Turbon ahtaminen..kuinka paljon pakoputki vaikuttaa?
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Turbon ahtaminen..kuinka paljon pakoputki vaikuttaa?
Tässä lähipiirissä on 3 kpl 200D turboja KKK24 ahtimella ja jokainen orkkis 300DT:stä napattuja.
2:ssa vakiopakoputkisto ja yhdessä 2,5" läpivirtaava. Tässä läpivirtaavassa on myös pumppu säädetty kaikista kovimmalle.
Kuitenkin nämä orkkisputkiset tuntuvat ahtavan tasakaasulla alempaa ja esim. 100:ssa ahtoja on yli 0,1. Kun taas tässä vapariputkisessa ja isompisyöttöisessä ahtoja ei tasakaasulla ole vastakun 120km/h:ssa. Täyskaasulla ahdot nousee tietty nelosella jo alempana tappiin (75-80km/h).
Vaikuttaako siis ahdistava putki pienillä kierroksilla turbon herkyyteen positiivisesti? Ei tunnu uskottavalta....
2:ssa vakiopakoputkisto ja yhdessä 2,5" läpivirtaava. Tässä läpivirtaavassa on myös pumppu säädetty kaikista kovimmalle.
Kuitenkin nämä orkkisputkiset tuntuvat ahtavan tasakaasulla alempaa ja esim. 100:ssa ahtoja on yli 0,1. Kun taas tässä vapariputkisessa ja isompisyöttöisessä ahtoja ei tasakaasulla ole vastakun 120km/h:ssa. Täyskaasulla ahdot nousee tietty nelosella jo alempana tappiin (75-80km/h).
Vaikuttaako siis ahdistava putki pienillä kierroksilla turbon herkyyteen positiivisesti? Ei tunnu uskottavalta....
"Tukkoisella" putkella turbo herää hitaammin, ja pakosarjassa pitää olla painetta enemmän, jotta saadaan sama ahtopaine kuin isolla putkella, koska turbon jälkeen on suurempi paine röörissä.
Eli näin maalaisjärjellä ajateltuna nuo tukkoputket tarvitsevat samassa vauhdissa enemmän kakkua, koska putki ahdistaa jonkun verran. Ja kun kaasua ja kuormitusta on enemmän, niin ahtopainekin kasvaa.
Eli näin maalaisjärjellä ajateltuna nuo tukkoputket tarvitsevat samassa vauhdissa enemmän kakkua, koska putki ahdistaa jonkun verran. Ja kun kaasua ja kuormitusta on enemmän, niin ahtopainekin kasvaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Noin toimi minunkin yksi maalaisteorioista. Saas nähdä onko teoria oikea. Ainakin toiseen autoon tulee vapariputkisto ensi kuussa... mielenkiinnolla odotellaanSivonen kirjoitti:"Tukkoisella" putkella turbo herää hitaammin, ja pakosarjassa pitää olla painetta enemmän, jotta saadaan sama ahtopaine kuin isolla putkella, koska turbon jälkeen on suurempi paine röörissä.
Eli näin maalaisjärjellä ajateltuna nuo tukkoputket tarvitsevat samassa vauhdissa enemmän kakkua, koska putki ahdistaa jonkun verran. Ja kun kaasua ja kuormitusta on enemmän, niin ahtopainekin kasvaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kysely mittarista on päällänsä. Kysyin myös maximi-ahtoja, jotka autometerillä vakioportilla olis 0,75-0,8. Jos menee selvästi yli 0,8 niin voi epäillä mittarin luotettavuutta.Mauri H. kirjoitti:Joo, kyllä tukkoinen putki haittaa ahtojen nousua.
Millaisia ahtomittareita niissä muissa on.
Itsellä on kaksi ja sellainen teollisuusmittari on tosi herkkä ja näyttää ahtojen alkavan nousta jo monta sataa kierrosta aiemmin kuin Autometerin vaimennettu mittari...
Onko samat ennakot kaikissa?
Ennakot on ainakin toisessa samat, eli tähdätty on 13:een.
Pienestähän se on kiinni. Jos satasessa hipaseekin kaasuun, niin ahdot nousee heti 0,1-0,2:een. Ahtomittari todennäköisesti valehtelee tai on herkempi. Erot on tosiaan marginaalisia tuossa nollan pinnassa. Seuraillaan kuitenkin tilannetta ja vertaillaan autoja käytännössä lähipäivinä.
Omassani on imt teollisuusmittari 0-1,6 bar.
Sadassa ahtaa 0,15bar ja 120->0,25bar.
Tällä hetkellä maks. ahdot ovat noin 0,55bar, koska sääsin heti alussa hukkaporttia löysemmälle (avasin kolmekierrosta ahtopaineensäätöruuvia).
Pakoputki on 300 turbosta, eikä siis vakio kaksisatasen.
Luulen turbon heräämisen johtuvan pakosarjoista. Mulla on 300 turbon pakosarja, eli turbo on hyvin lähellä pakokanavia ja palamiskaasut eivät ehdi jäähtymään jolloin kaasun tilavuus ja nopeus pienenenisivät.
DD:llä ainakin on pitkät putket ennen turboa, jotka varmasti ovat omiaan laskemaan pakokaasujen lämpötilaa.
Sadassa ahtaa 0,15bar ja 120->0,25bar.
Tällä hetkellä maks. ahdot ovat noin 0,55bar, koska sääsin heti alussa hukkaporttia löysemmälle (avasin kolmekierrosta ahtopaineensäätöruuvia).
Pakoputki on 300 turbosta, eikä siis vakio kaksisatasen.
Luulen turbon heräämisen johtuvan pakosarjoista. Mulla on 300 turbon pakosarja, eli turbo on hyvin lähellä pakokanavia ja palamiskaasut eivät ehdi jäähtymään jolloin kaasun tilavuus ja nopeus pienenenisivät.
DD:llä ainakin on pitkät putket ennen turboa, jotka varmasti ovat omiaan laskemaan pakokaasujen lämpötilaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Voiko sun KKK:n hukkaa säätää? Olen ollut luulossa, että niitä ei pysty? Siis re ruuvi siinä kellon päässä? Pitää heti koittaa.....herkko kirjoitti:Omassani on imt teollisuusmittari 0-1,6 bar.
Sadassa ahtaa 0,15bar ja 120->0,25bar.
Tällä hetkellä maks. ahdot ovat noin 0,55bar, koska sääsin heti alussa hukkaporttia löysemmälle (avasin kolmekierrosta ahtopaineensäätöruuvia).
Pakoputki on 300 turbosta, eikä siis vakio kaksisatasen.
Luulen turbon heräämisen johtuvan pakosarjoista. Mulla on 300 turbon pakosarja, eli turbo on hyvin lähellä pakokanavia ja palamiskaasut eivät ehdi jäähtymään jolloin kaasun tilavuus ja nopeus pienenenisivät.
DD:llä ainakin on pitkät putket ennen turboa, jotka varmasti ovat omiaan laskemaan pakokaasujen lämpötilaa.
Ei tuo 0,15 ole liikaa ja tuo 120km/h ja 0,25 on ihan jees, kun sulla on kuitenkin sikaherkkä mittari. Eilen testailtiin JP:n kanssa, niin mulla on 0,1-0,15bar 120km/h ja satasessa tosiaan vielä 0.
Pakosarja varmaan vaikuttaa herkyyteen kyllä. Minulla on tosiaan avara ja pitkät putket.
Putkesta
No niin, nyt olisi vapaavirtausputki asennettuna. Täytyy illansuussa hakea auto pois Hytösen Terolta ja kuunnella sekä tunnustella miten vaikuttaa kulkuun. Luulisi, että vakioputki olisi ollut ahdas, ainakin pakokaasut tulivat kovalla paineella suhinan kera vakioputkesta kun paikallaan vingutti.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Putkesta
Joo, niitten kaasujen pitää tulla sillälailla leijailemalla sieltä putkestaJP74 kirjoitti:No niin, nyt olisi vapaavirtausputki asennettuna. Täytyy illansuussa hakea auto pois Hytösen Terolta ja kuunnella sekä tunnustella miten vaikuttaa kulkuun. Luulisi, että vakioputki olisi ollut ahdas, ainakin pakokaasut tulivat kovalla paineella suhinan kera vakioputkesta kun paikallaan vingutti.
...ei vaite, itsellä on aikomus pienentää putken päätä enemmän vakion näköiseksi. 3" teinijööti alkaa kyllästyttää ja uskoisin, että päätä vähän muokkamalla äänetkin voisivat hiljentyä hieman.
Mulla ainakin tällä hetkellä ahdot nousee melko hitaasti. Putkisto on 2.5" noin metrin verran alkupäästä ja loppu putki on vakio.
Jos ensiviikolla saisi tuon loppupätkän tehtyä tuohon niin olisi vertailupohjaa, mutta uskon kyllä että vaikutus on melkoinen. Hukkaportti deaktivoituna paineet nousee vain 0,7bar.
Jos ensiviikolla saisi tuon loppupätkän tehtyä tuohon niin olisi vertailupohjaa, mutta uskon kyllä että vaikutus on melkoinen. Hukkaportti deaktivoituna paineet nousee vain 0,7bar.
vapaavirtausputkesta
Vapaavirtaushormi on paikallaan ja perstuntumalla kovin suurta eroa tehoissa ei tullut. Hiukan ehkä yläkierroksilla vetää paremmin, mutta voi olla toiveajatteluakin. Äänet onneksi pysyivät melko hiljaisina, ei vaikuta ollenkaan häiritsevästi "matkustusmukavuuteen". Ompahan kasvunvaraa pakoputkessa, jos tämä tauti pahenee...Ilmeisesti nämä meikäläisen turbosysteemit ovat vielä niin kesyjä, ettei vakioputkikaan toiminut pullonkaulana. Ainetta on siis saatava lisää pumpusta!
Itse putki on alusta loppuun kahden tuuman tavarasta tehtyä. Välivaimennin on Simonsin suora huilu ja takavaimennin Raptorin "neliskanttinen" pönttö. Kummastakin näkee hyvin läpi.
Itse putki on alusta loppuun kahden tuuman tavarasta tehtyä. Välivaimennin on Simonsin suora huilu ja takavaimennin Raptorin "neliskanttinen" pönttö. Kummastakin näkee hyvin läpi.
Aika hyvä vertauskohta putken ahdistamiselle on oma tapaukseni.
Aluksihan autossa oli 2,5" vapariputki, sillä ahdot olivat 1,6 kiloa, sitten tein tuon ~3,5" putken ja siihen itse samankokoisella putkella olevan vaimentimen, porttiin koskematta ahdot nousivat 0,2 kiloa. Melkoinen ero oli varmasti pakosarjapaineissa.
Aluksihan autossa oli 2,5" vapariputki, sillä ahdot olivat 1,6 kiloa, sitten tein tuon ~3,5" putken ja siihen itse samankokoisella putkella olevan vaimentimen, porttiin koskematta ahdot nousivat 0,2 kiloa. Melkoinen ero oli varmasti pakosarjapaineissa.
No jos ihan tarkkoja ollaan niin taisihan siellä olla putkenpäissä ne pakolliset haarottimet vielä..mut hävettää silti x quattroMauri H. kirjoitti:Eikös sulla ole Quattro-ulostulo?Cooler kirjoitti:Itsellä on alla nyt 3" yhdellä Simonssin pöntöllä ja tietty pelkoa herättävällä teenage tuplaulostulolla..
No leviääpähän savut ainakin tasaisesti..
Taitaa muuten ahdistaa hiukan tuo loppupää kuulema joten rälläkkä saa mitä ilmeisimmin hommia.