LISÄVALOJEN ASENNUS 124.EEN

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

8)
....onko kukaan kokeillut asentaa lisäpitkät grillin taakse ?

( vai onko tästä jo ollut puhétta aiemmin ? )
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Minulla oli aikaisemmin lisäpitkät säleikön takana, meni läpi katsastuksen ja kuviokin oli oikein, maski pitää vaihtaa avantgarde malliin. Mutta ei onnistu jos
autossa on ilmastointi, tulee kenno eteen.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

0090463 kirjoitti:Mutta ei onnistu jos
autossa on ilmastointi, tulee kenno eteen.
Joo ei puhettakaan että mahtuisi mitään umpioita maskin taakse. 2 kpl isoja AEG:n tuulettimia siellä :)

Mutta lisävaloja minäkin autoni keulalle olen laittamassa. Ja kysyttävääkin oli seuraavanlaista: miten teen kytkennät oikeaoppisesti, kun haluan että voin vaihtokytkimellä valita, käytänkö alkuperäistä valojärjestelmää sellaisenaan (lähinnä kesäaikana kun lisäpitkät on pois keulalta) vaiko niin, että pitkät päällä palaa alkuperäiset lyhyet ja lisäpitkät?

Pyörittelin paperilla releitä, polttimoita ja katkaisijaa ja päädyin sellaiseen lopputulokseen, että tarvitsen kaksi yksikärkistä relettä ja sen katkaisimen joka täytyy laittaa alkuperäiseen pitkien valojen johtoon. Mutta pitäisikö sekä vasemmille että oikeille valoille olla omat releet? Ne alkuperäiset valotkin kuitenkin lienevät omien sulakkeidensa takana?

Pelkkä "lisäpitkät-palaa-kun-omatkin-pitkät-palaa"-tyylinen kytkentä ei käy, koska referenssiluvut ampuvat rajusti yli. Ja lyhyiden pitäisi palaa pitkien kanssa, jotta umpiot ei talvella vetäisi umpijäähän lisäpitkillä maisemaa katseltaessa.

Muuten kytkentä on käytännössä selkeähkö, mutta jos vedän lisäpitkälle menevästä virtajohdosta sähköä lyhyelle valolle, niin lyhyt palaa kyllä lisäpitkän palaessa mutta niin palaa myös lisäpitkä lyhyet päällä. Pitäisikö väliin istuttaa diodi vaiko kenties rele, joka on kytketty niin että kun kärjille tulee virta, niin silloin kelallekin. Tällöinhän virta kulkisi vain lisäpitkiltä lyhyille eikä toisinpäin. Joten olisin tehnyt releestä diodin. Monimutkaista... Ja sitten vielä se, että mistähän kohti noihin valojen piuhoihin kannattaisi yrittää hakkeroitua?
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Mistäs olette hommanneet noita pesuvadin kokoisia Boschejanne?
En ole niitä vanhoja tuikkujani vielä kerennyt asennella, ja nyt iskikin ahneus, isommat vaan tarvii saada...

Muuten, tuli "tehtyä" itse kiinnitysraudat Wurthin naulauslevyistä (elikkäs ne sinkityt rei'itetyt pellinpalaset joita on monenlaisia ja kokoisia). Reikäjako sopii suoraan ainakin meidän auton (W124 -88) maskiin, ovat tosin vain n.2mm paksusta p***araudasta pokattuja, mutta ylätukia käytettäessä uskoakseni ihan riittävän jämäkät.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

No nyt on valot nokalla. Hyvin näkee ja ihan hyvin ne tuohon maskin eteen ulkonäkönsäkin puolesta sopivat. Jos joku tarvii edellämainitsemaani kytkentään neuvoa, niin minulta saa kytkentäkaavion. Kiinnitys maskiin tapahtui samanlaisilla KL:stä hankituilla mallikohtaisilla kiinnitystarvikkeilla kuin Dealerillakin näkyy olevan, yllättävän tukevat noista ko. setillä sai.

Itse ostin valoni yksityiseltä, joten kauppapaikasta en osaa antaa vinkkiä.

Suttuinen kuva, mutta kuva kuitenkin:
Kuva
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Nokalla on nyt ne vanhat pyöreät Boschin tuikut. Halkaisija tosin olikin vain reilut 16cm, eikä noin 20 niinkuin tuossa pari kk sitten muistelin.

Maskiin tulivat kiinni, ja tukevasti tuntuvat olevan. Periaatteena oli alusta pitäen se, ettei mitään uusia reikiä autoon tehdä eikä originaaleja sähköliitoksia korvailla. Aikaahan se otti, mutta lopputulos on mieleinen, ainakin itselleni.

Valojen alakiinnitys tuli toteutettua niillä em naulauslevyillä. Kolme kpl 5mm pultteja maskin ritilästä läpi ja suora naulauslevyn pala ritilän takapuolelle "prikaksi". On vähän karun näköinen viritys mutta eivät paista pahasti silmään pellin ollessa alhaalla. Ylätuenta tuli toteutettua niillä litteillä säätötangoilla siten että menevät maskista läpi kuten Dealerin kuvissakin, mutta heti ritilän takapuolella ovat taivutetut alaspäin maskiritilän taakse ja nippusiteillä ritilään kiinni. Tuntuu ihan riittävän tukevalta.

Herätevirta lisäpitkien releelle tuli otettua sulaketaulusta toisen pitkien valojen sulakkeen kannasta. Päävirrat tuli releelle otettua akun lähistöllä olevasta isosta ruuviliittimestä. Koska Aken sivuilla sanotaan lisäpitkistä vain että "voidaan varustaa kytkimellä" ei tullut mitään erillistä katkaisijaa laitettua. Referenssit ovat nyt yhteensä sallitut 75, ja koska lisätuikut sijaitsevat jonkin verran auton omien umpioiden yläpuolella niin kantamaa riittää todella mukavasti. Lopullinen korkeuden suuntaus tarvisi vielä tehdä, nyt on vaan sivusuuntaus pikaisesti aseteltu.

Voin sanoa, että kyllä kannatti.
Suomalainen häviää aina!
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Viesti Kirjoittaja Tape »

Lisävalojen asennus täälläkin olisi ajankohtainen.

Boschin 190 Touringit tuli hankittua, lisäksihän tarvitsee pottimot, asennussarjan johtoineen, releineen yms. Vielä muuta noin niinkun kytkentää ajatellen? Itse en haluaisi ylimääräistä kytkintä sisälle, mielummin auton omien pitkien kanssa "samaan". Mihis väliin ko. kytkentä tehdään?

Sit tuo kiinnitys. Itse ostin semmoisen kilven alle tulevan raudan. Nuo 190:t näyttää kuitenkin sen verran isoilta, että lie hyvä tukea yläpuolelta jotenkin? Mitäs suositellaan? Toiveissa olisi kuitenkin, ettei tarvitse ruuvailla joka kerta kun tahtoo pellin alle.

Muita vinkkejä?
Avatar
Janne.J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Su 11.10.2009 20:00
Paikkakunta: Äkäsjoensuu

Viesti Kirjoittaja Janne.J »

Laitat sen kilven alle tulevan telineen niin päin että ne lisävalojen jalkat tulee alapuolelle. Silloin lisävalot on minusta sopivalla korkeudella ja tuetki saa kätevästä puskuriin kiinni. ei tarvi alkaa maskia pillaahmaan.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Avantgardeen vaan kiinni raudoilla ja ylätuilla. Pysyy ja on riittävän tukeva. Ei tuu muita jälkiä kuin kaksi ruuvin reikää ylätuille maskiin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Niille, jotka laittaa lisävaloja puskuriin kiinni:

Biltemasta yms. saa M6-kierteillä olevia pieniä palloniveliä. Niistä kun taittaa sen topparijousen pois, kupin saa nätisti napsautettua irti pallosta. Niillä saa hyvin tuettua valot maskiin, kun joutuu konepellin aukaisemaan niin napsautta vain tuet irti maskista.

Kuva

Äärimmäisen helppo ja toimiva ratkaisu.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

mazza kirjoitti:Niille, jotka laittaa lisävaloja puskuriin kiinni:

Biltemasta yms. saa M6-kierteillä olevia pieniä palloniveliä. Niistä kun taittaa sen topparijousen pois, kupin saa nätisti napsautettua irti pallosta. Niillä saa hyvin tuettua valot maskiin, kun joutuu konepellin aukaisemaan niin napsautta vain tuet irti maskista.

[ http://www.rtemotorsport.net/kauppa/images/kuulanivel.jpg ]

Äärimmäisen helppo ja toimiva ratkaisu.
Toi on tosiaan erittäin toimiva ratkaisu. Käytetään yleisesti kilpureissakin, kun valopatteristo on konepellin päällä. Estää mukavasti tärinän kun eihän se pelti muuten ole kun parilla sokalla kiinni. Ja vastaavasti jos kiinnittelee valoja puskuriin, sekään ei ole erityisen tukeva ellei pulttaa puskurin runkoon kunnolla kiinni.

Ylätukena käytettäessä hoituu samalla tuo valojen säätömahdollisuus kivasti. Halpoja nippeleitä ja on heti mallia "pro". 8)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tape kirjoitti:Itse en haluaisi ylimääräistä kytkintä sisälle, Mihis väliin ko. kytkentä tehdään?
Ajovalon johtoliittimestä takaapäin katsottuna oikean laitimmaisesta heräte releen napaan 86.
Releen napa nro 85 maadoitetaan auton runkoon/akun miinukseen.
Releen napa nro 30 vedetään reilunkokoisella johdolla (2.5-4mm3) ja mielellään sulakkeen (20-30A) kanssa akun plussaan.

Ja jäljelle jäänyt releen napa nro87 lisävaloille.
Tähän on paras sellainen rele jossa on kaks rinnankytkettyä lähtöä. (2.5mm3/lamppu)
Lisävalojen maadoitus auton runkoon tai akun miinukseen. (2.5mm3/lamppu)
Avatar
kurati
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:10
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja kurati »

oisko kellään tietoa mistä sais noita kiinnityspalikoita lisävaloille joita kl ennen toimitti?? ei enää kuulemma sieltä ainakaan saa.. :cry:
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

kurati kirjoitti:oisko kellään tietoa mistä sais noita kiinnityspalikoita lisävaloille joita kl ennen toimitti?? ei enää kuulemma sieltä ainakaan saa.. :cry:
En nyt koko topicia oo lukenut läpi mutta kelpaakos kilven alle tuleva teline johon lisävalot tulee kiinni? Niitä löytää liki jokaisesta "tavaratalosta"..

http://www.motonet.fi/web/guest/muut#qu ... valoteline
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Itellä on parissa mersussa ollut kilven alla se teline, ja pyöreät simin valot keulalla (2kpl) sopii omasta mielestä paremmin siihen kuin maskiin, eikä näkyviin jää turhia reikiä puskuriin :wink:

Tukia ei itselläni ole ollut, on pärjännyt ilmankin, eivät tärise maantiellä. mutta "hiekkateillä ja montuissa" tärähtävät. eli nuihinko taiteilee vielä tuet niin, ettei jää puskuriin näkyville reikiä, niin olisi hyvä.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Ihtelle värkkäsin aikonaan tuon kilpitelineen maskin taakse ja 225 rallyet keulalle sekä nuo tukiraudat menee maskin läpitte konepeltiin. Ei varmaan tärisis jos ei ois kivireki toi alusta :lol:
Kuva
Vastaa Viestiin