CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Katselin Powerflashin sivuja ja siellä ilmoitettiin 220 CDI:stä saatavan 170hv/380Nm. Aika vähäiseltä kuulostaa? Vai eikö kytkin kestä enempää?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tn62634 kirjoitti:Katselin Powerflashin sivuja ja siellä ilmoitettiin 220 CDI:stä saatavan 170hv/380Nm. Aika vähäiseltä kuulostaa? Vai eikö kytkin kestä enempää?
No
Tuossa ko. mersussa on jo uudempi edc-16 - ecu.
Jossa on sisään rakennettu syötönrajoitus ~90millin tasoon.
Silloin todellinen vääntömomentti ilman suutinkartan muutoksia antaa juurikin tuon 400nm, tai ihan pikkuisen alle.
Mutta siis ylikin pääsee ja kytkin kyllä man 220cdi,ssä kestää.
200cdi,ssä ei.
Olen sitä rajoitusta joskus kovastikkin yrittänyt etsiä, mutta kun en vaan löytänyt, niin luovutin....
Tehoon se ei vaikuta ja eikä oikeastaan vääntöihinkään, se suunnilleen neljänsadan taso on ihan hyvä ja tekniikka sitä kestää käytännössä loputtomiin.
Pitäisi olla toimiva d@mos-file, niin saattaisi etsintä tuottaa tulostakin, mutta kun ei ole.

Ahdinta säätämällä ja käyttökelpoista vetoaluetta lisäämällä helposti parikymmentä heppaa vielä lisää tulee.
Vakiossa säädössään ahtimen siivet on säädetty siten, että pakosarjassa säilyisi aina riittävän suuri pakopaine suhteessa ahtoihin.
Kierrätyksen toiminta vaatii sen.
Ahdinta ei siis ole säädetty max ilmamäärälle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:Katselin Powerflashin sivuja ja siellä ilmoitettiin 220 CDI:stä saatavan 170hv/380Nm. Aika vähäiseltä kuulostaa? Vai eikö kytkin kestä enempää?
No
Tuossa ko. mersussa on jo uudempi edc-16 - ecu.
Jossa on sisään rakennettu syötönrajoitus ~90millin tasoon.
Auttaako etsintää jos vinkkaan, ettei se ole syötön, vaan väännönrajoitus?
Mainio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 02.02.2009 22:05
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Mainio »

Mikä malli ecusta on W203 220CDI -03 koneessa?

Missä Tampereen lähistöllä saisi ko. autoon uuden softan?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mainio kirjoitti:Mikä malli ecusta on W203 220CDI -03 koneessa?

Missä Tampereen lähistöllä saisi ko. autoon uuden softan?
EDC15
mikäs on lähistö :?:
parin tunni ajomatka :?:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:Katselin Powerflashin sivuja ja siellä ilmoitettiin 220 CDI:stä saatavan 170hv/380Nm. Aika vähäiseltä kuulostaa? Vai eikö kytkin kestä enempää?
No
Tuossa ko. mersussa on jo uudempi edc-16 - ecu.
Jossa on sisään rakennettu syötönrajoitus ~90millin tasoon.
Auttaako etsintää jos vinkkaan, ettei se ole syötön, vaan väännönrajoitus?
Joo, kyllähän se tieten auttaa...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

CDI203 kirjoitti:
Mainio kirjoitti:Mikä malli ecusta on W203 220CDI -03 koneessa?

Missä Tampereen lähistöllä saisi ko. autoon uuden softan?
EDC15
mikäs on lähistö :?:
parin tunni ajomatka :?:
Se ecun malli riippuu siitä, onko auto tehty ennen vai jälkeen 06/03.
Aikaisemmin tehdyissä Om611-moottori, 143hv, 1350bar, EDC15C6.
Jälkeen tehdyissä OM646, 1600bar, 143, tai 150hv, EDC16C2-7xx.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Vihreää virittämistä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Nyt kun tuo voimaa.com mainos on ilmestynyt tauluun niin kysyisin asiantuntijoilta miten hyvin onnistuu tuo vihreä optimointi niin että polttoaineen kulutus pienenee ?

Omistan 320 CDI V6 koneen ja ajelen aikapaljon "puolikaupunkiajoa". Kulutus on kutakuinki 8,2 luokkaa ja kun kuljetusvälinettä viedään vähän pitempää matkaa niin 6,8 taitaa olla ennätys. En kyllä ikinä ole päässyt kyseisellä värkillä alle 6 niin kuin jotkut foorumilaiset.

Varsinaista ongelmaa ei ole mutta maksaisiko lastutus itsensä takaisin jossain vaiheessa ? Entäs katsastussedät ? Mitäs ne tuumaa.
panorama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 21.01.2006 18:11
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja panorama »

Oletamme lähtökohtaisesti että mittaukset perustuvat tankkaus litroihin/kilometreihin, eikä vain mittarinäyttöön?

Niissähän voi olla pientä heittoo ;)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä siihen kulutukseen jotain eroa saa, muttei oikein niin paljoa, että kannattaisi paitaansa repäistä ja hurraata huutaa....

Sinun pitää kysyä sitä heiltä itseltään...
Jos vaikka kertovat, millä sitä eroa on saatu.

Tuo sinun autosi on sellainen, että varsinkin faceliftin jälkeisissä malleissa on sitä vääntöä niin paljon jo ladattuna vakioon softaan (540nm), että ilman suutikartan napluuta siihen ei maatajärisyttäviä muutoksia saa.
Juuri ja juuri sen eron huomaa...
Hiukkaskiihdytin vielä asettaa omat haasteensa.
se 280-malli on sitten jo "hyvä" lastutettava, täysin sama moottori, tehoa vaan ohjelmalla laskettu.

Minun kaapelillani tuon moottorimallin ecun lukutapahtuman onnistumisprosentti 50%,n luokkaa.
Eikä kaikkiin onnistu millään kaapelilla, pitää ottaa ecu irti ja bdm,llä lukea/kirjoittaa.

Moottori/vaihteistoyhdistelmähän on itsessään hieno.
Harvoja tietämiäni automaatteja, jossa ei ole mitenkään tarvinnut vaihteiston takia vääntöjä rajoittaa.
Suuttimetkin on piezosähköiset ja isot - paljon potentiaalia.
Ahdin rajoittaa, niin tässä kuin monessa muussakin samantyylisellä moottorilla ja ahtimella varustetuissa nykymoottoreissa tehon sinne lähelle kolmeasataa, tai mihin asti uskaltaa venyttää vetäviä kierroksia...

Katsastuksessa ei mitään ongelmia, ei vaikuta siinä mitattaviin arvoihin, ainakaan huonontavasti.

Jos suutinkarttoja on naplattu, niin silloin ajotietokoneen ilmoittamat kulutuslukemat poikkeaa runsaasti "edukseen" todellisista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Muutaman kerran tarkistaneena kulutus tietokoneen näyttämän kanssa menee yksiin oikean kulutuksen kanssa noin 0,2 l tarkkuudella. Heittoa tulee nyt talvisin kun tuo eperi haukkaa oman osansa.

Näyttäisi kaiken kaikkiaan siltä ettei moiseen muutostyöhön kannata ryhtyä varsinkin jos lastutus ei normaalein konstein onnistu. Voimaa ja vääntöä koneessa kyllä on aivan tarpeeksi varsinkin näille liukkaille. Kysymys oli jätetty ennemminkin polttoainetalouspuolen parannusta silmällä pitäen.

Tuosta laatikosta heittäisin vielä lisäkysymyksen. Laatikko vaihtaa kyllä nätisti eikä sen toiminnassa ole noin yleensä mitään normaalista poikkeavaa. Yksi ominaisuus ihmetyttää. Ennen tätä autoa kun hevoset pellin alla oli harvassa piti kerätä vauhtia että pääsee sujuvasti edellämenevästä ohi mutta nyt on kyllä voimaa mutta uskomattoman kauan kestää, oli S/C asetus päällä, että laatikko vaihtaa pienemmälle. Jos on hieman tiukempi ohitustilanne niin on melkein pakko käsin käskeä laatikkoa vaihtamaan pienempään. Voiko lootaa ohjelmoida uudestaan ? Onko kyseinen homma ominaisuus vai onko kyse viasta ?

Nyt meni hiaman off topic mutta kun täällä tuntuu olevan tietämystä.
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Entä Vehon huollot...

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Miten lastutus näkyy huollosssa? Näkeekö Veho sen heti? Kitisevätkö takuusta? Entä säilyykö ohjelma huollon jälkeenkin vai vetävätkö sinne omat päivitykset jotka jyräävät muutokset?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laatikko on oppiva ja käyttäjä itse opettaa sen.
Sinä olet ilmeisesti rauhallisempi mies.
Jos yli 99% ajuista ajelet hyvin rauhallisesti, niin silloin sinä opetat laatikolle, että kannattaa vaan pitää sitä suurempaa vaihdetta päällä.
Laatikon ohjelma älyää paremmin vaihtaa pienemmälle, kun polkaisee äkkiä ja reilusti kerralla sen pedaalin pohjaan, niin että kolahtaa.
Kokeile, muutaman reilumman kiihdytyksen jälkeen jo ohjelma ymmärtää uudistuneen ajotavan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Entä Vehon huollot...

Viesti Kirjoittaja tuikku »

th56307 kirjoitti:Miten lastutus näkyy huollosssa? Näkeekö Veho sen heti? Kitisevätkö takuusta? Entä säilyykö ohjelma huollon jälkeenkin vai vetävätkö sinne omat päivitykset jotka jyräävät muutokset?
Ei mitenkään.
Kyllä ne sen huomaa staarilla, jos erikseen sitä alkavat etsimään, mutteivat ala, ei niillä asentajilla riitä mielenkiintoa varulta, omalla ajalla katella asiakkaiden autojen ohjelmia huvikseen...
Takuun suhteen kannatan rehellistä peliä, eli reilusti jo ennenkuin mitään murheita on näköpiirissäkään, niin kertoo suosiolla, että auto on lastutettu.
Minulla on takuu pelannut useammallakin autolla ihan esimerkillisesti.
Varmaan on liikekohtainenkin juttu.
Sellaisia juttuja, jotka olen itse särkenyt, en ole takuuseen edes yrittänytkään, eli esim. "kytkinmurheet", jotka oli itseaiheutettuja.
Huollot ei vaikuta ohjelmiin.
Päivitykset periaatteessa voisi, mutten kyllä tiedä yhtäkään tapausta, että näin olisi käynyt, mutta siis mahdollista se on, jos koko ohjelmisto vaihdetaan.
Päivityksiä ei kannata jättää ottamatta lastutuksen takia, se on helppo homma lastuttaa auto uudelleen siihen päivityksen "päälle" ja kuvittelisin, ettei siitä pitäisi ottaa mitään, korkeintaan joku nimellinen maksu, "kaapelinvuokraa".
Mutta niinkuin sanoin, tuntuu oikein tavattoman harvinaiselta tapaukselta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Suuremmoiset kiitokset vastauksista.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vihreää virittämistä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

woodchip kirjoitti:Nyt kun tuo voimaa.com mainos on ilmestynyt tauluun niin kysyisin asiantuntijoilta miten hyvin onnistuu tuo vihreä optimointi niin että polttoaineen kulutus pienenee ?

Omistan 320 CDI V6 koneen ja ajelen aikapaljon "puolikaupunkiajoa". Kulutus on kutakuinki 8,2 luokkaa ja kun kuljetusvälinettä viedään vähän pitempää matkaa niin 6,8 taitaa olla ennätys. En kyllä ikinä ole päässyt kyseisellä värkillä alle 6 niin kuin jotkut foorumilaiset.

Varsinaista ongelmaa ei ole mutta maksaisiko lastutus itsensä takaisin jossain vaiheessa ? Entäs katsastussedät ? Mitäs ne tuumaa.

Mitä noista tietoa/omia havaintoja niin vääntö aluetta sovittamalla

mutta niin kuin tuikku kirjoteli, kysä tarkemmin suoraan mainostajalta että miten on toteutettu ,mihin lisäty/vähenetty ja mitä

(pikasen otta silmään toi voimaa mainos)
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Pahoittelut. Tarkoitus ei ollut mainostaa mitään mutta kun se vaan tulee niin naamalle tuo teksti "Enemmän voimaa. Pienempi kulutus".

Itse pohdein tässä samaa asiaa mitä tässä ketjussakin on pohdittu että miten voidaan korkean euro luokituksen koneesta vieläkin saada vihreämpi. Kun puhutaan korkean teknologian taidonnäytteestä, Stutgartissa kehitetystä puhtoisesta voimapesästä niin välttämättä mieleen juolahtaa etteikö muka tätäkin asiaa ole pohdittu aika perin pohjin muuttuva siipisine turboineen yms yms muine lisälaitteineen.

Ainoastaan noin maalaisjärjellä ajateltuna käyttötarkoituksen mukaan virittäminen voi olla keino jolla säästetään muutama desi polttoainetta. Taksikuljettaja kaupunkiajossa ottaa useita liikkellelähtöjä jolloin alapään väännöstä/voimasta voi olla hyötyä. Tilanne saattaa olla aivan toinen jos ajellaan päivästä toiseen saksan tasaisia paanoja.

Noh. Näillä asioilla ei välttämättä todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niin siis noilla kulutusta pienentävillä ohjelmilla, esim tyypi hyväksyntään mittailtaviin(mitattan vain laboratorio oloissa) päästöihin tai johonkin niiten osaan nostava vaikutus, raskaan kaluston puolella näkyy hyvin kuinka kulutus on noussut mutta päästöt pienentyneet(osa polttoaineesta/enrgiasta käytetään päästöjen pientämiseen tarvitavien laitestojen toimintaan, hiukas loukujen tyhjäksi poltton, katalysaatorin kuumuuden varmistamiseen, pako kaasujen kierrätämiseen, ilmapumppamiseen pakokaasun joukkon) pienimät päästöt ei aina tarkoita=pienintä kulutusta, mikä noissa eko ohjelmissa on ajatuksena

Suurin polttoaineen säästö tulee vääntö alueen sovitamisesta käytöön sopivamaksi(tarkastuksissa mitattavat päästöt ei juuri nouse)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

woodchip kirjoitti:Pahoittelut. Tarkoitus ei ollut mainostaa mitään mutta kun se vaan tulee niin naamalle tuo teksti "Enemmän voimaa. Pienempi kulutus".

Itse pohdein tässä samaa asiaa mitä tässä ketjussakin on pohdittu että miten voidaan korkean euro luokituksen koneesta vieläkin saada vihreämpi. Kun puhutaan korkean teknologian taidonnäytteestä, Stutgartissa kehitetystä puhtoisesta voimapesästä niin välttämättä mieleen juolahtaa etteikö muka tätäkin asiaa ole pohdittu aika perin pohjin muuttuva siipisine turboineen yms yms muine lisälaitteineen.

Ainoastaan noin maalaisjärjellä ajateltuna käyttötarkoituksen mukaan virittäminen voi olla keino jolla säästetään muutama desi polttoainetta. Taksikuljettaja kaupunkiajossa ottaa useita liikkellelähtöjä jolloin alapään väännöstä/voimasta voi olla hyötyä. Tilanne saattaa olla aivan toinen jos ajellaan päivästä toiseen saksan tasaisia paanoja.

Noh. Näillä asioilla ei välttämättä todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
vakiokunnossa olevan auton ahdin työntää ylimääräistä ilmaa moottoriin jotta se auto on vihreä
se ylimääräinen ilman pumppaaminen kuluttaa tehoa ja polttoainetta kun lastutuksessa laitetaan tälle ylimääräiselle ilmalle lisää polttoainetta saadaan lisää tehoa ja ahtimen ei tarvi pumpata turhaa ilmaa sitä kautta voi säästyä maksimissaan 0,5l/100km
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joissain autoissa, riittävän "voimattomissa", kuten esim 200cdi,t, tai riittävän suurissa, esim vitot, sprintterit, on siitä väännönlisäyksestä oikeasti hyötyä taloudellisuudessa, kun vetoalue kasvaa alaskinpäin, niin voi suuremmalla vaihteella hoitaa ne ajut.
Oppiva automaatti pystyy hyödyntämään sen väännön myös.

Joissain autoissa taas, kuten woochipin V6,ssa, on koko ajan yltäkyllin vääntöjä, sekä vielä laatikko, joka sen täysimääräisesti osaa hyödyntää, silloin sen väännönlisäyksen etu on mitätön, tai sitä ei olekkaan oikeasti.

Se "ylimääräisen ilman pumppaaminen" onkin sitten mielenkiintoinen tarina.
Olen nimittäin samaa mieltä.

Muttamutta, enpäs ole vielä tavannut, siis jonkun toisen tekemänä ahtopaineen pyyntökarttaa muutoin kuin sellaisena, jossa vaan pyydetään lisää painetta, ei sellainen oikeasti sitten vähennä sitä ilman pumppaamista, varsinkaan, jos vielä egr on suljettu - ilmaylimäärä vaan kasvaa kasvamistaan.
Niin onkin pakko tehdä, mikäli meinaapi saada autosta oikeasti savuttoman, kun suutinkartoilla on käyty....

Toinen juttu, joka vähentäisi moottorin, tai ahtimen tekemää "turhaa" työtä, olisi VNT-kartan muutokset siitä "matka-ajun kohdalta".
Sen huonous tosin on hieman verkkaisempi reagointi sitten nopeaan kaasun polkaisuun - voima tulee vähän viiveellä.
Se johtuu ihan mekaanisista tekijöistä se lisääntynyt viive.
Siipiä joudutaan hiissaamaan laidasta toiseen.
Jos jaksaa hieroa sitä ohjelmaa, niin sen viiveenkin kyllä sitten saa aika hyvin poikkeenkin.

Summa summarum...
Varmiiten säästöä tulee lastutetussa autossa siksi, kun ihmiset alkaa vaan seuraamaan sitä todellista kulutusta ja ajoaan.
Joillain todellakin tulee säästöä, mutta tiedän, että joillain on kulutus noussutkin, kun tehoja sitten käytetään jokapäiväisessä ajossa.

Pitää kuitenkin muistaa, että lastutuksessa nimenomaan syöttöjä lisätään, ei vähennetä.

Kovin vaikeata on keksiä lastutukselle mitään järkisyytä, enkä tiedä, tarviikokaan.
Mukavaa se kuitenkin on. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Savustaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 12.08.2008 22:13

Viesti Kirjoittaja Savustaja »

tuikku kirjoitti:.
Kovin vaikeata on keksiä lastutukselle mitään järkisyytä, enkä tiedä, tarviikokaan.
Mukavaa se kuitenkin on. :lol:
Kun autoon lisätään vääntöä ja tehoa 50% tulee ohituksista turvallisempia tai ainakin helpompia, mikä osittain kumoaa lisääntyvänä ohitteluna turvallisuus vaikutusta. Ok. Myönnän ettei lastutusta voi millään järkevällä syyllä perustella, mutta kyllä autolla on sen jälkeen paljon hauskempaa ajaa.
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Mielenkiintoinen pointti. Polttoainetta poltetaan enemmän jotta polttoaineen polttaminen on puhtaampaa. Tekniikan ihmisenä osittain ymmärrän asian ja tuli samalla mieleen että hiukkassuodatintakin putsataan ilmeisesti polttamalla polttoainetta suodattimessa. Mahtaakohan virannomaiset laskeskella kuinka paljon saasteita tulee sen ylimääräisen polttoaineen tekemiseen mikä hävitään taas sen takia että mailma olisi puhtaampi. Voipi kyllä olla häviävän pieni ero. Tämä seikkako selittää sen että R6 kone kuluttaa vähemmän kuin V6 ?

Mitä tuohon ohittamiseen tulee niin tuleehan siitä osittain turvallisempaa kun voidaan tehdä ohitus reippaasti (jahka olen opettanut sen laatikon ryynivelliä syömään) mutta jotenki vaan kun auton suorituskyky tulee tutuksi sitä vaan tekee tiukempia ja tiukempia ohituksia. Liukkaalla tehtävistä ohituksista tulee ison tehon kanssa, yhdistettynä raskaaseen ja lievästi tunnottomaan alustaan, tosi hauskoja. Luojan kiitos TCS:älle. Uskon että suurimmalla osalla autoillijoista on kuitenkin homma kinttaissa.

Voima ja vääntö on kiva asia, samalla myös kovaa riippuvuutta aiheuttava ja silloin mikään ei ole koskaan tarpeeksi. nimim. kaverin audissa on enemmän pollea ku mulla.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No tähän lastutukseen liittyy vielä runsaasti ihan tarpeetonta "mystiikkaa".

Yksinkertaisesti kyse on siitä, että teho ja vääntö lisääntyy juuri tarkalleen siinä suhteessa, kun polttoainetta saadaan lisää kunnollisesti poltettua sylinterissä.

Jos ohjelmointi tehdään "oikein", voi sen prenttimääräisen muutoksen tehoon/vääntöön helposti laskea siitä ruiskutusmäärän muutoksesta.

Jos lastun tekijä ei sitä todellista, toteutunutta ruiskutusmäärää tiedä, tai tehonlisä tehdään jostain kohden ohjelmaa huijaamalla, ei sitä tieten voi laskeakkaan.

Mittaamalla kaikki muutokset tietty saa näkyviin.

Tehonnostoon ohjelmasta on montakin keinoa.
Mutta parhaiten ohjelma toimii, kun sitä haluttua, oikeaa max ruiskutusmäärää kuljetetaan silläkeinon ohjelman läpi, että se arvo voi toteutua kaikissa kartoissa.
Eli tekijä tietää, mitä on tekemässä.
Varmasti

Saastemääräyksien täyttymisessä on valitettavasti paljon silmänpalvontaakin.
Uutena autot sen varmaan alittaa.
Muttei varmaan ne mersut, joissa imusarja on jo alkanut tukkeentumaan, suuttimet kulumaan, ahtoputki vuotamaan....
Sitten kaikilla suunnilleen 75% max suoritustason ylittävillä kaasun asennoilla egr-venttiili on kiinni.

Se hiukkassuodattimen puhdistuspoltto juurikin tehdään ruiskuttamalla polttoainetta niin myöhään palotilaan, että palaminen saadaan jäämään runsaasti jälkeen ja kovasti lämpökuormaa sinne suodattimeen.

Suhtautumisessa tehonlisäykseen liittyy niin paljon tietämättömyyttä ... ja tunteitakin, että kaikki asiallinen keskustelu aiheesta on ihan ok.

Varsinaisille "tietokoneihmisille" aiheen ymmärtäminen onkin näköjään paljon helpompaa.
Ymmärretään huomattavasti helpommin, että kyse on ihan arkisesta ohjelman parametrien muutoksesta.
Ei se ohjelma itsessään sen jälkeen ole sen parempi, tai huonompi, kunhan muutokset vaan tehdään oikein.
Kyse ei todellakaan ole mistään korkeamman tiedon häväistyksestä, ei.
Ohjelman parametreillä moottorin ominaisuudet on määrätty tietylle, jostain syystä halutulle tasolle, niitä oikeista kohdin muuttamalla moottori saadaan toimimaan eri tavoin, antamaan lisää tehoa.
Tämä, uusi teho ei tule mistään ... se on siellä jo valmiina, ollut koko ajan, valmistaja vaan ei ole jostain syystä vaan halunnut/voinut ottaa sitä käyttöönsä.
Tuunaaja-pakana sen sieltä naplaa sitten käyttöön - eikä saastenormit enää täyty - eikä maailma pelastu...

Hyvää Uutta vuotta nyt kuitenkin kaikille.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kirjoittaisinko jotain järjestelmän vikatilasta.

Aika tyypillinen kysymyshän foorumin aloitustopiikiksi on juurikin se kysymys tästä "vikatilasta".
Laitetaanpas kuva ohjelmasta heti kärkeen.

Kuva

Kierrokset tosiaan rajoittuu siihen noin kolmeen tonniin, versiosta riippuen, koska sen yli menevillä kierroksilla ruiskutusmäärä on nollaa.

Tämä "systemfeler" tulee minkä tahansa raja-arvon liian pitkästä, tai liian suuresta ylityksestä/alituksesta.
Se on tavallaan ohjelman varautumista ilmenneeseen vikaan, tai häiriöön.
Tehoa ja kierroksia tiputetaan, jottei mitään lisävaurioita enää tulisi ... ja sen lisäksi kuljettaja huomaisi jotain ja edelleen autolla pääsisi tarvittaessa korjaamolle.

Aina kannattaa ensin sopivassa kohden koettaa udelleenkäynnistämistä.
Mikäli häiriö poistuu sillä, voi ajamista tieten kohtuullisen hyvillä mielin jatkaa ... tilannetta pitää kuitenkin tarkkailla, koska on tavattoman vähän vikoja autossa, jotka itsekseen korjaantuu.
Mutta kuten jo kirjoitin, tämä vikatila tulee melkein mistä syystä tahansa, niin voi olla ihan hyvin mahdollista, ettei se uusiinnukkaan enää, samasta syystä.
Vaikkapa sopivasti ajettuna vesirapakko, tai lumipenkkakin voi em. oireita aiheuttaa.

Mikäli ohjelma ei poistu vikatilasta uudelleenkäynnistämisellä, seuraa syöttömäärä koko ajan yllä olevaa karttaa.
Tyypillisesti silloin jokin anturi on koko akan esim oikosulussa, ahtoputki irti, tai jotain muuta sen kaltaista, jonka ohjelma heti huomaa.
Muttei vika ole kuitenkaan silläkeinon "vaarallinen", että se estäisi varovaisen auton siirtelyn.

Siis, tämä vikatila on "helpotus", tehty vaan sitä varten, että autoa voitaisiin siirrellä, se ei suinkaan ole sitä varten, että rauhallinen kuljettaja jatkaa vaan ajeluitaan, kuten ennenkin, vähemmällä teholla vaan.

Abauttiarallaa monta sataa erilaista yksittäistä syytä voi tämän häiriötilan aiheuttaa.
Mersun omalla staarilla se aina tallentuu ja mahdollista kaivella esiin sitten myöhemmin.
Tällä on tieten puolensa - näitä häiriöitä voi sitten löytyä sen vian etsinnän yhteydessä niin paljon, että niihin "hukkuu".
Monesti pitää ensin vikamuisti tyhjentää ja ajella lisää, jotta se vika tallentuu uudelleen tyhjennettyyn muistiin.
Käsittääkseni muutkin diaknoosilaitteet aika hyvin nuo vikatilat tunnistaa, jos se on "päällä" silloin, kun kaapeli autoon tökätään, eli kannattaa antaa auton olla käynnissä, kun apua menee hakemaan, jos ei aivan kamalaa ääntä kuulu sieltä pellin alta.

Tyypillisimmillään mersuissa vikatila tulee jostain ahtopaineeseen, kierrätykseen, alipaineeseen, tai ilmamassamittariin liittyvästä häiriöstä, tai viasta.
Nämä kattaa varmaan ainaskin 80% häiriöistä.


....Semmoinen juttu ... älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaa ... kyllä se siitä vielä särkyy ... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kari-BLN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 02.09.2008 10:58

Kuultua matkan varrelta

Viesti Kirjoittaja Kari-BLN »

Lastutuksen ideana ainakin diiselissä on polttaa polttoaine mahdolloisimman tehokkaasti, tästä seuraa tehon nousu ja polttoaineen pienempi kulutus ja itse pääteltynä pitäisi myös päästöjen laskea. Kolmilitraisella kutosella matka-ajossa jopa alle 5 litraa. Tuossa siis näkyy hyöty normaaliajossa. Vääntö myös lisääntyy. Nämä tiedot on saatu tuttavalta joka on omansa lastuttanut, itse en väitä puolesta enkä vastaan.

CDI 200/220 joku tuossa kyseli miksei tehdas ole jo suoraan optimoinut asiaa. Vastaus löytynee tekniikan kestävyydestä, koska noissa kahdessa on (oli?) eri vaihdelaatikko. Siispä säästämällä lootassa pitää ottaa koneesta vähemmän tehoa. Kääntäen: ole varovainen lastuttaessasi 200:sta ettei loota hajoa.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mielenkiinnolla odotan Tuikun vastausta :lol:
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Kuultua matkan varrelta

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kari-BLN kirjoitti:Lastutuksen ideana ainakin diiselissä on polttaa polttoaine mahdolloisimman tehokkaasti, tästä seuraa tehon nousu ja polttoaineen pienempi kulutus ja itse pääteltynä pitäisi myös päästöjen laskea. Kolmilitraisella kutosella matka-ajossa jopa alle 5 litraa. Tuossa siis näkyy hyöty normaaliajossa. Vääntö myös lisääntyy. Nämä tiedot on saatu tuttavalta joka on omansa lastuttanut, itse en väitä puolesta enkä vastaan.

CDI 200/220 joku tuossa kyseli miksei tehdas ole jo suoraan optimoinut asiaa. Vastaus löytynee tekniikan kestävyydestä, koska noissa kahdessa on (oli?) eri vaihdelaatikko. Siispä säästämällä lootassa pitää ottaa koneesta vähemmän tehoa. Kääntäen: ole varovainen lastuttaessasi 200:sta ettei loota hajoa.
… Pakko olla kyllä nyt eri mieltä.

Koko moottorin toimintaperiaatteena on polttoaineen polttaminen mahdollisimman tehokkaasti.

Lastutuksen ideana on vaan tehon (ja huvin) lisääminen.
Ei muuta, muu on puppua, valitettavasti.

Ei kukaan läppärinsä kanssa touhuava tuunaaja oikeasti pysty parantamaan valmistajan vakioihin karttoihin mitään todellista ”parannusta”.
Vain valmistaja on oikeasti testannut kaikissa olosuhteissa todellista toimivuutta.
Se on pikkuisen eri juttu, kun että rullilla teholappuset pyöräytetään.

Siihen, että kulutus näyttäisi olevan ällistyttävän pieni, on olemassa ihan oikea selitys.
Ohjelman tekijä on käynyt naplaamassa suutinkarttoja, ruiskutusaikoja on muuteltu, silloin ohjelma ei enää, eikä ohjelman tekijään, tiedä todellista ruiskutusmäärää.
Ohjelma näkee sen liian pienenä . . . ja siksi ilmoittelee ällistyttäviä kulutuksia.

Olen jauhanut tätä kyllä jo väsyksiin, mutta tulkoot vielä.
Kun ohjelma tehdään ”oikein”, kaikki toimii edelleen, kuten ennenkin.
Silloin ecu näkee koko ajan todellisen, oikean ruiskutusmäärän.
Kulutukset, huollot, ym,ym kuten ennenkin.
Hyvin monella ohjelman toimittajalla on suuri halu muuttaa karttoja sieltäkin, missä sille ei todellakaan ole mitään tarvetta.
Kaikki muutokset pitäisi pyrkiä tekemään siten, että valmistajan jo valmiiksi testaamaa ja toimivaa dataa ei hävitetä.
Sitä kun ei todellakaan pysty parantamaan.
Muutokset voi tehdä niin, ettei mitään alkuperäistä hävitetä ja ruiskutusmäärät kerrotaan todellisina, se vaatii vaan vähän miettimistä ja vaivannäköä.
Ja tietty, täytyy myös tietää.
Jos vaan naplaa suutinkarttoja, ei tartte tietää . . . siinä on jonkinmoinen ero.

En tuomitse suutinkarttojen muuttelua mitenkään, mutta se on mielestäni aina erikoistapaus – ei kuulu ”normilastutukseen”.
Tietyissä tapauksissa se on ihan perusteltuakin, mutta siinäkin voisi miettiä, miten se kanattaisi tehdä.
Esim, jos vakiossa ohjelmassa max syöttö on +70milliä, miksi muokkaaminen aloitetaan jostain 40millin tasosta, tai vieläkin alempaa, ei kait sinne tarvi mitään lisätä ?


Miten asikas voi sitten tietää, miten ohjelma on tehty ?
No, ei oikein mitenkään.
Siksi suosittelen edelleenkin ihan suomalaisissa tekijöissä pysymistä.
En siksi, että tietotaito olisi täällä jotenkin ylivertaista, vaan siksi, että voi omalla äidinkielellään kysyä.
Vastauksesta voi sitten päätellä jotain, vaikkapa vertaamalla sitä tänne kirjoitettuihin juttuihin.

200/220 tekniikoiden eroista ja yhteneväisyyksistä olen tänne sen verran kirjoitellut, etten enää kehtaa.
Mutta 200cdi,n laatikosta kuiteskin jotain tiedän, kun mulla on omassani sellainen.
Ja, herra paratkoon, ei se ainaskaan mitenkään tavallista helpommalla ole päässyt.
Ainoa, joka on vakiosta voimansiirrosta pettänyt, on kytkin/kaksoismassavauhtipyörä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jony
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:02
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja jony »

.
mielenkiintoista keskustelua mikä ohjelmoinnissa/lastutuksessa tapahtuu "nippeli" tasolla, ja itse asiassa foorumin jutut/väittelyt suuntasi omankin eemelin tehon lisäyksen ohjelmoinnin puolelle ja unohdin kokonaan erilliset boksit.

Itse läksin hakemaan tehon lisäystä ohitus käyttäytymiseen, kun E200CDI:llä, rekkojen ohitukset venyi liian pitkisi ettei se ollu turvallista, joten laiska eemeli oli saatava "hypäämään" kierrosille ja täytyy nyt ohjelmoinnin jälkeen sanoa että olisi pitänyt tehdä se paljon aikaisemmin.

Mese ojelmoitiin http://www.prochip.fi/ jossa homma hoitui hyvin, takuut tietysti mukaan, jos vaikka myydessä haluan palauttaa vanhan ohjelman, se käy samaten mikäli huolto hukkaa nykyisen, niin sen palauteuksen, siis veloituksetta.

Voin siis suositella. http://www.prochip.fi/
E200cdi A, -01
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

http://www.prochip.fi/optimointi.htm

"Kuvassa Mercedes Benz 270 CDI EDC15 polttoaine "kartta". Toisella akselilla moottorin kierroslukuarvo (rpm) ja toisella moottorin kuormitus (load)."

Niin. Just.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:http://www.prochip.fi/optimointi.htm

"Kuvassa Mercedes Benz 270 CDI EDC15 polttoaine "kartta". Toisella akselilla moottorin kierroslukuarvo (rpm) ja toisella moottorin kuormitus (load)."

Niin. Just.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Topiikin sivulta 2, aivan alahelmassa voisi olla jotain aiheeseen liittyvää...
Vaan mitäpä tuosta...


Oot vissiin kotiunut sitten, vai haamuko se kirjoittelee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin