Laten 190-projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

74t3 kirjoitti:Vaan enpä mene vannomaan, joka tapauksessa vaikuttaa kuten kuvasit että ei vedä helposti kickdownia mutta lisäksi myös vaihtaa mielestäni myöhemmin ylöspäin. Saatan olla totaalisen väärässäkin kun ei ole kokemusta. :)
Vaan etpä olekaan. Kyllä sen E:n ja S:n eron huomaa aika helposti. Kun itelle tuli tuo E220T, niin eihän sillä E:llä aja pirukaan. Melkein pitää pohjaan asti kaasu painaa, että se edes vähän myöhemmin vaihtaa isommalle. Kun taas S:llä ei tarvi juurikaan polkea, niin sinne neljään tonniin kiertää ennen vaihtoa. Ja edelleen, jos S asennolla ajelee pintakaasulla, niin vaihtaa myös pienemmilläkin jengoilla. Siellä S:llä se pitää pitää. :idea:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Tämä värkkihän ei sitten tahdo pelata. Eikä ole kesän aikana oikein ollut aikaa turata auton kanssa kun on pihahommia pitänyt tehdä. Onneksi alkavat pikkuhiljaa olla valmiit, tällä hetkellä vaan hidastaa auton laittoa se että autotalli on varaston laiton takia tavaraa täynnä. No, onneksi ei ole pakkasta vielä.

Vian oirehan on ollut vaihteleva. Ensimmäinen käyntihäiriö tuli korjailtua jotakuinkin kuntoon yhden alipaineletkun vaihdolla ja pakoputkea korjailemalla, mokoma kun imi vielä ilmaa pakosarjan välistä ja sekoitti lambdan. Noilla eväillä tuli leima paperiin ja jälleen vuosi ajo- ja laitteluaikaa.

Vaan kesän kunniaksi tuli sitten muutakin laiteltavaa. Auto tekee tällä hetkellä sen klassisen M103-koneen käyntihäiriön eli tyhjäkäynnin humppaamisen ja pätkimisen tyhjäkäynnillä. Lisäksi tehot ovat alakierroksilla kateissa ja auto "röpöttää". Tämä siis tapahtuu vain kun kone lämpeää eli kaiketi siirtyy sähköiseen KE-Jetin ohjaukseen.

Tähän mennessä olen ehtinyt tutkimaan tyhjäkäyntimoottorin jonka luisti tuntuisi liikkuvan herkästi eikä ole likaisen näköinen. Lisäksi nyppäämällä tuon piuhan irti tyhjäkäynti laskee 750-850rpm->500rpm. Lienee siis ainakin jollain lailla toimiva.

Lambdan kuntoa yritin myös testata. Apukuskin penkin alta en tosin löytänyt kuin kaksi liitintä joista toinen on lattamallinen ja siinä kaksi nastaa ja toinen pyöreä liitin. Lieneekö nuo sitten lambdan johtoja olleet mutta eivät ainakaan vaikuttaneet käyntiin oikeastaan millään tavalla.

YJ-rele näyttäisi myös ehjälle ja tinaukset on siitä tullut tarkastettua kertaalleen. Auto käväisi korjaamolla tuossa pakosarjan laitossa ja samalla asentaja oli kertomansa mukaan tsekannut virranjakajan kannen & pyörijän ja sanoi niiden olevan ok. Tulpat käytin irti ja niissä ei ollut kummoista näkyvissä, toki ovat jo muutaman vuoden vanhat joten voisi vaihtaa varmuuden vuoksi. Tulpanjohdotkaan eivät mielestäni vaikuta haperoilta.

Tuo tyhjäkäynnin humppaaminen johtuu pääosin siitä että auto jättää ikäänkuin sytyttämättä jonkin pytyn ja käynti on epätasaista. Tuo ongelma on näyttänyt esiintyvän muillakin forumilaisilla joten vianetsintää olen yrittänyt tehdä tuota kautta. Nyt vain alkavat jo ideat loppumaan.

Seuraavaksi ajattelin hakea Biltemasta yleismittarin, jossa on pulssisuhteen mittaus ja katsoa hiukan x11-pistokkeen kautta koneen toimintaa. Korjaamolla säädettiin seoksia ja mielessä on käynyt että olisiko korvakuulolta/pakokaasutesterissä säädetty ja hiukan pielessä, kaiketi väärä seoskin voisi tuota ongelmaa aiheuttaa.

Tuossapa omat päätelmät, jos arvon forumilaisilla on muita ideoita ja neuvoja/ohjeita, niin otan kiitollisena vastaan. Muutoin saattaa kohta taas käydä sillai että pitää kiikuttaa auto pajalle tarkastettavaksi että pääsee ajelemaan. Tuollaisenaan ajaminen ei ole suuren suuri nautinto joten on reissut tällä jääneet hiukan vähiin. Apua siis kaipaillaan. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Jatketaanpa yksinpuhelua.

Tuli haettua Biltemasta mittari ja illan kähmeessä tuli lopun viimein aikaa käydä vähän polkemassa autoa jotta saadaan kone lämpimäksi. Sitten testailemaan mittarilla koneen kuntoa.

Mittarin kanssa hetken tapeltua alkoi näkymään pulssilukemia. Sytytysvirta päällä kone antoi lukemaksi noin 70% joka vastaa sytytsvirtaa eli kaikki tähän asti ok.

Sittenpä konetta käyntiin ja testailemaan seoksen säätöä. Mittari näytti 93,2% joten ajattelin että kone käy laihalla. Seosruuvin kääntely ei kuitenkaan tuottanut tulosta kuin koneen käyntiin. Kun lukema kerran on kiinteä niin viesti lienee seuraava:

90% Current at electro-hydraulic actuator out of range. - eli EHA rikki.

Voihan se tieten olla tämäkin kun ei ihan tarkkaa lukemaa tule:

95% Deceleration fuel shut-off active. - vaan mitäs tuo edes tekee? Ymmärtäisin että moottorijarrutuksen polttoaineen katkaisu joten ei varmaankaan sovi tähän vikaan.

EHAa tuli vähän katseltua mutta en jaksanut alkaa irroittelemaan. Sen sijaan säädin korvakuulolta koneen käynnin tasaiseksi. Tuntui onnistuvan varsin mukavasti koska kone alkoi käymään tasaisesti ja tyhjäkäynti asettui kohdalleen. Myöskään alakierrosten röpöttelyä ei enää esiintynyt.

Koeajolenkilläkin auto pelasi varsin hyvin joten lopetin säädöt tältä illalta. Täytynee jostain metsästää ehjä määränjakaja/EHA ja pyrkiä säätämään seokset oikean tavan mukaan. Ehkä sitten pääsee tuosta käyntihäiriöstä eroon. Pääasia kuitenkin että auto kulkee nyt kunnolla ilman kakistelua.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Jaahas. Pari kuukautta taas mennyt ja mersullakin on tullut ajeltua jonkin verran. Tällä hetkellä pelaa ihan normaalisti ja tehot ovat tallessa kaikilla kierroksilla joten korjailuun ei ole tullut uhrattua aikaa.

Tilannehan on tällä hetkellä se että työnantaja tarjoilee autoetua melko kohtuullisella sopimuksella. Lisäksi kotitoimisto on vaihtunut syssyn mittaan päivittäiseen matkaan Kuopioon - uusi dieselauto firman kustantamana ei siis välttämättä olisi huono valinta. Muutenkin on vähän viime aikoina käynyt mielessä että jos tämän kamppeen laittaisi eteenpäin. Harrastusinto on hiukan päässyt laantumaan ja aika tuntuu mukavasti kuluvan muittenkin projektien parissa - semmoista se on näitten omakotitalojen kanssa..

Siispä ilmoitusluontoisena asiana että tämä (aika) hieno Mercedes olisi myynnissä varsin sopivalla hinnalla. Myös alla olevat Lorinser RS-90t Kumhon 205/45/16 renkailla voi ostella erikseen jos intoa on.

Täytyy tehdä varsinainen myynti-ilmo mikäli tämän viikon aikana satun päätymään tuohon autoetuun. Tämä viesti kuitenkin näin etukäteisilmona forumilaisille.

Auton mittarissa on tällä hetkellä muistaakseni 295tkm, paikkansa pitävyydestä en mene takeisiin mutta ainakin yleinen kunto (ehjät penkit yms) antaa olettaa ettei kovin monta satkua enempää olisi ajettu. Ruostetta ei pahemmin ole - pohjan pitäisi olla ehjä mutta tunkin reiät kaivannevat tarkastusta. Kiinni on tällä hetkellä FK:n madallusjouset mutta tallista löytyy myös käyttämätön setti normipituisia jousia ja jousipuristin joten auton saa suht. nopeasti nostettua normikorkuiseksi. Lisätietoja laittelen tarpeen mukaan jos jotakuta kiinnostaa.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Noniiiiin. Melko verkkaisia nämä meikäläisen päivitykset kun kiirettä on enemmän kuin laki sallii.

Nyt on piätös tehty tämän osalta, myyntiin lähtee kun sattuu nyt olemaan tuore leimakin autossa ja vikojakaan ei suuremmin enää ole. Poppivehkeet autosta lähtivät eilen ja menevät paremmin ylläpidettyyn projektiin kaverille.

Auto on tällä hetkellä vakiokorkuinen paremman talviliikkuvuuden takia ja likainen mutta täytyypä pesaista ja ottaa muutama tuore kuva. Myynti-ilmoituksen voisi sitten forumin palstalle laitella. Ostakee pois, talliin kaivataan tilaa. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Noniin, myyntitopicissa tämä viihtyi muutaman päivän. Äsken tulin näyttämästä autoa ja nostin kesärenkaat takakonttiin. Huomenna auto lähtee tallista uudelle omistajalle. Homma alkaa siis olemaan tämän topicinkin osalta bueno.

Katsotaanpa että tuleeko vielä tälle forumille oman auton merkeissä kirjoiteltua - joka tapauksessa seuraan teidän hienoja projekteitanne innolla.

Over and out.
Engineered to move the human spirit.
Vastaa Viestiin