300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatkaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

stanger kirjoitti:jep jep...pitäkää kehittävää keskustelua yllä :wink: mutta elkää sortuko törkeyksiin :shock: :shock: (sitä en tiedä onko niitä vielä ollut mutta...)
Näin juuri.
Muistakaa, että Joulupukki seuraa tätäkin foorumia :wink:
Saattaapi jäädä lahjat saamatta, jos meno hurjaksi äityy :roll:

stanger kirjoitti: hyvät joulut :)
Sitä samaa soitteli pukki Korvatunturilta :D
Oli juuri starttaamassa mersua ja lähdössä porojaan keräämään illan reissua varten.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja Groove »

Ari66 kirjoitti:Sitä samaa soitteli pukki Korvatunturilta :D
Oli juuri starttaamassa mersua ja lähdössä porojaan keräämään illan reissua varten.
Vieläkös pukki ajelee 220D pystärillä? Kuitenkin suht konservatiivisena ihmisenä pukki ei aivan hevillä näihin uudempiin hömpötyksiin lähde. Pitkää matkaa kun ajaa niin kestävyys täytyy olla kunnossa. Ja vaikka se muutama miljoona kilometriä tuleekin yhden päivän aikana, niin onhan tontuilla sitten taas koko vuosi aikaa huoltaa lintta seuraavaa joulua varten.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatka

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

kardaani kirjoitti:24-venttiilisien 300 D/Dturbo kehitystä olisi pitänyt jatkaa. Moottori sopisi ihan hyvin W211:kin ja tulevankin korin nokalle. Olisi hieno kun listalla olisi muutakin kuin commonrail-tekniikkaa. Nuo vanhat moottorit ovat todella upeita käynniltään ja ääniltään. Kyllä tehot ja väännöt riittävät monille kun luotettavuuskin on korkeata tasoa. Eikä se kulutuskaan noilla koneilla olleet kovin korkeita. Niistä olisi tarvittaessa saatu lisää tehoakin helposti luotettavuuden siitä kärsimättä. Vai tuliko eteen uudet päästövaatimukset-eikä niitä tuolla moottorikonstruktiolla olisi saatu alitettua? VW:han joutuu lopettamaan myös pumppusuutinten käytön uusien päästövaatimusten takia-siirtyy commonrailiin.
Sikäli kun tiedän:
60x on esikammiodiesel, mikä tarkoittaa että palaminen alkaa jo
esikammiossa ja jatkuu sylinterissä. Käyntiääni on tästä syystä
pehmeä. Polttoaineella on aikaa palaa, joten suurin kierrosluku ja siten
teho voi olla suuri. Huono puoli on esikammioon sitoutuva lämpö, joka
aiheuttaa huonon hyötysuhteen ja kestävyysongelmia, kun lämpöä
ei saada siirrettyä pois moottorista riittävällä vauhdilla.

Rakenteellisesti on siis mahdotonta saada esikammiodieselistä yhtä
taloudellista kuin suoraruiskutusmoottorista. Taloudellisuus määrää
samalla päästöt.

Jatkokehityksellä olisi kai voitu lähinnä korvata mekaaninen ruiskutus
tarkemmalla sähköisellä ruiskutuksella, mutta samalla olisi menetetty
luotettavuutta. Lisäksi mekaaninen ruiskutus huolii munkkiöljyä ja monia
muita polttoaineita, joita tarkemmat ruiskutukset eivät halua käsitellä.

Käytännössä oma 300 tdt 4matic 1991 kulkee kuitenkin riittävän
taloudellisesti 603.963:lla eikä jää niin kovin paljon vastaavan
S211 E320 CDI:n kulutuksesta kuin voisi luulla. Kaupungissa menee jopa
vähemmän ainetta. Eikä auto ole aivan hidaskaan, vaikkei CDI:lle
pärjääkään kulkupuolella. Tosin tehoa (nyt 180 hv) saa laillisestikin lisää
tarvittaessa riittävästi, kun auto ei ole vähäpäästöiseksi merkitty.
Auto on kuitenkin vähäpäästöinen, siinä on katti. Ja luotettavuus on
erinomainen. Käyntiääni on hienostunut. Hieno moottori kaikkiaan.
Vastaa Viestiin