Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Tarvikemotissa pitäs tieten olla hyllytavaraa tollanen suodatinjalka. 2x sisään ja 2x ulos.
Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Justiin tuommonen se minunkin hyllyllä majailee, minkäslaiset suodattimet tuohon muuten käy, löytyykö jotain motonetin koodia ?

Niin ja se jussin dieselistä ostettu on näköjään mallia kolme sisään ja keskeltä yksi ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Nuita samoja suodatin jakoja käytetään myös vene hommissa aika paljon. Käynekkö sama suodatin pensalle ja dieselille?
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jekku90 kirjoitti:Nuita samoja suodatin jakoja käytetään myös vene hommissa aika paljon. Käynekkö sama suodatin pensalle ja dieselille?
aivan, veneistä noita voi bongaila. ainakin suodattimen jalka on sama, mitä käytetään paljon vesillä, mutta itse suodatin voi olla eri. pensassa on yleensä 10 micronin suodatin. mikähän diiselille on hyvä?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kiitokset hyvistä vinkeistä! Meneekö muuten dieselin paluukierto tuommoisessa 2xsisään 2xulos suodattimessa kuten tässä hienossa paint kuvassa, vai jotenkin muuten:
dieselkierto.jpg
Ja osaako tähän kukaan tähän vastata:
3. Paljonko om606 vakio kansi kestää kierroksia?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mulla on vaikio venttiilikoneistolla reilu 6000rpm vetäviä eikä ongelmia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä laittaisin pumpun taakse punaisen langan kohdalle sellaisen banjoliittimen, jossa on yksi iso lähtö (tankkiin) ja yksi pieni tulo (suuttimen letkuille). Tarkistan vielä illalla onko minulla oikeasti juuri noin, mutta pitäisi olla (siis 7mm vitossa). Sellaisen banjon tein jostakin 200d:n banjoliittimestä tulppaamalla sen kolmanen letkupaikan. Tosin tässä yhteydessä jääkö se lähtöliitin sitten liian pieneksi ja paineet nousee liikaa pintakaasulla ajaessa ? (tuliko tähän holleyn sähköinen siirtopumppu?)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Minä laittaisin pumpun taakse punaisen langan kohdalle sellaisen banjoliittimen, jossa on yksi iso lähtö (tankkiin) ja yksi pieni tulo (suuttimen letkuille). Tarkistan vielä illalla onko minulla oikeasti juuri noin, mutta pitäisi olla (siis 7mm vitossa). Sellaisen banjon tein jostakin 200d:n banjoliittimestä tulppaamalla sen kolmanen letkupaikan. Tosin tässä yhteydessä jääkö se lähtöliitin sitten liian pieneksi ja paineet nousee liikaa pintakaasulla ajaessa ? (tuliko tähän holleyn sähköinen siirtopumppu?)
Eli näin:
dieselkierto2.jpg
Juu, holleyn hp150 on suunnitelmissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuri noin se on minulla, ja se panjopultti on tietysti se paineensäätimellä oleva, jossa on jousi ja kuula sisällä, siis se mikä niissä on alunperinkin.

Katso nyt vielä että nuo 2 lähtöä siellä suodattimella on täysin yhteydessä toisiinsa, eli kun puhaltaa sisään niin molemmista tulee ulos ja kyllähän niiden pitää olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Siinähän se päivä vierähtikin, aamupäivästä kalajoelle tarvikemottiin ostoksille josta mukaan holleyn hp150 ja iso suodatinjalka + suodatin. Sitten kotio ja päivä kun oli tuuskattu saldona oli vanha pumppu siiretty veljen autoon ja uusi pumppu sekä suodatin paikoillaan. Vielä puuttuu polttoaine pumpulle sähköt ja jotain letkunpätkiä, mutta käynnissä jo kävi molemmat autot. Rystyset on verillä, mutta muuten hieno fiilis kun aika pirun ärhäkkään vastaa kaasuun tuo uusi pumppu. :D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Yksi pikku ongelma tuon holleyn kanssa on kun ei tullut aiheeseen kovin tarkkaan tutustuttua ennen ostosta ja nyt kun ohjaita luin niin tuohan onkin työnntävä pumppu, eli pitäis vissiin asentaa tuonne auton alle tankin lähelle ja polttoainepinnan alapuolelle. Ei mikään kiva ratkaisu maastoautossa..
Eipä se ihme ollutkaan ku piti yöllä alipaineella imeä että rupesi polttoainetta tulemaan. Liekköhän tuo nyt toimii kun on linjat täynnä dieseliä vai pitääkö ruveta siirtään tuonne runkopalkkiin. Oisko kellään parempaa tietoa tahi kokemusta?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

JSJ kirjoitti:Yksi pikku ongelma tuon holleyn kanssa on kun ei tullut aiheeseen kovin tarkkaan tutustuttua ennen ostosta ja nyt kun ohjaita luin niin tuohan onkin työnntävä pumppu, eli pitäis vissiin asentaa tuonne auton alle tankin lähelle ja polttoainepinnan alapuolelle. Ei mikään kiva ratkaisu maastoautossa..
Eipä se ihme ollutkaan ku piti yöllä alipaineella imeä että rupesi polttoainetta tulemaan. Liekköhän tuo nyt toimii kun on linjat täynnä dieseliä vai pitääkö ruveta siirtään tuonne runkopalkkiin. Oisko kellään parempaa tietoa tahi kokemusta?
Mistä pumpun ostit?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jeemu kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Yksi pikku ongelma tuon holleyn kanssa on kun ei tullut aiheeseen kovin tarkkaan tutustuttua ennen ostosta ja nyt kun ohjaita luin niin tuohan onkin työnntävä pumppu, eli pitäis vissiin asentaa tuonne auton alle tankin lähelle ja polttoainepinnan alapuolelle. Ei mikään kiva ratkaisu maastoautossa..
Eipä se ihme ollutkaan ku piti yöllä alipaineella imeä että rupesi polttoainetta tulemaan. Liekköhän tuo nyt toimii kun on linjat täynnä dieseliä vai pitääkö ruveta siirtään tuonne runkopalkkiin. Oisko kellään parempaa tietoa tahi kokemusta?
Mistä pumpun ostit?
Teiltä :)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kierrosherkkä kaveri tuo uusi pumppu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vmGkdjWwztY[/youtube]
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Nelos vaihteella 80-120kmh 4,2sek, kovassa seurassa tuo vanha G:
http://www.germancarforum.com/community ... -kph.9636/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Nyt kun tarkemmin käppyröitä katseli niin alussa mennyt mekein sekunti tapahtumatta mitään kun ahdin meni aluksi tukkoon sitten kun vähän löysäsin kaasua 100%->80% niin sitten alkaa vasta tapahtuun. Pitänee rajoittaa tuota polkimen liikematkaa kunnes saa aikaiseksi ruveta turboa vaihtamaan.

Edit2: lisäsin käppyrän:
80-120.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

JSJ kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Yksi pikku ongelma tuon holleyn kanssa on kun ei tullut aiheeseen kovin tarkkaan tutustuttua ennen ostosta ja nyt kun ohjaita luin niin tuohan onkin työnntävä pumppu, eli pitäis vissiin asentaa tuonne auton alle tankin lähelle ja polttoainepinnan alapuolelle. Ei mikään kiva ratkaisu maastoautossa..
Eipä se ihme ollutkaan ku piti yöllä alipaineella imeä että rupesi polttoainetta tulemaan. Liekköhän tuo nyt toimii kun on linjat täynnä dieseliä vai pitääkö ruveta siirtään tuonne runkopalkkiin. Oisko kellään parempaa tietoa tahi kokemusta?
Mistä pumpun ostit?
Teiltä :)
Oliks Petri puhelimes ?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jeemu kirjoitti: Oliks Petri puhelimes ?
Saattopa olla tahi netissä surffailemassa, mutta jotain kommenttia sieltä nurkan takaa kuulu että heitä asentaessa paineensäädin olan yli tms. :)
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Varsin asiallinen peli! :clap: :thumbup:

Nyt tarvittaan videoo!
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

JSJ kirjoitti:
jeemu kirjoitti: Oliks Petri puhelimes ?
Saattopa olla tahi netissä surffailemassa, mutta jotain kommenttia sieltä nurkan takaa kuulu että heitä asentaessa paineensäädin olan yli tms. :)
Kannattaa tosiaa kysyy vinkkii. Tos kuitenki duunis muulista lampaasee ja kaikkee siltä väliltä niin ei aina automaattisesti tuu ohojeet perille.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Jonkin aikaa tullut nyt ajeltua tuolla 8mm pumpulla ja hx35 turbolla. Tuo on kokoonpano joka vetää hyvin alhaalta, mutta kovemmilla kierroksilla ja jos linttaa kaasua enemmän ku 70% menee turbo ihan tupelle. Tähän lääkkeeksi piti käydä tarvikemotissa mutka:
mottimottinen.jpg
Turboksi valikoitui nyt MPR 6164-5 eli:
Imusiipi: 61/88mm, 7/7 lapaa, FMAC
Pakosiipi: 64,5/74 mm, 11 lapaa
T3 laippa ja 14.6cm2 pakopesä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Turbo tyrkätty paikoilleen tänään. Pikkasen mitä kerkesin käydä kokeileen niin kolmevitosen muikeaa alavääntöä vähän jäi kaipaamaan, mutta muuten tuntuu vetelevän aika mukavasti. Nyt pitäisi vielä tuo polttoainepuoli pistää kuntoon, eli uusi paksumpi tuloputki taikka sitte välisäilö konehuoneeseen. Onko kellään tuollaisestä välisäiliöstä kokemuksia diesel laitteissa? Olisi se ainakin helpompi toteuttaa kuin uusi lähtö tankkiin.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kyllä minä laittaisin välisäiliön. Sehän voisi alkuperäinen siirtopumppu pumpata välisäiliöön ja sähköpumppu sitten siitä syöttöpumpulle.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jukkis. kirjoitti:Kyllä minä laittaisin välisäiliön. Sehän voisi alkuperäinen siirtopumppu pumpata välisäiliöön ja sähköpumppu sitten siitä syöttöpumpulle.
Just tuolleen suunnittelinkin. Toisi lisää luotettavuuttakin kun ei haittaisi vaikka sähköpumppu, rele tai joku muu sähköhärpäke pettäisi niin silti pääsisi reissusta kotio.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kilkkeitä välisäiliön rakennukseen:
WP_20131227_10_30_58_Pro.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Välisäiliö tehty, mutta tuli niin ruma ettei viitsi edes kuvaa laittaa :) kokoa pöntölle tuli noin 1.3litraa. Siirtopumppuna alkuperäinen mekaaninen siitä sitten kokomatkan 10mm sisäreijällä holleylle sekä suodattimelle josta sitten kahdella 8mm letkulla pumpulle. Samalla kun imusarja oli irti tein siihen uuden lähdön 2.5" putkelle ja muutin coolerilta imusarjalle olevan putken myös 2.5" kokoiseksi. Seuraavaksi testiajoa + säätöä ja tammikuun aikana käydä penkissä ihmetteleen mitä irtoaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minun mielestä tuollainen ei voi teoriassa toimia, kun siellä on originaali linja ja siirtopumppu kuristimena sähköpumpun tulossa. Säiliö ei autaa, koska neste ei voi venyä, eli se sähköinen pumppu yrittää imeä sinne säiliöön tyhjiön, joka ei onnistu kun seinät ei jousta. Pitäisi olla ilmatila...eli kalvosäiliö.

Toivottavasti käytäntö on toinen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

veskola kirjoitti:Minun mielestä tuollainen ei voi teoriassa toimia, kun siellä on originaali linja ja siirtopumppu kuristimena sähköpumpun tulossa. Säiliö ei autaa, koska neste ei voi venyä, eli se sähköinen pumppu yrittää imeä sinne säiliöön tyhjiön, joka ei onnistu kun seinät ei jousta. Pitäisi olla ilmatila...eli kalvosäiliö.

Toivottavasti käytäntö on toinen...
Välitankissa on neljä putkea:
siirtopumpun tulo
pumpulta sekä suuttimilta tuleva paluu
Tankille menevä paluu lähtö (ylin)
Sähköpumpupun lähtö (alin)

Eli ei ole silleen että, siirtopumppu - säiliö - sähköpumppu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sittenhän se voi toimia...kai...en ole vain oikein koskaan ymmärtänyt näitä välitankkiasioita kunnolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 8mm pumppu?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Seuraavaksi suunnitelmissa penkitys ja sitten jos innostus riittää voisi alkaa toteuttamaan tuota kauan haaveiltua tuplaturboa. Tupla tulisi toimimaan sekventiaalisesti eli niin että pieni aloittaa ja sitten iso jatkaa. Alla paitticadi kuva miten tuon voisi toteutaa.

Tuosta jos turbotietäjät voisi vastata muutamaan kyssäriin eli näyttääkö tuo vähääkään toimivalta ja jos näyttää niin minkähän tuohon ahtoputkeen laittaisi venttiiliksi (kuvassa numero 3) kaasuläppäkö? Millä sen ohjaus ettei käy niin että tuleekin liian pitkä tuosta compoundivaiheesta ja ahdot karkaa pilviin.. Toiseksi turboksi olisi näillä näkymin tulossa Masterpowerin R4449-2 jonka speksit alla:
Imu 44
Pako 49,5
Pakokotelo: 6,7cm² / T3

Tämä on sitten vielä pitkässä kuusessa eli tehdään kevään aikana jos tehdään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin