W124 200D-85 Tbo projekti,taas käy ja kukkuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

osaatteko sanoa mitä tulee hintaa tempulle sylinteiden poraus ylikokoon ja turbonlaakerit ?

ja kestäisikö noilla jo sellaiset 130-150 heppaa ??


entä perttu nuo öljysuihkut, saitko ne jo paikalle? vai onko liian amerikan temppu saada ne tuohon koneeseen....

miten muilla on kannentiiviste kestänyt ahtoja, vai onko jotain spesiaali kannentiivistettä käytössä ?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:täällä asiaa jo puitiinkin, jatkan tähän aiheesta...


elikkä sain äsken kannen irti, syyksi paljastui kansipahvi, oli vähän "repeillyt" , ja vettä oli päässyt samalla, vesi oli putsannut 3 männän ja venttiliit.

nyt villejä arvauksia miksi näin?
Noniin. Tuohan on pikkuvika :) Noitahan menee vakioistakin, kuten anopin 200D:stä.
Kai se kansi on käynyt vähän turhan kuumana jossain välissä. Kovat paineet, pieni turbo... Liian kireä kone :)
Aikoinaan tehty kansipahvinvaihto, pelkästään vaihtamalla se pahvi...huu nous? Minä en ainakaan luota tuontikoneisiin. Näköjään parempi on rehellisesti 600tkm ajettu suomikone ;)

Ei kannata kaikkea turbon piikkiin laittaa, koska noita tosiaan menee jatkuvalla syötöllä vakioistakin. Vaikka turbolla oli varmasti nopeuttava vaikutus mahdollisen orastaneen kansipahvivian nopeaan etenemiseen.

Tuo oli itselle ja varmaan monelle muullekkin helpottava tieto. Maurikin joskus sanoi, että se kansipahvi siitä pettää, jos jokin. Hyvähän se vaan on, että siitä antoi periksi.

Oma on nyt kestänyt 10tkm, eikä loppua näy....mitä nyt kori meinaa hajota ympäriltä..:shock:
Ahtoja on nyt 0,9. Välillä on käynyt 1,6:ssa ilman hukkaporttia, mutta siitä on aikaa monta kuukautta.

Eli kyllä pitäisi vakiohilut kestää ainakin 130hp oikeanlaista käyttöä.

apropopoo...
JP:lle laitettiin eilen minun varapumppu kiinni tuoreeseen 200durpoon. 5 kierrosta olin ruuvannut siitä syöttöjä, mutta käännettiin 2 kierrosta kiinnippäin. Eli nyt on 3 kierrosta syöttöä auki ja 1,5 kierrosta tyhjäkäyntikierroksia kiinni. Jäi tyhjäkäynti hitusen liian alas, eikä hienosäädössä riitä vara, mutta pysyy kuitenkin käynnissä ja kiihtyykin paremmin kun vakio. Pumppu on vain väliaikainen ja tämän viikon kiinni. JP:n oma pumppu lähtee tänään pajalle laitettavaksi.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vaikea sanoa tosiaan mistä johtuu, siitä että kone on tosiaan saksantuonnista ?(takuu kilsat 150tkm), kansipahvihan ei ole ennen suomeen tuontiaan kylmää nähnyt....

turbotettuna ei kyllä päivääkään nähnyt yli 93 asteen lämpöjä(ajossa huiteli aina sellaista 83), tyhjäkäytin joka ikinen kertaa ajon jälkeen yms. yms. , ja kenkää ei ole annettu ralli auto tyyliin, tästä voisi päätellä että pahveja menee ja tulee :roll:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:vaikea sanoa tosiaan mistä johtuu, siitä että kone on tosiaan saksantuonnista ?(takuu kilsat 150tkm), kansipahvihan ei ole ennen suomeen tuontiaan kylmää nähnyt....

