Eka tankki menossa E10:llä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:
napa kirjoitti:

pidin sille ainakin tunnin luennon tänään, kuinka tuo mun 300E käy vaikka raakalla viinalla tarvittaessa,

Kerro minullekin sitten kun olet laittanut etanolia tankin täyteen, että pitkällekö pääsit. :wink:

C2H5OH....................................................C7H14 käytännössä tarkoittaa, ettei pitkälle pötkitä. :D
no okei... yhden putsaus satsin sillä kyllä jo ajelin käytännössä heti sen ostettuani, mutta se nyt ei aivan pelkkää raakaa viinaa ollut, vaan siinä oli myös ksyleeniä ja asetonia seassa, eli 10 ltr sinolia, 1 ltr ksyleeniä ja 1 ltr asetonia tyhjään tankkiin :D ja täytyy sanoa, että lähti paskat pois polttoainejärjestelmästä ja se "epäkuntoinen ke-jet" alkoi toimia yhtä hyvin, kuin uutena ja vastata säätötoimenpiteisiin...

sinä nyt kummallinen tohtori olet, kun et saa autoa viinalla pelaamaan :shock:

edit: se vika miksi E10 kritisoidaan ei ole bensassa ja viinassa, vaan siinä, kun ne tuolla öljynjalostuksessa yrittää tehdä "petroolista ja viinasta" bensaa :wink: kokeilkaapa vaikka tehdä 5 litrasta 98E bensaa ja litrasta marinolia (tai sinolia) sellaista "E20 seosta" ja kuinka se kone sillä käyttäytyy :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[quote="napa"]
no okei... yhden putsaus satsin sillä kyllä jo ajelin käytännössä heti sen ostettuani, mutta se nyt ei aivan pelkkää raakaa viinaa ollut, vaan siinä oli myös ksyleeniä ja asetonia seassa, eli 10 ltr sinolia, 1 ltr ksyleeniä ja 1 ltr asetonia tyhjään tankkiin :D ja täytyy sanoa, että lähti paskat pois polttoainejärjestelmästä ja se "epäkuntoinen ke-jet" alkoi toimia yhtä hyvin, kuin uutena ja vastata säätötoimenpiteisiin...

sinä nyt kummallinen tohtori olet, kun et saa autoa viinalla pelaamaan
:shock:

En kyllä itse välttämättä kokeilisi käyttöauton polttoainevaihtoehdoksi sinolin,ksylenin, asetonin seosta.
Ksylenin C6H4(CH3)2 ja asetonin C3H6O seostettuna sinoliin antaa palamiselle paremmat olosuhteet kuin puhtalle etanolille.
Olisi kyllä ollut mielenkiintoista katsella ja kuulostella, miten Mersun 300 E prötköttää. Taisi polttoaineen itsesyttyvyys jo aiheuttaa käyntihäiriöitä. Käyttölämpötilassa on jo ollut jopa suorastaan vaarallinen ilmiö. :mrgreen:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:

Ksylenin C6H4(CH3)2 ja asetonin C3H6O seostettuna sinoliin antaa palamiselle paremmat olosuhteet kuin puhtalle etanolille.
hieno huomata, että olet jostain sentään perillä :wink:
rumilus kirjoitti: Olisi kyllä ollut mielenkiintoista katsella ja kuulostella, miten Mersun 300 E prötköttää. Taisi polttoaineen itsesyttyvyys jo aiheuttaa käyntihäiriöitä. Käyttölämpötilassa on jo ollut jopa suorastaan vaarallinen ilmiö. :mrgreen:
harmi, kun ei tullut otettua videota :oops: kävi nimittäin todella siististi ja tuon satsin jälkeen sillä pystyi jo alkaa ajelemaan bensallakin...
mistä muuten tuon itsesyttyvyyden sait päähäsi, tuon seoksen oktaaniluku pitäis kuitenkin olla yli 111... raaka etanolihan on vain sen 110...

asetonia kannattais muuten aina lisätä sellainen n. ruokalusikallinen tankilliseen...

edit: tuolla on jotain juttua aiheesta... http://peswiki.com/index.php/Directory: ... l_Additive

miten te muuten luulette mun pääseen 300E:llä alle 7 kulutukseen ja 200E:llä alle 6 :wink: kyllä siinä joutuu hieman itse näitä polttoaineita valmistamaan/parantelemaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

"mistä muuten tuon itsesyttyvyyden sait päähäsi, tuon seoksen oktaaniluku pitäis kuitenkin olla yli 111... raaka etanolihan on vain sen 110..."

