Pyöränkulmista w211
Pyöränkulmista w211
Kesällä huomasin hanttarin takapyörän sisakulmaan kuluvan oikein kunnon uraa. Muutoin renkaat kuluneet suht tasaseen, mitä nyt eturenkaat loivasti kuluneet sisäsivuiltaan enempi, mutta sen ajattelin olevan ihan normaalia. Renkaat 245/40 18" ja 275/35 18". No kun vas takakumin kulma oli lähes kudoksella niin vein nelipyöräsuuntaukseen.
Suuntauksen jälkeen auto oli ihan järkyttävä ajaa. Takapää poukkoili tien epätasaisuuksissa hurjasti sivuille. Esim. urapaikkaukset, tiemerkinnät, puusillat jne... Myös takarenkaissa alkoi silmissä näkyvä kuluminen joskin tasaseen. Tässä välissä oli jo pakko uusia takakummit joskin käytettyihin n. 50%:n kun uusia en uskaltanut ostaa... Olivat kuulemma lisänneet aurausta takapäähän. Sillä kuulemma kompensoidaan esim. mersujen sisäkulman kulumista matalemmissa autoissa joissa pyörä kulkee hieman kallellaan.
Vein auton "takuu säätöön" ja pyysin vähentämään takapään aurausta. Näin tekivät. Auto kyllä parani huomattavasti takapäästään mutta edelleen takapäässä pientä vipotusta tienpintojen korkeuseroissa. Ja takarenkaat jatkaneet huimaa kulumista. N. kuukaudessa ja 1000km takarenkaat ihan loppu. Renkaan pitkittäisuristakaan ei ole näkyvissä kuin kuvat.
Alustan välyksiä tutkittu samalla korjaamolla kahteen kertaan esim. nostimen tärylevyn avulla joka rempoo pyörää eri suuntiin. Toisella kertaa vaihdettiin etualapallot kun niistä oli kumit riekaleina.
Kysymys kuuluukin onko jollain hyvää vinkkiä alustan peruskulmiin. Tai sivulinkkiä. Saataisiin auto edes suunnilleen oikeisiin säätöihin kun pian pitäisi jo laittaa alle uudenkarheat talvikummit.
Auto on 320cdi -03 Avantgarde sedan...ilmajousilla. Ensimmäisen säädön jälkeen sain lapun kouraan jossa luki w211 Sport. Ilmeisesti jossain päin maailmaa avantgarde sama kuin Sport??
Suuntauksen jälkeen auto oli ihan järkyttävä ajaa. Takapää poukkoili tien epätasaisuuksissa hurjasti sivuille. Esim. urapaikkaukset, tiemerkinnät, puusillat jne... Myös takarenkaissa alkoi silmissä näkyvä kuluminen joskin tasaseen. Tässä välissä oli jo pakko uusia takakummit joskin käytettyihin n. 50%:n kun uusia en uskaltanut ostaa... Olivat kuulemma lisänneet aurausta takapäähän. Sillä kuulemma kompensoidaan esim. mersujen sisäkulman kulumista matalemmissa autoissa joissa pyörä kulkee hieman kallellaan.
Vein auton "takuu säätöön" ja pyysin vähentämään takapään aurausta. Näin tekivät. Auto kyllä parani huomattavasti takapäästään mutta edelleen takapäässä pientä vipotusta tienpintojen korkeuseroissa. Ja takarenkaat jatkaneet huimaa kulumista. N. kuukaudessa ja 1000km takarenkaat ihan loppu. Renkaan pitkittäisuristakaan ei ole näkyvissä kuin kuvat.
Alustan välyksiä tutkittu samalla korjaamolla kahteen kertaan esim. nostimen tärylevyn avulla joka rempoo pyörää eri suuntiin. Toisella kertaa vaihdettiin etualapallot kun niistä oli kumit riekaleina.
Kysymys kuuluukin onko jollain hyvää vinkkiä alustan peruskulmiin. Tai sivulinkkiä. Saataisiin auto edes suunnilleen oikeisiin säätöihin kun pian pitäisi jo laittaa alle uudenkarheat talvikummit.
Auto on 320cdi -03 Avantgarde sedan...ilmajousilla. Ensimmäisen säädön jälkeen sain lapun kouraan jossa luki w211 Sport. Ilmeisesti jossain päin maailmaa avantgarde sama kuin Sport??
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Epätasainen kuluminen ei luultavasti poistu millään alustan säädöillä noin leveällä renkaalla, madalluksella voi tilannetta vielä pahentaa.
Välyksistä on paha sanoa olisiko jossain kun ei tiedä niiden ammattitaitoa jotka ovat tutkineet alustaa....
Välyksistä on paha sanoa olisiko jossain kun ei tiedä niiden ammattitaitoa jotka ovat tutkineet alustaa....
wiimax.fi
Re: Pyöränkulmista w211
Siihen olen kyllä jo tottunut useissa autoissa ja leveissä renkaissa että kuluvat yleensä joko sisä-tai ulkoreunoistaan. Mutta tämä lähtötilanne oli sellainen että arvelutti jonkin olevan pielessä, oli niin oudosti kulunut ja vain toinen takarengas. Sormen mentävä ura keskellä kulmaa.
Ja sitten säätöjen jälkeinen vemputus, märällä puusillalla melkein vanttuista koko kosla. Ja renkaiden kuluminen 1-2mm viikossa ...
Ja sitten säätöjen jälkeinen vemputus, märällä puusillalla melkein vanttuista koko kosla. Ja renkaiden kuluminen 1-2mm viikossa ...
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Onko auto vaaterissa?? Ettei jokin kulma roikota?? (mittaus navasta kaareen tasaisella alustalla ja säätö testerillä)
Onko aurauksen säätö tangot ehjät taka??
Onko ns. narina hela ehjä??
Onko etupäässä säätöpultit alatukivarsissa??
Mikä on kulku kulma??
Nuo nyt ensiksi.. kyllä mersu hieman aina kuluttaa renkaita jos on leveät kummit... mutta ei nyt ihan älyttömasti..
Onko aurauksen säätö tangot ehjät taka??
Onko ns. narina hela ehjä??
Onko etupäässä säätöpultit alatukivarsissa??
Mikä on kulku kulma??
Nuo nyt ensiksi.. kyllä mersu hieman aina kuluttaa renkaita jos on leveät kummit... mutta ei nyt ihan älyttömasti..
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: Pyöränkulmista w211
Itellä narina hela oli väljä oikealta takaa ja siihen vielä kuluneet renkaat koko 245/45 17" aivan järkky ajaa perä "pompotti" ja veteli varsinki urissa kivasti ei tarvinnut olla edes syvät urat asfaltissa ja monttuun ajo niin tuntu siltä niinku perä lähtis kahva edellä menee. uudet renkaat autto jo kummasti kulkuun mut koko vaihto 235/45 17" mut seuraavana päivänä vaihdoin tuon helan sekä suuntaukset tekivät ja nyt toimii niinku pitää
S211 220cdi vm.03
EX autot:
MB 180c Elegance vm.94 (saksan tuonti)
MB 230e 2,3i Vm.87
Chevrolet astro 4.3efi Vm.90
Bmw 628csi Vm.79
Chevrolet Astro Vm.89
MB 190 2.3i Vm.89
Mitsubishi galant 2.0 glsi Vm.93
Ford sierra 2.0 Vm.89
Toyota corolla 1.6 se Vm.87
Toyoyta corolla dx 1.6 Vm.82
EX autot:
MB 180c Elegance vm.94 (saksan tuonti)
MB 230e 2,3i Vm.87
Chevrolet astro 4.3efi Vm.90
Bmw 628csi Vm.79
Chevrolet Astro Vm.89
MB 190 2.3i Vm.89
Mitsubishi galant 2.0 glsi Vm.93
Ford sierra 2.0 Vm.89
Toyota corolla 1.6 se Vm.87
Toyoyta corolla dx 1.6 Vm.82
Re: Pyöränkulmista w211
Jos siinä on sport-paketti? (tunnistaa helpoimmin polkimista, rattivaihteista ja pakoputkista)MesePete kirjoitti:Ensimmäisen säädön jälkeen sain lapun kouraan jossa luki w211 Sport. Ilmeisesti jossain päin maailmaa avantgarde sama kuin Sport??
Re: Pyöränkulmista w211
No ei tässä kyllä erillistä pakettia ole. Ihan kumipolkimet, ei ratissa vaihteita ihan automaatti. Ja putkenpäät ovat tuplat joskin ilmeisesti jälkiasenteiset...
Ajattelin vaan että onko oikeassa Sportissa alustassa eroja ja voiko sitä olla Airmaticina? Eli siis onko korjaamo käyttänyt vääriä suositusarvoja säätäessään minun autoa??
Ajattelin vaan että onko oikeassa Sportissa alustassa eroja ja voiko sitä olla Airmaticina? Eli siis onko korjaamo käyttänyt vääriä suositusarvoja säätäessään minun autoa??
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Sport-paketti voi olla Airmaticissakin (itsellänikin on), sitä en kyllä suoraan muista oliko alustassa mitään eroa (isommat jarrut on, mutta sillä ei ole vaikutusta tähän). Saattoi olla vakiona hitusen matalampi, tai sitten ei.MesePete kirjoitti:No ei tässä kyllä erillistä pakettia ole. Ihan kumipolkimet, ei ratissa vaihteita ihan automaatti. Ja putkenpäät ovat tuplat joskin ilmeisesti jälkiasenteiset...
Ajattelin vaan että onko oikeassa Sportissa alustassa eroja ja voiko sitä olla Airmaticina? Eli siis onko korjaamo käyttänyt vääriä suositusarvoja säätäessään minun autoa??
Re: Pyöränkulmista w211
Luulisi sen olevan sitten aavistuksen matalampi tai jotain kun kerran suuntauskoneestakin löytyy oma taulukko sille?? No kai nämä tässä selvii kun löydetään oikeat arvot itelle. Käsittääkseni tälläinen auto pitäisi kulkea kuin juna vielä tämänkin levyisillä kummeilla.
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
sulla jäi kertomatta nyt siellä on 245 jokanurkassa ? noilla 275:lla ei nyt ihan ilman hakemisia pääsee mutta noilla 245:lla voisi nyt olettaa suoraan mennään ilman kummempia hakemisia.
Re: Pyöränkulmista w211
Niin, tosiaan hyvä tarkennus EPK. Eli toinen kierros joka tuli alle on kokonaan 245/40 sarjaa.... Siirtyminen kapeampaan kokoon ei perstuntumalta tehnyt kyllä mitään muutosta. Vasta aurauksen pienenys takaa lievensi reilusti ilmiötä. Katselin tänään että etuset ei ole kuluneet silmämäärin yhtään. Eli kiinnostavinta olisi tietää millaisilla taka-aurauksilla jengi ajelee vai tarviiko perässä juurikaan yhtään.
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Tattis, EPK. Tuotahan tarjositkin puhelimitse mutta en saanut auki kun kysyi rekisteröimistä palveluun.... Vertailen omaani.
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Mulla oli jousi poikki, siitä johtu että kulu renkaat ja kulmat persiillään, uusilla jousilla arvot palasi kohilleen.
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Re: Pyöränkulmista w211
Sama ongelma oli kun laitoin leveämmät renkaat madalettuun alustaan. Ratkaisin homman suurentamalla kuvassa olevia reikiä ja renkaiden kulmat sai mittoihin ja ajo normaaliski.
Klippå på linkki http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=120368" onclick="window.open(this.href);return false;
Klippå på linkki http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=120368" onclick="window.open(this.href);return false;
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Pyöränkulmista w211
Huomaa sitten että jotkut suuntauslaitteet ilmottaa aurauksen milleinä ja jotkut asteina. Tuon voi toki koneen asetuksista muuttaa mutta ei se kaikilla ole sama ja se on aivan totta että liiallisen negatiivisen camber-kulman aiheuttamaa renkaan sisälaidan kulumista kompensoidaan säätämällä enemmän aurausta mikäli camberin säätö ei ole mahdollista. Ja monesti isompi aurauskulma parantaa suuntavakautta. Jos on liikaa haritusta niin ohjauksesta tulee liian herkkä ja pienikin ratin kääntäminen vaikuttaa liikaa. Saatko laitettua kuvaa siitä sun suuntauslapusta? Ja kulkukulman on hyvä olla siinä 00.00-00.20 asteen välillä.MesePete kirjoitti:Tattis, EPK. Tuotahan tarjositkin puhelimitse mutta en saanut auki kun kysyi rekisteröimistä palveluun.... Vertailen omaani.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Pyöränkulmista w211
Kyllä ne asteina näyttäs olevan tässäkin lapussa. Juuri nyt en saa kuvaa tänne lapusta, mutta ehkä josain välissä.
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Tällä osaavat homman http://www.rengasservice.fi/index.php?n ... odeIDX=911" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuorehko pojankloppi kysy laitetaanko tehdasarvoihin, kun on 17" kasvanut 18" vai niin kuin hän itse laittasi. Tasaisesti ovat kulunneet kuten kuulukin Joskus käytin jossain ja ukko tuijotteli vaan tehdasarvoja, vaikka sanoin että ottaa huomioon et rengaskoko ei ole vakio ja muutaman tonnin jälkeen eturenkaiden sisäpinnat olivatkin kankailla
Nuorehko pojankloppi kysy laitetaanko tehdasarvoihin, kun on 17" kasvanut 18" vai niin kuin hän itse laittasi. Tasaisesti ovat kulunneet kuten kuulukin Joskus käytin jossain ja ukko tuijotteli vaan tehdasarvoja, vaikka sanoin että ottaa huomioon et rengaskoko ei ole vakio ja muutaman tonnin jälkeen eturenkaiden sisäpinnat olivatkin kankailla
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Pyöränkulmista w211
Tuli viime perjantaina käytyä Turun Rengas ja Tarvikkeessa pyörien suuntauksessa ja hakemassa uudet takakummit taas. Oli noin liki kaikki arvot persiillään! Mihinkään isompiin kuoppiin ei osuttu ja välykset siis jo viimeksi tarkistettu. Oliskohan siis edellisen paikan laitteissa/kalibroinneissa vikaa?? On kyllä ihan uusi korjaamo edellinenkin ja uudet laitteet... Nyt auto kevyt ajella, ei perä rempoile ym...toivottavasti törkeä kumin kuluminen myös olisi kurissa myös. Nyt tuntuu Mersukin taas Mersulta ajaa... Menen kyllä vieläpapereiden kanssa edelliseen korjaamoon ihmettelee...
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Voi olla koneen arvoissakin vikaa. Joskus joutuu syöttämään arvoja käsin niin siinä voi tulla virheitä. Mutta jos laitteet on uudet niin sinun auton tapauksessa näin tuskin on.MesePete kirjoitti:Tuli viime perjantaina käytyä Turun Rengas ja Tarvikkeessa pyörien suuntauksessa ja hakemassa uudet takakummit taas. Oli noin liki kaikki arvot persiillään! Mihinkään isompiin kuoppiin ei osuttu ja välykset siis jo viimeksi tarkistettu. Oliskohan siis edellisen paikan laitteissa/kalibroinneissa vikaa?? On kyllä ihan uusi korjaamo edellinenkin ja uudet laitteet... Nyt auto kevyt ajella, ei perä rempoile ym...toivottavasti törkeä kumin kuluminen myös olisi kurissa myös. Nyt tuntuu Mersukin taas Mersulta ajaa... Menen kyllä vieläpapereiden kanssa edelliseen korjaamoon ihmettelee...
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Pyöränkulmista w211
MesePete kirjoitti:Kesällä huomasin hanttarin takapyörän sisakulmaan kuluvan oikein kunnon uraa. Muutoin renkaat kuluneet suht tasaseen, mitä nyt eturenkaat loivasti kuluneet sisäsivuiltaan enempi, mutta sen ajattelin olevan ihan normaalia. Renkaat 245/40 18" ja 275/35 18". No kun vas takakumin kulma oli lähes kudoksella niin vein nelipyöräsuuntaukseen.
Suuntauksen jälkeen auto oli ihan järkyttävä ajaa. Takapää poukkoili tien epätasaisuuksissa hurjasti sivuille. Esim. urapaikkaukset, tiemerkinnät, puusillat jne... Myös takarenkaissa alkoi silmissä näkyvä kuluminen joskin tasaseen. Tässä välissä oli jo pakko uusia takakummit joskin käytettyihin n. 50%:n kun uusia en uskaltanut ostaa... Olivat kuulemma lisänneet aurausta takapäähän. Sillä kuulemma kompensoidaan esim. mersujen sisäkulman kulumista matalemmissa autoissa joissa pyörä kulkee hieman kallellaan.
Vein auton "takuu säätöön" ja pyysin vähentämään takapään aurausta. Näin tekivät. Auto kyllä parani huomattavasti takapäästään mutta edelleen takapäässä pientä vipotusta tienpintojen korkeuseroissa. Ja takarenkaat jatkaneet huimaa kulumista. N. kuukaudessa ja 1000km takarenkaat ihan loppu. Renkaan pitkittäisuristakaan ei ole näkyvissä kuin kuvat.
Alustan välyksiä tutkittu samalla korjaamolla kahteen kertaan esim. nostimen tärylevyn avulla joka rempoo pyörää eri suuntiin. Toisella kertaa vaihdettiin etualapallot kun niistä oli kumit riekaleina.
Kysymys kuuluukin onko jollain hyvää vinkkiä alustan peruskulmiin. Tai sivulinkkiä. Saataisiin auto edes suunnilleen oikeisiin säätöihin kun pian pitäisi jo laittaa alle uudenkarheat talvikummit.
Auto on 320cdi -03 Avantgarde sedan...ilmajousilla. Ensimmäisen säädön jälkeen sain lapun kouraan jossa luki w211 Sport. Ilmeisesti jossain päin maailmaa avantgarde sama kuin Sport??
Kannattais ehkä palata alkuperäis rengastukseen,vaan eikö pysy hanskassa kapeammilla renkailla!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Pyöränkulmista w211
No siitä en kyllä tiedä sitten.... Mutta toisessa paikassa tuli laakista kuntoon
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Ei nuo vielä niin kummoset kummit ole mitä katselee täällä muilla olevan... Eikä noin isoon autoon näytä tuokaan koko ollenkaan isolta
E 320 cdi -03
Turkkusest
Turkkusest
Re: Pyöränkulmista w211
Mulla oli edessä 245/30R20 ja takana 285/25R20. Takaa kului rengas sivusta. Ei siis kulutuspinnasta vaan siitä kyljen ja kulutuspinnan välisestä kulmasta. Alustaa oli madallettu hieman. Tämä auttoi kans kulumiseen.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe 02.06.2023 10:50
Re: Pyöränkulmista w211
Tosiaan w211 takarenkaiden auraukseen on olemassa säätö vaikka muuta sanoisivat. Siinä takana on tanko joka on sisäpäästä kiinnikkeellä 2 pultilla runkoon. E16 joka löystetään ja 16 kulmanen 21mm joka epäkeskolla kääntämällä säätää tankoa sisään ja ulos.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pyöränkulmista w211
Kyllä tuo varmasti tiedossa on kaikissa korjaamoissa jotka yleensäkään osaavat näiden kulmat säätää niin että ajettavuus saadaan kuntoon.
wiimax.fi