W204 speed sensitive steering

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

W204 speed sensitive steering

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Hei,

Ohjausvaihde meni vaihtoon ja ainoa jonka sain tilalle oli varustettu "SPS" venttiilillä, alunperin autossa ei sellaista ollut. Onko forumilaisilla kellään tietoa että mihin pinneihin tästä venttiilistä pitäisi johdot vetää ja onko tuon SPS:n aktivointi jälkikäteen yleensäkään mahdollista. Sitten kun vielä löytyisi kaveri joka osaisi sen ohjelmoida päälle.

Auto on W204 200 CDI, vm 2009 moottorina OM646.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W204 speed sensitive steering

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt en osaa tähän vaivaan auttaa, mutta luulen, että jos jätät kytkemättä, niin ohjaus on tavallista jäykempi.
W201 250DT 20V
w201 190E
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1901
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W204 speed sensitive steering

Viesti Kirjoittaja tony »

Ohjelmoinissa käätyisin CDI203 puoleen...
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W204 speed sensitive steering

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tony kirjoitti:Ohjelmoinissa käätyisin CDI203 puoleen...
Ei kai tuo tarvitse ohjelmointia, pelkän versiokoodauksen (yksinkertaisimmin kantakorttimuutoksella ja SCN-koodauksella jos on siihen tunnukset).

En tarkistanut tälle autolle mutta yleensä ohjaus tulee ESP boksilta.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W204 speed sensitive steering

Viesti Kirjoittaja amatoori »

DBFI kirjoitti:
tony kirjoitti:Ohjelmoinissa käätyisin CDI203 puoleen...
Ei kai tuo tarvitse ohjelmointia, pelkän versiokoodauksen (yksinkertaisimmin kantakorttimuutoksella ja SCN-koodauksella jos on siihen tunnukset).

En tarkistanut tälle autolle mutta yleensä ohjaus tulee ESP boksilta.
Onkohan ESP boksi tässä autossa sama kuin ECU/ECM. En ainakaan EPC:llä löytänyt koko ESP boksia, pelkästään anturit. Tosin ei ole ensimmäinen kerta kun en ole osannut etsiä osaa sillä..

Mistäköhän löytäisi tiedon että mitkä ohjausyksikön pinnit pitäisi kytkeä kyseiseen venttiiliin? Jotkin kytkentäkaaviot kun jostain löytäis. Se on varma ettei tämän auton johtosarjassa ole liittimiä valmiiksi.

Edit: ESP Boksi lienee se jarruyksikön kyljessä oleva musta loota. EPC antaa osanumeroksi A2049012300.
Viimeksi muokannut amatoori, Ke 26.02.2014 17:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W204 speed sensitive steering

Viesti Kirjoittaja amatoori »

pera8x kirjoitti:nyt en osaa tähän vaivaan auttaa, mutta luulen, että jos jätät kytkemättä, niin ohjaus on tavallista jäykempi.
Jäykkähän se.

"Based on vehicle speed, the ESP control module assigns a stored (mapped) nominal current, which is sent to the SPS solenoid
(Y10). The nominal current affects regulated oil flow (hydraulic reaction) within the rack and pinion, thereby determining the
necessary effort required to turn the steering wheel.

When the vehicle is stationary, the total oil flow in the right and left working cylinders (inside the rack and pinion) is controlled to
allow maximum power assist.

As the vehicle speed increases, the current to the SPS solenoid (Y10) is decreased by ESP control module and the SPS solenoid is
continually opened by internal spring pressure. The regulated oil pressure is sent to the reaction balls (4) through the regulating
valve (9), increasing the pressure at V-shaped surfaces of the rotary slide (12). The pressure at the torsion bar (10) is thereby
continually increased requiring greater effort to turn the steering wheel."
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Vastaa Viestiin