Turbon ahtaminen..kuinka paljon pakoputki vaikuttaa?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Turbon ahtaminen..kuinka paljon pakoputki vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tässä lähipiirissä on 3 kpl 200D turboja KKK24 ahtimella ja jokainen orkkis 300DT:stä napattuja.
2:ssa vakiopakoputkisto ja yhdessä 2,5" läpivirtaava. Tässä läpivirtaavassa on myös pumppu säädetty kaikista kovimmalle.
Kuitenkin nämä orkkisputkiset tuntuvat ahtavan tasakaasulla alempaa ja esim. 100:ssa ahtoja on yli 0,1. Kun taas tässä vapariputkisessa ja isompisyöttöisessä ahtoja ei tasakaasulla ole vastakun 120km/h:ssa. Täyskaasulla ahdot nousee tietty nelosella jo alempana tappiin (75-80km/h).

Vaikuttaako siis ahdistava putki pienillä kierroksilla turbon herkyyteen positiivisesti? Ei tunnu uskottavalta.... :roll:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

"Tukkoisella" putkella turbo herää hitaammin, ja pakosarjassa pitää olla painetta enemmän, jotta saadaan sama ahtopaine kuin isolla putkella, koska turbon jälkeen on suurempi paine röörissä.

Eli näin maalaisjärjellä ajateltuna nuo tukkoputket tarvitsevat samassa vauhdissa enemmän kakkua, koska putki ahdistaa jonkun verran. Ja kun kaasua ja kuormitusta on enemmän, niin ahtopainekin kasvaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä tukkoinen putki haittaa ahtojen nousua.

Millaisia ahtomittareita niissä muissa on.

Itsellä on kaksi ja sellainen teollisuusmittari on tosi herkkä ja näyttää ahtojen alkavan nousta jo monta sataa kierrosta aiemmin kuin Autometerin vaimennettu mittari...

Onko samat ennakot kaikissa?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sivonen kirjoitti:"Tukkoisella" putkella turbo herää hitaammin, ja pakosarjassa pitää olla painetta enemmän, jotta saadaan sama ahtopaine kuin isolla putkella, koska turbon jälkeen on suurempi paine röörissä.

Eli näin maalaisjärjellä ajateltuna nuo tukkoputket tarvitsevat samassa vauhdissa enemmän kakkua, koska putki ahdistaa jonkun verran. Ja kun kaasua ja kuormitusta on enemmän, niin ahtopainekin kasvaa.
Noin toimi minunkin yksi maalaisteorioista. Saas nähdä onko teoria oikea. Ainakin toiseen autoon tulee vapariputkisto ensi kuussa... mielenkiinnolla odotellaan
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Joo, kyllä tukkoinen putki haittaa ahtojen nousua.

Millaisia ahtomittareita niissä muissa on.

Itsellä on kaksi ja sellainen teollisuusmittari on tosi herkkä ja näyttää ahtojen alkavan nousta jo monta sataa kierrosta aiemmin kuin Autometerin vaimennettu mittari...

Onko samat ennakot kaikissa?
Kysely mittarista on päällänsä. Kysyin myös maximi-ahtoja, jotka autometerillä vakioportilla olis 0,75-0,8. Jos menee selvästi yli 0,8 niin voi epäillä mittarin luotettavuutta.

Ennakot on ainakin toisessa samat, eli tähdätty on 13:een.

Pienestähän se on kiinni. Jos satasessa hipaseekin kaasuun, niin ahdot nousee heti 0,1-0,2:een. Ahtomittari todennäköisesti valehtelee tai on herkempi. Erot on tosiaan marginaalisia tuossa nollan pinnassa. Seuraillaan kuitenkin tilannetta ja vertaillaan autoja käytännössä lähipäivinä.
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Viesti Kirjoittaja herkko »

Omassani on imt teollisuusmittari 0-1,6 bar.
Sadassa ahtaa 0,15bar ja 120->0,25bar.
Tällä hetkellä maks. ahdot ovat noin 0,55bar, koska sääsin heti alussa hukkaporttia löysemmälle (avasin kolmekierrosta ahtopaineensäätöruuvia).
Pakoputki on 300 turbosta, eikä siis vakio kaksisatasen.
Luulen turbon heräämisen johtuvan pakosarjoista. Mulla on 300 turbon pakosarja, eli turbo on hyvin lähellä pakokanavia ja palamiskaasut eivät ehdi jäähtymään jolloin kaasun tilavuus ja nopeus pienenenisivät.
DD:llä ainakin on pitkät putket ennen turboa, jotka varmasti ovat omiaan laskemaan pakokaasujen lämpötilaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

herkko kirjoitti:Omassani on imt teollisuusmittari 0-1,6 bar.
Sadassa ahtaa 0,15bar ja 120->0,25bar.
Tällä hetkellä maks. ahdot ovat noin 0,55bar, koska sääsin heti alussa hukkaporttia löysemmälle (avasin kolmekierrosta ahtopaineensäätöruuvia).
Pakoputki on 300 turbosta, eikä siis vakio kaksisatasen.
Luulen turbon heräämisen johtuvan pakosarjoista. Mulla on 300 turbon pakosarja, eli turbo on hyvin lähellä pakokanavia ja palamiskaasut eivät ehdi jäähtymään jolloin kaasun tilavuus ja nopeus pienenenisivät.
DD:llä ainakin on pitkät putket ennen turboa, jotka varmasti ovat omiaan laskemaan pakokaasujen lämpötilaa.
Voiko sun KKK:n hukkaa säätää? Olen ollut luulossa, että niitä ei pysty? Siis re ruuvi siinä kellon päässä? Pitää heti koittaa.....
Ei tuo 0,15 ole liikaa ja tuo 120km/h ja 0,25 on ihan jees, kun sulla on kuitenkin sikaherkkä mittari. Eilen testailtiin JP:n kanssa, niin mulla on 0,1-0,15bar 120km/h ja satasessa tosiaan vielä 0.

Pakosarja varmaan vaikuttaa herkyyteen kyllä. Minulla on tosiaan avara ja pitkät putket.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Putkesta

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No niin, nyt olisi vapaavirtausputki asennettuna. Täytyy illansuussa hakea auto pois Hytösen Terolta ja kuunnella sekä tunnustella miten vaikuttaa kulkuun. Luulisi, että vakioputki olisi ollut ahdas, ainakin pakokaasut tulivat kovalla paineella suhinan kera vakioputkesta kun paikallaan vingutti.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Putkesta

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

JP74 kirjoitti:No niin, nyt olisi vapaavirtausputki asennettuna. Täytyy illansuussa hakea auto pois Hytösen Terolta ja kuunnella sekä tunnustella miten vaikuttaa kulkuun. Luulisi, että vakioputki olisi ollut ahdas, ainakin pakokaasut tulivat kovalla paineella suhinan kera vakioputkesta kun paikallaan vingutti.
Joo, niitten kaasujen pitää tulla sillälailla leijailemalla sieltä putkesta ;)
...ei vaite, itsellä on aikomus pienentää putken päätä enemmän vakion näköiseksi. 3" teinijööti alkaa kyllästyttää ja uskoisin, että päätä vähän muokkamalla äänetkin voisivat hiljentyä hieman.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla ainakin tällä hetkellä ahdot nousee melko hitaasti. Putkisto on 2.5" noin metrin verran alkupäästä ja loppu putki on vakio.

Jos ensiviikolla saisi tuon loppupätkän tehtyä tuohon niin olisi vertailupohjaa, mutta uskon kyllä että vaikutus on melkoinen. Hukkaportti deaktivoituna paineet nousee vain 0,7bar.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

vapaavirtausputkesta

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vapaavirtaushormi on paikallaan ja perstuntumalla kovin suurta eroa tehoissa ei tullut. Hiukan ehkä yläkierroksilla vetää paremmin, mutta voi olla toiveajatteluakin. Äänet onneksi pysyivät melko hiljaisina, ei vaikuta ollenkaan häiritsevästi "matkustusmukavuuteen". Ompahan kasvunvaraa pakoputkessa, jos tämä tauti pahenee...Ilmeisesti nämä meikäläisen turbosysteemit ovat vielä niin kesyjä, ettei vakioputkikaan toiminut pullonkaulana. Ainetta on siis saatava lisää pumpusta!

Itse putki on alusta loppuun kahden tuuman tavarasta tehtyä. Välivaimennin on Simonsin suora huilu ja takavaimennin Raptorin "neliskanttinen" pönttö. Kummastakin näkee hyvin läpi.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aika hyvä vertauskohta putken ahdistamiselle on oma tapaukseni.

Aluksihan autossa oli 2,5" vapariputki, sillä ahdot olivat 1,6 kiloa, sitten tein tuon ~3,5" putken ja siihen itse samankokoisella putkella olevan vaimentimen, porttiin koskematta ahdot nousivat 0,2 kiloa. Melkoinen ero oli varmasti pakosarjapaineissa.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Itsellä on alla nyt 3" yhdellä Simonssin pöntöllä ja tietty pelkoa herättävällä teenage tuplaulostulolla.. :oops:
No leviääpähän savut ainakin tasaisesti.. 8)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Cooler kirjoitti:Itsellä on alla nyt 3" yhdellä Simonssin pöntöllä ja tietty pelkoa herättävällä teenage tuplaulostulolla.. :oops:
No leviääpähän savut ainakin tasaisesti.. 8)
Eikös sulla ole Quattro-ulostulo?
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Mauri H. kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Itsellä on alla nyt 3" yhdellä Simonssin pöntöllä ja tietty pelkoa herättävällä teenage tuplaulostulolla.. :oops:
No leviääpähän savut ainakin tasaisesti.. 8)
Eikös sulla ole Quattro-ulostulo?
No jos ihan tarkkoja ollaan niin taisihan siellä olla putkenpäissä ne pakolliset haarottimet vielä..mut hävettää silti x quattro :lol:
Taitaa muuten ahdistaa hiukan tuo loppupää kuulema joten rälläkkä saa mitä ilmeisimmin hommia.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Nyt on isompi putki kiinni ja max ahdot ilman hukkaporttia nousi 0.7barista 1.2baariin. Putki on siis 2.5" yhdellä simons-vaimentajalla ja yhdellä omavalmiste 60mm rosterivaimentajalla.

Tuntuu muutenkin heräävän eri tavalla tuo turbo kun illalla kävi koeajolla.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Sampo kirjoitti:
Tuntuu muutenkin heräävän eri tavalla tuo turbo kun illalla kävi koeajolla.
Millä lailla? alempaa?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

pyhimys kirjoitti: Millä lailla? alempaa?
Nopeammin lähtee mukaan. Perstuntumalla lähtee myös alempaa, vaikea sanoa tarkemmin kun ei ole tuota kierroslukumittaria.
Vastaa Viestiin