pelaa jos polkee, mutta on se laittanut miettimään.
Autohan on jo vanha ja ajettu 416tkm. vm.-04 E 320 CDI. Täysin eri aikakauden peli verrattuna noihin aiempiin kokemuksiin.
Nykyinen:S211 E 320 CDI -04
Ex:t
w124 200D-86
w115 220D-74
w115 200D-76
w123 240D A -78
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Laatikon ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

gemssy kirjoitti:Onkos mahdollista muuttaa laatikon softaa niin, ettei turbiini lukittuisi kuin viitosella? Saisi olla mielestäni pois pelista pikkuvaihteilla ainakin kylmänä...
On mahdolista jos jos jostain löytää vekotimen mikä lukee ja kirjoitta sen vaihteiston ohjaus boxsin tiedot
(oikestaan yksi muutos sille olis tarpeen tehdä jos on käsi vaihtaminen"myös automaatilla" käytössä se vaihtaa silti punarajan lähestyessä turhan aikaisin isompaa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tunnetko tarvetta lisäteholle?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

masa62 kirjoitti:Kuinka teillä muilla on onko/oletko laitattanut lastua tehonlisäysohjelmaa autoosi? Olen nyt päästellyt menemään ja tutustunut pikkuhiljaa autooni jonka hommasin helmikuussa tänä vuonna. Kyllä tuossa veto pelaa jos polkee, mutta on se laittanut miettimään.
Autohan on jo vanha ja ajettu 416tkm. vm.-04 E 320 CDI. Täysin eri aikakauden peli verrattuna noihin aiempiin kokemuksiin.
Jep on tullut ajeltua useampi 100tkm erilaisilla omatekiosilla lastuila ja oikestaan ainoa ero vakioon vetää paremmin+siistissä ajossa vie pikassen vähemän
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, AMG,n ohjelma alkaa olla purkissa.
Ohjelmasta saa vielä 120milliä syöttöjä "oikein" kerrottuna, staarin näyttämänä ulos.
Savuraja näyttää kulkevan melko tarkkaan +30% syöttömäärän kohdalla.
Teho ja vääntö, molemmat.
Ihan tuo tuntuu mukavasti työntävän.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
No joo, AMG,n ohjelma alkaa olla purkissa.
Ohjelmasta saa vielä 120milliä syöttöjä "oikein" kerrottuna, staarin näyttämänä ulos.
Savuraja näyttää kulkevan melko tarkkaan +30% syöttömäärän kohdalla.
Teho ja vääntö, molemmat.
Ihan tuo tuntuu mukavasti työntävän.
Kattelitko "ilmamääriä" paljon menee, entäs paljonko painetta tolle polttoainemäärälle? Sillä kiinnostaa nuo määrät, kun olen ruvennu epäilemään tota mun turbon kuntoa..


edit..Eiks tolla 120millillä pitäs hätyytellä +300hp rajaa..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
1500mg
Max paine ohjelmassa 1,7bar, jonkin aikaa.

Ei siihen kolmeensataan tarvi edes noin paljoa syöttöä max tehon alueelle.
Ruiskutusaika menee vakiopaineilla vaan niin pitkäksi, että rupeaa tulemaan vaan savua.
Savuraja on mielestäni melko tarkalleen vakioilla ruiskutuspaineilla siinä kolmessasadassa.
Aikataulut ei nyt antaneet mahdollisuutta oikein kokeilla, miten sitä savun määrää max syötöillä olisi pystynyt korkeammalla ruiskutuspaineella saamaan kuriin.
Ahdoissakin näyttäisi kompurakartan perusteella vielä olevan lopussa vähän varaa.
Joskus herutellaan niitä loppuja.
Muutenkin haussa oli vaan sellainen "peruslastu", jonka ilkiää jokaiseen autoon laittaa ja kehtaa vielä omakseen sanoa.
Ja jonka voisi olettaa vieläpä toimivan pidemmänkin aikaa, siksi ei tässä vaiheessa ruiskutuspaineisiin koskettu, vaan koetin etsiä juurikin sitä "savun rajaa syötöissä".
Kyllä se minun mielestäni on se ~30% lisää molempia, joka onkin aika tyypillinen arvo, melkeimpä mille tahansa autolle, että eipä siinä sen kummallisempaa.
Nyt vaan kun lähtötasot on korkeammat, niin lisäykset vaan tuntuu äkkiä suurilta...ja onhan ne tietty sitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Miten ja mitä eroja on suuttimissa, kun on eri numeroisia ja kuitenkin ne toimii jotenkin vaikka niitä on samassa koneessa, eri varaosa numeroilla.?

Onko suuria eroja noin 1350 ja 1600 paarin suuttimissa,??
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

nautseri kirjoitti:Miten ja mitä eroja on suuttimissa, kun on eri numeroisia ja kuitenkin ne toimii jotenkin vaikka niitä on samassa koneessa, eri varaosa numeroilla.?

Onko suuria eroja noin 1350 ja 1600 paarin suuttimissa,??
Suutimet kun ruiskutta vaan saman määrän per pytty niin toimii
(se voi olla sama eri varaosanumerollisissa. osa osanumerosta viittaa autoon, osa muuihin juttuihin)

yksi juttu mikä ei välttämättä tule heti esiin on suutimen koodaus
(sähkö pääsä ympyrän/soikulan sisällä oleva numero tai kirjain yhdistelmä)
jos se on eri kun ohjainyksikössä niin voi pitkällä aika välillä rikkoa boxsin tai sähköpään(yksi tullut vastaan, helppo tarkistaa *:rilla että joka suutimella on oikeen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos puhutaan vaan, niinkuin kuvittelen sinun tarkoittavan, näitä "tavallisia", solenoidityyppisiä mersun suuttimia.

Niin . . . niitä on periaatteessa vaan kahdenlaisia.
Vanhemmalla rungolla -> käytännössä kaikki "vanhemmat" ja 1350bar moottorit.
Uudemmalla rungolla -> 1600bar moottorit.
Poikkeuksia on.

Käyvät ristiinkin, muttei kannata sekoittaa.
Uudemassa rungossa vähemmän osia sisällä.
-> Toimii kevyemmin, nopeammin, täsmällisemmin...
AMG,n suutin ensimmäinen uudella rungolla.

Suutinrunkoihin on sitten kamalasti erilaisia kärkiä.
Täysin samanlaisissa autoissa voi olla erilaiset kärjet niissä suuttimissa, samoin samassa moottorissakin, miksi . . . ei minkäänlaista aavistuksen hajuakaan, ehken kurillaan sotkevat.
Suuttimen ruiskuttama annos tieten pikkuisen muuttuu sen mukaan, onko kärjen läpäisykyky suurempi, vai pienempi.
Tätä eroa ja sen korjausta varten on jokaisessa mersun varaosasuuttimessa kuusinumeroinen heksaluku, jolla kerrotaan, ilmeisesti kertoimena ohjelmalle suuttimen "korjausarvo".

. . . Tai jokainen mersun varaosasuutin valmistajan toimesta mitataan ja todellinen korjausarvo lätkäistään suuttimeen ja autotehtaan linjastolla lopullinen koodaaja naplaa arvot kohdilleen.
Käynnintasaus hoitaa sitten loppusäädön automaattisesti.

Eli käytännössä kaikkia mersun suuttimia voi siis nakella huoletta "sekaisin" vakiomoottoreissa, jos vaan runkotyyppejä ei sotke toisiinsa ja vaikkapa staarilla koodaa sen karkean kertoimen kodilleen, niin pitäisi toimia.
Jos eripaineisia suuttimia sotketaan keskenään, niin silloin korjaukset ei mene mitenkään enää oikein, koska niissä suutinrungoissa on siis jo toiminnallisia erojakin.

. . . Toivottavasti selvensi asiaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

tuikku kirjoitti:.
Jos puhutaan vaan, niinkuin kuvittelen sinun tarkoittavan, näitä "tavallisia", solenoidityyppisiä mersun suuttimia.

Niin . . . niitä on periaatteessa vaan kahdenlaisia.
Vanhemmalla rungolla -> käytännössä kaikki "vanhemmat" ja 1350bar moottorit.
Uudemmalla rungolla -> 1600bar moottorit.
Poikkeuksia on.

Käyvät ristiinkin, muttei kannata sekoittaa.
Uudemassa rungossa vähemmän osia sisällä.
-> Toimii kevyemmin, nopeammin, täsmällisemmin...
AMG,n suutin ensimmäinen uudella rungolla.

Suutinrunkoihin on sitten kamalasti erilaisia kärkiä.
Täysin samanlaisissa autoissa voi olla erilaiset kärjet niissä suuttimissa, samoin samassa moottorissakin, miksi . . . ei minkäänlaista aavistuksen hajuakaan, ehken kurillaan sotkevat.
Suuttimen ruiskuttama annos tieten pikkuisen muuttuu sen mukaan, onko kärjen läpäisykyky suurempi, vai pienempi.
Tätä eroa ja sen korjausta varten on jokaisessa mersun varaosasuuttimessa kuusinumeroinen heksaluku, jolla kerrotaan, ilmeisesti kertoimena ohjelmalle suuttimen "korjausarvo".

. . . Tai jokainen mersun varaosasuutin valmistajan toimesta mitataan ja todellinen korjausarvo lätkäistään suuttimeen ja autotehtaan linjastolla lopullinen koodaaja naplaa arvot kohdilleen.
Käynnintasaus hoitaa sitten loppusäädön automaattisesti.

Eli käytännössä kaikkia mersun suuttimia voi siis nakella huoletta "sekaisin" vakiomoottoreissa, jos vaan runkotyyppejä ei sotke toisiinsa ja vaikkapa staarilla koodaa sen karkean kertoimen kodilleen, niin pitäisi toimia.
Jos eripaineisia suuttimia sotketaan keskenään, niin silloin korjaukset ei mene mitenkään enää oikein, koska niissä suutinrungoissa on siis jo toiminnallisia erojakin.

. . . Toivottavasti selvensi asiaa.

Juu kyllä aika paljonkin :wink:

Vaikuttaneeko tuo kärkien erilaisuus myös polttoaineen kulutuseroihin?

Samanlaisissa autoissa liki litrankin eroja,tietty muutkin asiat vaikuttaa
kulutukseen.
Saako paremman hyödyn ,jos tehoja nostetaan ja samalla laitetaan erilaiset suuttimet ,mitä peruskoneessa on paikallaan?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, kulutuksista en uskalla sanoa oikein mitään.
Tämä minun harrastukseni on suuntautunu vähän eri suuntaan, eikä kulutukset ole silläkeinon kiinnostaneet.
Ilmeisesti ainaskin lähes kaikilla lastutetuilla kulutus pikemminkin tippuu, kun nousee.
Ajotavastahan se suurimmaksi osaksi riippuu.
Suuttimien vaikutus, ainaskin omassani on ollut todella minimaalinen, mihinkään suuntaa.
Koko sen ajan ~250tuhatta , mitä olen nyt ajanut, on sellainen tankkausten mukaan perstutumalta laskettu keskikulutus ollut melkeinpä justiinsa 7 litraa, siinä on ihan kaikki ajut.
Mikä on käsittääkseni aika "normaali" kulutus minun ajotavallani ja käyttötarkoituksessa.
Tuskimpa ihan vakiollakaan samallakeinon päästellessä olisi vähemmän mennyt.

Ihan tavalliseen "peruslastutukseen" ei kannata mitään osia vaihtaa, kunhan vaan auto on kunnossa, se riittää.
Ja sanottakoon nyt taas, kaksatasissa, niissä 1350bar,n, tulee hyvin useasti häiriöitä jossain vaiheessa, johtuen polttoainelinjan ilmavuodoista, jotka ovat vaivanneet kyllä autoa pidemmänkin aikaa, mutta tulevat ilmi sitten lastutuksen jälkeen, eli kannattaa henkisesti varautua O-rengasjumppaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
janne70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 30.01.2006 21:32
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja janne70 »

Tuikkua jo tuossa hiukkasen haastattelinkin tuon rouvan tulevan auton johdosta. Kiitos vaan kovasti kattavasta pläjäyksestä.

Yksi kysymys pompsahti mieleen liittyen tuohon voiman lisäykseen. Miten auton tähän asti aukoton MobiloLife-historia suhtautuu tuohon, eli pystyykö/herjaako joku jotain jos ja kun aion jatkaa tuota huolto-ohjelmaa maailman tappiin asti ja loppupelissä autossa on hiukan isompaa cooleria ja ohjelmat kohdallaan..? Cooleri on varmaankin syytä pitää orkkiksena, eikös vain? Nimim. onko muka kaikki hauska kiellettyä
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

janne70 kirjoitti:Tuikkua jo tuossa hiukkasen haastattelinkin tuon rouvan tulevan auton johdosta. Kiitos vaan kovasti kattavasta pläjäyksestä.

Yksi kysymys pompsahti mieleen liittyen tuohon voiman lisäykseen. Miten auton tähän asti aukoton MobiloLife-historia suhtautuu tuohon, eli pystyykö/herjaako joku jotain jos ja kun aion jatkaa tuota huolto-ohjelmaa maailman tappiin asti ja loppupelissä autossa on hiukan isompaa cooleria ja ohjelmat kohdallaan..? Cooleri on varmaankin syytä pitää orkkiksena, eikös vain? Nimim. onko muka kaikki hauska kiellettyä
Jos huomaavat että on jotenkin muteeltu niin mobi lifet loppu siihen ja kaikki menee omaan piikkin, mutta normaalisti ei kyllä huomaa muuta kuin jos oikeen tarkkan alkaa arvoja tutkimaan, ohjelmaa vertaa alkuperiseen vaikka ja tietysti koeajolla(jos ei tee mekaanisia muutoksi niin on helppo muutta takisin vakioksi)

mutta ei herjaa normaali huolloisa mitään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, en tiedä MobiloLife´stä yhtään mitään.
Jos sieltä tosiaan meinaa jotain apua saada, niin ehken tosiaan kannattaa pitää autonsa ainakin vakion näköisenä.
Ja jos asia oikein kovasti mietityttää, niin kannattaako edes hankkia itselleen ylimääräistä jännittämistä lastuttamalla, ei kait tämä niin tärkeää voi olla.
Kaikkiin autoihin kuiteskin tulee niitä vikoja, ihan väkisellä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, päivitetäänpäs täälläkin hiukan...

Suuttimista jotain pientä.

Vaikkakin mersuissa voi nakella lähes kaikkia suuttimia "sekaisinkin", niin ei siitä lastutuksen kannalta kyllä mitään etua ainaskaan ole.

Se minimivaatimis on, että eri paineisia ei sekoiteta toisiinsa.
Eli 1350bar suutin korvataan 1350bar suuttimella, jne...
Sitten vielä pitäisi koodata joko mb staarilla, tai vaikka ktssällä.

Jos suurempien suuttimien seassa on pienempi, niin jokatapauksessa seurauksena on enemmän savua, vaikka kaikki olisikin tehty "oikein" siinä suuttimen vaihdossa koodauksineen.
Vakiokoneessa varmaan hyvin vielä toimiikin, mutta kun tehoa nostetaan, erot tuleekin savuna esille.

Ihan oma lukunsa on sitten nämä AMG,t.
Niissäkin voi seassa olla vaihdettuna "tavallisia" suuttimia.
Syystä, tai toisesta, niitä kun ei varmasti ole kaikilla hyllyssä ja kiireiselle asiakkaalle on tietty suuri kiusaus vaihtaa....
Vakiossa autossa vielä miten kuten toimii, tai sitä eroa ei varmaankaan huomaa, kun niitä on niin vähän, ettei oikein pääse vertaamaan.
AMG,ssä suuttimien kanssa kun voi kompastua niin monella tapaa.
Vaikka esim suutihuollossa pitää se runko vaihtaa ja kustannusten säästämiseksi se otetaan sieltä tavallisesta suuttimesta, johon laitetaan se amg,n kärki - taas on ongelma valmis.
Vakiona kyllä toimii, mutta kun tehoa aletaan heruttamaan - savua.
Tai voi olla, että vaihto on tehty jo aikaisemmin ja kun tuodaan suutinhuoltoon myöhemmin toiseen paikkaan, niin siellä purraan hammasta . . . tai ei yksinkertaisesti huomata koko asiaa, sekin on aivan inhimillistä, kun vakion 270.n suuttimessa on vaan yhden numeron ero.

Kattokaa niitä suuttimia, että ne on samaa sarjaa kaikki.
Vakioautoissa tosiaan ei niin suuri juttu, mutta jos meinaatte lastuttaa, niin kaiken toimivuuden ja ihan moottoriin kohdistuvien rasitustenkin takia pitää kaikki olla sitä samaa laatua. . . sutta, tai sekundaa :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

rail-paine

Viesti Kirjoittaja koyama »

Kiitos TUIKUN nyt on rail-paineet kurissa.1-3 vaihteilla yläkierroksilla 4300 ja siitä ylöspäin syöttöä alennettu .Ei pääse vikatilaan kun vaihtohetki aikaistui.Samalla 4-5 vaihteille lisätty syöttöä sopivasti.
Ongelmanahan oli ylitys ja vikatila.Ei ollut vikaa antureissa.Tuli testattua samanlaisilla ehjillä ilman parannusta eli vikaan meni .Letku ja oo-rengasjumppa käyty läpi,mutta mahdollisia vikapaikkoja on niin paljon, ettei riittänyt motivaatio moiseen ja turhien uusien osien osto on niin turhaa.
Tuikun autoakin tuli samalla kokeiltua :D
Naurattaa vähän vieläkin.Mutkat tulee aika äkisti vastaan :!:
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Velppa kirjoitti:Moro.

Sanooko kellekkään mitään tämmönen firma/mikä lie onkaan:) Löyty hanskalokerosta tehokäyrät ja näyttäs olevan tuonfirman aikaansaannoksia. Elikkä lähinnä onko kellään kokemuksia tuosta, hyviä vai huonoja virityksiä? Tuossa linkki http://www.powerflash.fi/index.php

Nuo kaikki dieselini on Ekin kanssa säädelty (lista alla)... ja kestäneet kovaakin ajoa murheitta... suosittelen.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Mittailin vähän 0-100 kiihtyvyyksiä ennen ja jälkeen lastun.

Kalustona 5hz GPS + Racechrono
Autona 30cdi amg
Lastu by Tuikku

tehtaan ilmoittama 6,8s
mitattu vakiona 7,2s (ESP off, 255/35-18 nankang)
mitattu lastutettuna 6,2s (ESP off, 235/35-19 nankang, +18C aurinkoista.

Tarjosti perää sivuille ykkösellä ja kakkosella.
Kunnon kumeilla ja lukkoperällä voisi päästä jopa alle kuuten sekuntiin.
Rupeaa olemaan aika kovia arvoja 5-pyttyiselle nakulle joka on välitetty kulkemaan lähes 300 ja on lastua vaille vakio =)
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

maku kirjoitti:Mittailin vähän 0-100 kiihtyvyyksiä ennen ja jälkeen lastun.

Kalustona 5hz GPS + Racechrono
Autona 30cdi amg
Lastu by Tuikku

tehtaan ilmoittama 6,8s
mitattu vakiona 7,2s (ESP off, 255/35-18 nankang)
mitattu lastutettuna 6,2s (ESP off, 235/35-19 nankang, +18C aurinkoista.

Tarjosti perää sivuille ykkösellä ja kakkosella.
Kunnon kumeilla ja lukkoperällä voisi päästä jopa alle kuuten sekuntiin.
Rupeaa olemaan aika kovia arvoja 5-pyttyiselle nakulle joka on välitetty kulkemaan lähes 300 ja on lastua vaille vakio =)
Vakiona tuo 6,8s on Coupelle. Ei tun mun ainakaan paljoa perää tarjoile sivuille 2 vaihteella kun takana alla Kumho 255/35. :? Tekeekö noilla nankangeilla mitään? Lähtee kumit tilaukseen varmaan huomenna U.K.Sta ja ei viitsis mitään kallista tuonne taakse laittaa kun ei ne kestä.

En ole omasta kiihtyvyyksiä mitailut mutta pitääpäs käydä testaamassa racechronolla.. Onko näissä muuten softassa nopeusrajoitinta 250km/h? Ois kiva tietää ennen kuin lähtee kulkuja kokeilemaan jossakin vaiheessa. 246km/h mittarin mukaan ajoin jo vakiona tuolla..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Vastaa Viestiin