mikzaa kirjoitti:Heräsi epäilys että onko tuo kuula edes suuttimesta ? Avasin viereisen suuttimen eikä sieltä tullut tuommoista kuulaa ?
Kovin on ison näköinen kuulla,
mutta mistäpä muualat se olisi tullut töitä thdessä paikat kun on putsailtu välissä
ja varsinkin suutin, pumppu hommia niin ehdotoman puhdasta
Ison näköinen on munkin mielestä tuonne.. mutta kun se sähköpää lähti siitä vähän niinku vauhdikkaasti irti niin ne jouset ja shimmit lensi pitkin konetilaa ja tommoset osat sieltä löysin. Niin sitten oletin että se voisi olla suuttimesta.
suutimen kuula on 1-2mm noin arviolta eli hyvin pieni paljon pienempi kuin se jousi tai sen pirkka
ja kaikissa suutimissa sitä ei ole karkeasti mitä uudempi suutin sitä vähämän roinaa
Eli toisinsanoen toi kuula on jostain ihan muualta?
HannuS kirjoitti:Piezoissa on siinä muovihelmassa useamman kirjaimen ja numeron muodostama koodi. Se koodi tarkoittaa käsittääkseni sitä ohivuodon määrää joka suutinta kasattaessa on mitattu. En kyllä itse ole koskaan niitä koodeja Starilla syöttäny suuttimia vaihtaessa, koska en luota siihen että ns halvoissa korjatuissa (99€) bosch suuttimissa niitä koodeja olisi uudestaan printattu siihen muoviin. Silti starilla katsottaessa korjausarvot ovat olleet hyvin annetujen rajojen sisällä. Olen ostanut käytettyjä suuttimia sekä korjattuja esim RUFRE:sta ja ATK autoteilessa
Vinkinä
Suutimen koodakusella on suora vaikutus siihen mitä testeri näytää korjausarvoiksi
eli väärät koodaukseta aiheutta vääriä "mittaus" tuloksia
(se kun on laskenallinen arvo mihin käytää sitää koodia)
Näin se varmaan on, mutta paljonkohan ääriarvot vaihtelevat? Jos nimittäin Staari näyttää korjausarvoksi 2,5 ja enemmän korjausarvot niin sitten kuulee jo koneen äänestä että suutin kalisee. Tyhjäkäynnillä siis. 270CDI koneessa tuota pääsein kuuntelemaan. Omassa OM642:ssa (280CDI) on jopa yksi 320:n suutin ja silläkin se toimii ja korjausarvot "kohdallaan", vaikka en niitä ole koskaan syöttänyt. 6:sta kolme suutinta olen joutunut vaihtamaan. Yhden kahteen kertaan koska vaihtamani suutin oli käytetty ja se kulahti loppuun 60.000km ajon jälkeen. Kesti kuitenkin aikansa.
HannuS kirjoitti:Piezoissa on siinä muovihelmassa useamman kirjaimen ja numeron muodostama koodi. Se koodi tarkoittaa käsittääkseni sitä ohivuodon määrää joka suutinta kasattaessa on mitattu. En kyllä itse ole koskaan niitä koodeja Starilla syöttäny suuttimia vaihtaessa, koska en luota siihen että ns halvoissa korjatuissa (99€) bosch suuttimissa niitä koodeja olisi uudestaan printattu siihen muoviin. Silti starilla katsottaessa korjausarvot ovat olleet hyvin annetujen rajojen sisällä. Olen ostanut käytettyjä suuttimia sekä korjattuja esim RUFRE:sta ja ATK autoteilessa
Vinkinä
Suutimen koodakusella on suora vaikutus siihen mitä testeri näytää korjausarvoiksi
eli väärät koodaukseta aiheutta vääriä "mittaus" tuloksia
(se kun on laskenallinen arvo mihin käytää sitää koodia)
Näin se varmaan on, mutta paljonkohan ääriarvot vaihtelevat? Jos nimittäin Staari näyttää korjausarvoksi 2,5 ja enemmän korjausarvot niin sitten kuulee jo koneen äänestä että suutin kalisee. Tyhjäkäynnillä siis. 270CDI koneessa tuota pääsein kuuntelemaan. Omassa OM642:ssa (280CDI) on jopa yksi 320:n suutin ja silläkin se toimii ja korjausarvot "kohdallaan", vaikka en niitä ole koskaan syöttänyt. 6:sta kolme suutinta olen joutunut vaihtamaan. Yhden kahteen kertaan koska vaihtamani suutin oli käytetty ja se kulahti loppuun 60.000km ajon jälkeen. Kesti kuitenkin aikansa.
Jos kalinaa kuullu 2.5 lisä ruisukutksella (siis selkeä ei mitä pienepientä luureilla/harjanvarrelle kuuluvaa)
on joku vika, siis jos kodaaus on kohdallaan mutta jos koodaus on tekemättä niin todelinen ruiskutus voi heittä paljonkin
ja siitä sitten kolinaa tietysti jos ruiskii vaikkpa tupla määrän ja vielä hiukan väärään aikaan suhtessa sen sylinterin kierroslukuun(ylensä aikisin)
koodamattomuudella on myös huomattu olevan eroa kulutuksen suhteen monissa tapauksissa,
tasaushan on osa kuormalle/tyhjäkäynnille
HannuS kirjoitti:Piezoissa on siinä muovihelmassa useamman kirjaimen ja numeron muodostama koodi. Se koodi tarkoittaa käsittääkseni sitä ohivuodon määrää joka suutinta kasattaessa on mitattu. En kyllä itse ole koskaan niitä koodeja Starilla syöttäny suuttimia vaihtaessa, koska en luota siihen että ns halvoissa korjatuissa (99€) bosch suuttimissa niitä koodeja olisi uudestaan printattu siihen muoviin. Silti starilla katsottaessa korjausarvot ovat olleet hyvin annetujen rajojen sisällä. Olen ostanut käytettyjä suuttimia sekä korjattuja esim RUFRE:sta ja ATK autoteilessa
Vinkinä
Suutimen koodakusella on suora vaikutus siihen mitä testeri näytää korjausarvoiksi
eli väärät koodaukseta aiheutta vääriä "mittaus" tuloksia
(se kun on laskenallinen arvo mihin käytää sitää koodia)
Näin se varmaan on, mutta paljonkohan ääriarvot vaihtelevat? Jos nimittäin Staari näyttää korjausarvoksi 2,5 ja enemmän korjausarvot niin sitten kuulee jo koneen äänestä että suutin kalisee. Tyhjäkäynnillä siis. 270CDI koneessa tuota pääsein kuuntelemaan. Omassa OM642:ssa (280CDI) on jopa yksi 320:n suutin ja silläkin se toimii ja korjausarvot "kohdallaan", vaikka en niitä ole koskaan syöttänyt. 6:sta kolme suutinta olen joutunut vaihtamaan. Yhden kahteen kertaan koska vaihtamani suutin oli käytetty ja se kulahti loppuun 60.000km ajon jälkeen. Kesti kuitenkin aikansa.
Jos kalinaa kuullu 2.5 lisä ruisukutksella (siis selkeä ei mitä pienepientä luureilla/harjanvarrelle kuuluvaa)
on joku vika, siis jos kodaaus on kohdallaan mutta jos koodaus on tekemättä niin todelinen ruiskutus voi heittä paljonkin
ja siitä sitten kolinaa tietysti jos ruiskii vaikkpa tupla määrän ja vielä hiukan väärään aikaan suhtessa sen sylinterin kierroslukuun(ylensä aikisin)
koodamattomuudella on myös huomattu olevan eroa kulutuksen suhteen monissa tapauksissa,
tasaushan on osa kuormalle/tyhjäkäynnille
Tuossa tapauksessa omistaja kuuli kalinan ensin ja tuli sitten mittauttaan Staarilla. Sitten suutin vaihdettiin korjattuun ja kolina loppui. Sitten tutkittiin staarilla uudestaan samoin korjausarvo painui alle 0,5. Tämä oli siis magneettimalli, ei piezo.
Itse en ole huomannut OM642:n kulutuksessa eroa huonolla suuttimella ja hyvällä. Huonolla vaan starttausvieteri pitenee yhtäkkiä normaalista 2 sek yli 5:n sekuntiin kylmänä/puolilämpöisenä ja se muutos tapahtuu kerralla. Välimuotoa tai hidasta starttaus ajan pidennystä en ole huomannut tuossa omassa moottorissa.
Tietenkin on mahdollista että minulla on ollut hyvää tuuria noiden suutinten kanssa tai sitten oma näytemäärä on vielä liian pieni tehdäkseni täysin varmoja diagnooseja suutinten käyttäytymisestä
Tämän purkaminen yläpäästä ei ole vieläkään "auennut" mulle.
Osaisiko joku kertoa?
Koitan liittää kuvan mukaan... Aiemmin siinä onnistumatta.. Eikä näköjään halua vieläkään liittää tänne sitä.
Jos joku on hajulla tosta niin kysy watsapp /meili niin laitan kuvan.
Om646 bosch järjestelmästä kyse.
MiHe kirjoitti:Olen lukenut että Piezothan vaatii 10 bar vastapaineen toimiakseen, onnistuuko paluuvuotomittaus silti normaalisti? Kaipa WIS tuonkin kertoisi...
Mitä nyt olen videoita katsonut Youtubesta niin ihan vapaassa tilassa näyttää suutin olevan kun testaavat niitä testipenkissä. Ja onhan painepuolella vähintään 200 baaria ennenkuin ECU antaa starttaus luvan. Jos on starttausvaikeuksia niin silloin paine ei edes nouse tuohon lukemaan vaan läpivuotava suutin päästää reippaasti polttoainetta painepuolelle.
Hyvin sillä läpinäkyvällä letkulla ja millilitra mittaviivoilla varustetulla esim tuttipullolla onnistuu löytää viallinen suutin. Itellä viallinen suutin nosti polttoainetta 50 cm letkussa sillä aikaa kun ehdin hytistä kapuamaan konepellin alle. Onneksi oli metri letkua joka suuttimessa niin ei tullut yli, kun ei ollut edes sitä pulloakaan vielä.
Osaako joku sanoa mistä cdi:n löytää suuttimen tiivistesarjan, tai vaihtoehtoisesti pelkän teflon tiiviste renkaan? Suuttimessa päällä numerosarja 646 070 02 87. Autohan on s211 270cdi -03.