Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Omaa syytä koko juttu ku rupesin tuota ennakkoa säätelemään vielä pari iltaa ennen penkitystä, muutaman lisähepan toivossa Tietty vanha lukitustappi oli hävinnyt ja tein sit uuden poranterästä. Jotain meni vissiin pieleen taikka sitten tuo merkki on jossain välissä päässyt siirtymään.
Tehojen puutettakin oli vähän hankala huomata näin liukkailla keleillä. Tänään kun kävi kokeileen oikeen ajatuksen kanssa niin kyllä se pirteämmältä vaikutti. Samalla tuli testattua morkoolin toiminta ja huomasi kyllä selvästi kun letku oli irti.
Eli uusi pakosarja ja uudestaan penkkiin, mutta ensin se katsastus...
Tehojen puutettakin oli vähän hankala huomata näin liukkailla keleillä. Tänään kun kävi kokeileen oikeen ajatuksen kanssa niin kyllä se pirteämmältä vaikutti. Samalla tuli testattua morkoolin toiminta ja huomasi kyllä selvästi kun letku oli irti.
Eli uusi pakosarja ja uudestaan penkkiin, mutta ensin se katsastus...
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
empä muista oliko kantta hiplattu mutta ei mahdottomuus kun herlevien aikaan saannoksia
w201 om605
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Ei ole muuta herleviä tässä kuin pumppu johon oon kyllä enemmän ku tyytyväinen.jekku90 kirjoitti:empä muista oliko kantta hiplattu mutta ei mahdottomuus kun herlevien aikaan saannoksia
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
mikäs noissa käppyröissä on vikana? jotain mätää niissä kyllä on, niinku jotkut jo sanoki. jos toinen noista on tehokäyrä, niin se toinen ei voi olla millään vääntökäyrä. eikä toisinkaan päin toimi. jompi kumpi, tai molemmat käyrät on jotenkin vääriä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Tämä kiinnostaa itsekin eli joku viisaampi vois selittää?pera8x kirjoitti:mikäs noissa käppyröissä on vikana? jotain mätää niissä kyllä on, niinku jotkut jo sanoki. jos toinen noista on tehokäyrä, niin se toinen ei voi olla millään vääntökäyrä. eikä toisinkaan päin toimi. jompi kumpi, tai molemmat käyrät on jotenkin vääriä.
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Katso esim. http://www.autowiki.fi/index.php/V%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6" onclick="window.open(this.href);return false; Teho saadaan kertomalla vääntömomentti kierrosluvulla ja jakamalla vakioarvolla. Esim. Teho (Nm) = Vääntömomentti (Nm) x rpm (1/min) / 7121. Nuo käyrät eivät noudata tuota lainalaisuutta, joten mittauksessa on jotäin mätää.
Edit: kyllä nuo käyrät sittenkin täsmäävät, vaikka niiden muoto onkin vähän erikoinen.
tomant
Edit: kyllä nuo käyrät sittenkin täsmäävät, vaikka niiden muoto onkin vähän erikoinen.
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 16.01.2013 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Käyrien muotoerot ovat oikein alueella 4000...4500 rpm. Luultavasti alkupään "outous" johtuu turbiinin aiheuttamasta mittausvirheestä (välitys muuttuu jatkuvasti liukumalla kun pedaali ei ole vielä pohjassa ?).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Olet oikeassa, veskola, kyllä nuo sittenkin vastaavat toisiaan. Tuo vääntömomentin muoto hämää, kun vääntö puuttuu alakierroksilta.
Edit: Käytetyt yksiköt vaikuttavat myös käyrien suhteeseen. Jenkeillä on hyvät käyrät, kun yksikkönä on hp ja lb.ft. Tällöin teho- ja vääntökäyrät leikkaavat, kun kierrosluku on 5252. Eurooppalaisilla yksiköillä leikkauskohta (tehokaavan jakaja) on tosi korkealla ja kaikki moottorit eivät edes saavuta sitä.
tomant
Edit: Käytetyt yksiköt vaikuttavat myös käyrien suhteeseen. Jenkeillä on hyvät käyrät, kun yksikkönä on hp ja lb.ft. Tällöin teho- ja vääntökäyrät leikkaavat, kun kierrosluku on 5252. Eurooppalaisilla yksiköillä leikkauskohta (tehokaavan jakaja) on tosi korkealla ja kaikki moottorit eivät edes saavuta sitä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Juu tässäpä se selitys taitaa olla.veskola kirjoitti:Käyrien muotoerot ovat oikein alueella 4000...4500 rpm. Luultavasti alkupään "outous" johtuu turbiinin aiheuttamasta mittausvirheestä (välitys muuttuu jatkuvasti liukumalla kun pedaali ei ole vielä pohjassa ?).
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Varmaan tos dynos jotain vikaa, ehkä mullaki oli viimes melkei 700 550 sijaa
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Sielläkö ne mun puuttuvat hevoset sit onjeemu kirjoitti:Varmaan tos dynos jotain vikaa, ehkä mullaki oli viimes melkei 700 550 sijaa
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Pro versio vaihteiston ohjaimesta valmistuu pikkuhiljaa:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Ohos, missäs teetät piirilevyt ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Saksasta nuo tulee, ensimmäiset protot on vähän kallita mutta jos ja kun tilaa enemmän niin hinta halpenee. Ja kiinan pojathan noita syytää sit pilkkahintaan jos tarvetta tulee. Nyt kuitenkin laatu ratkaisi.veskola kirjoitti:Ohos, missäs teetät piirilevyt ?
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Kehtaatko laittaa yhteystietoja ?
Suomessa taitaa olla pienimääräinen protolevyjen valmistus jo katoavaa kansanperinnettä. (Minulla ne valmistuu tallissa 1-2 sarjoissa )
Suomessa taitaa olla pienimääräinen protolevyjen valmistus jo katoavaa kansanperinnettä. (Minulla ne valmistuu tallissa 1-2 sarjoissa )
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
http://fab.fritzing.org/fritzing-fab" onclick="window.open(this.href);return false;veskola kirjoitti:Kehtaatko laittaa yhteystietoja ?
Suomessa taitaa olla pienimääräinen protolevyjen valmistus jo katoavaa kansanperinnettä. (Minulla ne valmistuu tallissa 1-2 sarjoissa )
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Pakosarjan suunnittelua:
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Paintilla tehty piirustus:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin piristys, pakosarjaa.
Mites tommonen pakosarja, eroaako toiminnaltaan vakiosta, jos tarkoitus metsästää hevosia? Toki turbon saa siihen kohtaan kun laittaa ja pulssit menee heti 3/3, mutta muuten esim virtauksiltaan?
IG: @pyrytakkunen
Re: om603a moottorin piristys, pakosarjaa.
mun järjen mukaan tuollanen sarja on aivan täysi paska. pakokaasut törmää suoraan seinään ja jatkaa siitä sitten jompaankumpaan suuntaan. ei ole sellaista suoraa kulkureittiä kaasuille. sit kun sarjassa alkaa oleen senverran paljon pakopainetta että se pakottaa kaasut kulkeen ahtimen suuntaan. tuollasella sarjalla uskoisin tulevan pakopaineongelmiakin kun muutenkin pienessä kollektorissa (2x 42 tai 48mm putkista tehdyssä) on useampi pulssi samaan aikaan. tärpättimallin sarja oikein tehtynä on mielestäni ainoa oikeanlainen pakosarja kun tehoa ja toimivuutta haetaan.
tämä on vain mun mielipide enkä missäännimessä pidä sitä absoluuttisena totuutena. mutta kun katsoo tuota sarjaa niin tulee ensimmäisenä mieleen ettei se kaasu tuollaisessa voi hyvin kulkea kun törmää sarjaan tullessaan ensin suoraan seinämään.
tuollaisen sarjan ehdottomia hyviä puolia on tärpättisarjaan verrattuna pieni koko, pieni paino, edullinen hinta ja äärimmäisen helppo tehdä joten en missäännimessä arvostele edes pienessä mielessäni sitä että väki näitä halkosarjoja on innostunu laittaan autoihinsa.
tällainen http://img.photobucket.com/albums/v211/ ... sarja1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; http://img.photobucket.com/albums/v211/ ... sarja5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; halkosarja on ainakin oman järjenjuoksuni mukaan huomattavasti jo parempi. tässä petehrin tekemässä sarjassa on tietysti työtä kyllä aika reilusti
tämä on vain mun mielipide enkä missäännimessä pidä sitä absoluuttisena totuutena. mutta kun katsoo tuota sarjaa niin tulee ensimmäisenä mieleen ettei se kaasu tuollaisessa voi hyvin kulkea kun törmää sarjaan tullessaan ensin suoraan seinämään.
tuollaisen sarjan ehdottomia hyviä puolia on tärpättisarjaan verrattuna pieni koko, pieni paino, edullinen hinta ja äärimmäisen helppo tehdä joten en missäännimessä arvostele edes pienessä mielessäni sitä että väki näitä halkosarjoja on innostunu laittaan autoihinsa.
tällainen http://img.photobucket.com/albums/v211/ ... sarja1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; http://img.photobucket.com/albums/v211/ ... sarja5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; halkosarja on ainakin oman järjenjuoksuni mukaan huomattavasti jo parempi. tässä petehrin tekemässä sarjassa on tietysti työtä kyllä aika reilusti
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: om603a moottorin piristys, pakosarjaa.
Oma mielipide tuohon seinään tormäämiseen suoraan on sama kuin yrittäisi ajaa kerrostalon seinään suoraan ja sivusta ajaa ennen törmäystä auto samaa vauhtia. Kummasti se energia alkaa suuntautumaan sinnesuuntaa minne helpoin mennä. Tosin silloin kun pakopaineet alkaa nousemaan liiankin suurikis niin silloin voi tulla ongelmia, mutta vähimmät ongelmat on johtuen pakosarjan virtauksissa.
Kuten Lassi sanoo, varmasti helppo tehdä ja siistein sekä ei vääntyile yms. Mutta villi veikka että semmosita pukinsarja helvettiä oikeesti tarvitaan vain 2% tämänkin forumin superturboissa. Muuten voi olla sama mistä ne sarjat vääntää.
tuossa toyotan jeesuksen aikaiseen dieseliin sarjaa tein ja leikin sitten samalla hiukan solikan virtaussimuloinnilla
pyörre jää juuri tuohon 1,2 ja 3,4 törmäyskohtaan.
Tuossa ohjuri mikä tuli tehtyä sitten siihen sarjaankin.
tuossa taas kaikki tehty 90 asteisesta kulmpalasta, eli jokainen ohjautuu keskelle, ainoastaan 3 menee suoraan. Nyt jos pitäisi monivenaan tehdä niin tekeisin vielä hiukan eri mallilla. Pyöritelly päässä vieläkin simppelimpää mallia..
Tuossa näkyy malli miten levitetty noi aukot, työläs on mutta kun kerta itelle tekee.
Seuraillu paineita tuolla pilleriturbolla niin pysyy pakopaineet ahtojen kanssa samassa, ei ole karkailleet. Pakolämmöt pyörii siellä 600astetta kunnon vedätyksessä tuolla hangessa. maantiellä 250-300 astetta. eli nekin paremmat kuin hyvät.
Kaikki tyylillään. ei se CUMPPARI suotta ole aina käyttänyt tuota halkosarjaa. Mutta makuasiahan tämäkin on, mutta FAKTA on se että Petehrin sarjat on suomen hienoimmat lajissaan PISTEPISTEPISTE
Kuten Lassi sanoo, varmasti helppo tehdä ja siistein sekä ei vääntyile yms. Mutta villi veikka että semmosita pukinsarja helvettiä oikeesti tarvitaan vain 2% tämänkin forumin superturboissa. Muuten voi olla sama mistä ne sarjat vääntää.
tuossa toyotan jeesuksen aikaiseen dieseliin sarjaa tein ja leikin sitten samalla hiukan solikan virtaussimuloinnilla
pyörre jää juuri tuohon 1,2 ja 3,4 törmäyskohtaan.
Tuossa ohjuri mikä tuli tehtyä sitten siihen sarjaankin.
tuossa taas kaikki tehty 90 asteisesta kulmpalasta, eli jokainen ohjautuu keskelle, ainoastaan 3 menee suoraan. Nyt jos pitäisi monivenaan tehdä niin tekeisin vielä hiukan eri mallilla. Pyöritelly päässä vieläkin simppelimpää mallia..
Tuossa näkyy malli miten levitetty noi aukot, työläs on mutta kun kerta itelle tekee.
Seuraillu paineita tuolla pilleriturbolla niin pysyy pakopaineet ahtojen kanssa samassa, ei ole karkailleet. Pakolämmöt pyörii siellä 600astetta kunnon vedätyksessä tuolla hangessa. maantiellä 250-300 astetta. eli nekin paremmat kuin hyvät.
Kaikki tyylillään. ei se CUMPPARI suotta ole aina käyttänyt tuota halkosarjaa. Mutta makuasiahan tämäkin on, mutta FAKTA on se että Petehrin sarjat on suomen hienoimmat lajissaan PISTEPISTEPISTE
Re: om603a moottorin piristys, pakosarjaa.
Empä osaa toimivuudesta vielä sanoa ku ei ole kokeiltu. Tarkoitus oli että ois heräilly vähän paremmin kun saa nuo pulssit jaettua, mutta pitänee vielä miettiä mitä tuon kanssa tekee..PTracing kirjoitti:Mites tommonen pakosarja, eroaako toiminnaltaan vakiosta, jos tarkoitus metsästää hevosia? Toki turbon saa siihen kohtaan kun laittaa ja pulssit menee heti 3/3, mutta muuten esim virtauksiltaan?
Re: om603a moottorin piristys, pakosarjaa.
Sitä tässä yritin vihjailla että mitä jos niihin perus 98% supereihin riittää se vakio pakosarja, niin maksaako vaivaa tuhlata hyviä laippoja tuommoseen putkimiehen erikoiseen....
IG: @pyrytakkunen
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Kyse on kaasupolkimen asentoanturista:
Toimiikohan nuo aidot boschit yhtään paremmin, tosin tuuppasin siihen nyt samanlaisen varaosan kun sellainen sattui olemaan hyllyllä. Teen vielä ruumiinavauksen vanhalle, niin selviää mikä sen hajotti. Uuden asennukseen lisäsin reilusti vaseliinia O renkaan tienoolle.
Allu D. kirjoitti:En haluais olla ilon pilaaja mutta vinkkinä voin kertoa että tuo TPS ei tuossa oo kovin pitkä ikänen
No eihän tuo anturi sitten tosiaan kestänyt käytössä. Resistanssi potikan vastuksen yli on romahtanut yhdestä kilosta noin 33 ohmiin Anturi oli kytkettynä polkimen vivustoon, ei pumpun kylkeen.veskola kirjoitti:<. . .>Katsotaan nyt sitten miten pitkään toimii, mulla motonetin harakiri anturi mutta yhtään vikavaloa ei ole tullut, no oliskohan vasta 3000 km ajettu. <. . . >
Toimiikohan nuo aidot boschit yhtään paremmin, tosin tuuppasin siihen nyt samanlaisen varaosan kun sellainen sattui olemaan hyllyllä. Teen vielä ruumiinavauksen vanhalle, niin selviää mikä sen hajotti. Uuden asennukseen lisäsin reilusti vaseliinia O renkaan tienoolle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Perskule, vielä on oma boschi pelannut vaikka on tuossa pumpun kyljessä. Imoitteleppa sitten ruumiinavauksen tulokset!veskola kirjoitti:Kyse on kaasupolkimen asentoanturista:
Allu D. kirjoitti:En haluais olla ilon pilaaja mutta vinkkinä voin kertoa että tuo TPS ei tuossa oo kovin pitkä ikänenNo eihän tuo anturi sitten tosiaan kestänyt käytössä. Resistanssi potikan vastuksen yli on romahtanut yhdestä kilosta noin 33 ohmiin Anturi oli kytkettynä polkimen vivustoon, ei pumpun kylkeen.veskola kirjoitti:<. . .>Katsotaan nyt sitten miten pitkään toimii, mulla motonetin harakiri anturi mutta yhtään vikavaloa ei ole tullut, no oliskohan vasta 3000 km ajettu. <. . . >
Toimiikohan nuo aidot boschit yhtään paremmin, tosin tuuppasin siihen nyt samanlaisen varaosan kun sellainen sattui olemaan hyllyllä. Teen vielä ruumiinavauksen vanhalle, niin selviää mikä sen hajotti. Uuden asennukseen lisäsin reilusti vaseliinia O renkaan tienoolle.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Se akselinseutu pitäisi saada eristettyä täydellisesti ympäröivästä maailmasta, lienee lähes mahdoton tehtävä. Näytti olevan hitusen kosteutta ja mitä nyt ilman mikroskooppia katselin niin näytti, että kaksi kotaktia olisi hapettunut ja tehneet siten oikosulun. En tiedä onko ne yrittäneet kapasitanssia tuohon rakentaa, kun pitää olla liuska ja vastussilta noin lähekkäin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Auttaisikohan jos pistäisi vaseliiniä tuhon akselille joskohan se estäisi kosteuden menemisen sisälle.veskola kirjoitti:Se akselinseutu pitäisi saada eristettyä täydellisesti ympäröivästä maailmasta, lienee lähes mahdoton tehtävä. Näytti olevan hitusen kosteutta ja mitä nyt ilman mikroskooppia katselin niin näytti, että kaksi kotaktia olisi hapettunut ja tehneet siten oikosulun. En tiedä onko ne yrittäneet kapasitanssia tuohon rakentaa, kun pitää olla liuska ja vastussilta noin lähekkäin.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Sitä mä sinne laitoin, en sitten tiedä kauanko se siellä säilyy. Ainakin painepesukielto tuli tuolle kohdalle Pirun märkä oli viime syksy, silloin tuo taisi saada alun...
Paras varmaan tulisi, jos toteuttaisi vähän kuten väyrysessä eli potikka on siellä sulakepäsään luona suojassa ja siitä jatkuisi toinen vaijeri pumpulle. Tuo vain taitaa olla käytännössä liian kallis ja vähän monimutkainen ratkaisu monistettavaksi, valmiita osiakaan ei ole eli vaijeria pitäisi itse rakennella.
Paras varmaan tulisi, jos toteuttaisi vähän kuten väyrysessä eli potikka on siellä sulakepäsään luona suojassa ja siitä jatkuisi toinen vaijeri pumpulle. Tuo vain taitaa olla käytännössä liian kallis ja vähän monimutkainen ratkaisu monistettavaksi, valmiita osiakaan ei ole eli vaijeria pitäisi itse rakennella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Eka versio piirilevystä tuli ja ihan perseestähän se oli, eli pwm signaalit tuli läpi ympäri piirilevyä ja muutakin suunnittelu bugia tuossa oli. No ei muuta kuin leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä ja versio 1.1 tilaukseen. Tällä kertaa tilaus meni kiinan suuntaan aika kovan hintaeron takia (saksa 80e kpl vs. kiina 72e 10kpl). Eilen levyt sitten saapuivat ja laatu pärjää kyllä täysin vertailun saksalaiseen:JSJ kirjoitti:Pro versio vaihteiston ohjaimesta valmistuu pikkuhiljaa:
Ja tuossa kasattuna:
Pari kohtaa tuossa vielä pitää muuttaa ja sitten on semmonen kun halusinkin, eli tämä menee nyt testiajoon ja versio 1.2 työn alle.
Tämä ei varmaan kiinnosta muita kuin veskolaa, mutta:
Piirilevyt tuli tilattua täältä: http://www.seeedstudio.com/depot/fusion ... ?cPath=185" onclick="window.open(this.href);return false; ja ovat kaksikerros levyjä läpikuparoiduilla reijillä sekä silkkipainatuksella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!
Noh oho osaa saksan poika rahastaa! Ite oon aina teettäny kiinassa 10kpl setit, siellä on firmoja mistä valita ja laatu pelkkää priimaa. Fiksuja poikia siellä tsekkaavat kaikki ennakkoon ja tekevät simulaatiot jos löytyy virheitä niin ilmoittavat ja tekevät mahdolliset korjauksetkin. Ei tarvii useita sarjoja tilailla turhaanJSJ kirjoitti:Eka versio piirilevystä tuli ja ihan perseestähän se oli, eli pwm signaalit tuli läpi ympäri piirilevyä ja muutakin suunnittelu bugia tuossa oli. No ei muuta kuin leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä ja versio 1.1 tilaukseen. Tällä kertaa tilaus meni kiinan suuntaan aika kovan hintaeron takia (saksa 80e kpl vs. kiina 72e 10kpl). Eilen levyt sitten saapuivat ja laatu pärjää kyllä täysin vertailun saksalaiseen:JSJ kirjoitti:Pro versio vaihteiston ohjaimesta valmistuu pikkuhiljaa:
Tämä ei varmaan kiinnosta muita kuin veskolaa, mutta:
Piirilevyt tuli tilattua täältä: http://www.seeedstudio.com/depot/fusion ... ?cPath=185" onclick="window.open(this.href);return false; ja ovat kaksikerros levyjä läpikuparoiduilla reijillä sekä silkkipainatuksella.
Btw. nätti design
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki