W211 ja maskin "peitto" kesällä
W211 ja maskin "peitto" kesällä
Mulla on W211 (-04, 200 CDI) ollut se alkuperäinen talveksi tarkoitettu "peitto" (musta muovipleksi) kiinni 3 vuotta kesää talvea. Mitään ongelmia ei ole ollut lämpöjen suhteen.
Mitä mieltä arvon raati on, kuinka paljon maskin poistaminen auttaisi turbon toimintaan (vai onko mitään käytännön merkitystä, koska alkup. "peitossa" on se ilmaaukko vasemmassa yläkulmassa)?
On vaan tullut mieleen, että pelaisko turbo paljonkin paremmin jos se saisi kunnolla raikasta ja viileää ilmaa lämpöisinä vuodenaikoina?
Turbon ihanteellinen toimivuushan vaikuttaisi suoraan mm polttoaineen kulutukseen...
Keskustelua asiasta, kiitos. =)
Jacka
Mitä mieltä arvon raati on, kuinka paljon maskin poistaminen auttaisi turbon toimintaan (vai onko mitään käytännön merkitystä, koska alkup. "peitossa" on se ilmaaukko vasemmassa yläkulmassa)?
On vaan tullut mieleen, että pelaisko turbo paljonkin paremmin jos se saisi kunnolla raikasta ja viileää ilmaa lämpöisinä vuodenaikoina?
Turbon ihanteellinen toimivuushan vaikuttaisi suoraan mm polttoaineen kulutukseen...
Keskustelua asiasta, kiitos. =)
Jacka
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
omassa mustassa marmoritiskiltä ostetussa muovimaskissa lukee että "ei saa käyttää yli +5 asteessa" (englanniksi tietty). sehän on kahdella ruuvilla kiinni konepellissä, joten sen laittaminen/poisotto kestää noin 1 minuutin.
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
-
- Mersumies
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Miksi kesällä pitää olla maskin peitto päällä, järjen käyttökin on ihan sallittua!Jacka kirjoitti:Mulla on W211 (-04, 200 CDI) ollut se alkuperäinen talveksi tarkoitettu "peitto" (musta muovipleksi) kiinni 3 vuotta kesää talvea. Mitään ongelmia ei ole ollut lämpöjen suhteen.
Mitä mieltä arvon raati on, kuinka paljon maskin poistaminen auttaisi turbon toimintaan (vai onko mitään käytännön merkitystä, koska alkup. "peitossa" on se ilmaaukko vasemmassa yläkulmassa)?
On vaan tullut mieleen, että pelaisko turbo paljonkin paremmin jos se saisi kunnolla raikasta ja viileää ilmaa lämpöisinä vuodenaikoina?
Turbon ihanteellinen toimivuushan vaikuttaisi suoraan mm polttoaineen kulutukseen...
Keskustelua asiasta, kiitos. =)
Jacka
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- Petri.Kemppainen
- Mersumies
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Tosiaan ihmettelen miten laiska pitää olla että katselee sitä rättiä 3 vuotta ! Miten edes jaksoit tai viitsit kysyä asiaa täältä .
Jatka ajeluasi vaan jos kerran ei ole haitannut tähänkään asti .
Jatka ajeluasi vaan jos kerran ei ole haitannut tähänkään asti .
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Kysymys oli aika selkeä minusta ja siihen voisi vastailla jotenkin teknisillä termeillä vaikka olisikin jonkun mielestä typerä kysymys tms.
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Eipä tuo ahtoilman lämppön vaikuta kun kuuleri on syylärin alapuolella, mutta kannattaa tuo otta pois edestä ettei tule ylläreitä kesä kuumalla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Kuinka korkealla ne lämmöt pyörii kesähelteellä? Omassa tahtoo olla ongelmia ilman nokkapeittoakin.Jacka kirjoitti:Mulla on W211 (-04, 200 CDI) ollut se alkuperäinen talveksi tarkoitettu "peitto" (musta muovipleksi) kiinni 3 vuotta kesää talvea. Mitään ongelmia ei ole ollut lämpöjen suhteen.
Jacka
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Ehkä tuossa edellä kirjoitetussa viestissä on termostaatit rikki niin ei lämpö nouse sen takia pitää olla pressu päällä talvella.juhaoh kirjoitti:Kuinka korkealla ne lämmöt pyörii kesähelteellä? Omassa tahtoo olla ongelmia ilman nokkapeittoakin.Jacka kirjoitti:Mulla on W211 (-04, 200 CDI) ollut se alkuperäinen talveksi tarkoitettu "peitto" (musta muovipleksi) kiinni 3 vuotta kesää talvea. Mitään ongelmia ei ole ollut lämpöjen suhteen.
Jacka
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Lämmöt nousee mulla aina tuohon 80-asteen viivan kohdalle ja pysyy kesä talvet kuin nakutettuna siinä. Autostani on tosin poistettu (CDI203:sen toimesta) EGR-kokonaan pois käytöstä jaarska10 kirjoitti:Ehkä tuossa edellä kirjoitetussa viestissä on termostaatit rikki niin ei lämpö nouse sen takia pitää olla pressu päällä talvella.juhaoh kirjoitti:Kuinka korkealla ne lämmöt pyörii kesähelteellä? Omassa tahtoo olla ongelmia ilman nokkapeittoakin.Jacka kirjoitti:Mulla on W211 (-04, 200 CDI) ollut se alkuperäinen talveksi tarkoitettu "peitto" (musta muovipleksi) kiinni 3 vuotta kesää talvea. Mitään ongelmia ei ole ollut lämpöjen suhteen.
Jacka
mulla on myös ylävesiletkun sisällä vielä toinenkin termostaatti (Motonetistä Volvan/Rellun 92-asteinen termostaatti). Näin lämmöt nousee paremmin kun EGR on pois käytöstä ja lämmöt myös pysyy talvella 80-asteessa...
Ja kiitos, on kyllä kivaa että viitsitään vastailla järkevästi, vaikka jonkun kysymys tuntuisikin omasta mielestä tyhmältä...
Lisää juttua tuosta letkuun tulevasta termarista... http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=82978
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Eikö ne sähköflektit käynnisty vasta 100 asteen paremmalla puolella.
Onpas nämä erilaisia mulla huiskii helteellä karvan alle sata astetta ja ilman sitä nokkapeittoa. Mutta EGR toiminnassa.
Onpas nämä erilaisia mulla huiskii helteellä karvan alle sata astetta ja ilman sitä nokkapeittoa. Mutta EGR toiminnassa.
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Ei ole tullut mieleenkään ajella viimasuojan kanssa kesällä. Talvella kone lämpenee selvästi nopeammin sen ansiosta. Keväällä huomaa että lämmöt alkaa tyhjäkäynnillä nousta 90 -> 100 astetta melko nopeasti jolloin on aika ottaa suoja pois.
Huomasin viime viikolla että jos ilmastointi on päällä niin lämmöt alkaa nousta sataseen valoissa mutta kun ottaa pois niin pysyy 90 asteen tietämilä pitkään. Ilmeisesti ilmastoinnin kenno kuumentaa jäähdyttäjääkin jonkun verran.
Matka-ajossa viimasuoja tuskin paljon haittaa koska alareunaan jää parin sentin rako josta pääsee ilmaa läpi. Kokonaan toinen kysymys onkin mitä sähköjohdot, kumiosat ja turbo tykkää siitä kun ilma ei kuljekkaan suunnitellusti konehuoneessa helteellä. Tosin ajetaanhän näillä afrikassakin jossa varmasti kuumenpaa kun Suomessa ikinä.
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena varmaankin sillä maskin pois ottamisella saa ahtolämpöjä alaspäin muuteman asteen. Senhän saa selville vaikka havalla Bluetooth OBD-palikalla ja älypuhelimella.
Huomasin viime viikolla että jos ilmastointi on päällä niin lämmöt alkaa nousta sataseen valoissa mutta kun ottaa pois niin pysyy 90 asteen tietämilä pitkään. Ilmeisesti ilmastoinnin kenno kuumentaa jäähdyttäjääkin jonkun verran.
Matka-ajossa viimasuoja tuskin paljon haittaa koska alareunaan jää parin sentin rako josta pääsee ilmaa läpi. Kokonaan toinen kysymys onkin mitä sähköjohdot, kumiosat ja turbo tykkää siitä kun ilma ei kuljekkaan suunnitellusti konehuoneessa helteellä. Tosin ajetaanhän näillä afrikassakin jossa varmasti kuumenpaa kun Suomessa ikinä.
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena varmaankin sillä maskin pois ottamisella saa ahtolämpöjä alaspäin muuteman asteen. Senhän saa selville vaikka havalla Bluetooth OBD-palikalla ja älypuhelimella.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: W211 ja maskin "peitto" kesällä
Tai sitten ahtolämmöt nousee (teoreettisesti). Tossahan ei välijäähdytintä peitetty jolloin (lähes) kaikki ilma konehuoneen puolelle pakotetaan välijäähdyttimen kautta. Noita aukkojahan suljetaan moderneimmissa peleissä ilmanvastuksen vähentämiseksi, tämähän on oikea sporttipeli.Noname kirjoitti: Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena varmaankin sillä maskin pois ottamisella saa ahtolämpöjä alaspäin muuteman asteen. Senhän saa selville vaikka havalla Bluetooth OBD-palikalla ja älypuhelimella.
Eikä sitä moottoria ole suunniteltu jäähdytettäväksi ajoviimalla vaan jäähdytysnesteellä joka taas jäähtyy syylärissä. Jos mittari pysyy kurissa niin sen osalta yksi lysti onko maski paikalla vai ei. Itse olisin kesäkeleillä huolissani ilmastointilaitteen tehosta jos lauhdutin ei saa ajoviimaa.
Itsellä ei kyllä ole kokemusta kesäkelillä maskilla ajosta mutta oudolta kuulostaa monien havainto moottorin ylilämmöistä jos kyse oli tavanomaisesta ajosta. Jackalla tuo ei kiusannut.