Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

JTY kirjoitti: Btw. nätti design :)
Kiitoksia!

Eilen illalla ei ollut muuta tekemistä niin rupesin sit selvittelemään huonon kylmäkäynnistyksen / katoavien nesteiden mysteeriä ja näinhän siinä pääsi käymään:
lohko.jpg
Empä tuosta osaa sanoa onko tuo nyt sitten vuotanut vai ei, sylintereiden välit kyllä tolleen kirkkaat kun muualta mustat:
paffi1.jpg
paffi2.jpg
paffi3.jpg
Tänään kuitenkin läjään massatiivisteellä liimojen kera ja ahdot pidetään sitten 2bar korvilla ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kansi takas massapahvin kanssa + "veriura" viimosen sylinterin taakse. Koeajolla 1.5bar ahdoilla katkesi välikardaani, eli voimat taitaa olla kotona. Kylmäkäynnistys parani myös eli tänä aamuna ensin lähti käyntiin sit sammu ja tokalla startilla jäi käyntiin. Aikaisemmin teki niin että lähti, mutta sammui aina melkein heti tuota sit kymmenkunta kertaa ja lämpeni tarpeeksi pysyäkseen käynnissä, jos vielä suuttimet huollattais niin veikkaisin että ei tarvi enään käynnistysmurheista huolehtia..
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: om603a moottorin piristys, kansi irti.

Viesti Kirjoittaja Choke »

Tulikos tämä nyt ajoon sillä lohkolla missä oli pientä "rohtumaa" siinä yhdessä sylinteriputkessa? Tutkitkos sitä nyt tuollain käytön jälkeen, että mitä sille on käyny vai hoonattiinkos se rupi kokonaan pois silloin aikoinaan?
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, kansi irti.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Choke kirjoitti:Tulikos tämä nyt ajoon sillä lohkolla missä oli pientä "rohtumaa" siinä yhdessä sylinteriputkessa? Tutkitkos sitä nyt tuollain käytön jälkeen, että mitä sille on käyny vai hoonattiinkos se rupi kokonaan pois silloin aikoinaan?
Juu sillä lohkolla ja hoonattiin jonkin verran, mutta rupi jäi vielä näkyväksi. Nyt kun kone oli auki tarkastin sen ja ei ollut muuttunut miksikään.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: om603a moottorin piristys, kansi irti.

Viesti Kirjoittaja Choke »

Ok! Itseltäni löyty motista tuollaista hauskaa --> http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 45#p897245" onclick="window.open(this.href);return false;

Mietin vaan että putkitanko tuon nyt sit kuitenkin niin kuin meinasinkin vai hoonautanko pelkästään ja kovaa ajoa! :roll: Kun ei edes männänrenkaat noilla kohdin käy!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, kansi irti.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Loovan ohjaimen 1.2 version testausta bemarin steptronic kepillä. Pikkasen oli hankala käyttää yhdellä kädellä, mutta eiköhän tuosta jotain tolkkua saa:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gRJv9oaTZIM[/youtube]

Nyt vain pitäisi taikoa jostain aikaa että saisi tuon kepin asennettua niin pääsisi testailemaan toimintaa. Uusi syylärikin tuli tarvikemotista ostettua useampi viikko sitten ja sekin pitäisi kötöstellä paikoilleen. Meinaa vähän lämmöt olla häiritsevän korkealla, jos tienpinta on yli +20c varsinkin jos on vene perässä..
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, kansi irti.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kolmosella kierroksia 4500-5000 ja kuului kumma kolahdus ja vedot loppu. Hinauksen jälkeen kotona tarkastettiin vauriot:

Eli nokka-akseli meni poikki:
WP_20130618_002.jpg
Samoin yksi nostaja paskona:
WP_20130618_003.jpg
WP_20130618_004.jpg
Nokka-akselin hammaspyörä oli myös irti, pultti poikki.

Mikä lie tapahtunut ekana, onko valistuneita arvauksia? Samalla voi tarjota halpaa om606 moottoria :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Kaverilla kävi samoin mersun koneella. Nokka-aksilan hammasrattaan pultti oli löysällä, kun avattiin. Tappi oli hakkaantunut ja tippunut pois. Oli 4 sylinterisen nokka aksilan 4 palas.

Kai sielä voi olla ensiksi mäntä ottanu venttiiliin jne.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

TUUTTERO kirjoitti:Kaverilla kävi samoin mersun koneella. Nokka-aksilan hammasrattaan pultti oli löysällä, kun avattiin. Tappi oli hakkaantunut ja tippunut pois. Oli 4 sylinterisen nokka aksilan 4 palas.

Kai sielä voi olla ensiksi mäntä ottanu venttiiliin jne.
Tuo nokka-akselin hammasrattaan irtoaminen taitaa olla todennäköisin syy. Kun illalla sängyssä tuota mietin niin tuli mieleen että kävi vähän oudon pehmeästi kun sen käynnistin, mutta pistin sen vaan kylmän koneen + ilman syyksi. Tuossakun on välillä ollut tuota ilma ongelmaa..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:Se akselinseutu pitäisi saada eristettyä täydellisesti ympäröivästä maailmasta, lienee lähes mahdoton tehtävä. Näytti olevan hitusen kosteutta ja mitä nyt ilman mikroskooppia katselin niin näytti, että kaksi kotaktia olisi hapettunut ja tehneet siten oikosulun. En tiedä onko ne yrittäneet kapasitanssia tuohon rakentaa, kun pitää olla liuska ja vastussilta noin lähekkäin.
No niin, ja taas on kyseinen TPS anturi hajonnut. Tällä kertaa kilometreja taisi tulla jotain 3000-4000 km. Nyt on lähes oikosulku (1,2 ohmia) nastojen 1 ja 2 välillä, jolloin tietokoneeltakin katosi 5V käyttösähköt.

Laitan vielä hetkeksi tuollaisen samanlaisen anturin ja alan samalla suunnittelemaan josko väyrysen vaijerin päässä olevaa potikkaa voisi hyödyntää tähän tarkoitukseen.

Tämän topiikin auton TPS anturia ei ole kaiketi päästy testaamaan pidemmältä matkaa kun muu tekniikka kiukuttelee ? Minkähän anturin se Allu laittoi moottoriinsa, joka sitten on luotettava ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:
veskola kirjoitti:Se akselinseutu pitäisi saada eristettyä täydellisesti ympäröivästä maailmasta, lienee lähes mahdoton tehtävä. Näytti olevan hitusen kosteutta ja mitä nyt ilman mikroskooppia katselin niin näytti, että kaksi kotaktia olisi hapettunut ja tehneet siten oikosulun. En tiedä onko ne yrittäneet kapasitanssia tuohon rakentaa, kun pitää olla liuska ja vastussilta noin lähekkäin.
No niin, ja taas on kyseinen TPS anturi hajonnut. Tällä kertaa kilometreja taisi tulla jotain 3000-4000 km. Nyt on lähes oikosulku (1,2 ohmia) nastojen 1 ja 2 välillä, jolloin tietokoneeltakin katosi 5V käyttösähköt.

Laitan vielä hetkeksi tuollaisen samanlaisen anturin ja alan samalla suunnittelemaan josko väyrysen vaijerin päässä olevaa potikkaa voisi hyödyntää tähän tarkoitukseen.

Tämän topiikin auton TPS anturia ei ole kaiketi päästy testaamaan pidemmältä matkaa kun muu tekniikka kiukuttelee ? Minkähän anturin se Allu laittoi moottoriinsa, joka sitten on luotettava ?
Kilometrejä tuli varmaan alle viiden tuhannen ja lopuun asti tuli oikeita arvoja, mutta pitänee uuteen moottoriin kehitellä joku uusi systeemi kun kuulostaa tosiaan vähän epävarmalta.. Mitäs tuolla väykyn potikalla lie hintaa?

Edit: taitaa jäädä kokeilematta 590e http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 12621/7/17" onclick="window.open(this.href);return false; :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meinasin jos romuttamolta voi noita saada parilla kympillä, mutta onpas törkeä hinta keksitty mokomalle. Eilen illalla päätinkin, että laitan vain simppelisti sen Viton alkuperäisen alkuperäiseen paikkaan niin siinähän se sitten pitäisi kestää maailman tappiin. Automaatti Vitoista siis löytyy myös kätevä TPS, joka on vaijerin päässä ja vaijerin toinen pää laitetaan kaasuvipuun/pumppuun. Liitin vain on sitten semmonen outo 6 napainen eli liitintä ei tahdo löytyä, ellei ota samasta purkuautosta.

Motonetissa on kyllä monenmoista TPS anturia, mutta kun ei oikein edes tiedä minkämoisia ne kaikki ovat.

http://www.hoffmancarparts.com/en/catal ... cAod-w8Ajg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä vielä koodit eli VAG käyttää samaa anturia:
MB: A0115428617
BOSCH: 0205001030
VAG: 074907475
Sprinter, Vito W638 , W202 , W210 , W463 , W140, VW LT28, LT35, LT46
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Om606 varattu ja huomenna hakemaan, jos myyjä kerkeää sen irroittamaan :D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ja kone tallissa, jospa sitä ensiviikolla saisi sen vaihdettua..
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Eetyzk kirjoitti:Me kans velipojan kans tehtiin serkun om606:n peräs olevaan 722.6:een ohjaus Siemensin 1200:lla logikalla.
Mut silloin ei viel osattu käyttää sen pwm:äää. Eli seny on ajanu silla tyytyväisenä 1,5v täydet modulaatio paineet päällä. Ja vaihtopaine kokoajan 100% vai 0% eli kaikki vaihteet lyödään "raakana" sisään.

Nykyään osataan käyttää sitä mut kumpikaa ei oo viel keriinny kattelee sille vähä pehmeennyksiä.
Mitä sillä vaihtopaineella tehdään ja mikä sil on vaikutus?
Modulaatiopaineen ja vaihtopaineen erotus määrää pehmeyden, mutta jos ette nosta erotusta kuormituksen kasvaessa voi jäädä vaihde kytkeytymättä.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Viimeviikon saldo:

Vanha kone:
WP_20130709_001.jpg
irti:
WP_20130709_003.jpg
Sitten siirrettiiin uuteen koneeseen syöttöpumppu, öljynsuodatin letkuineen, polttoainesuodattimen jalka sekä koneen korvakot. Seuraavaksi öljypojan kimppuun josta otettiin kulmasta pala pois niin ei äärijoustossa ota etumurikka öljypohjan kulmaan kiinni.

uusi kone paikoillaan:
WP_20130712_001.jpg
Muutaman kerran piti startata että ilmat lähti kuikkaan ja sitten nopsa video:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XCmr58eH ... e=youtu.be[/youtube]

Pari iltaa kun jaksaa tallissa kötöstellä niin eiköhän se tuolta omin voimin taas lähde liikkumaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai että kun käy nätisti, taisi tulla taas motivaatiota roppakaupalla :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, nokka-akseli poikki!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

:mrgreen:
veskola kirjoitti:Ai että kun käy nätisti, taisi tulla taas motivaatiota roppakaupalla :thumbup:
Juu, parhaiten käyvä moottori mitä itsellä on ollu :D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, uusi sydän paikoillaan

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tämänpäivän saldona kaavaijerin kötöstely paikoilleen pakosarjan muokkaus hukkaportilliseksi sekä downpipen rakentaminen. Turbon kun sain paikoilleen ja nesteet koneeseen pistin käyntiin ja vähän aikaa kun oli käynyt alkoi tupsauttelemaan kuten tässä videossa:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OLorgf194-8[/youtube]

Tasoittui kyllä vähän ajan päästä mutta uusi vähän päästä ja taas tasoittui, liekkö vaarallista?

Huomenna sitten imupuoli välijäähdytin + putket.

Tuossa vielä muutama kuvatus:
WP_20130717_001.jpg
WP_20130716_004.jpg
WP_20130717_005.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, uusi sydän paikoillaan

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Imuroin imupuolen kannesta ennen imusarjan laittoa eikä tsupsahteluja enään ole kuulunut eli jotain paskoa oli päässyt kun vähän aikaa oli ilman suojaa imuaukot... No testillekin päästiin ja vastaa muuten kaasuun ihan erityyliin kun vanha moottori, huomattavasti kierrosherkempi. Turboksi tuli holsetin hx35 #12 pesällä ja hukkaporttina 50mm synapse, vetelee aika mukavasti ihan alakierroksilta.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, uusi sydän paikoillaan

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Nyt ei ole tehty muuta kuin ajeltu ja yksi pohjoisen reissukin tuli tehtyä jossa kilometrejä pamahti mittariin noin 1500. Mitään ongelmia ei ole ollut ja tehojakin on sopevasti. Nyt olisi vain pieni ongelma kun velipoika tilasi Herleviltä 7mm pumpun käyttöautoon jossa tehotavoite 300hp pinnassa. Olivat vaan siellä sitten vahingossa laittaneet 8mm elementit paikoilleen ja velipoika sai sen sitten samaan rahaan. No käyttöautossa tuo saattaisi olla turhan mehevä pumppu niin tehtiin vaihtokaupat nimellisellä 100e välirahalla. Itse ongelmahan tässä on se että miten tuollaisella pumpulla saa pidettyä koneen kasassa :twisted:

Ensin pumpun speksit:
maksimi syöttö 260mm
maksimi kierrokset jotain 7000rpm (yli alle?) syöttää kuitenkin ainetta vielä 6000rpm
kierrosruuville tulppa takakannessa jota kautta pystyy säätään maksimi kierroksia.
nyt säädetty ala80mm ylä140mm.

Sitten niihin oikeisiin ongelmiin / kysymyksiin:
1. Kestääkö työntää 140mm syöttöä kun nyt 12# pesällä olevaan holsetin hx35 turbo jossa kompressori 54mm ja turbiini 60mm ja hukkaportti 50mm ilman että pakopaineet nousee ylettömän korkealle.
2. Mistä tarpeeksi polttoainetta jos ja kun tehotavoitteet nousee. Nyt vakiot polttoaine linjat joissa sisäreikä 6mm nämä jäänee turhan ahtaiksi? Auttaako välisäiliö vai suoraan uudet linjat, koko? Pumpuksi varmaan joku tehokas sähköpumppu esim. holley HP150 (tai kaksi :) ).
3. Paljonko om606 vakio kansi kestää kierroksia?
4. Miten 8mm miehet on kytkeneet toisen syöttöputken joka tulee pumpun toiselle puolelle? Herlevi oli jostain paineventtiilistä tms. velipojalle maininnut että se uuden syöttöreijän puolelle mistähän venttiilistä lie puhunut?
5. Ruvetaanko tekeen tuplaturbo hx35+hx? vai käytetäänkö tuota hyllyssä olevaa isohkoa vgt ahdinta?

Siinäpäs niitä näin alkuun, aluksi laitetaan tuo pumppu paikoilleen nykyisellä setupilla (kierroksia pitää tietty pudottaa vähän alemmas) ja ruvetaan sitten talven pimeinä iltoina hulluttelemaan noiden uusien turbojen jne. kanssa..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 moottorin piristys, uusi sydän paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JSJ kirjoitti:Sitten niihin oikeisiin ongelmiin / kysymyksiin:
1. Kestääkö työntää 140mm syöttöä kun nyt 12# pesällä olevaan holsetin hx35 turbo jossa kompressori 54mm ja turbiini 60mm ja hukkaportti 50mm ilman että pakopaineet nousee ylettömän korkealle.
4. Miten 8mm miehet on kytkeneet toisen syöttöputken joka tulee pumpun toiselle puolelle? Herlevi oli jostain paineventtiilistä tms. velipojalle maininnut että se uuden syöttöreijän puolelle mistähän venttiilistä lie puhunut?
1. Ei :D menee jo 7mm elementeillä tukkoon kapeakantisen kylessä. Joutuu löysäämään kaasua että kiihtyy :lol: hx40 menettelee mutta jää sekin kyllä pieneks noilla syötöillä. Varmaan joku 52 tai vastaava pitäis olla :lol:
4. Olen nähnyt sen ratkasun tehtävän banjoliittimillä. Eli siihen alkuperäseen tuloreikään sellanen banjo jossa letkukara ja vedät letkun pumpun toiselle puolelle jossa myös banjo jossa letkukara. Yhistät siis vaan ne kaks banjoa toisiinsa letkulla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Mynä pumpus oli kairattu paluulle uus reikä ja totta se on tehty samoin pekka pumpussaki? Siihen se "paineventtiili" mallin banjopultti. Luultavasti sitä on meinannut :roll:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

antti_k kirjoitti:Mynä pumpus oli kairattu paluulle uus reikä ja totta se on tehty samoin pekka pumpussaki? Siihen se "paineventtiili" mallin banjopultti. Luultavasti sitä on meinannut :roll:
Juu näin on eli uusi reikä on toisella puolella pumppua, eiköhän se tuota just ole tarkoittanut. Kiitos!
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, uusi sydän paikoillaan

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Siekkinen kirjoitti:1. Ei :D menee jo 7mm elementeillä tukkoon kapeakantisen kylessä. Joutuu löysäämään kaasua että kiihtyy :lol: hx40 menettelee mutta jää sekin kyllä pieneks noilla syötöillä. Varmaan joku 52 tai vastaava pitäis olla :lol:
4. Olen nähnyt sen ratkasun tehtävän banjoliittimillä. Eli siihen alkuperäseen tuloreikään sellanen banjo jossa letkukara ja vedät letkun pumpun toiselle puolelle jossa myös banjo jossa letkukara. Yhistät siis vaan ne kaks banjoa toisiinsa letkulla.
Juu niinhän tuo vähän puutuu itselläkin nyt jossain 4500rpm yläpuolella, mutta alhaalta vetää niin hyvin että siitä en halua luopua. Eli vaihtoehdot taitaa olla tupla turbo taikka sitten hyvin toimiva vnt/vgt. Juu banjollahan tuo tuo täytyy tehdä, kiitoksia!
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tuossa dieselmekenin videossa näkyy hyvin miten tuon tuplasyötön tuolle polttoaineelle voi toteuttaa, paitsi itse laitan takapuolellekkin banjon eikä tuota muovi hirvitystä.. Tuossa näyttäisi että tuo painebanjo on tuossa paluussa kuten normaalistikkin?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aXU8mTCJ ... b_eHoqMLdg[/youtube]
Viimeksi muokannut JSJ, Su 15.09.2013 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

En ole oikein perehtynyt aiheeseen, mutta eikös se nyt ole niin, että 2 tuloliitintä, joihin tuupataan paineellinen aine siirtopumpulta (suodattimelta) ja yksi lähtöliitin, jossa paineensäätöventtiili. Väärään reikään ei varmaankaan kannata paluuta laittaa :D

Katselin tuota suodatinjalkaa mikä itselläni on niin aika luontevalta tuntuisi vetää siitä kaksi letkua pumpulle kun siinä kerran on kaksi lähtöä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:En ole oikein perehtynyt aiheeseen, mutta eikös se nyt ole niin, että 2 tuloliitintä, joihin tuupataan paineellinen aine siirtopumpulta (suodattimelta) ja yksi lähtöliitin, jossa paineensäätöventtiili. Väärään reikään ei varmaankaan kannata paluuta laittaa :D

Katselin tuota suodatinjalkaa mikä itselläni on niin aika luontevalta tuntuisi vetää siitä kaksi letkua pumpulle kun siinä kerran on kaksi lähtöä.
Millanen suodatinjalka sulla on käytössä? Tuossa vielä kuva just noudetusta pumpusta:
WP_20130821_001.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se misään käytössä ole vaan hyllyllä, mutta muistelen että se suodatinjalka mikä oli Vitossa aikoinaan, siinäkin olisi ollut lähtöjä joka suuntaan. 8mm liitännöillä ja jokin yleismallin kuorma-auton jalka jussin dieselistä.

googlella löyty tämä:

Kuva


http://oem.gasgoo.com/partsno/0450133009.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Parts Number: 0450133009
Product Name: Fuel filter
Manufacturer: BOSCH
Oem Number: 068127177EC,068127401
Used in Vehicles: Man
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin