Kaapo kirjoitti:Matti R kirjoitti: No ei ollut näin.
108 valmistettiin vuosina 65-72, ja 107 puolestaan 71-89. Minusta W111 Coupe on selvästi läheisempää sukua 108:lle kuin 107.
Juu, heittonahan tuo vaan, kun 107- ja 108-mallia tehtiin tuokio päällekkäin

107 on filosofisesti enemmänkin W116:n serkku. 107/108-malleilla on kuitenkin varmasti ollut enemmän yhteistä tekniikassa kuin ulkonäön puolesta.
Hmm... Minusta W111 Coupé on aina ollut selvästi läheisempää sukua W111:lle kuin W108:lle.

Mutta siis, W108:han on alustaltaan ja tekniikaltaan hieman sukua W111:lle. W108:n omaa coupétahan ei ole ollenkaan, mutta W111:n uudempia malleja kutsutaan joskus leikkisästi "W108-kupeeksi", koska siinä on kumpipuskurit W108:sta.
Mitä taas SL-malleihin tulee, niin W113 eli Pagoda on teknisesti W111 (esimerkiksi samat akselit ja kojalauta ynnä muita rakenteita) ja W107 on teknisesti pystäri eli W114/115, sillä akselit ja muut heebelit ovat vaihtokelpoisia. Esimerkiksi W115:n ja W107:n etu- ja takakelkat ovat samalla osanumerolla.
Mitenkäs muuten on tuo W116:n ja W115:n akseleiden vaihdettavuus? Kukaan W116:n omistaja ei ole koskaan kutsunut kylään katsomaan, eikä osannut kertoa, että millainen se W116:n etukelkka (eli hienosti sanottina alirunko - joskus myös hassusti apurungoksi kutsuttu) on. Onko se sama rakenne kuin W115:ssä ja W107:ssä vai onko siinä joku esi-W123 tai jälki-W108 -tyyppinen etuakselirakenne. Laittakaa vaikka EPC-kuva?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)