Diesel pumpun säädöistä, w124/w201
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
tiivistepahvia hankittu varalle, jos vuoto ei lopu.......
mistäs muuten saa tyhjä käyntiä säädettyä?
alko käymään vähä korkeilla kiekoilla, kun avasin sen viimesen kierroksen siitä alppiventtiilistä saiko sitä säädettyä pumpun takareunassa olevasta "kellosta" (pysty asennossa) johon menee letku? kumpaan suuntaan pitää käännellä jos saa säädettyä siitä?
mistäs muuten saa tyhjä käyntiä säädettyä?
alko käymään vähä korkeilla kiekoilla, kun avasin sen viimesen kierroksen siitä alppiventtiilistä saiko sitä säädettyä pumpun takareunassa olevasta "kellosta" (pysty asennossa) johon menee letku? kumpaan suuntaan pitää käännellä jos saa säädettyä siitä?
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
No niin......vuoto todellakin paikannettu tohon "alakanteen" tai pohjaan
http://koti.mbnet.fi/derbiweb/VUOTO%20HAVAITTAVISSA.jpg
öljytippahan se siinä kulmassa on....
eli pitänee tuo kansi ottaa auki, vaihtaa/kattoo missä kunnossa tiiviste on ja tuskin siellä pieni lisätiivistekään pahasta on
ja noi toxit vaihtuu kuusiokola pultteihin....niissä on sentään 10 kertaa tukevammat kannat kun torxeissa
http://koti.mbnet.fi/derbiweb/VUOTO%20HAVAITTAVISSA.jpg
öljytippahan se siinä kulmassa on....
eli pitänee tuo kansi ottaa auki, vaihtaa/kattoo missä kunnossa tiiviste on ja tuskin siellä pieni lisätiivistekään pahasta on
ja noi toxit vaihtuu kuusiokola pultteihin....niissä on sentään 10 kertaa tukevammat kannat kun torxeissa
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
enpä ole ehtiny tänne kirjottaankaan kuinka kävi ton tiivisteen vaihdon kanssa.....noh vuoto ei ollutkaan siinä.........vuoteli siitä kyljessä olevasta luukusta, vaihdoin siihenkin tiivisteen, mutta vuotaa edelleen siitä
olisiko kenelläkään hyvää vinkkiä kuinka saada vuoto loppuun?
tällä hetkellä kokeilussa tiiviste liima+ toi kuminen uus tiiviste
jos ei tolla konstilla lopu, niin alkaa olla keinot vähissä.....olisiko mahdollista että tuo pumpun kyljessä oleva kansi olisi kiero, että ei tiivistyisi tasaisesti?
olisiko kenelläkään hyvää vinkkiä kuinka saada vuoto loppuun?
tällä hetkellä kokeilussa tiiviste liima+ toi kuminen uus tiiviste
jos ei tolla konstilla lopu, niin alkaa olla keinot vähissä.....olisiko mahdollista että tuo pumpun kyljessä oleva kansi olisi kiero, että ei tiivistyisi tasaisesti?
Liima-tiiviste-liima rakenne kuulostaa hyvälle.
teeppäs semmonen juttu, että otat lasilevyn tjms. takuulla tasaisen pinnan, siihen kohtuu hieno (800..1200) vesihiomapaperi ja vettä tai crc öljyä, sitten pyöräyttelet sen tiivistepinnan sitä vasten. Kiilloittuneesta jäljestä näet mitkä kohdat painuvat hyvin vastinpinnalle ja mitkä kanittavat. Mikäli sen on joku kiristänyt aikoinaan kieroon niin voihan se oieata tuolla hiomisellakin.
teeppäs semmonen juttu, että otat lasilevyn tjms. takuulla tasaisen pinnan, siihen kohtuu hieno (800..1200) vesihiomapaperi ja vettä tai crc öljyä, sitten pyöräyttelet sen tiivistepinnan sitä vasten. Kiilloittuneesta jäljestä näet mitkä kohdat painuvat hyvin vastinpinnalle ja mitkä kanittavat. Mikäli sen on joku kiristänyt aikoinaan kieroon niin voihan se oieata tuolla hiomisellakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
ei loppunu vuoto hionta+tiivisteliima+tiiviste+liima
mutta otin vanhasta pumpusta kannen+ vanhan kuivan käppyrä tiivisteen, ilman tiivisteliimoja-> ei vuoda enään
mutta ihmettelen että miksi ei tuo uusi tiiviste pidä "ollenkaan" vaikka kansi oli tasanen ym....ja uusi tiiviste otti hyvin kiinni kaikkiin pintoihin mihin oli tarvis...
(tosin uusi tiiviste oli hieman kapeampi kuin vanha, ja yhdestä kohdasta oli semmonen lovi siinä, mutta se kohta ei "vastaa" kannesta, mihinkään pumpun osaan noh vuoto loppu, hyvä niin
mutta otin vanhasta pumpusta kannen+ vanhan kuivan käppyrä tiivisteen, ilman tiivisteliimoja-> ei vuoda enään
mutta ihmettelen että miksi ei tuo uusi tiiviste pidä "ollenkaan" vaikka kansi oli tasanen ym....ja uusi tiiviste otti hyvin kiinni kaikkiin pintoihin mihin oli tarvis...
(tosin uusi tiiviste oli hieman kapeampi kuin vanha, ja yhdestä kohdasta oli semmonen lovi siinä, mutta se kohta ei "vastaa" kannesta, mihinkään pumpun osaan noh vuoto loppu, hyvä niin
Huomasin että tuollanen tiivistesilikoni ei ole hyvä juttu, se tulee sieltä tiivisteen ja vastinpinnan välistä ulos ja jää siihen tiivisteen reunaan "möykyiksi". Lopuksi ne möykyt tipahtavat sinne öljyn joukkoon ja sitten se onkin arpapeliä hajoaako jotain ja pahasti.
Se tiiviste joka tuossa minun pumpussa on sellaista hieman kumimaista ainetta, eli siihen ei tartu edes liima, mutta bilteman paksusta tiivistearkista leikkaamaan sopiva palanen ja se liimalla.
Se tiiviste joka tuossa minun pumpussa on sellaista hieman kumimaista ainetta, eli siihen ei tartu edes liima, mutta bilteman paksusta tiivistearkista leikkaamaan sopiva palanen ja se liimalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
juu kumia/kumimainen tuo oli minkä ostin siihen uudeksi
ja tiivistemassa/silikonia, koitin....putsasin hyvin, heti sen kun ensinnäkään ei pitäny, toisekseen muodostuis juurikin noita "möykkyjä"
mutta ihmettelen silti että uus kuminen/kumimainen ei pidä, mutta vanha kuiva koppura pitää noh sama tuo.....nyt ei vuoda toistaseks.....ja jos rupee vuotaan hommaan jostain vähä paksumpaa tiivistemateriaalia ja leikkaan siitä sopivan
ja tiivistemassa/silikonia, koitin....putsasin hyvin, heti sen kun ensinnäkään ei pitäny, toisekseen muodostuis juurikin noita "möykkyjä"
mutta ihmettelen silti että uus kuminen/kumimainen ei pidä, mutta vanha kuiva koppura pitää noh sama tuo.....nyt ei vuoda toistaseks.....ja jos rupee vuotaan hommaan jostain vähä paksumpaa tiivistemateriaalia ja leikkaan siitä sopivan
kyllä ne tiiviste silikoonit ihan hyviä on. jos on pelko, jotta pääsee pursuaan reunoilta ja tipahtaan johki "arkaan" paikkaan, niin kannattaa antaa kuivaa vähän aikaa, ennen ku läppää paikoilleen kyseisen osan. sillon ei pursuile jokapaikkaan. jos tallista löytyy eripaksusia tiivistepahveja, tiiviste silikonia, tiiviste kumimattoo, erikokosia O-renkaita ja kuparisia O-renkaita, niin niillähän tiivistää jo melkein mitä vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
mikä työkalu tuonne väliin mahtuu?epk kirjoitti:juuri näin. pirun ahdas väli tosiaan, kannattaa ne ruuvit vaihtaa 10mm kannalla oleviin ruuveihin niin helpottuu kummastijuhnu82 kirjoitti:Aukasikko muuten sen pumpun taka kannen niin että öljyn putsarin jalka oli paikallaan? Itte oon tehny aina niin mutta on tosi ahdas väli
On se ihmeellistä kun sitä ei voi uskoa, ei sinne mahdu mikään.teamhyypio kirjoitti:mikä työkalu tuonne väliin mahtuu?
Ota se öljynsuodattimen jalka irti ihan niin kuin siinä pumpunruuvaus ohjeessa sanotaan. Kävin ottamassa vielä yhden kuvan tuosta henkilöauton vaparimoottorista:
Kuvassa öljynsuodattimen jalka on irroitettu, huom ! moottoria ei tarvitse irroittaa korista
siinä on pumpussa ruuvit, joita ei mitenkään voi saada irti irroittamatta tuota jalkaa. Otat sen jalan irti, ymmärtääkseni se on henkilöautossakin niillä kuusiokolopulteilla kiinni ihankuten Vitossakin, ja jalan irroituksen jälkeen pääset ruuvaamaan sitä pumppua mukavasti. Ainakin lohkon aukot ja reiät ovat juuri samanlaiset.
Kun laitat takakannen kiinni laita siihen pultit, liimaa pultteihin pari prikkaa, niin ensikerralla takakannen voi saada irti räikkälenkillä irroittamatta suodattimen jalkaa. Itse kyllä otan aina jalan irti koska Vitossa on vielä ahtaampaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
Ah luulin että kaikki tietää jo tämän:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436
se on siis turbot palstan ilmoituksena, eli pysyy siellä ylälaidassa vaikka maailmantappiin, taikka ainakin siihen saakka kun forum menee nurin ja tekee syntax errorin mennessään.
sori, luulin tosiaan, jotta tuo on luettu mutta ei ymmäretty Luet sen Vitolle tehdyn osion, se pätee henkilöautoon aivan samalla tavalla...itse asiassa ruuvaus on lähtöisin henkilöautoista, joku hullu meni sitä vain soveltamaan Vitoon...kaikenlaisia
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436
se on siis turbot palstan ilmoituksena, eli pysyy siellä ylälaidassa vaikka maailmantappiin, taikka ainakin siihen saakka kun forum menee nurin ja tekee syntax errorin mennessään.
sori, luulin tosiaan, jotta tuo on luettu mutta ei ymmäretty Luet sen Vitolle tehdyn osion, se pätee henkilöautoon aivan samalla tavalla...itse asiassa ruuvaus on lähtöisin henkilöautoista, joku hullu meni sitä vain soveltamaan Vitoon...kaikenlaisia
Lisää tietoa: www.skg.fi
Olisiko kenelläkään laittaa tähän kuvaa vaparin ja turbon jaloista, ne kun ovat erilaisia verrattuna tuohon Viton jalkaan. Käsittämättömästä syystä nuo turbon jalat on aina loppuunmyyty purkumoottoreista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
osaako kukaan sanoa, mikä on tuo "mötti" tossa pumpun kyljessä? ei siis oo kaikissa malleissa, ilmeisesti vaan w201/w124:ssä ja niissäkin vaan uudemmissa malleissa, yli 90 lukusissa. siinä siirtopumpun oikealla puolella oleva mötti, mihin menee ainakin alipaineletkuja ja kait 1 sähköjohto.
mikä on tuo kyseinen mötti?
mikä on tuo kyseinen mötti?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Automaattivaihteisissa on pumpun kyljessä laatikon alipainesäädin, joka annostelee alipainetta kaasun asennon mukaan. Boksiin menee 3 alipaineletkua.pera8x kirjoitti:osaako kukaan sanoa, mikä on tuo "mötti" tossa pumpun kyljessä? ei siis oo kaikissa malleissa, ilmeisesti vaan w201/w124:ssä ja niissäkin vaan uudemmissa malleissa, yli 90 lukusissa. siinä siirtopumpun oikealla puolella oleva mötti, mihin menee ainakin alipaineletkuja ja kait 1 sähköjohto.
mikä on tuo kyseinen mötti?
mitähän varten mun autossa on kyseinen boksi? auto on manuaali... oiskoos sitten joskus ollu tomaattilaatikolla, tai sitten pumppu on joskus vaihdettu?Samuli H kirjoitti:Automaattivaihteisissa on pumpun kyljessä laatikon alipainesäädin, joka annostelee alipainetta kaasun asennon mukaan. Boksiin menee 3 alipaineletkua.pera8x kirjoitti:osaako kukaan sanoa, mikä on tuo "mötti" tossa pumpun kyljessä? ei siis oo kaikissa malleissa, ilmeisesti vaan w201/w124:ssä ja niissäkin vaan uudemmissa malleissa, yli 90 lukusissa. siinä siirtopumpun oikealla puolella oleva mötti, mihin menee ainakin alipaineletkuja ja kait 1 sähköjohto.
mikä on tuo kyseinen mötti?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E