EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kuinkas tuohon värkätään evry? Tai siis niin kysytään toisinpäin, miten saan tuohon lisää höökiä? :lol:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Jolle »

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=31625" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli siis 2 ja 3 johdon väliin, numerointi on johdoissa, ei liittimessä. Tai siis on liittimessäkin mutta sitten menee vääriin johtoihin :shock:
Jos liittimen päästä katsoo niin 5, 6 ja 7 oli niitä määräsäätimen johtoja.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kiitos. Eiku osien hankintaan. Pitänee sitte ottaa kuvatuksia kun saan osat ja alan tekemään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Sergey kirjoitti:kiitos. Eiku osien hankintaan. Pitänee sitte ottaa kuvatuksia kun saan osat ja alan tekemään.
:D Tiedossa on sitten ongelmia. 8)


--------------------------------------------------------------------------------

Nyt on piuhan nokassa käyty..

1 kerta testeriin:
1352 neulan liiketunnistin : impulssi liian korkea
1350 ruiskut.alun säädön magn. venttiili : ei signaalia
1630 käynnistyksen esto : ei signaalia
1482 hehkutuspääteaste : tiedonsiirto virhe
1622 sähk. moottorin pysäytin : ohjainlaitevika
1481 hehkutulppa vaurio
0600 sarjaliitäntäinen can väylä : toimintahäiriö
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama
1223 luistin asentoanturi : mekaaninen vika
1470 paineenmuunnin ahtopaineensäätö : säätöpoikkeama

vikojen nollaus, kotiapäin ja yksi kiihdytys = vikatila
takaisin korjaamolle testerin nokkaan -->

testeriin tuli sitten viaksi:
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama

korjaaja meinasi että syöttö pumppu olisi viallinen ja vaihdettava uuteen / käytettyyn toimivaan, mitäs mieltä meseläiset onko oikotietä onneen?

Entäs onko evry mahdollisesti aiheuttanut syöttöpumpulle jotain ilikiää mistä se ois ottanu nokkiinsa?
_________________
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tiedän, että mesemies89 vihaa ohjelmointia yli kaiken, mutta parempi tulos saadaan jos ecun prommit ohjelmoidaan, niin saadaan vähän lisää tehoa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

arska10 kirjoitti:Tiedän, että mesemies89 vihaa ohjelmointia yli kaiken, mutta parempi tulos saadaan jos ecun prommit ohjelmoidaan, niin saadaan vähän lisää tehoa
En suinkaan vihaa ohjelmointia. Harva se päivä " joutuu ohjelmoimaan " ECU:n uusilla päivityksillä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mesemies89 kirjoitti::D Tiedossa on sitten ongelmia. 8)
Ongelma on mun lempinimi, eli antaa tulla vaan. Kokemuksia ei ole joten jostakin se on saatava.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Sergey kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti::D Tiedossa on sitten ongelmia. 8)
Ongelma on mun lempinimi, eli antaa tulla vaan. Kokemuksia ei ole joten jostakin se on saatava.

Tässäkin tapauksessa pientä ihmistä ihmetyttää, miksi et valinnut aikanaan kun autoa ostit 200 hv tai 300 hv peliä ?
Täytyykö kulkea toisten onnettomien jalanjälkiä, kun tiedetään lopputulos....ongelmia syntyy.
Täytyy kyllä suurella ihannoinnilla ihmetellä talvisodan henkeä, päätään lyödään railakkasti päin Karjalan mäntyä.
No huvinsa kullakin. :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mesemies89 kirjoitti:1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama
Missä W210 mallissa ruiskutusennakkoa tarkkaillaan/säädetään ECU:lla ja millä anturilla/mekanismilla ? :shock: Onko ne näissä 2,9 l sama systeemi kuin VW suoraruiskuissa eli tietokone osaa näyttää ennakon tietokoneen näytöllä ja se säädetään mekaanisesti (nokan ratasta liikuttamalla kartiolla) ja ajoitusta tarkkaillaan yhdessä suuttimessa olevalla anturilla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

290:ssä ennakko säätyy sähköisesti ecun ohjaamana.

Yhdessä suuttimessa on toteutuneen ruiskutusennakon kertova anturi ja pumpun pohjassa on ecun ohjaama venttiili joka säätää siirtopainetta pumpun sisällä joka kääntää taas ennakkoa. Aivan kuten mekaanisissa jakajapumpuissakin, joissa ennakko säätyy kierrosten mukaan nousevan siirtopaineen vaikutuksesta.
290:ssä vaan ko. toiminto on tehty sähköisellä venttiilillä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja ko. anturi on ykkössylinterin suuttimessa.
Mesemies89 kirjoitti:Tässäkin tapauksessa pientä ihmistä ihmetyttää, miksi et valinnut aikanaan kun autoa ostit 200 hv tai 300 hv peliä ?
Täytyykö kulkea toisten onnettomien jalanjälkiä, kun tiedetään lopputulos....ongelmia syntyy.
Täytyy kyllä suurella ihannoinnilla ihmetellä talvisodan henkeä, päätään lyödään railakkasti päin Karjalan mäntyä.
No huvinsa kullakin. :)
On mulla 300ce24 ja 500SEL. nehä uppoo tuohon kategoriaan. Haaveissa oliski että siitäki 500SEL:istä sais sen romumoottorin pois ja sais kunnollisen tilalle esim 302 Ford tai jopa 350 Chevy. Mut en oo rahamiehii, ni o tyyyttävä alkuperäiseen ja tehtävä kaikki kantapään kautta. Minä en opi mitään lukemalla. Minä opin vain tekemällä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:<...>ecun ohjaama venttiili joka säätää siirtopainetta pumpun sisällä joka kääntää taas ennakkoa. <...>
No onpas insinöörit osanneet loihtia hienoa teknologiaa siihen ruikkariin, mitä tuo siirtopaine on joka jaksaa ennakkoa säätää, ei kai se nyt sentään siirtopumpun muodostamaa painetta voi olla :shock:

Perusennakko ilmeisesti pitää säätää oikealle hehtaarille, jotta siitä on sitten oikea säätövara ? (joka tuossa kyseisessä autossa sitten ei riitä).

'Vika' voi toki tulla niinkin yksinkertaisesta asiasta, että moottori ottaa liian ärhäkästi kierroksia, jolloin pumppu ei ehdi säätämään ennakkoa...tiputaan kartan marginaaleista pois ja laitetaan pahimmillaan vikatila...Elämä on...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:<...>ecun ohjaama venttiili joka säätää siirtopainetta pumpun sisällä joka kääntää taas ennakkoa. <...>
No onpas insinöörit osanneet loihtia hienoa teknologiaa siihen ruikkariin, mitä tuo siirtopaine on joka jaksaa ennakkoa säätää, ei kai se nyt sentään siirtopumpun muodostamaa painetta voi olla :shock:

Perusennakko ilmeisesti pitää säätää oikealle hehtaarille, jotta siitä on sitten oikea säätövara ? (joka tuossa kyseisessä autossa sitten ei riitä).

No siirtopumpun tuottama paine se juurikin on.
Ihan yleinen toteutus jakajapumpuissa joissa kierrosten mukaan nouseva siirtopaine (syöttöpumpun sisäinen polttoaineen paine siis) painaa ennakonsäätömäntää.
Näissä "TDI" vehkeissä se paineen säätö ( ja samalla ennakon) on tehty sähköisesti.

Perusennakko pitää olla kohdallaan jotta moottori toimii ja käynnistyy kunnolla. Moottorin käynnistymisen jälkeen ecu alkaa säätää ennakkoa "mittasuuttimen" signaalin mukaan.
Ja rajallinen se tietysti on se sähköinen ennakonsäätö. En tiedä montako astetta sillä on mahdollista korjata.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja veskola »

No mutta eikös volkkarissa ole sitten tuo sama säätösysteemi mutta silti mekaaninen ajoitus siinä vaikuttaa käyntiin ja käynnistyvyyteen sekä mielestäni kiihdytysten savupilveen todella rajusti ? Vai onko volkkarissa mekaaninen ennakonsäätö ? Missäs pirussa se volkkarimies nyt on kun sitä kerrankin tarvittaisiin ?

Joku sähköjohto menee sitten sinne jakajapumppuun, pitää varmaan käydä katsomassa...

Kierrosten mukaan enakkoa pitää kyllä säätää mielestäni kymmeni asteita, eli ei se sitten kyllä voi olla sähköinen säätö...onko se vain joku hienosäätö :thumbdown:

...niin ja onko starissa samantyyppinen reaaliaikainen graafi mikä näyttää mekaanisen ajoituksen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja etrade »

Siinä sitä on Veskolalla ihmettelemistä. Onneksi on Mika.T ohjeistamassa niin on melkein pakko uskoa mitä kirjoitetaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://users.metropolia.fi/~jorii/Verkk ... umppu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Joo ei sitä kovin kauaa tarvinnut ihmetellä kun jokainen googlea käyttävä voi olla nykyään moottoritorhtori.

Edellä mainittu ennakon säädön säätöpoikkeama voi siten johtua vaikka mistä:
- ohjelmasta
- pumpun mekaniikasta, jousesta
- vuodoista
- sähköjohdoista
- solenoidista

Säätöpoikkeaman tarkkailuikkuna kannattaa ohjelmoida vittuun sieltä ohjelmasta niin ei tule vikakoodia, ennakko on sitten mitä sattuu saamaan sillä kierrosluvun aiheuttamalla paineella mikä sinne annetaan syntyä.

Ei ole tuo jakajapumppu juuri vähempää voinut kiinnostaa, kunhan luin googlella löytyneen ohjeen ja säädin akan auton sillain, että käynnistyy ja kulkee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllä volkkareissa on sama systeemi. Ja mitä näitä muita on missä "sama" pumppu, BMW ainakin? No näitten myötä ainakin Volvo ja Opel.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Starilla ajettaessa voi tarkkailla tuota ennakon säätymistä ajotilanteen mukaan, minusta harvemmin tuohon ennakonsäätöön tulee itsessään vikaa.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuonne on kerätty vähän Wis antamaa infoa 290td koneisen ennakoista ynnä muista mittauskohteista, nuo ovat kylläkin sprinteriin mutta uskon etteivät ole paljoa erilaiset w210 verrattuna.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Mesemies89 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:kiitos. Eiku osien hankintaan. Pitänee sitte ottaa kuvatuksia kun saan osat ja alan tekemään.
:D Tiedossa on sitten ongelmia. 8)


--------------------------------------------------------------------------------

Nyt on piuhan nokassa käyty..

1 kerta testeriin:
1352 neulan liiketunnistin : impulssi liian korkea
1350 ruiskut.alun säädön magn. venttiili : ei signaalia
1630 käynnistyksen esto : ei signaalia
1482 hehkutuspääteaste : tiedonsiirto virhe
1622 sähk. moottorin pysäytin : ohjainlaitevika
1481 hehkutulppa vaurio
0600 sarjaliitäntäinen can väylä : toimintahäiriö
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama
1223 luistin asentoanturi : mekaaninen vika
1470 paineenmuunnin ahtopaineensäätö : säätöpoikkeama

vikojen nollaus, kotiapäin ja yksi kiihdytys = vikatila
takaisin korjaamolle testerin nokkaan -->

testeriin tuli sitten viaksi:
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama

korjaaja meinasi että syöttö pumppu olisi viallinen ja vaihdettava uuteen / käytettyyn toimivaan, mitäs mieltä meseläiset onko oikotietä onneen?

Entäs onko evry mahdollisesti aiheuttanut syöttöpumpulle jotain ilikiää mistä se ois ottanu nokkiinsa?
_________________

En ole kuullut että Evryllä olisi hajotettu yhtään syöttöpumppua. Onko perusennakko kohdallaan? Syöttöpumpun pultit kiinni?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Vastaa Viestiin