Oktaaniluku eli polttonesteen puristuskestävyys ei kerro koko totuutta polttoaineen käyttäytymisestä mäntäpolttomoottorin palotilassa. Leimahduspiste tai polttoaineen itsesyttyvyys on sidoksissa lämpötilaan sekä paineeseen.
Esimerkiksi bensiinin oktaaniluku jos on vaikka 98...niin sen leimahduspiste on -40.
Ja esimerkiksi etanolin oktaaniluku on 110...niin leimahduspiste on 13.
Eli tuosta voi päätellä, että etanolipohjainen polttoaine on huonosti hallittavissa palotapahtuman perusteella, kun moottorin lämmöt on käyttölämpötila-alueella. Pelkästään ei tahdo riittää sytytys/ruiskutusennakon muuttaminen, kun käyntihäiriöitä tulee erilaisten kuormitustilanteiden- ja kierroslukualueella.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

se on tiedossa kyllä, että etanoli ja muut alkoholit on paljon krantumpia oikeasta sytkäennakosta parhaimman tehon/taloudellisuuden suhteen, kuin bensa, kuten myös AFR suhteen osalta... mutta tuokin asia on vain säätäjästä kiinni loppupeleissä :wink:

mullahan on 300E:ssä täysin säädettävä sytkä/ruisku, eli voin säätää ennakot ja seoksen ihan vaivattomasti sellaisiksi, millä kone toimii parhaiten, kuormituksesta riippuen... muutama hiiren klikkaus ja se on siinä... on tietysti eri lähtökohdat, jos näitä kokeiluja yrittää jollain auton vakio ruiskulla/sytkällä tehdä, kun silloin joutuu tyytymään siihen "säätöikkunaan" mitä insinöörit on purkkiin tehtaalla laittaneet :? ke-jetin kohdalla nyt vielä pääsee aika helpolla, kun nyppää siitä sähköt irti ja ajelee mekaanisella k-jetillä, mutta sytkää on hankala saada OEM osilla käyttäytymään halutusti (joskus pitää ennakon pienentyä ja joskus suurentua samalla kierrosluvulla, kuormituksesta riippuen...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:se on tiedossa kyllä, että etanoli ja muut alkoholit on paljon krantumpia oikeasta sytkäennakosta parhaimman tehon/taloudellisuuden suhteen, kuin bensa, kuten myös AFR suhteen osalta... mutta tuokin asia on vain säätäjästä kiinni loppupeleissä :wink:

mullahan on 300E:ssä täysin säädettävä sytkä/ruisku, eli voin säätää ennakot ja seoksen ihan vaivattomasti sellaisiksi, millä kone toimii parhaiten, kuormituksesta riippuen... muutama hiiren klikkaus ja se on siinä... on tietysti eri lähtökohdat, jos näitä kokeiluja yrittää jollain auton vakio ruiskulla/sytkällä tehdä, kun silloin joutuu tyytymään siihen "säätöikkunaan" mitä insinöörit on purkkiin tehtaalla laittaneet :? ke-jetin kohdalla nyt vielä pääsee aika helpolla, kun nyppää siitä sähköt irti ja ajelee mekaanisella k-jetillä, mutta sytkää on hankala saada OEM osilla käyttäytymään halutusti (joskus pitää ennakon pienentyä ja joskus suurentua samalla kierrosluvulla, kuormituksesta riippuen...)
Olet hoitanut " vanhan " ajopelisi säätömahdollisuudet mallikaasti...siitä nostan miehelle hattua. :wink:
Se että saatko optimaaliset olosuhteet moottorille kaikilla kierrosalueilla / käyttölämpötiloilla, vaikka voitkin säätää seosta/ennakot halutun mukaiseksi. Moottorin optimaalinen säätäminen on käytännössä mahdotonta, koska ilman lämpötila/kosteusolosuhteet heittelevät vuorokauden aikana melkoisesti.
Ei se lambda happitunnistinkaan ihan kaikkea sentään kykene säädättämään. :wink:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

siis nyt puhutaan sellaisista optimi säädöistä, mitkä nyt normaali ihmisellä on mahdollisuus säätää...

ja onhan näissä aftermarket ecuissa se ilmanlämpötilaan perustuva korjaus tietenkin mukana, eihän siitä mitään tulisi ilman sitä... aamulla -15 C pakkasta ja päivällä +5 C, niin ilman korjausta vois meno olla aika nykivää :D

kosteuden perusteella tarvittavaa säätöä tuskin sentään tarvitaan... niin ja lambda hoitaa vain hienosäädön, ei sen varaan voi mitään järkevää perustaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[quote="napa"]siis nyt puhutaan sellaisista optimi säädöistä, mitkä nyt normaali ihmisellä on mahdollisuus säätää...

ja onhan näissä aftermarket ecuissa se ilmanlämpötilaan perustuva korjaus tietenkin mukana, eihän siitä mitään tulisi ilman sitä... aamulla -15 C pakkasta ja päivällä +5 C, niin ilman korjausta vois meno olla aika nykivää :D

kosteuden perusteella tarvittavaa säätöä tuskin sentään tarvitaan... niin ja lambda hoitaa vain hienosäädön, ei sen varaan voi mitään järkevää perustaa...[/quote]



Ilman lämpötila ja kosteuspitoisuus kun palotapahtumassa muuttaa koko ajan jäännöshapen sekä CO2 hiilidioksidin määrää.
Se Lambda ei oikein säädä oikein noita muuttujia silloin kun " ajo " on päällä.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 15.03.2011 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

mitäs meinaat, paljonko vesiruiskutus vaikuttaa kosteuteen :D

mua kun ei taas nuo hiilidioksidit sun muut oikein kiinnosta, vaan se mitä saadaan kampiakselita tehoa pihalle käytettyyn polttoaineeseen nähden...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:mitäs meinaat, paljonko vesiruiskutus vaikuttaa kosteuteen :D

No vesiruiskulla on vain tietty tarkoitus " käyttölämpöisessä " moottorissa. Vesiruiskulla saadaan jäähdyttävä efekti kovassa kuomituksessa sekä onhan sillä puhdistavakin vaikutus. :wink: Ja ennenkaikkea...onhan H2O:ssa vety hyvä energianlähde. :wink: Palaa se vesikin kun riittävän kuumaa on.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

veskola kirjoitti:Sillä ajellaan mitä sattuu olemaan ja turhista ei ruikuteta.
Jostain syystä minulle tuli tämä biisi mieleen. :roll:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_lyJ3D4QCHs[/youtube]
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

TM tekniikan maailma teki testin, joka näin ensisilmäykseltään kuuluu joukkoon ........ :twisted:
Enempää tietämättä tarkkoja testituloksia, jätän sen omaan arvoonsa.
Saksassa mm. on testattu vastaavaa tapausta, jossa puhutaan polttoaineen kulutuksesta 10 %:n eroista mainituilla polttoainelaaduilla.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011031613375664_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

On se surullista kun suomalainen autotekniikan professori käyttää tietolähteenä tai ainakin viittaa kuitenkin iltalehden verkkosivuun. Iltalehden minä kategorioin samaan kastiin matti nykäsen, tuksun ja 7 päivää lehden kanssa. Ei kuulu minun lukuvalikoimaan :x

Ennen vanhaan hyvinä aiokina iltasanomia saattoi pitää jollainlailla asiallisena tietolähteenä mutta lienee sekin nykyään painunut samaan kategoriaan iltalehden ja tekniikan maailman kanssa. Tuossakin iltalehden verkkosivun ilmeisesti kopioimassa tekstissä on selvä asiavirhe:

"TM:n mukaan E10 lisää polttoaineen kulutusta 98:iin verrattuna keskimäärin kolme prosenttia"

"Aiemman tiedon mukaan E10 nostaisi kulutusta vain noin kaksi prosenttia."

Aiemman tiedon mukaan 95E ja 95E10 polttoaineiden kulutusero on noin 2,3% jos nyt oikein muistan ja tässä on nyt sotkettu selvä asia taas kerran heittämällä 3 pykälää korkeampi oktaaninen aine mukaan leikkiin ja sanallakaan ei tuossa referoinnissa puhuta mistä moottorista ja moottorin säätöjärjestelmästä on kyse. Parempi vain lukea noita asialehtiä ja sivustoja ja jättää nämä suomalaiset rahastuslehdet ja sivustot väliin. Iltalehtikin napsii rahaa sitä enemmän mitä enemmän on sivunäyttöjä netissä, mainostajilta. Siitä on riippumattomuus kaukana, ainoa mihin pyritään on juuri tälläiset linkit keskustelufoorumeille ja sitten mainosrahakassa taas kilisee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:On se surullista kun suomalainen autotekniikan professori käyttää tietolähteenä tai ainakin viittaa kuitenkin iltalehden verkkosivuun. Iltalehden minä kategorioin samaan kastiin matti nykäsen, tuksun ja 7 päivää lehden kanssa. Ei kuulu minun lukuvalikoimaan :x

Ennen vanhaan hyvinä aiokina iltasanomia saattoi pitää jollainlailla asiallisena tietolähteenä mutta lienee sekin nykyään painunut samaan kategoriaan iltalehden ja tekniikan maailman kanssa. Tuossakin iltalehden verkkosivun ilmeisesti kopioimassa tekstissä on selvä asiavirhe:

"TM:n mukaan E10 lisää polttoaineen kulutusta 98:iin verrattuna keskimäärin kolme prosenttia"

"Aiemman tiedon mukaan E10 nostaisi kulutusta vain noin kaksi prosenttia."

Aiemman tiedon mukaan 95E ja 95E10 polttoaineiden kulutusero on noin 2,3% jos nyt oikein muistan ja tässä on nyt sotkettu selvä asia taas kerran heittämällä 3 pykälää korkeampi oktaaninen aine mukaan leikkiin ja sanallakaan ei tuossa referoinnissa puhuta mistä moottorista ja moottorin säätöjärjestelmästä on kyse. Parempi vain lukea noita asialehtiä ja sivustoja ja jättää nämä suomalaiset rahastuslehdet ja sivustot väliin. Iltalehtikin napsii rahaa sitä enemmän mitä enemmän on sivunäyttöjä netissä, mainostajilta. Siitä on riippumattomuus kaukana, ainoa mihin pyritään on juuri tälläiset linkit keskustelufoorumeille ja sitten mainosrahakassa taas kilisee.

Kunhan otin vedoksen aiheesta, jossa pääpoittini oli TM:n siteerattu tutkimus...ei iltalehden.
Kritisoin edelleenkin näitä tiettyjä tahoja, jotka ovat tietyn asian asialla....tiedä sitten, mitkä syvällisemmät tarkoitusperät ovat TM:n " testituloksella ". Tai kyllähän minä sen tiedän, mutta sitä ei voi sanoa julkisesti. :evil:
Omien tutkimusten mukaan ( matemaattinen mallennus ) polttoaineen kulutus kasvaa etanolipohjaisella bensalla Saksalaisten vastaavaan tutkimukseen verraten samoissa lukemissa. Se on se 10 prosentin kieppeillä, kun otetaan kattava otos ja seuranta.

Tokihan asia on niinkuin Veskola sanoit, asiaa viedään eteenpäin aivan muiden tarkoitusperien saattelemana.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Nyt päästiin hiukan eteenpäin TM:n testaamasta tapauksesta, kun TM:n toimitusjohtaja Velimatti Honkanen oli aamuTV:ssä kertomassa asiasta. Sensijaan öljy-ja kaasualan johtajaa ei ilmestynyt paikalle....mistäköhän johtuu. :roll: :roll: :roll:
Honkanen kertoi TM:n testiautona olleen turboahdetun moottorin, joka Honkasen mukaan hyötykäyttää paremmin etanolin polttonesteestä kuin vapaastihengittävä...ja kertoi edelleen tuloksen olleen 3 prosentin polttoaineen kasvun tulos. Lisäksi Honkanen kertoi että vapaastihengittävän moottorin polttoaineen kulutus olisi 2 prosenttia enemmän. :shock:

Voi turkanen sentään, kun Honkasella ei pysynyt tosiasialliset faktat hanskassa. :evil: Voi...voi

Sen sentään Honkanen kertoi, että etanolin energiasisältö on 30 prosenttia alhaisempi mitä bensiinillä.
Eli bensassa etanolin suhteellinen osuus on 10 prosenttia, josta 95.5 prosenttia puhdasta etanolia...ja 4.5 prosenttia vettä ja emulsioaineita. Eli energiasisältö laskee tuosta 30 prosentista 35:iin. Tästä taas saadaan matemattisella mallennuksella määritettyä 10 prosentin polttoaineen kulutuskasvu vapaastihengittävässä bensiinimoottorissa. Moottorin teho-ja hyötysuhde laskee työkierron aikana.
En tiedä minkälaisia pellejä tuolla huutelee asioista, joista ei tiedetä mitään.
TM:n tekemä testi siis perustui yhden ajoneuvon testaustapaukseen, jolla nyt ei pitkälle pötkitä.
Ruotsin Web-sivustoilta on luettavissa kyseisenlaisia tyhjäntoimittajia, joita nimitetään huijareiksi tässä etanolibensiinin vouhotuksessa.
Öljy -ja kaasualan henkilöstö ei uskalla tulla julkisuuteen itseään nolaamaan, kertomalla sellaisista asioista joista joutuisivat vastuuseen. Siellä selitellään, että meillä EU:ssa on paremmat polttoaineet kuin muualla. Voihan rämän kääkkä sanon minä. :evil:
Jenkeissä on ajeltu 30-vuotta etanolibensiinillä, ja sieltä ei ole kuulemma kuulunut kaikuja moottoreiden toimivuudesta tai toimimattomuudesta. :shock: Honkasenkin olisi ollut viisata tutkia Jenkkien autokannan suhteellisen osuuden määrä ko. ajoneuvoista. En itse uskalla kertoa asiasta enempää, kun tuollaiset marginaaliset ajoneuvot hukkuu tuonne suuren massan mukaan, joita ei Jenkeissä tilastoida. Jos autolla ajetaan 2-3-vuotta, ja sen jälkeen se poistuu käytöstä, niin kertokoon se sitten tutkijoille jotakin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä alkaa olemaan pohjat mihin tuolla autolla pääsee, jos tuosta vielä pitää vähentää kulutusta pitää akku ladata kotona ja ajaa ilman ajovaloja :roll: Ihan kivasti bensa-autoksi kun tankillisella pääsi 847 km.

18.3.2011:
Mittarinlukema: 75796 km
Tankkaus: 54,69 litraa (84,71€)
Kulutus: 6,46 litraa / 100 km

11.3.2011:
Mittarinlukema: 74949 km
Tankkaus: 54,64 litraa (86,28€)
Kulutus: 6,74 litraa / 100 km

24.2.2011:
Mittarinlukema: 74138 km
Tankkaus: 52,32 litraa (78,43€)
Kulutus: 7,33 litraa / 100 km


18.2.2011:
Mittarinlukema: 73424 km
Tankkaus: 56,51 litraa (85,27€)
Kulutus: 7,91 litraa / 100 km

9.2.2011:
Mittarinlukema: 72709 km
Tankkaus: 55,38 litraa
Kulutus: 7,2 litraa / 100 km

28.1.2011:
Mittarinlukema: 71934 km
Tankkaus: 55,33 litraa
Kulutus: 7,32 litraa / 100 km

19.1.2011:
Mittarinlukema: 71179 km
Tankkaus: 54,92 litraa
Kulutus: ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja woke »

Mikä auto tässä sitten on kyseessä?
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja RH »

woke kirjoitti:Mikä auto tässä sitten on kyseessä?
Tätä munkin piti jo kysymäni. Ihan hyvin näin talvikelillä joka tapauksessa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuva

1995 / 1,8 bensakone, sellaisella wannabe ruiskulla (1 piste ruisku), jota voisi sanoa pikemminkin sähkökaasuttimeksi. Puristussuhde on alunperin 1:10 mutta tuosta taitaa olla kansi plaanattu kahdesti ja lohkon taso kerran, joten lienee hitusen yli 10. Tuo on ihan siinä hilkulla riittääkö sille 95 oktaania.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

nyt veskola teet seuraavaksi kokeet 98E:llä... oletettavasti pitäis päästä alle 6 ltr/100 km, eli samoihin mitä minä pääsin tuolla omalla 200E:llä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Entäs jos mä vaihdan samalla kesärenkaat alle ja sitten haukutaan porukalla toi E9510 maailman kaikkeuden surkeimmaksi aineeksi :mrgreen:

En mä kyllä jaksa enää ajella tossa ekonomimoodissa, rasittavaa hommaa. Tänään oli ihana päästellä turbodiesselillä kovaa sulalla asfaltilla auringon laskettua 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Entäs jos mä vaihdan samalla kesärenkaat alle ja sitten haukutaan porukalla toi E9510 maailman kaikkeuden surkeimmaksi aineeksi :mrgreen:

En mä kyllä jaksa enää ajella tossa ekonomimoodissa, rasittavaa hommaa. Tänään oli ihana päästellä turbodiesselillä kovaa sulalla asfaltilla auringon laskettua 8)
ei, ei, ei... nyt et ala lipsumaan... tieteen nimissä pidät tuota ecomoodia päällä seuraavat 2 vuotta :P ja sitten siitä onkin tullut jo ihan normaali tapa ajella, etkä enää kaipaa edes mitään muuta :wink:

sitten oikein asiaakin välillä, että oliko tuo volsu muuten ihan tehtaan jäljiltä, vai oletko säädellyt sytkää tai muuta :roll: muistaakseni puhuit joskus pienestä sytkän hienosäädöstä, mutta se tais liittyä enemmän käynnistyksen parantamiseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

On se tavallaan tehtaan jäljiltä, mitä nyt moottori on avattu hoonattu, rengastettu ja laakeroitu sekä kaikki osat pesty/putsattu ja kuluvat osat uusittu, noilla männillä on ajettu jotakin 450 000 km, niitä en vaihtanut. Sytytyksen säädin tuon remontin jälkeen strobolla niin tarkasti oikeaksi kuin pystyin / osasin ja mieluummin hieman jälkeen kuin ennen juuri tuon nakutusherkkyyden vuoksi 95:llä. Se volkkarin ajoitusmerkki ei ole kovin selkeä.

No pitää koittaa tuossa keväällä ajaa pari sessiota 98:lla, sittenpähän se selkiintyy. Pitää vain körötellä tuota samaa talvinopeutta silloinkin, mutta onneksi ei ole pitkää matkaa 100km/h tietä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kuva
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja RH »

Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

http://www.autotoday.fi/page.php?page_i ... =201100609" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt kerromme, miksi 95E10 ei sovi kaikkiin autoihin (27.01.)

Syitä, miksi auto ei ole hyväksyttyjen mallien listalla, voi olla useita:
1. Happipitoisuuden lisäys
Kun bensiinin etanolipitoisuutta on lisätty, laihenee polttoaineseos, sillä etanoli tuo mukanaan happea. E5-polttoaineessa maksimihappipitoisuus oli 2,7 %. E10 sisältää happea 3,7 %. Seosongelma koskee erityisesti vanhoja kaasuttimella varustettuja moottoreita, joissa seoksen laiheneminen voi aiheuttaa nykimistä varsinkin, jos moottori on kylmä.
2. Materiaalien hapertuminen
3. Laihaseostekniikaa hyödyntävät suorasuihkutusmoottorit
4. Minimioktaaniluku
Auton moottorille määritetty minimioktaaniluku on 98. Silloin ainoa vaihtoehto on 98E5-laatu, sillä vaikka etanolilla on periaatteessa korkea oktaaniluku, on sen vaikutukset otettu huomioon polttoaineen koostumuksessa ja E10 -laadun oktaaniluku vain "perusbensiinille" määrätty 95 (MON).
5. Kaksitahtimoottori
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Pena »

GOOGLETETTUA TIETOA:
Alkoholi bensan seassa karstoittaa venttiileitä 3...5 kertaisesti ja muodostaa liimamaista ainetta. Saattaa aiheuttaa ongelmia.

Alkoholi huuhtelee voitelun sylinterien yläpäästä. Kone kuluu nopeampaan tahtiin, etanolipitoisemmalla polttoaineella.

Googlettamalla löytyy em. asioista tutkimustietoa moottoriöljynvalmistajilta. Ihmetyttää miksi viralliselta taholta ei ole faktoja esitetetty jukisuudessa. On tutkittu vain polttoaineen lisääntyviä kulutuksia jne. Tutkijoilla on asiat tiedossa, mutta suut tukittu.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Pena kirjoitti:GOOGLETETTUA TIETOA:
Alkoholi bensan seassa karstoittaa venttiileitä 3...5 kertaisesti ja muodostaa liimamaista ainetta. Saattaa aiheuttaa ongelmia.

Alkoholi huuhtelee voitelun sylinterien yläpäästä. Kone kuluu nopeampaan tahtiin, etanolipitoisemmalla polttoaineella.

Googlettamalla löytyy em. asioista tutkimustietoa moottoriöljynvalmistajilta. Ihmetyttää miksi viralliselta taholta ei ole faktoja esitetetty jukisuudessa. On tutkittu vain polttoaineen lisääntyviä kulutuksia jne. Tutkijoilla on asiat tiedossa, mutta suut tukittu.
Internetissä oleva tieto on aina 100% fakta.
Tein juuri Internetiin sivun missä kumotaan nuo faktat ja kerrotaan miksi kalat uivat hyvin.

Herätkää nyt herranjumala...

Se on tätä samaa aina kun mitä tahansa muutetaan.
Aloitetaan vaikka siitä kun kirjapainotaidon keksimisen jälkeen kirjat yritettiin kieltää.

Lisää muutoksia/keksintöjä jotka olivat täysin saatanasta uutena:
- Turvavyöt
- Lisäjarruvalot
- Lyijytön polttoaine
- mp3-soittimet
- Videonauhurit
- Kypäräpakko mopoillessa
- Väritelevisio
- Rullaverhot
- Synteettiset moottoriöljyt
- Nopeusrajoitukset
- Keskiolut

Googleta noista negatiivisia tutkimuksia. Todennäköisesti löydät. Jos et löydä marssi kirjaston arkistoon ja lue vanhoja lehtiä.
Aortat repeilivät niin että veri lensi turvavöiden vuoksi jne...
Aikuiset ihmiset selittivät ihan tosissaan kuinka keskiolut on vaarallista verrattuna A-olueeseen ja siihen voi pesiä vaikka mitä bakteereja paljon helpommin, se on keskenkäynyttä ja voi sisältää vaikka mitä...ja kansa oli samaa mieltä...hetken aikaa, sitten asia unohtui ja piti keksiä uutta päiviteltävää.

Oletko muuten huomannut, että LED-liikennevalot aiheuttavat epilepsiaa? Jos et niin googleta ja muista jatkossa ajaa risteysalueilla silmät kiinni.
Älä laita bensaa sen kossun sekaan äläkä r***kkaa siihen kanteen, niin ei muodostu liimamaista ainetta venttiileihin enää. Ongelma ratkaistu.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

Sillo viel ku mul oli bensa-auto ni tankkii laitoin aina 98 E5, kerran kokeilin 95 E10 mut sillä ei vaa tuntunu moottorin toimivan nii hyvin ku 98 E5. Auton oli Mazda 626 2.0i -93.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Pena »

Niinpä. juuri. En minäkään kenenkä tahansa taaperon kirjoituksia pidä uskottavana. Taaperoilla ei ole sitä tieteellistä todistuspohjaa sanoilleen.

Moottoriöljyjen valmistajilta löytyy tutkimustietoa asiasta ja noteeraan ne jokseenkin merkittäväksi tietolähteeksi, jos ovat uskaltaneet nettiin laittaa. Joten ajan 98E:llä.

Useat ovat ajelleet vakioautolla myös RE85 polttoaineella. Litrahinta euron kieppeillä. Hyvin kuulemma toimii. Testaan kohta itsekkin vanhaan autoon, mikä saa vaikka hajota.
Vastaa Viestiin