CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Jani1980 kirjoitti:Ok, kiitokset tiedoista ja vastauksesta! :)
Pääseekö tuohon ecuun käsiksi irroittamalla eturenkaan ja sisälokarin vai pitääkö koko lokasuoja irroittaa (w212)?
Kesällähän tuo olisi suht helppo operaatio tehdä, jos lokasuojaa ei tarvi irroittaa..
Ei tarvitse kuin apukuskin eturengas irroittaa ja sisälokasuoja osittain, sen jälkeen ecu on muistaakseni yhdellä taikka kahdella ruuvilla irroitettavissa. Noin puolen tunnin homma.. Ulkona tosin ikävä tällä kelillä..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

joskami kirjoitti:
Jani1980 kirjoitti:Ok, kiitokset tiedoista ja vastauksesta! :)
Pääseekö tuohon ecuun käsiksi irroittamalla eturenkaan ja sisälokarin vai pitääkö koko lokasuoja irroittaa (w212)?
Kesällähän tuo olisi suht helppo operaatio tehdä, jos lokasuojaa ei tarvi irroittaa..
Ei tarvitse kuin apukuskin eturengas irroittaa ja sisälokasuoja osittain, sen jälkeen ecu on muistaakseni yhdellä taikka kahdella ruuvilla irroitettavissa. Noin puolen tunnin homma.. Ulkona tosin ikävä tällä kelillä..
Kiitos Joskami tiedosta! :thumbup:
Jätetään tämä projekti sitten keväälle / kesälle, on mukavampi irroitella kun ei tarvi palella.. :D
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

tuikku kirjoitti:.
Joo, Sercapillahan se onnistuu.
OM646,ssa ei käytännössä ole suodatinta, jos se on "suomiauto", kun se on erikseen siihen ostettuna maksanut extraa.
Uustuontiautoissahan se on sitten käytännössä kaikissa, kun keskieuroopassa sellainen malli on ollut edullisempi.
Väännönkeston ratkaisee vaihteisto - kaksatasen kytkin ei kestä "täyttä" syöttöä, automaatti taas sitten kestää.
Tämä kyllä stemmaa.

Mulla on suomiauto ja automaatti, eli täydet löylyt vaan kehiin! :twisted:

Kiitos infosta Tuikku!
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Onko näihin 350 Bluetec malleihin ohjelmaa ? 258hv/620nm vakiona .
BMW_seppä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 15.01.2015 10:04

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja BMW_seppä »

Muistaako kukaan missä suomessa ohjelmoitiin ohjainlaitteeseen suoraan ensimmäinen mersu, ja onko niitä jossain ajossa.
Ohjelmoinnin historia alkaa jo kiinnostamaan.
Kuinkahan monta vanhan liiton miestä vielä ohjelmoi suomalaisia ohjelmia
Toivoisin vaikkapa luetteloa tänne
BMW,MB, Toyota, VW, Traktorien rassaus
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=1104/2191" onclick="window.open(this.href);return false;

mielenkiintoinen boxi myynnissä tuolla... Saako tästä ohjelmoimalla edes tuollaisia tehoja irti?
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

rolls2 kirjoitti:http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=1104/2191

mielenkiintoinen boxi myynnissä tuolla... Saako tästä ohjelmoimalla edes tuollaisia tehoja irti?

On joo ihan hiton mielenkiintonen. Luin ton tuotekuvauksen läpi ja oli taas sellasta tekstiä, että poikien pitäis kaivaa alfameerin teoksia pikku kätösiinsä ja opiskella perusasiat. Muunmuassa. "Tehoyksikkö ottaa ohjainimpulssin turbon ahtopaineesta, mutta ei lisää sitä, vaan antaa polttoainetta oikeassa suhteessa alkuperäiseen ahtopaineeseen nähden ja näin ollen täydentää ja tarkentaa palamissuhdetta." Hienosti ne kuitenkin ottaa +60hp 2,5litrasesta mersusta ilman ahtopaineen nostoa. :shh:
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

Ilmaister kirjoitti:
rolls2 kirjoitti:http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=1104/2191

mielenkiintoinen boxi myynnissä tuolla... Saako tästä ohjelmoimalla edes tuollaisia tehoja irti?

On joo ihan hiton mielenkiintonen. Luin ton tuotekuvauksen läpi ja oli taas sellasta tekstiä, että poikien pitäis kaivaa alfameerin teoksia pikku kätösiinsä ja opiskella perusasiat. Muunmuassa. "Tehoyksikkö ottaa ohjainimpulssin turbon ahtopaineesta, mutta ei lisää sitä, vaan antaa polttoainetta oikeassa suhteessa alkuperäiseen ahtopaineeseen nähden ja näin ollen täydentää ja tarkentaa palamissuhdetta." Hienosti ne kuitenkin ottaa +60hp 2,5litrasesta mersusta ilman ahtopaineen nostoa. :shh:
2.1 litraisesta :wink:
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
Ghostrider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ghostrider »

Kannattaako näistä jompaa kumpaa hommata?
iCarsoft i980 http://www.elekma.com/icarsoft_i980_mer ... odinlukija" onclick="window.open(this.href);return false;
Creader Pro CRP123 http://www.elekma.com/creader_pro_crp12 ... odinlukija" onclick="window.open(this.href);return false;
E63 AMG 4Matic -14
S63 AMG 4Matic+ -19
Ex: GLE 500 e 4Matic Plug-in-Hybrid AMG -18
Ex: S212 E350 CDI BlueTec T A Premium Business -13
Ex: W211 E55 AMG -04
Ex: W212 E250 CDI Avantgarde -10

Kaikki hauska on kielletty!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tässä ei nyt oikeastaan varsinaisesti ole tarkoitus testereitä käsitellä, mutta sanottakoon että noin satasen satsauksella saa kloonatun autocommin, joka kattaa yleisimpien automerkkien tavanomaisimmat tarpeet hienosti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Aivan uusimpien autojen sörkkimisen suhteen pikkuhiljaa siirrytään varsinaisesta ohjelman puukottelusta version koodaukseen.
Koodaaminen tarkoittaa jo valmiiksi autossa olevissa ohjelmissa "sisäänrakennettuna" olevien mahdollisuuksien käyttöönottoa.
Tietyissä asioissa, kuten esim kierrätys, hiukkas, ym tämä koodaaminen antaa toimivuuden suhteen edun, koska kaikki parametrimuutokset on "tehtaan paketissa".
Samoin tiettyihin ongelma-autoihin voi kirjoittaa tehtaan tietokannasta käypäisen ohjelman, jossa ei epätoivottua ominaisuutta ollenkaan ole.
Hienointa on, että kaikki menee obd-portin kautta.
Tässä on nyt käynnissä sellainen opettelu ja testaus vaihe, kun pitäis tieten olla jonkinlainen varmuus, että kaikki toimii....
Muutamiin diesel ja bensamoottoreihin, jotka ovat tehokkaamman kanssa identtisiä, on siis myös lisätehon koodausmahdollisuus, "tehtaan ohjelmalla", joissain tapauksessa vaatii uudelleen ohjelmoinnin, käytössä on kuitenkin tietokanta vuoden -14 loppuun päivitettynä.

Suurin osa version koodauksen vaihtoehdoista on monivalintaisia, eli voidaan palauttaa.
Joitain asioita valmistaja ei ole ajatellut siten, että niistä pitäisi olla vaihtoehtoja, nämäkin ominaisuudet työkalu kyllä poistaa, mutta ei siis voi "palauttaa", kun palautus parametreja ei poiston jälkeen ole.
Esim luistoneston poisto näyttäisi tällainen olevan, varmaan kaikenlaista tähän kategoriaan kuuluvaa ajan kanssa paljastuu.
Näissä autoissa palautuspisteen tekeminen pitää tehdä bdm-luvulla ennen koodailuja, silloin kaiken voi jälkeenpäin kirjoittaa taas toimivaksi.

Kaikkien obd-mallien kaikkien ohjaimien kaikkien parametrien koodaus mahdollisuus.
Se tarkoittaa esim perävälityksen muutosmahdollisuutta.

Varsinaiset lastuttelut sujuu, kuten ennenkin, siihen tämä ei vaikuta.
Suurin osa portista, jotkut sormia vääntelemällä ja ecuja aukomalla. :mrgreen:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

Tuli hankittua -01 e 320 cdi. Auto myytiin vakiona, putkea on tyhjennetty ainakin, mutta kun kabiinista löytyy ahtomittari niin en jaksaisi uskoa että sitä olisi ihan pelkästä mielenkiinnosta sinne laitettu. Keli vaan sellainen ettei pääse kokeilemaan kun reippaalla ylinopeudellakin kolmio alkaa vilkkumaan heti kun kaasua painaa. Paljonko tuollaisessa pitäisi olla ahtopaineet vakiona? 1bar tuntumaan sen saa tuollakin kelillä.

Ajattelin tuosta silleen pienellä budjetilla kaivaa vähän voimaa, eli suuttimiin ei kajota. Putkea auki, cooleri, ehkä turboon uudet sisäkalut + ohjelma. Hätyytelläänkö noilla jo kolmea sataa? Voimansiirron kanssa ilmeisesti vielä tuollaisilla tehoilla ei murheita ole?
S212 350cdi
W210 320cdi
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Puhuuko Tuikku nyt tuosta Vediamosta vai jostakin muusta tuohon koodailuun, lähinnä mersujen osalta?
Vähän olen kerennyt siihen paneutua, mutta pitäisi olla harjoitusauto mihin voisi noita kaikkia juttuja kokeilla..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Poutahaukka kirjoitti:Tuli hankittua -01 e 320 cdi. Auto myytiin vakiona, putkea on tyhjennetty ainakin, mutta kun kabiinista löytyy ahtomittari niin en jaksaisi uskoa että sitä olisi ihan pelkästä mielenkiinnosta sinne laitettu. Keli vaan sellainen ettei pääse kokeilemaan kun reippaalla ylinopeudellakin kolmio alkaa vilkkumaan heti kun kaasua painaa. Paljonko tuollaisessa pitäisi olla ahtopaineet vakiona? 1bar tuntumaan sen saa tuollakin kelillä.

Ajattelin tuosta silleen pienellä budjetilla kaivaa vähän voimaa, eli suuttimiin ei kajota. Putkea auki, cooleri, ehkä turboon uudet sisäkalut + ohjelma. Hätyytelläänkö noilla jo kolmea sataa? Voimansiirron kanssa ilmeisesti vielä tuollaisilla tehoilla ei murheita ole?
Eipä siihen taida ilman suurempaa satsausta niin paljoa lisää vetoa tulla, että kannattaisi alkaa punnertamaan.
Vakiosuuttimille kolmesataa on liikaa.
1,35bar
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:Puhuuko Tuikku nyt tuosta Vediamosta vai jostakin muusta tuohon koodailuun, lähinnä mersujen osalta?
Vähän olen kerennyt siihen paneutua, mutta pitäisi olla harjoitusauto mihin voisi noita kaikkia juttuja kokeilla..
Joo
... Olen näkevinäni tuossa viivan alla ainaskin kolme testiautoa ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5517
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Voiko esp:tä versiokoodata siten, että se sitten lähtis napista pois eikä alkaisi pitämään vaan hillitöntä rutinaa?
S124 300TE
W124 300D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

S202 kirjoitti:Voiko esp:tä versiokoodata siten, että se sitten lähtis napista pois eikä alkaisi pitämään vaan hillitöntä rutinaa?
Tuollaiset näyttäis W212,ssa olevan vaihtoehdot.
Tässä hakemassani versiossa perusasetus on, että aina päällä

Kuva

Mahdollisuus asettaa vissiin perustuen nopeustietoon.
Kompi-instumentti voisi tarkoittaa sitä toimintoa, jossa napin painaisun pituus aiheuttaa ensin jotain ja lopuksi kaikki pois.
Kova avaimesta varmaan heti lähtee lapasesta, kun napista painaa.

En ole tietenkään varma, kun en ole vielä kokeillut.
Enkä tiedä, toimiiko tämä keksintö edes, vaan meneekö vaan auto sekaisin, tässä jutussa ei nyt sitten ole mitään paluupistettä, tai perusasetusta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

tuikku kirjoitti:
Poutahaukka kirjoitti:Tuli hankittua -01 e 320 cdi. Auto myytiin vakiona, putkea on tyhjennetty ainakin, mutta kun kabiinista löytyy ahtomittari niin en jaksaisi uskoa että sitä olisi ihan pelkästä mielenkiinnosta sinne laitettu. Keli vaan sellainen ettei pääse kokeilemaan kun reippaalla ylinopeudellakin kolmio alkaa vilkkumaan heti kun kaasua painaa. Paljonko tuollaisessa pitäisi olla ahtopaineet vakiona? 1bar tuntumaan sen saa tuollakin kelillä.

Ajattelin tuosta silleen pienellä budjetilla kaivaa vähän voimaa, eli suuttimiin ei kajota. Putkea auki, cooleri, ehkä turboon uudet sisäkalut + ohjelma. Hätyytelläänkö noilla jo kolmea sataa? Voimansiirron kanssa ilmeisesti vielä tuollaisilla tehoilla ei murheita ole?
Eipä siihen taida ilman suurempaa satsausta niin paljoa lisää vetoa tulla, että kannattaisi alkaa punnertamaan.
Vakiosuuttimille kolmesataa on liikaa.
1,35bar
Joo eipä tuon kanssa ole tarkoitus alkaa ihmeemmin punnertamaan, turboonkaan ei ole tarkoitus kajota ennenkuin se alkaa pyytämään huomiota. Cooleri kuitenkin ilmeisesti kannattaa joka tapauksessa vaihtaa mikäli tehoa nostetaan ohjelmallisesti? Maalaisjärjellä ajatellen se kannattaisi jo turbon käyttäiän maksimoimiseksi, oli putki sitten avattu tai ei. Ton kummempia ei ole tarkoitus tehdä, ohjelmalla sitten sen verran kuin järkevillä savuilla tulee.

Tuikkukos se on ykkösvaihtoehto jolta lähteä ohjelman muokkausta kyselemään? :) Dera on tehnyt aiempiin laitteisiin, mutta saatavuus taitaa olla vähän huono nykyään.
S212 350cdi
W210 320cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Katsele ensin sitä ahtopainetta vaikka ja savujakin.
Jos siellä jo on ohjelma, niin turha ehken enää sitten ohjelmaa muutattaa.


tuikku on riihitonttu
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja barton »

No joo, ihan hyviä ohjelmia se tekee, ainakin riihitontuksi. :D
mekkeri203
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 11.06.2014 21:43
Paikkakunta: Tampere

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mekkeri203 »

Motestilla käyty w203 C 200cdi automaatin kanssa;

Vanhasta 115 heppasesta saatiin 155hp ja 380nm. Kuitenkin haluttiin pitää auto luotettavana, koska mittarissakin oli toisiks eniten motestin historiassa dynossa, 400tkm.

Kulku kyllä piristy, ja/mutta kulutus saman 7 l/100km mun sekalaisessa ajossa.

Suosittelen!
S204 320CDI 7G Amgsport
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

tuikku kirjoitti:.
Katsele ensin sitä ahtopainetta vaikka ja savujakin.
Jos siellä jo on ohjelma, niin turha ehken enää sitten ohjelmaa muutattaa.


tuikku on riihitonttu
Vai riihitonttu :D Kyselin ohjelman muokkaajaa kun pidän kovasti ajatuksesta että tekijällä on oikeasti kiinnostusta ja kokemusta aiheesta, eikä niin että että asiakkaan autolla kokeillaan mitä voi tehdä ja mitä ei. Tai tottakai niinkin voi toimia, mutta silloin asiakkaan on syytä olla tietoinen asiasta :) Ainoa harmi vaan että välimatka on niin pitkä.

1.4 saa pikaisesti ahdot käymään eikä mustaa tule, tosin eihän tuolla nyt ihan kesäkeli ole. Persdyno sanoo että voimaa on samaa luokkaa kuin "ykkösautossa" w212 350cdi 231hp, mutta onhan tuo tietysti kevyempikin, ja malliltaan sedan kun uudempi on farkku. Vaan eipä tässä jäniksen selässä olla. Pitää vähän tutustua mitä pakollisia asioita tuolle tarvitsee tehdä, ja sitten miettiä niitä ei_niin_pakollisia. Talliin kun saa raivattua tilaa niin sen coolerin voisi vaihtaa tässä pakkaskaudella. Miten tuonikäisessä voi putkea muokata ettei siitä tule murheita katsastuksessa? Äänet tuskin ovat ongelma, oletan että minkä oma korva kestää, niin sen kestää katsurin korvakin. Siihen varmaan riittää yksi läpivirtaava vaimennin. Tuleeko katin (kattien?) tyhjentämisestä harmia? W211 OM646 tyhjennettiin joskus hiukkaloukku, ja jälkeenpäin selvisi että siinä samassa paketissa taisi olla myös katalysaattori. Takanatulijat päivittelivät joskus hajua tuon jälkeen :) . Ohjelmallisesti tuota ei huomioitu mitenkään, ainoastaan hiukkaloukun poisto, eikä sekään mennyt ihan kuin stromsössä.
S212 350cdi
W210 320cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
320cdi,n vakio pakoputki riittää noin 350 tasolle.
Coolerin vaihto kannattaa aina ja erityisesti tuossa mallissa.
3bar mapin kun vaihtaa ohjelmoinnin yhteydessä, niin vakiotekniikalle on kyllä kaikki tehty.

Suuttimien, korkeapainepumpun ja ahtimen päivitys antaa sitten lisää mahdollisuuksia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

Mitä käytännössä tarkoittaa tuo 3bar map? Olen kuvitellut aina mapeista puhuttaessa että tarkoitetaan juurikin ohjelman "karttojen" muokkaamista.

Minkäänlaista ylimääräistä mielenkiintoa putken kanssa askarteluun ei ole, jotenkin vaan "musta tuntuu" että pakopaine kannattaisi pyrkiä pitämään mahdollisimman matalana jo ihan kestävyydenkin vuoksi. Mutta tosiaan oikeasti en mitään näistä ymmärrä, en muuten tässä viisaammilta kyselisikään.
S212 350cdi
W210 320cdi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jokaisella MAP anturilla on maksimipaine, jonka se pystyy mittaamaan. Mikäli halutaan säätää ohjelmasta ahtopaine suuremmaksi kuin anturin maksimipaine pitää anturi vaihtaa ja samalla kalibroida painekartat vastaamaan uutta anturia, tämä tapahtuu ohjelmoimalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1241
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

MAP on "manifold absolute pressure", eli härmäksi ahtoputkiston/imusarjan absoluuttista painetta mittaava härveli.
3bar mappi tarkoittaa siis absoluuttista, eli 2bar ahtoa mittaavaa kampetta...
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Poutahaukka kirjoitti:Mitä käytännössä tarkoittaa tuo 3bar map? Olen kuvitellut aina mapeista puhuttaessa että tarkoitetaan juurikin ohjelman "karttojen" muokkaamista.

Minkäänlaista ylimääräistä mielenkiintoa putken kanssa askarteluun ei ole, jotenkin vaan "musta tuntuu" että pakopaine kannattaisi pyrkiä pitämään mahdollisimman matalana jo ihan kestävyydenkin vuoksi. Mutta tosiaan oikeasti en mitään näistä ymmärrä, en muuten tässä viisaammilta kyselisikään.
Pakoputkea avartamalla pakopaine vaan nousee lisääntyneen virtauksen myötä. Katalysaattorien poiston jälkeen kaikki (kasvanut) pakopaine on ahtimen siipiä vasten, varmasti käy ahtimen päälle jos tulee ajettua välillä nilkka suorana.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

Niinkö? Onneksi tämä on vasta pohdiskeluasteella, parempi siis unohtaa maalaisjärki näissä hommissa! Pitäisi lukea vähän teoriaa aiheesta että ymmärtäisi paremmin mitä mahdollisesti on tekemässä. Mä olen aina vaan ajatellut että mitä enemmän ilmaa saadaan menemään läpi, niin sitä parempi. Tai siis kai se on voimassa edelleen, mutta tuollaiset putkistoon liittyvät detaljit on mulle ihan hepreaa. Millainen olisi optimaalinen putkisto ko. moottoriin vaikkapa 300-350hp tehotavoitteella jos katsastusmiehestä ei tarvitsisi välittää (mutta haluttaisiin kuitenkin arkikäytössä toimiva kampe)?

Törmäsinkin juuri ponteva paavo -keskusteluun jonka olin ihan unohtanut. Ehkäpä lukaisen sen läpi tässä ensin.
S212 350cdi
W210 320cdi
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Pakoputkea avartamalla pakopaine vaan nousee lisääntyneen virtauksen myötä. Katalysaattorien poiston jälkeen kaikki (kasvanut) pakopaine on ahtimen siipiä vasten, varmasti käy ahtimen päälle jos tulee ajettua välillä nilkka suorana.[/quote]

Onhan tämä sarkasmia onhan? :shock:
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Poutahaukka kirjoitti:Mitä käytännössä tarkoittaa tuo 3bar map? Olen kuvitellut aina mapeista puhuttaessa että tarkoitetaan juurikin ohjelman "karttojen" muokkaamista.

Minkäänlaista ylimääräistä mielenkiintoa putken kanssa askarteluun ei ole, jotenkin vaan "musta tuntuu" että pakopaine kannattaisi pyrkiä pitämään mahdollisimman matalana jo ihan kestävyydenkin vuoksi. Mutta tosiaan oikeasti en mitään näistä ymmärrä, en muuten tässä viisaammilta kyselisikään.
Map=manifold absolute pressure eli imusarjan (tai turpomiähet puhuu painesarjasta :D ) paineen mittausanturi. Ecu kommunikoi n.1-5v jännitteellä tämän anturin kanssa. Kun savutetaan liian suuri volttilukema ecu menee vikatilaan. 3bar mappi osaa kertoa eculle oikeaa tietoa kun auto on ohjelmoitu ja paineita/syöttöä nostettu/isompi ahdin. Muutokset tehdään ohjelmaan,mutta tämä anturi keskustelee ecun kanssa edelleen 1-5v jännitteellä joka on eri antureilla eri arvoinen eri paineilla. Toivottavasti oli tarpeeksi vaikeasti selitetty, ja jos meni vikaan korjatkaa toki.
Vastaa Viestiin