.
Ei meinaa tuo ahtopaine nousta huijaamalla luotettavasti nyt millään.
Vaihteeksi taas rassaa....
Taitaa olla rajapaineventtiilissä juuri sen verran toiminnallista viivettä, että mappi haistaa tilanteen ja pitää ahdot kurissa.
No kun ei muu luonnista, niin hierotaan junttifysiikkaa.
Vähän tarinaa polttoaineen ruiskutuksesta.
Aina kun höpötetään, että sen pitää olla tehokas ja lyhyt.
Ja mitä tapahtuu, kun moottori lastutetaan, eli ruiskutusaikaa pidennetään.
Ensin jonkinlainen kuva.
Varsinainen polttoaineen ruiskuttaminen, siis se "pääruiskutus", jolla on tehollista merkitystä, alkaa vain vähän ennen ykk.
Palotila on männässä, johon ruiskutuksenkin pitäisi "osua".
Polttoainen ruiskutus alkaa siten, että suuttimen neulaa avataan vaan varovasti ensialkuun.
Tällä on tarkoituksena saada sylinteriin menemään mahdollisimman paljon polttoainetta, sen vielä syttymättä.
Näin polttoaine saadaan paremmin leviämään koko palotilan alueelle, se taas parantaa ja nopeuttaa koko palotapahtumaa.
Jos ruiskutettaisiin "liian rikkaalla" heti alusta alkaen, syntyisi palamisen kannalta riittävän rikas seos jo heti suuttimen reijän ulkopuolelle ja polttoaine palaisi siinä kuin kynttilän liekki, pitkään ja hartaasti.
No, siis aluksi ruiskutetaan "varovasti", kunnes tulee se piste, hiukan ennen ykk, jossa seos syttyy, silloin suutin avataan kokonaan ja sen jälkeen äkkiä suljetaan.
Kaikessa tässä on mennyt aikaa about 1-2ms.
Nopeutta tarvitaan, koska palotila on männässä.
Hyvä palaminen vaatii, että palotila on pieni ja mäntä on palamisen kannalta edullisessa asemassa vaan hyvin vähän aikaa.
Lyhyt, oikea-aikainen ruiskutus, korkea ruiskutuspaine, pienet polttoainepisarat, hyvä sekoittuminen ilmaan, takaavat hyvän palamisen ja mikä siinä on myös todella tärkeää, niin silloin paineennousu sylinterissä myös ajoittuu oikein.
Palamishetken pitäisi olla niin lyhyt, että se on loppunut, kun mäntä lähtee alaspäin, silloin sylinterissä paineennousu ajoittuu oikein.
Tällöin kaikki palamisenergia pukkaa mäntää alas ja pakoputkeen menee enää pikku haiku.
Kun moottori lastutetaan, tai ruiskutusta "huijataan" boxilla, niin.
Ruiskutuksen alkuhetki ja "alkutoimet" pysyvät suunnilleen ennallaan.
Mutta suutin on täysin auki pidempään.
Tällä saadaan ruiskutettua lisämäärä polttoainetta, jolloin teho nousee.
Se tehonnousu ei itse asiasiassa ole sen kummempi juttu.
No, kun tehoa nostetaan sillätavoin, niin siitä seuraa jotain itse moottorin toiminnan kannalta huonojakin juttuja.
Kun ruiskutushetki pitenee, niin palamistapahtuman loppupäässä mäntä etenee alemmas ja alemmas.
Eli aivan viimeiseksi ruiskutettu ja palanut polttoaine ei enää palakkaan kunnolla.
Sen huomaa savutuksena.
Lisäksi paineenousu sylinterissä ei enää olekkaan vaan "piikki", parhaassa kohden, vaan sekin jatkuu, ikäänkuin myöhäisemmälle.
Paineennousun laki "pyöristyy".
Tätä ei voi korjata aikaistamalla ruiskutusta.
Koska vika ei johdu siitä, että ruiskutus olisi väärässä kohden, vaan siitä, että paineenousulla ei ole selvää huippukohtaa ja se kokonaisuudessaan kestää kauemmin, kuin mitä mäntä on ylhäällä, parhaassa kohden.
Pienillä kierroksilla tämä "vaiva" on huomattavasti pienempi, johtuen ihan siitä, että kaikkiin palamisen toimiin on enemmän aikaa.
Suurilla kierroksilla haitatkin korostuvat.
Kun ruiskutusta venytetään äärimmilleen, alkavat suurimmilla kierroksilla haitat tulla etuja suuremmiksi ja se kierrosluku, jolla max teho saavutetaan alkaa laskemaan ja nopeasti, jos edelleen ruiskutusaikaa jatketaan.
Ruiskutuksen jatkuminen siis vääjäämättä aiheuttaa muutamia lievilmiöitä, huolimatta siitä, kuka ohjelmoinnin on tehnyt.
Väännöt nousevat suhteessa tehoja enemmän.
Kierrosherkkyys alkaa laskemaan, kun ruiskutusaika pitenee.
Pakokaasujen lämpö ja pakopaine nousevat voimakkaasti.
-> Pakokaasujen kierrätys alkaa toimimaan "ylikierroksilla".
Paineen nosto olisi parempi keino tehonnostoon.
Tai suuremmat suuttimet.
Paras on tietty molemmat.
Silloin kaikki polttoaineen polttamiseen liittyvät tapahtumat tapahtuvat juuri niinkuin valmistaja on ne ajatellutkin, oikea-aikaisesti ja oikeassa ajassa.
Ja paljon alkuperäistä suuremmalla polttoainemäärällä, niinkuin tuikku on sen ajatellut.
Tulipas taas......... paasattua joutavaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5