Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Mihinkä se modulointipaine vaikuttaa ?

Eli jos oli vaihtopaine A ja vaihtoventtiili Y, joka päästää paineen A jonnekkin hetkeksi, niin mihin tuo modulointipaine B vaikuttaa ?

...eli periaatteessa tietokoneen pitäisi tarkkailla pyörimisnopeuksia ja pitää painetta A kytkettynä kunnes nopeus muuttuu riittävän lähelle targettia ?

Hmmm tässähän oppii vaarallisia asioita koko ajan, kiitos siitä.
Kaikki nämä jutut on sitten kokemusperäistä tietoa ei mitään faktaa. Modulointi paine on laatikon käyttöpaine / työpaine joka vaikuttaa vaihdon nopeuteen pehmeyteen jne. Kovempi paine antaa enemmän voimaa kytkimille, mutta samalla myös vaihtoaika hidastuu (paitsi jos lisää vaihtopainetta samassa suhteessa). Lisäksi vielä kuten tuossa sanoin vaihto ja modulointipaineiden erotus (delta p) vaikuttaa myös tuohon nopeuteen ja vaihdon pehmeyteen / kovuuteen.
Olen muuten saanut tuon turbiinilukonkin toimimaan kaikilla vaihteilla. Nyt käytössä semmoinen ohjelma että lukkoa käytetään kakkoselta eteenpäin ja vaikuttaa muuten kiihtyvyyteen / turbon paineiden nousuun aika pirusti kun laatikko ei luista käytännössä yhtään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lukko käy kuitenkin auki vaihtojen välissä (2-3) ja kun painetaan jarrua ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Lukko käy kuitenkin auki vaihtojen välissä (2-3) ja kun painetaan jarrua ?
Juu aina vaihtojen aikana ja sitten on taulukko jossa kaasun asento sekä kierrokset joiden mukaan lukkoa ohjaillaan.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Oisko vinkkejä millaista remmiahdinta tuohon kannattaisi ruveta ebaystä metsästämään. Remmi tulisi alakierroksille ja turbo jatkaisi sitten siitä ylöspäin.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Automaattimoodin testausta, mukavasti vetelee:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YasD_q_ydt0[/youtube]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

häh, oliko tämä ajettu sillä sinun DIY kontrollerilla ? jos niin :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:häh, oliko tämä ajettu sillä sinun DIY kontrollerilla ? jos niin :thumbup:
Juu sain viikonloppuna viimeisen anturin paikoilleen niin pystyy nyt ajelemaan joko manuaali tai automaatti tilassa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

rispectiä <ja käsi lippaan hymiö>
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Dodiin eli eilen penkissä ja lukemat oli aika iso pettymys.. 258hp ja 378Nm eli yli 200Nm jäi puuttumaan syötön määrällä laskettuna (120) ahtoja oli vedossa n. 2.2bar. Osaako kukaan sanoa mistähän vikaa lähtisi hakemaan? Herleville soittelin eilen illalla ja muuta ei keksitty kun horo siirtopumppu taikka sitten viallinen morkooli.

tässä kuva käppyrästä ja kohta video:
WP_20130113_001web.jpg
Jos tuosta käyrästä jotan voi oppia niin pienempää turboa vaatii taikka sitten remmiahdinta kaveriksi..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ja video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mKQXh2mAYdE[/youtube]
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

JSJ kirjoitti:Dodiin eli eilen penkissä ja lukemat oli aika iso pettymys.. 258hp ja 378Nm eli yli 200Nm jäi puuttumaan syötön määrällä laskettuna (120) ahtoja oli vedossa n. 2.2bar. Osaako kukaan sanoa mistähän vikaa lähtisi hakemaan? Herleville soittelin eilen illalla ja muuta ei keksitty kun horo siirtopumppu taikka sitten viallinen morkooli.
Savuttaako?

- Tulis mieleen, että mikäli savuttaa rankasti tuossa 3000 rpm kohdalla, vika on turbossa (liian iso tai siivet levällään).
- Mikäli ei savuta, vika on polttoaineen saannissa. => Rikkinäinen tai väärin säädetty morkooli.

Jos siirtopumppu olisi rikki, eikö "tehopiikki" jäisi kokonaan saavuttamatta...?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

paloviita kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Dodiin eli eilen penkissä ja lukemat oli aika iso pettymys.. 258hp ja 378Nm eli yli 200Nm jäi puuttumaan syötön määrällä laskettuna (120) ahtoja oli vedossa n. 2.2bar. Osaako kukaan sanoa mistähän vikaa lähtisi hakemaan? Herleville soittelin eilen illalla ja muuta ei keksitty kun horo siirtopumppu taikka sitten viallinen morkooli.
Savuttaako?

- Tulis mieleen, että mikäli savuttaa rankasti tuossa 3000 rpm kohdalla, vika on turbossa (liian iso tai siivet levällään).
- Mikäli ei savuta, vika on polttoaineen saannissa. => Rikkinäinen tai väärin säädetty morkooli.

Jos siirtopumppu olisi rikki, eikö "tehopiikki" jäisi kokonaan saavuttamatta...?
Savua tulee siihen asti kun turbo lähtee mukaan sitten loppuu näkyy aika hyvin tuossa videossa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siirtopumppuongelmakin voi kyllä esiintyä siten, ettei sen tuottama paine saa "täytettyä elementtejä" kunnolla ja syöttömäärä jää pienemmäksi kuin penkissä ollessa se on ollut. Tuokin nyt kannattaa tarkistaa kuten myös se, että ahtopaine pääsee painamaan morkoolin kunnolla pohjaan, ja tietysti ne perusasiat, eli vivusto menee ääriasentoonsa. Ennakko kannattaa kanssa tarkistaa vielä kertaalleen, näyttäähän viisari oikein YKK:n
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, mikä remmiahdin?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Siirtopumppuongelmakin voi kyllä esiintyä siten, ettei sen tuottama paine saa "täytettyä elementtejä" kunnolla ja syöttömäärä jää pienemmäksi kuin penkissä ollessa se on ollut. Tuokin nyt kannattaa tarkistaa kuten myös se, että ahtopaine pääsee painamaan morkoolin kunnolla pohjaan, ja tietysti ne perusasiat, eli vivusto menee ääriasentoonsa. Ennakko kannattaa kanssa tarkistaa vielä kertaalleen, näyttäähän viisari oikein YKK:n

Juu kaasu menee pumpusta tappiin ja ennakko pitää vielä tarkastaa tippa menetelmällä. Tuo syötön leikkantuminen ennen 5000rpm ihmetyttää kun kuitenkin kierrokset on 6000rpm asti. Pitää pistää painemittari tuohon siirtopumpun ja pumpun väliin ja katso tippuuko paine vedossa.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Nyt vasta katsoin videon.

Kyllä tuon perusteella lähtisin selvittämään vikaa ahtimen puolelta...

Penkityksen teho/vääntö jää alhaiseksi silloinkin, kun ahdin on mukana. Noihin tehoihin pitäisi päästä jo alle 1.5 barin ahtopaineella.
Paljonko ahtopainetta on tuossa 3000 rpm kohdalla?

Tehon leikkaantuminen 5000 rpm kohdalla johtunee pakopaineen noususta tai syöttöpumpun säädöistä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ahtopainetta on kyllä noihin tehoihin nähden aivan liikaa.

Täällähän on jossain se topiksi jossa oli 603sta otettu 400konia 1.6 ahdoilla.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

on tullut sellainenkin 603 nähtyä että noin 1,5 painetta ja 450hv :twisted:
w201 om605
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja tomant »

jekku90 kirjoitti:on tullut sellainenkin 603 nähtyä että noin 1,5 painetta ja 450hv :twisted:
Bensamoottoreissa voi tehon arvioida paineiden suhteella eli 180 hv x (1+1,5)/1 antaisi vaparista tuon 450 hv. Onko dieselissä tuo kerroin suurempi kuin painesuhde?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei mitään hajua :oops: joskus nähäny semmosen laskurin puhelimessa millä voi tehon laskea ainakin dieselistä. mistähän tuon sais :roll:
w201 om605
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tossa vertailuksi hariselta lappu 603:sta, 7mm tapit ja 35hy ja 8pakopesä! http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+300TDT+ ... ettiin.jpg. Eli 1bar ahtoa tuossa reilulla syötöllä mitattu.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sultzi kirjoitti:Tossa vertailuksi hariselta lappu 603:sta, 7mm tapit ja 35hy ja 8pakopesä! http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+300TDT+ ... ettiin.jpg. Eli 1bar ahtoa tuossa reilulla syötöllä mitattu.
205,9 kW = 280 hv@1 bar tuntuu uskottavammalta kuin 450 hv@1,5 bar. Onko teho mitattu pyörästä vai arvioitu koneesta?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eiköhän tuo ole laskettua konetehoa. :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja jolavi »

ensin vähän OT: Ei puhuta paineesta ja tehosta kun niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa kun kyseessä eri ahtimet ja moottorit.

epäilisin että g:ssä on nimenomaan kyse huonosta ahtimen toiminnasta. ainakin suurimmaksi osaksi. Näkyy nimittäin "pieni" herätyssavukin tulevan mutta mitään ei tapahdu ennen 3500rpm. :shock:
niinkuin paloviita arvaili että 1.5bar pitäs tuon ahtimen tuotolla piisata noille tehoille varsin hyvin.

toki siirtopainekin voi romahtaa ja ehkä romahtaakin yläkierroksilla, mutta tuolla savulla alakierroksilla pitäs saada ahdinkin pyörimään, jos ahtimen säätö vain toimii jotenkuten oikeen.

toki huipputeho ei ennätä nousta kun vetävää aluetta on se 1000rpm.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Noissa käyrissä on jotakin häikkää. Vääntömomentin maksimikohdassa pitäisi tehokäyrän kulmakertoimen olla suurimmillaan (jyrkin nousukulma) ja se ei toteudu tuossa. Lisäksi käyrät muistuttavat liikaa toisiaan eli näyttäisi kuin teho olisi laskettu vääntömomentista vakiokierrosluvulla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jolavi kirjoitti:ensin vähän OT: Ei puhuta paineesta ja tehosta kun niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa kun kyseessä eri ahtimet ja moottorit.

epäilisin että g:ssä on nimenomaan kyse huonosta ahtimen toiminnasta. ainakin suurimmaksi osaksi. Näkyy nimittäin "pieni" herätyssavukin tulevan mutta mitään ei tapahdu ennen 3500rpm. :shock:
niinkuin paloviita arvaili että 1.5bar pitäs tuon ahtimen tuotolla piisata noille tehoille varsin hyvin.

toki siirtopainekin voi romahtaa ja ehkä romahtaakin yläkierroksilla, mutta tuolla savulla alakierroksilla pitäs saada ahdinkin pyörimään, jos ahtimen säätö vain toimii jotenkuten oikeen.

toki huipputeho ei ennätä nousta kun vetävää aluetta on se 1000rpm.
Pitänee ruveta hitsailemaan uutta pakosarjaa josko sillä saisi ahtimen heräämään aikaisemmin, nyt käytössä vakio sarja johon hitsattu hukkaportille paikka. Kyllähän tuon 40superin 16 pesällä pitäisi aikaisemmin herätä.

Nyt vuorossa katsastus, sitten voi ruveta ihmetteleen kadoksissa olevien tehojen mysteeriä.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

tomant kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Tossa vertailuksi hariselta lappu 603:sta, 7mm tapit ja 35hy ja 8pakopesä! http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+300TDT+ ... ettiin.jpg. Eli 1bar ahtoa tuossa reilulla syötöllä mitattu.
205,9 kW = 280 hv@1 bar tuntuu uskottavammalta kuin 450 hv@1,5 bar. Onko teho mitattu pyörästä vai arvioitu koneesta?

tomant
laskennallista kone tehoa. ahtimena hx50 niin ei ainakaan ahdistanut pako puolelta :mrgreen: penkin tulokseen luotan kun vakio autot on antaneet melko tarkkaan samoja lukuja kun rekisteriote kertoo...
w201 om605
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Vähäistä päivänvaloa käytetty hyödyksi ja enakko tarkastettu tippa menetelmällä näytti olevan 26 astetta eykk.. Voiskohan tuolla 6asteen aikasella ololla kuinka iso merkitys tuohon tehoon?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

on siellä jotakin 100 virtahepoa kaiketi :roll:
w201 om605
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Itellä oli 300hv 1.1bar paineella aikonaan 603:sta.

Tuo tomant:in kommentti on kyllä totta, nuo käyrät muistuttaa liikaa toisiaan...

btw. jos 450hv ja 1.5bar pitää muute pikkuse lakin hengittää, kaiken muunki... Toki mahollista :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om603a moottorin piristys, Penkitetty!

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

tomant kirjoitti:
jekku90 kirjoitti:on tullut sellainenkin 603 nähtyä että noin 1,5 painetta ja 450hv :twisted:
Bensamoottoreissa voi tehon arvioida paineiden suhteella eli 180 hv x (1+1,5)/1 antaisi vaparista tuon 450 hv. Onko dieselissä tuo kerroin suurempi kuin painesuhde?

tomant
Eiköhän se samallalailla tuu... Eli tuon mukaa pitäs sen 603 kannenki virrata vaparina sen 180hv, jotta tulis 1.5 aholla se 450 teoriassa. Eli melekee kaksinkertane parannus vakioon :D Jos nyt oikee meni...
Viimeksi muokannut Kummeli, Ti 15.01.2013 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin