Menee eteenpäin, kohta auto on yhtä lyhyt kuin Smart
Kokeilen huvin vuoksi pakosarjan ruosteenpoistoa. Hukutan sen veteen jossa on leipomapulveria (1ruokalusikallinen 5litraan vettä).Sitten biltemalta ostin tavallisen akkulaturin, ei automaattista.
Miinusjohto laitetaan osaan josta haluaa ruosteet pois ja plus laitetaan jenkatangon kanssa vatiin. Sähkö osan läpi tekee että ruoste lähtee/irtoaa. Myöhemmin viikolla katomn miten toimii
Nyt olen vihdoinkin päässyt käyntiin projektin kanssa taas. Moottori käy oikein hyvin, mutta laatikko luistaa vaihteiden välissä, eli ennenkuin seuraava vaihde menee päällä niin kone huutaa ennekuin seuraava vaihde menee päälle. Ei luista ollenkaan muuten joten lamelli ja momentimuunnin on kunnossa. Öljyt ja filtteri vaihdettu, ei vaikutusta. Olen saanut vinkin että luultavasti venttiilipaketti rikki/tukossa.. alipaineet kunnossa. Ehdotuksia?
Koneen ja laatikon otan pois autosta sitten että voin korjata ja maalata konehuoneen kunnolla, mietin että pitäsikö samalla ottaa sisusta ja taka-akselistokin irti että sais auton korin laitetua telineelle..
Nyt olen alkanut vaihteiston remontin kanssa. Sehän luistaa vaihtamisien välissä..
Tässä on venttiilipaketti irroitettu:
Osat pöydällä:
Onko joku rempannut Näitä laatikoita(722.3), mitä osia kannattaa/pitää vaihtaa? Mistä osat saa ostettua? K1 ja K2 olen kuullut puhuttavan, mitä ne ovat?
Otin myös kuvia lattioista, jouduin ottamaan matot irti kun autossa on ollut/on hiiriä…
Sielä on eteenpäin menolle 2kpl kytkinpakkoja ja 2kpl pantoja. Pakille lisäksi yksi pakka. Uusia kannattaa rumpujen mäntien tiivisteet. Myös niitattujen sylinteripesien o-renkaat. Sitte ne akseleis olevat teflontiivisteet. Eli vuotopaikkoja voi olla monia ja kaikki hidastaa pakkojen kytkeytymistä, josta seuraa luistoa. Pantojen mäntien pesät voi laatikon kuores olla hyvinkin kuluneet... sitte tietty kykinlevyt ja pannat tarkastrltava ja tarvittaes uusittava. Samalla voi pohtia haluaako vahvistaa, eli lisätä levyjä.
ATSG manuaali kannattaa ladata. Löytyy googgelilla.
Omaani tein laatikon läpikotaisin ja siitä on joku pätkä tääläkin...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Kyllä se nyt on purettava sisustus pois, lattiat on vaihdettava. Onko toi peräkontin lämmitin joku oma ruotsi-varuste, kävin joskus kattomassa ruotsista tuotua samanlaista autoa ja siinä oli kans sellainen. Se oli niin läpimätä että harvoin näkee niin huonoa
Sielä on eteenpäin menolle 2kpl kytkinpakkoja ja 2kpl pantoja. Pakille lisäksi yksi pakka. Uusia kannattaa rumpujen mäntien tiivisteet. Myös niitattujen sylinteripesien o-renkaat. Sitte ne akseleis olevat teflontiivisteet. Eli vuotopaikkoja voi olla monia ja kaikki hidastaa pakkojen kytkeytymistä, josta seuraa luistoa. Pantojen mäntien pesät voi laatikon kuores olla hyvinkin kuluneet... sitte tietty kykinlevyt ja pannat tarkastrltava ja tarvittaes uusittava. Samalla voi pohtia haluaako vahvistaa, eli lisätä levyjä.
ATSG manuaali kannattaa ladata. Löytyy googgelilla.
Omaani tein laatikon läpikotaisin ja siitä on joku pätkä tääläkin...
TJ
Kiitos ATSG manuaali mulla on Siis tuo ei luista muutakuin vaihtojen välissä. Kun paikallaan olen ja painan jarrua ja kaasu pohjaan niin kaivaa kuopat eikä moottorin kierrokset yhtään karkaile. Eli vaikuttaa että momentinmuunnin ja kytkimet pitävät. Vaihteisto ei myöskään luista jos lukitsen laatikon manuaalisesti ja sitten sillä tavalla laitan isompaa pykälää päälle kun siirrän vaihekeppiä eteenpäin, silloin pitää eikä luista. Luistaa siis vain automaattiasennossa ja vain vaihteiden välissä, ei yhtään kun vaihde on päällä. Siksi kokeilen remontoida venttiilipaketin ensin ja katsoa että auttaako. Jos ei auta niin sitten aukaisen koko laatikon mutta sen teen sitten kun kone ja vaihteisto lähtee irti autosta ensin.
Viimeksi muokannut pasi84, Su 27.10.2019 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S202 kirjoitti:Kyllä se nyt on purettava sisustus pois, lattiat on vaihdettava. Onko toi peräkontin lämmitin joku oma ruotsi-varuste, kävin joskus kattomassa ruotsista tuotua samanlaista autoa ja siinä oli kans sellainen. Se oli niin läpimätä että harvoin näkee niin huonoa
Joo lattiat menee ilman muuta vaihtoon Lämmitin on mitä olen kuullut lisävaruste ruosti-autoihin. Eikö niitä suomiautoissa ole?
En tiedä, en ainakaan ole nähnyt. Noista lattioista, ne klokkerholmin tekemät lattiat tulee ulkoreunoilta ylös asti eli tarvii hitsata vaan kardaanitunnelin puolelta täydellä saumalla ja muualta sitten tulppahitseillä.
S202 kirjoitti:En tiedä, en ainakaan ole nähnyt. Noista lattioista, ne klokkerholmin tekemät lattiat tulee ulkoreunoilta ylös asti eli tarvii hitsata vaan kardaanitunnelin puolelta täydellä saumalla ja muualta sitten tulppahitseillä.
Ahaa ,kiitos Ootko käyttänyt itse niitä lattioita?
Kiitos ATSG manuaali mulla on Siis tuo ei luista muutakuin vaihtojen välissä. Kun paikallaan olen ja painan jarrua ja kaasu pohjaan niin kaivaa kuopat eikä moottorin kierrokset yhtään karkaile. Eli vaikuttaa että momentinmuunnin ja kytkimet pitävät. Vaihteisto ei myöskään luista jos lukitsen laatikon manuaalisesti ja sitten sillä tavalla laitan isompaa pykälää päälle kun siirrän vaihekeppiä eteenpäin, silloin pitää eikä luista. Luistaa siis vain automaattiasennossa ja vain vaihteiden välissä, ei yhtään kun vaihde on päällä. Siksi kokeilen remontoida venttiilipaketin ensin ja katsoa että auttaako. Jos ei auta niin sitten aukaisen koko laatikon mutta sen teen sitten kun kone ja vaihteisto lähtee irti autosta ensin.
Siis luistiko sulla kaikkien vaihtojen yhteydessä suurinpiirtein samalla lailla sen vaihdelaatikon kyljessä olevan alipaineen säätöruuvin säätöyrityksistä huolimatta? Vai oletko yrittänyt säätää siitä niiden vaihtojen kovuutta? Sittenhän sinne saa lisäksi vaihdettua 2>3 vaihtoon jäykemmän jousisarjan.
On noita takakontin lisälämmittimiä ollut täälläkin. Ruksattava isävarustehan se on vai oliko vakiovarustekin jos oli lisäpenkit takakonttiin.
S202 kirjoitti:En tiedä, en ainakaan ole nähnyt. Noista lattioista, ne klokkerholmin tekemät lattiat tulee ulkoreunoilta ylös asti eli tarvii hitsata vaan kardaanitunnelin puolelta täydellä saumalla ja muualta sitten tulppahitseillä.
Ahaa ,kiitos Ootko käyttänyt itse niitä lattioita?
Joo kuskinpuolen takalattian vaihdoin. Tosi ruttuiset ne klokkerin pellit, on vissiin muotit jo melko kuluneet mutta kyllä ne ihan asiansa ajaa. Ne poikkipalkit joihin etupenkit tulee kiinni, ja samoin takakiinnikkeet ja turvavöiden kiinnitysmutterit joudut ottamaan vanhoista lattioista että kannattaa mittailla hyvin.
Kiitos ATSG manuaali mulla on Siis tuo ei luista muutakuin vaihtojen välissä. Kun paikallaan olen ja painan jarrua ja kaasu pohjaan niin kaivaa kuopat eikä moottorin kierrokset yhtään karkaile. Eli vaikuttaa että momentinmuunnin ja kytkimet pitävät. Vaihteisto ei myöskään luista jos lukitsen laatikon manuaalisesti ja sitten sillä tavalla laitan isompaa pykälää päälle kun siirrän vaihekeppiä eteenpäin, silloin pitää eikä luista. Luistaa siis vain automaattiasennossa ja vain vaihteiden välissä, ei yhtään kun vaihde on päällä. Siksi kokeilen remontoida venttiilipaketin ensin ja katsoa että auttaako. Jos ei auta niin sitten aukaisen koko laatikon mutta sen teen sitten kun kone ja vaihteisto lähtee irti autosta ensin.
Siis luistiko sulla kaikkien vaihtojen yhteydessä suurinpiirtein samalla lailla sen vaihdelaatikon kyljessä olevan alipaineen säätöruuvin säätöyrityksistä huolimatta? Vai oletko yrittänyt säätää siitä niiden vaihtojen kovuutta? Sittenhän sinne saa lisäksi vaihdettua 2>3 vaihtoon jäykemmän jousisarjan.
On noita takakontin lisälämmittimiä ollut täälläkin. Ruksattava isävarustehan se on vai oliko vakiovarustekin jos oli lisäpenkit takakonttiin.
Joo luistaa kaikkien vaihtojen välissä jos painaa kaasujalkaa kunnolla. Normaaliajossa ei luista. Alipainetta olen säädellyt vcv venttiilistä pumpun luota(koska oli helpompi siitä ruuvata kuin vaihteistosta) mutta ei auttanut, eikä eroa tullut vaikka kytkin alipaineen kokonaan pois. Alipaine toimii kyllä itse pumpussa,sen oon mitannut alipainemittarilla.
S202 kirjoitti:En tiedä, en ainakaan ole nähnyt. Noista lattioista, ne klokkerholmin tekemät lattiat tulee ulkoreunoilta ylös asti eli tarvii hitsata vaan kardaanitunnelin puolelta täydellä saumalla ja muualta sitten tulppahitseillä.
Ahaa ,kiitos Ootko käyttänyt itse niitä lattioita?
Joo kuskinpuolen takalattian vaihdoin. Tosi ruttuiset ne klokkerin pellit, on vissiin muotit jo melko kuluneet mutta kyllä ne ihan asiansa ajaa. Ne poikkipalkit joihin etupenkit tulee kiinni, ja samoin takakiinnikkeet ja turvavöiden kiinnitysmutterit joudut ottamaan vanhoista lattioista että kannattaa mittailla hyvin.
Tuossa on levy joka on vaihteistoon päin kiinni.
Tässä on sitten ylimmäinen puolisko venttiilipaketista. Se on tähän puoliskoon johon nuo jouset vaihdetaan.
Yksi kuula puuttui kokonaan… kävin tänään ostamassa pyöräliikkeestä laakerikuulan joka toivottavasti käy
Vaihdoin tuon ison "pahvi"tiivisteen myös samalla. Jouset vaihdoin "superior shift kit" pakkauksesta ja tiivisteet ostin mersulta suoraan.
Katotaan jos tällä viikolla saisin laatikon koottua ja kokeiluun. Uusi öljyfiltteri tilattu ja samalla vaihdan sen alipainekellon vaihteiston sivuun jonka ostin mersulta myös.
S202 kirjoitti:En tiedä, en ainakaan ole nähnyt. Noista lattioista, ne klokkerholmin tekemät lattiat tulee ulkoreunoilta ylös asti eli tarvii hitsata vaan kardaanitunnelin puolelta täydellä saumalla ja muualta sitten tulppahitseillä.
Ahaa ,kiitos Ootko käyttänyt itse niitä lattioita?
Joo kuskinpuolen takalattian vaihdoin. Tosi ruttuiset ne klokkerin pellit, on vissiin muotit jo melko kuluneet mutta kyllä ne ihan asiansa ajaa. Ne poikkipalkit joihin etupenkit tulee kiinni, ja samoin takakiinnikkeet ja turvavöiden kiinnitysmutterit joudut ottamaan vanhoista lattioista että kannattaa mittailla hyvin.
Olen itsekin käyttänyt noita klokkerin peltejä, sekä muitakin puolalaisia. Riippuen siitä, mitä tukkurilla on hyllyssä. Näistä monet ovat sinnepäin, ja minulla olleista klokkerilla oli ne parhaat palat. Muistelen Viton helmapeltejä (potrykos, tai jotain sinnepäin), joissa oli aika tavalla krymppiä. Tunkin reiätkin jouduin hieman siirtämään toisesta päästä helmaa.
Onnistuihan se homma noillakin, työläämpää olisi ollut niiden kilkuttelu vasaroilla alusta asti. Alkuperäiset helmat olivat muutaman kympin paksummasta aineesta, niin vain ruoste söi nekin...
Mutta uusilla puristusmuoteilla, ja megatonnin prässillä jälki on ollut parempaa.
S202 kirjoitti:En tiedä, en ainakaan ole nähnyt. Noista lattioista, ne klokkerholmin tekemät lattiat tulee ulkoreunoilta ylös asti eli tarvii hitsata vaan kardaanitunnelin puolelta täydellä saumalla ja muualta sitten tulppahitseillä.
Ahaa ,kiitos Ootko käyttänyt itse niitä lattioita?
Joo kuskinpuolen takalattian vaihdoin. Tosi ruttuiset ne klokkerin pellit, on vissiin muotit jo melko kuluneet mutta kyllä ne ihan asiansa ajaa. Ne poikkipalkit joihin etupenkit tulee kiinni, ja samoin takakiinnikkeet ja turvavöiden kiinnitysmutterit joudut ottamaan vanhoista lattioista että kannattaa mittailla hyvin.
Olen itsekin käyttänyt noita klokkerin peltejä, sekä muitakin puolalaisia. Riippuen siitä, mitä tukkurilla on hyllyssä. Näistä monet ovat sinnepäin, ja minulla olleista klokkerilla oli ne parhaat palat. Muistelen Viton helmapeltejä (potrykos, tai jotain sinnepäin), joissa oli aika tavalla krymppiä. Tunkin reiätkin jouduin hieman siirtämään toisesta päästä helmaa.
Onnistuihan se homma noillakin, työläämpää olisi ollut niiden kilkuttelu vasaroilla alusta asti. Alkuperäiset helmat olivat muutaman kympin paksummasta aineesta, niin vain ruoste söi nekin...
Mutta uusilla puristusmuoteilla, ja megatonnin prässillä jälki on ollut parempaa.
Nyt häipy luistaminen laatikosta mutta miten te joilla on 300tdt w123 automaatilla, lähteekö auto Aina ykkösvaihteella paikaltaan lähtiessä vaikka ei paina kaasua pohjaan? Kun säädän sen vaijerin joka menee vaihteistoon kaasuvivustosta ohjeiden mukaisesti niin auto Aina lähtee ykkösellä. Jos löysään vaijeria niin lätee kakkosella mutta vaihtaa nopeasti 3-4 välillä, niin nopeesti että heti kun kolmonen menee päälle niin menee jo nelonen. Eli en saa maksimia ulos koneesta kun kolmonen jää käyttämättä..
pasi84 kirjoitti:Nyt häipy luistaminen laatikosta mutta miten te joilla on 300tdt w123 automaatilla, lähteekö auto Aina ykkösvaihteella paikaltaan lähtiessä vaikka ei paina kaasua pohjaan? ..
126 300SD sama kone ja laatikko aina ykkösellä
124 300dt 722.3 aina ykkösellä
124 250 d -96 722.4 aina ykkösellä
pasi84 kirjoitti:Nyt häipy luistaminen laatikosta mutta miten te joilla on 300tdt w123 automaatilla, lähteekö auto Aina ykkösvaihteella paikaltaan lähtiessä vaikka ei paina kaasua pohjaan? ..
126 300SD sama kone ja laatikko aina ykkösellä
124 300dt 722.3 aina ykkösellä
124 250 d -96 722.4 aina ykkösellä
Eli onko vain turbodieselit w123 korilla jotka lähtevät ykkösellä? Dieselit ilman turboa lähtee kakkosella?
Nyt vaihteisto toimii, jouduin 4kertaa ottamaan venttiilipaketin irti kokeilujen välissä ja sääteleen ja vaihteleen Jousia erilaisiin. Nyt toimii eikä luista yhtään ja hyvin vetää
mitä tarvii tehdä että tuon pakkoykkösen sais pysymään aina päällä että ei vaihda ollenkaan kakkoselle ? w123 tai w124 automaatti tulossa härveliprojektiin ja ei olisi tarvetta kun ykkösvaihteelle ja pakille.