turbotettuna ei kyllä päivääkään nähnyt yli 93 asteen lämpöjä(ajossa huiteli aina sellaista 83), tyhjäkäytin joka ikinen kertaa ajon jälkeen yms. yms. , ja kenkää ei ole annettu ralli auto tyyliin, tästä voisi päätellä että pahveja menee ja tulee :roll:
Onhan noita kansipahviremppoja tehty kuulemma ennenkin 150km ajettuihin mersuihin. Mm. meidän edesmenneelle Uoleville oli tehty pahvinvaihto 80tkm:n kohdalla, kylläkin takuuseen, mutta kuitenkin.
Nyt ei tule yksittäistä tapausta mieleen, mutta kuullut olen muutamasta W124-diiselistä samaa, että 100tkm:n kohdalla olis kärvähtänyt ekakerran.
Anopilla kesti 440tkm. Mielikuva on, että se olis tehty jo aiemminkin ja nyt en muista löytyikö koneesta todisteitakin.
Meidän autolla on ajettu 590tkm, eikä merkintää rempasta ole. Nokkaketju on vaihdettu 450tkm kohdalla ja siinä samassa voi olla tehty kansikin, ainakin luulis, kun noin hyvin pelaa.
Eihän niistä tiedä... hajoo, kun hajoo ja sitten korjataan jos kannattaa.

Meillä ajo on välillä ihan kunnon rallia, mutta yleensä ottaen ajellaan muiden mukana, eikä esim. huippuja ole vielä koitettu. Kaasu pohjassa ajetaan vain lyhyitä aikoja. Ahtopaineet nousee kyllä tuonne 0,9:ään puolikaasu kiihdytyksissäkin, mutta kauaa ei tarvitse paineita pitää. Lämmöt nousee kaupungissa helteellä reippaasti yli 90, mutta muuten pysyy 81-82:ssa, jos auto vaan vähänkin liikkuu.

Tyhjäkäyntiä tulee pidettyä yllä ajon loputtua pikkasen aikaa, mutta enemmän suosin hiljaista ajoa vedätyksien jälkeen. Kone jäähtyy paremmin kun auto liikkuu. Ja riippuu aina tilanteesta, kuinka kuumaa öljy ja moottori on. Sen mukaan sitten jäähdytellään.

Mitenkähän toimisi rivoitettu öljypohja? Jossain bemareissa muistaakseni käyttivät sellasta muinoin. Minulla ei ole äänieristeitä koneen alla eikä tule ja öljypohjaan käy melkoinen huju ajossa. Voisi jäähdyttää öljyä se rivoitus aika hyvin...
epk:lla olis pohja irti.... ei olis paha homma alumiinihitsarille lisätä ripoja.
Vai väänteleekö tuo alumiini kuinka paljon? Joutuuko koneistamaan liitospinnan hitsauksn jälkeen?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Day Downhill kirjoitti: Mitenkähän toimisi rivoitettu öljypohja? Jossain bemareissa muistaakseni käyttivät sellasta muinoin. Minulla ei ole äänieristeitä koneen alla eikä tule ja öljypohjaan käy melkoinen huju ajossa. Voisi jäähdyttää öljyä se rivoitus aika hyvin...
?
Volkkarimiehet ainakin suosivat melkomäärin erillisiä öljynlauhduttimia.
Millainenhan homma olisi asentaa mersun nokalle erillinen pikku kennosto tätä varten? Samallahan siinä lisääntyy öljymäärä ---> helpottaa entisestään lämpötilan kurissa pitämistä. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Day Downhill kirjoitti:Mitenkähän toimisi rivoitettu öljypohja?
Samallahan voisi taiteilla rivoitetun venttiilikopan, tosituuningeissa on. :mrgreen:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jatkettu keula

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Aku P kirjoitti: Volkkarimiehet ainakin suosivat melkomäärin erillisiä öljynlauhduttimia.
Millainenhan homma olisi asentaa mersun nokalle erillinen pikku kennosto tätä varten? Samallahan siinä lisääntyy öljymäärä ---> helpottaa entisestään lämpötilan kurissa pitämistä. :?
Kohta pitänee aloittaa keulan jatkopalojen värkkääminen. Alkaa olla selvä business-rako moiselle, kun näitä erilaisia kuulereita sovitellaan Mersujen nokille :lol:
Terveisin
Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Mitenkähän toimisi rivoitettu öljypohja?
Samallahan voisi taiteilla rivoitetun venttiilikopan, tosituuningeissa on. :mrgreen:
Ja varsinkin off-topic-palstalla täällä on ollut melko rivoitetut jutut. :shock: :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Pienen, nätin ja pitkulaisen öljykuulerin sais varmaan soviteltua kivasti puskurin suojiin. Jos vaikka siihen puskurin takana olevaan peltiin hitsailis jotkut sopivat kiinnikkeet. Paitsi että samalla tarvis hankkia 6-koneisen etupuskuri, että tuosta olisi jotain iloa. Tai voishan siihen "sileeseen" puskuriin tehdä pistosahalla reiän ja laittaa sopivan kaikaleen tuningverkkoa poppareilla kiinni. :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pasi M. kirjoitti:Tai voishan siihen "sileeseen" puskuriin tehdä pistosahalla reiän ja laittaa sopivan kaikaleen tuningverkkoa poppareilla kiinni. :P
Niin tai kunnon läpi konepeltiin ja sitten vois pultata Sarviksen pulkan konepelliin...sen allehan mahtuis suoraan kartio-suodatin pystyyn ja jos oikein iso pulkka on niin alle mahtuu vielä se öljynlauhdutinkin :lol:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pasi M. kirjoitti:Pienen, nätin ja pitkulaisen öljykuulerin sais varmaan soviteltua kivasti puskurin suojiin. Jos vaikka siihen puskurin takana olevaan peltiin hitsailis jotkut sopivat kiinnikkeet. Paitsi että samalla tarvis hankkia 6-koneisen etupuskuri, että tuosta olisi jotain iloa. Tai voishan siihen "sileeseen" puskuriin tehdä pistosahalla reiän ja laittaa sopivan kaikaleen tuningverkkoa poppareilla kiinni. :P
Saahan sen jäähdyttäjän sinne helposti, jos haluaa. Ne on usein noissa mersuissa ihan semmosia putkimutkia ne jäähdyttäjät. Eli putki käy heittään mutkan syylärin edessä. Ainakin 300D:ssä oli sellanen ja tuossa ässässäkin taitaa olla. Mutka on vaan siellä syylärin alapuolella. Sellaset oikein syylärinnäköiset on aika kalliita ja se haara pitäis saada jostain. En minä noilla tehoilla viitsi alkaa moisia tekemään.
Se on kyllä totta, että turbon myötä öljy on paljon kuumempaa, kun ennen. Ja sen öljyn luultavasti kuumentaa juuri se turbo, jonka kautta öljy kiertää ja pikkuhiljaa kaikki öljy on kuumaa. Korjatkaa heti, jos näin ei ole, etten turhaan ala värkkäilemään...
Paineet oli ennen aina 1,8-2,2. Nyt 1,5-2 riippuu kuinka kovasti ajelee.

Jos saisi sen turbolta tulevan öljyn edes jäähtymään normaaliin lämpöön, niin sekin auttaisi. Meinasin tehdä paluuputken alumiinistä ja tehdä siihen muutaman mutkan, jotta haihtumispinta-alaa saisi lisää. Öljypohjan reikä on ainakin 30cm alempana turbon outlettiä eli matkalle voisi tehdä muutaman mutkan eikä öljyn paluun pitäisi niistä häiriintyä...homma on vielä mietintäasteella ja jos materiaalia kävelee vastaan, niin teen systeemin valmiiksi.

...Tiedä sitten onko vaikutusta, mutta eipä tuo paha homma olis ja ei se ainakaan sitä öljyä enempää kuumenna. Nyt paluupuoli on kumiletkua.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllähän se turbo sitä öljyä lämmittää, mutta kyllä se tehonnousu 75 -> 120 hv luonnollisesti lisää kitkoja itse moottorissakin, ja sitä myöten öljynlämpöjä.

Turbodieselissä on öljynjäähdytin kuskin puoleisen etupyörän edessä, n. 20 x 20 cm ja se on termostaattiohjattu, öljy tulee jäähdyttäjälle suodattimen jalasta johon se myös palaa, turbon suodattimenjalan vaihtamalla saisi vapariinkin siististi tehtyä liitokset jäähdyttyjälle.

Stoneheadilla on muutamia ylimääräisiä jäähdyttäjiä myynnissä, jos kiinnostaa. Pienellä tukiraudan tekemisellä sen saa mahtumaan noihin jälkiturbotettuihin, ja takapuolelle tarvii jotain tuuninkiverkkoa suojaamaan kennoa renkaasta lentäviltä kiviltä.

Se kansipahvin palaminen ei ole ihme, ajatelkaa että puristukset on autossa 22, ja siihen lisätään sitten melkein kilon ylipaine sylinteriin ja tietty ahtamisen lisäämä lämpö. On siinä tiiviste kovilla, ja jos joskus on remppaa tehty plaanaamatta, vaihtamatta pultteja tms. niin ei ihme että hajosi.

Ja tosiaan parempi että se pahvi paloi, eikä kansi haljennut.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

saako kansipahvin rasitusta jotenkin muuten pienennettyä kuin öljynlauhduttimen kautta?

vai saako olla aina pelko perseessä koska menee kansipahvi ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:saako kansipahvin rasitusta jotenkin muuten pienennettyä kuin öljynlauhduttimen kautta?

vai saako olla aina pelko perseessä koska menee kansipahvi ?
Ahtopaine sitä tappaa, ja lämpö.

Fiksuinta olisi ajaa normaaliajot jollain 0,3:n paineilla ja vain revitystilanteissa käyttää maksimia, ei kovinkaan hankala toteuttaa sellaista kytkintä, sullahan on siinä rikastuspiiri.

Mutta ei sen pitäisi kovin usein palaa sen pahvin vaikka kilolla ajaisitkin koko ajan.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mitämitä. Mihin mun edellinen viesti joutui.
Piti ehdottomani, että mitä jos vaihtaisi kylmempään termariin? Pysyisi koko paketti vähän viileämpänä, vai?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no ei kai paljon kylmempää termaria voi laittaa, ei tarkene talvella.

eikä mielestäni tuo 82 astetta ole mitenkään päin ylikuuma vielä .
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

epk kirjoitti:no ei kai paljon kylmempää termaria voi laittaa, ei tarkene talvella.

eikä mielestäni tuo 82 astetta ole mitenkään päin ylikuuma vielä .
No ei. Mersuun muutenkin myytävä on 87 astetta.
.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niin unohtui sanoa että turbon termostaatti oli paikalla
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kansipahvista kun on kyse, niin merkkiliikkeessä kerran mainitsivat, että alkuperäisiä pahveja on useampaa eri sorttia. On pahvi, joka asennetaan sellaiseen mottiin, jossa kantta ei ole höylätty. Sitten on pahveja höyläysasteen mukaan, eri paksuisia kai? Kuinka paljon siitä kannesta yleensä höylätään pois, vai niinkö paljon, että varmasti on tasainen?

P.S. Tuo "normaali" pahvi kustantaa 114 euroa OM603.960:aan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Saksan peleillä ei pakkas startteja ole pahemmin, mutta autoilla ajetaan täysillä moottoriteillä pitkiäkin matkoja. Samoin kaasu pohjassa ajon jälkeen voidaan joutua seisomaan pitkään ruuhkassa ja lämmöt saattaa käydä ylhäällä.

Omasta autosta poltin pahvin viime reissulla ja yhteen tuoduista peleistä on jouduttu vaihtamaan pahvi suomessa :evil:

Elän luulossa, että alkuperäinen kannentiiviste olisi paras ja joka kerta kun pahvin vaihtaa plaanaa kannen suoraksi. Samoin kiristys ehjällä momenttiavaimella ja oikein ohjeiden mukaan lisää kestoikää. Mitä paremmin lämmöt saa pidettyä aisoissa - pahvin vaihtamistarve ja kannen halkeamisvaara vähenee.

Kannentiivisteitä saa alkuperäis osana useampaa eri kokoa sen mukaan paljonko sylintereitä on porattu suuremmaksi näin ainakin M130 moottorissa.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Paksumpaa pahvia väliin niin saa puristuksia vähän alemmaksi. Toimii ainakin suoraruiskuissa, kun aletaan tehoja ottamaan.
Tietysti sivuvaikutuksiakin tulee, huonompi käynnistyminen kammiodieselissä ja lisääntynyt savutus.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Timo L. kirjoitti:Kansipahvista kun on kyse, niin merkkiliikkeessä kerran mainitsivat, että alkuperäisiä pahveja on useampaa eri sorttia. On pahvi, joka asennetaan sellaiseen mottiin, jossa kantta ei ole höylätty. Sitten on pahveja höyläysasteen mukaan, eri paksuisia kai? Kuinka paljon siitä kannesta yleensä höylätään pois, vai niinkö paljon, että varmasti on tasainen?

P.S. Tuo "normaali" pahvi kustantaa 114 euroa OM603.960:aan.
No ainaskin W124 dieseleiden kansi on suora. Eli höyläyksellä ei ole mitään merkitystä puristuksiin.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Pepekyy kirjoitti: No ainaskin W124 dieseleiden kansi on suora. Eli höyläyksellä ei ole mitään merkitystä puristuksiin.
Eikös se suora kuulu ollakkin :wink: :lol:

No ei vaan.. Tarkoitat siis että palotilat ovat männässä ja kannen sisäpinta on tasainen?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

epk kirjoitti:osaatteko sanoa mitä tulee hintaa tempulle sylinteiden poraus ylikokoon ja turbonlaakerit ?

ja kestäisikö noilla jo sellaiset 130-150 heppaa ??


entä perttu nuo öljysuihkut, saitko ne jo paikalle? vai onko liian amerikan temppu saada ne tuohon koneeseen....

miten muilla on kannentiiviste kestänyt ahtoja, vai onko jotain spesiaali kannentiivistettä käytössä ?
Minä en poraisi ylikokoon. Jos sylinteriin tulee jotain sanomista, niin ei kuin uusi putki reikään ja käytetty mäntä. Se on kokonaisedullinen ratkaisu ja kestävä. Koska moottorista ei tule liian tiukkaa turbotuskäyttöön. Vakio mäntiä saa todella helposti, eivätkä maksa paljoa. Jotain ylikokoa ei taas saa kuin uutena, eli vakio koko on paras.

Kyllä se kestää. Turbo pitää mitoittaa niin ettei se ahda jatkuvasti maantieajossa ja iso cooleri.

Öljyruiskujen asennus on vieläkin pahasti vaiheessa. 300 lohko on ollu toista kuukautta tallinlattialla selällään ja öljyruisku siinä päällä. 200D:n lohko on vieressä. Tarkoitus olisi tehdä sille koeporaus ja suunnitella sitten lisää. Se ei ole mahdoton. Tosin uskallusta se vaatii ja pitää muutenkin tehdä patenttiratkaisuita. Ruiskut ovat vain 8€ kappale Veholla, joten niitä saa ongelmitta.

En ole turbokonetta vielä tullut tehtyä kun ei ole siihen tarkoitukseen ollut aihiota ja kun ässä on majaillut pihassa koko kesän. Nyt tilanne muuttuu. Möin Ässän eilen ja nyt etsin sopivan 300D:n, johon pitää ruveta virittelemään.
Jos jollakin on myynnissä joku musta 80-luvun 124, alusta sarja ym. on plussaa, niin olisi kiinnostunut.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vai silleen.

no perhana, pitäiskö sit vaan lyödä nippuun ja tehdä seuraavat muutokset:

-turbon laakerit alakertaan
-ahdin vesijäähdytetty, enabloi sen
-öljynlauhdutus
-ahdin ahtaa motarilla 0.3-0.4 kokoajan, ahdin vaihtoon, vai saako tuohon garretin t25 osia vaihdeltua että ei ahda niin alhaalta.
-rikastuspiiri on/off kytkin.
-isommat elementit
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Turha kait T25 carrettia on alkaa isontaan ei siitä niin isoa saa että ei ahdista isoilla elementeillä ja jos saakin niin maksaa sikana minä kerrattain kyselin Laatudieseliltä kun tuossa omassa on toi vakiona ja sille tarvis tehä jotain kunnostusta... mut ompa vielä jäänyt tekemättä... ja isolla turbolla ja elementeillä kait se kestää noilla vakio kangillakin 200hp kun ei nosta ahtoja kovin liki 2 bar eli
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

mese

Viesti Kirjoittaja esko »

pihalla odottaa uutta omistajaa jo
turbodieseliksi katsastettu 300 D -86
ei ongelmia päästöjen suhteen...
ilman tekniikkaa vois myydä
tosin valkoinen sleeper tyylinen killeri kun stoneheadilla,,,

kuullaan
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jaha, tarina jatkuu...

otin männät irti yms. , ja paljastuikin että lisää koneistettavaa tulee :roll: -> murheita


pari hassua kysymystä: kuten näkyy niin kampiakselin "päät" vaihtaneet väriä, kuin myös 3 männän kanki. Kovat on ollut lämmöt , onko noista vielä käyttöosiksi vai mennyttä kalua?

yhestä sylinteristä on naarmut ja männässä myös, riittääkö noille naarmuille hoonaus ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvan perusteella porattavaksi menee, sen verran on napannut kiinni...
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

dealer kirjoitti:Kuvan perusteella porattavaksi menee, sen verran on napannut kiinni...
sormella koitettaessa kyllä tuntuu naarmut aikas tavalla, eli taitaa olla poraus ja hoonaus kyseessä .

mutta jos kerran porautetaan , tarviiko uudet ylikokomännät ostaa vai tuleeko sopivan väljä turbokonetta varten ?

entäs nuo kangen ja akselin lämpöjäljet ?
Vastaa Viestiin