Nyt päästiin hiukan eteenpäin TM:n testaamasta tapauksesta, kun TM:n toimitusjohtaja Velimatti Honkanen oli aamuTV:ssä kertomassa asiasta. Sensijaan öljy-ja kaasualan johtajaa ei ilmestynyt paikalle....mistäköhän johtuu.
Honkanen kertoi TM:n testiautona olleen turboahdetun moottorin, joka Honkasen mukaan hyötykäyttää paremmin etanolin polttonesteestä kuin vapaastihengittävä...ja kertoi edelleen tuloksen olleen 3 prosentin polttoaineen kasvun tulos. Lisäksi Honkanen kertoi että vapaastihengittävän moottorin polttoaineen kulutus olisi 2 prosenttia enemmän.
Voi turkanen sentään, kun Honkasella ei pysynyt tosiasialliset faktat hanskassa.

Voi...voi
Sen sentään Honkanen kertoi, että etanolin energiasisältö on 30 prosenttia alhaisempi mitä bensiinillä.
Eli bensassa etanolin suhteellinen osuus on 10 prosenttia, josta 95.5 prosenttia puhdasta etanolia...ja 4.5 prosenttia vettä ja emulsioaineita. Eli energiasisältö laskee tuosta 30 prosentista 35:iin. Tästä taas saadaan matemattisella mallennuksella määritettyä 10 prosentin polttoaineen kulutuskasvu vapaastihengittävässä bensiinimoottorissa. Moottorin teho-ja hyötysuhde laskee työkierron aikana.
En tiedä minkälaisia pellejä tuolla huutelee asioista, joista ei tiedetä mitään.
TM:n tekemä testi siis perustui yhden ajoneuvon testaustapaukseen, jolla nyt ei pitkälle pötkitä.
Ruotsin Web-sivustoilta on luettavissa kyseisenlaisia tyhjäntoimittajia, joita nimitetään huijareiksi tässä etanolibensiinin vouhotuksessa.
Öljy -ja kaasualan henkilöstö ei uskalla tulla julkisuuteen itseään nolaamaan, kertomalla sellaisista asioista joista joutuisivat vastuuseen. Siellä selitellään, että meillä EU:ssa on paremmat polttoaineet kuin muualla. Voihan rämän kääkkä sanon minä.

Jenkeissä on ajeltu 30-vuotta etanolibensiinillä, ja sieltä ei ole kuulemma kuulunut kaikuja moottoreiden toimivuudesta tai toimimattomuudesta.

Honkasenkin olisi ollut viisata tutkia Jenkkien autokannan suhteellisen osuuden määrä ko. ajoneuvoista. En itse uskalla kertoa asiasta enempää, kun tuollaiset marginaaliset ajoneuvot hukkuu tuonne suuren massan mukaan, joita ei Jenkeissä tilastoida. Jos autolla ajetaan 2-3-vuotta, ja sen jälkeen se poistuu käytöstä, niin kertokoon se sitten tutkijoille jotakin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.