Jääkaappi Selliin, mistä virta?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jääkaappi Selliin, mistä virta?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Manaan tässä kuumaa ja pitkää hellekesää 8) Mutta mökille on n. 200 km rupeama ja jos muutenkin maalikylillä käy kaupoilla, niin yli puoli tuntia saavat sapuskat esikypsyä tavaratilassa. Etteivät kaljat kiehuisi tai muikut ja kasslerit kävelisi jo edeltä grillikatokseen, niin tuli mieleen asentaan kiesin peräkonttiin sellainen 20 litrainen 12V virralla toimiva "kylmiö".

Mutta mistä ottaa sähköä moiseen. Piuhassa on itsessään tupakinsytkään sopiva liitin, mutta voisikohan virtasta imuttaa jostan peräkontin seutuvilta. Ehkä rosvoliitin takavalojen piuhaan tai lampun kannalle, kun kaapin ei tarvitse toimiakaan kuin auton ollessa liikkeellä. Kaapin watti- enkä näin ollen ampeerimäärää en tiedä. Siitä siis epäilys: mahtavatko valopiuhat edes kestää tuollaista kuormaa :shock: ?
Olisi se vaan kätevä laite - ei vie paljoa tilaa ja jos syötävää ei ole matkassa, niin voihan siellä aina mäyräkoiraa jäähdytellä. Lukijasta riippuen tämän voi ymmärtää toki kahdella tavalla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Jotain vastauksen tynkää

Viesti Kirjoittaja PM »

Meikäläinen on vetänyt amatöörimäisesti piuhan takarontista tupakansytkälle ja hyvin on toiminut. Ei oikeastaan edes näy, kun vetää siististi mattojen välissä. Tosin se mötti siinä tupakansytkärissä on mallia Biltema-Corolla-tuning. :x Mutta kyllä sen vielä kestää, kun peräpäästä saa höyryävää... Siis huurteisen kylmää olutta tietenkin. :oops:

Ei taida kestää valojen piuhat / sulakkeet tuollaista rosvoliitosta. Vaikka itselläni ei edes ole mikään maailman tehokkain malli, niin silti se liitin on aivan tulikuuma about tunnin käytön jälkeen. Kerran poltin siihen jopa nakkini -> ihme ettei ole sulanut koko paska. Taitaapi viedä luokkaa 10A se kaappi, jos en nyt ihan väärin muista. Tarvii käydä tsekkaamassa.

Ja toinen juttu on ettei sitä kaappia parane pitää päällä pitkiä aikoja jos motti on sammuksissa. Ikävä huomata että akku on tyhjänä jossain Jumalan selän takana; tosin kylmä olut lieventää vitutusta hieman. :wink:

Ps. Semmosia uppoasennettavia pistokkeitakin taitaa olla saatavissa, mutta tarvii niillekin sitten vetää virtaa auton etupäästä. :roll: Jos olis jotain HiFi-vahvareita siellä perässä, niin niiltähän vois pummata hieman virtaa. :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mä olen kanssa muutaman kerran miettinyt jos laittaisi tuollaisen systeemin farkun konttiin, oli ajatellut vetää virtalukon kautta kunnon piuhalla virrat konttiin ja laittaa sinne oman virtapistokkeen. Laiskemmalle (ja puritismisemmalle) mersuilijalle ratkaisu löytynee jatkojohdosta, jollainen itsellä on maasturiajoilta jäänyt, pituutta sillä on noin 5 metriä eli riittänee "Älläänkin" kunhan sen saa sovitettu jostain raosta konttiin.

Jos vetää piuhat kunnolla kannattaa tosiaan laittaa virtalukon kautta ettei tapa akkua pitämällä laukkua päällä auto sammuksissa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tuosta piuhan ujuttamisesta konttiin... saisikos perävaunun "töpselistä" sähköä? Siinähän sitä olisi sitten koukun vieressä puskurin alapuolella tarjolla... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:Tuosta piuhan ujuttamisesta konttiin... saisikos perävaunun "töpselistä" sähköä? Siinähän sitä olisi sitten koukun vieressä puskurin alapuolella tarjolla... :?
Joo ! Jukallahan oli niin neitseellinen koukku ettei sillä ole mitään käyttöäkään, eli nyt sieltä sähköt yleishyödylliseen tarkoitukseen :wink:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Niinpä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tämäkin käväisi mielessä, mutta taitaisi vaatia omanlaisensa "plugin" tekemistä vaunupistokkeeseen - no kaupasta vain irtotulppa ja siihen piuhat yritys ja erehdys -periaatteella. Tai voisihan ne vilkun kytkennätkin ottaa mukaan, niin saisi peräkompulaan vielä mukavat diskovalotkin :lol: Mutta proput ja piuhat kestäisivät tällä rakenteella varmasti. Saisikohan virtajohdon kontin puolelle pohjan kautta jostain vedenpoistoreiän tai vastaavan kautta. Takaluukun raosta vedetty on hiukkasen viritelmän oloinen. Täytyy varmaan raottaa ehtosella Daamin peräluukun helmaa ja tutkia, onko siellä tulpattua reikää avattavaksi asti, perhesivustoltahan eivät nyt lipsu kuin likaisen mielikuvituksen omistajat......
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Jos koukun asentaja on ollut viitseliäs, niin sähkörasian yhdestä nastasta löytyy jatkuva virta. Siitä tuon kylmälaukun sähkön voi varastaa. Käyt vain biltemassa hakemassa yhden peräkärrin pistokkeen, johon kytket vain tuon jatkuvasähkökarvan. Kyllä se yksi piuha mahtuu siitä vetokoukulta luukun tiivisteen välistä takakonttiin :wink:

Noita muita nastoja ei kannata lainata. Ne on yleensä kytketty rosvoilla lampun johtoihin. Ja vilkkua ei ainakaan kannata lainata, ei bisset paljon ehdi jäähtyä...
Toisaalta tuolla saattaisi olla vilkun käyttöä aktivoiva vaikutus :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:Terve!

Jos koukun asentaja on ollut viitseliäs, niin sähkörasian yhdestä nastasta löytyy jatkuva virta. Siitä tuon kylmälaukun sähkön voi varastaa. Käyt vain biltemassa hakemassa yhden peräkärrin pistokkeen, johon kytket vain tuon jatkuvasähkökarvan. Kyllä se yksi piuha mahtuu siitä vetokoukulta luukun tiivisteen välistä takakonttiin :wink:

Noita muita nastoja ei kannata lainata. Ne on yleensä kytketty rosvoilla lampun johtoihin. Ja vilkkua ei ainakaan kannata lainata, ei bisset paljon ehdi jäähtyä...
Toisaalta tuolla saattaisi olla vilkun käyttöä aktivoiva vaikutus :shock:
Jatkuvasähköistys vaan tappaa tuon akun aika nopiasti, ei passaa pitää kaappia päällä kun kone on seis...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Jotain vastauksen tynkää

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Ei taida kestää valojen piuhat / sulakkeet tuollaista rosvoliitosta. Vaikka itselläni ei edes ole mikään maailman tehokkain malli, niin silti se liitin on aivan tulikuuma about tunnin käytön jälkeen. Kerran poltin siihen jopa nakkini -> ihme ettei ole sulanut koko paska.

Ja toinen juttu on ettei sitä kaappia parane pitää päällä pitkiä aikoja jos motti on sammuksissa. Ikävä huomata että akku on tyhjänä jossain Jumalan selän takana; tosin kylmä olut lieventää vitutusta hieman. :wink:
Taitaa olla parasta unohtaa tuo sytkäpistokeviritys, vaikka se nyt alkuperäinen onkin. Jos se tuon verran ottaa itseensä, niin eipä taida mikään pitkän matkan ratkaisu olla., varsinkin jos kuappi paahtaa täysillä koko ajan saadakseen maltaan viileäksi.

Toinen juttu: totta kai se kaappi jää päälle viimeistään mökin pihassa. Mutta akku tyhjänä jossain Jumalan selän takana? Akku voi tyhjetä, mutta mistäs me tiedetään, että kuin päin se Jumala on? Vähän sama juttu kuin näiden kölvien kanssa, joilla housujen haaraväli roikkuu polvissa ja lakin lippa osoittaa taakse päin. Ei, kyllä lakki on oikein päin, mutta pää on kääntynyt 180 astetta :shock:

Viikon mietelause, vastine:
"Suomalaisten köyhien todellinen ongelma on, että Suomessa on aivan liian vähän rikkaita."
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Pieni lisäys

Viesti Kirjoittaja PM »

Edit ensimmäiseen viestiin:
Siis tottakai jos helpolla haluaa päästä, niin käyttää sitä valmista johtoa ja tupakansytytinhommaa. Ainakin toimintavarmuus on 100%:nen.

Mutta jos sen tosiaan haluaa fiksusti tehdä, niin suoraan paksulla touvilla virtaa akulta peräkonttiin. Ei kai sen piuhan vetämiseen paria tuntia kauempaa mene, varsinkin jos seurailee jo ennestään perään päin meneviä johtonippuja. Olis sitten ainakin tyylikkään näköinen ja toimisi satavarmasti. Sitten semmonen uppoasennus-pistorasia vaikka siihen lokasuojan verhoiluun siististi kiinni, niin voit sen jälkeen kiikuttaa koslan vaikka Euro Car Show:hun näytille. 8)

Edit: Ja tietenkin akkuun kullatut akkukengät, joihin saa kiinni useammankin piuhan ja välille vois harkita myös kullatun sulakkeen laittoa ihan vaan ulkonäkösyistä. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Pieni lisäys

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi M. kirjoitti:Edit ensimmäiseen viestiin:
Siis tottakai jos helpolla haluaa päästä, niin käyttää sitä valmista johtoa ja tupakansytytinhommaa. Ainakin toimintavarmuus on 100%:nen.

Mutta jos sen tosiaan haluaa fiksusti tehdä, niin suoraan paksulla touvilla virtaa akulta peräkonttiin. Ei kai sen piuhan vetämiseen paria tuntia kauempaa mene, varsinkin jos seurailee jo ennestään perään päin meneviä johtonippuja. Olis sitten ainakin tyylikkään näköinen ja toimisi satavarmasti. Sitten semmonen uppoasennus-pistorasia vaikka siihen lokasuojan verhoiluun siististi kiinni, niin voit sen jälkeen kiikuttaa koslan vaikka Euro Car Show:hun näytille. 8)

Edit: Ja tietenkin akkuun kullatut akkukengät, joihin saa kiinni useammankin piuhan ja välille vois harkita myös kullatun sulakkeen laittoa ihan vaan ulkonäkösyistä. :wink:
Kunhan muistat ettet vedä samassa nupussa sitä johtoa kaiutinjohtojen kanssa, tulee kivat äänitehosteet :wink:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Jääkaapin sähköistä...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mites olis jos vetäis jatkuvan virran akusta tai perävaunun pistokkeesta ja laittas releen väliin.
Relettä vois sitten ohjata vaikka ryöstöliittimen kautta perävaloista... :?:
Eipähän jäisi kaappi jatkuvasti päälle. Paitsi jos unohtaa valotkin... :P

Mites muuten peräluukun sisävalo, eikä siihenkin tule jatkuva virta? Miten lie sulakkeiden kanssa...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Vilkaisin tuossa Keskisellä käydessä 12V:n jääkaappeja. Ottotehoksi ilmoittivat paketissa 48W.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: no...

Viesti Kirjoittaja PM »

jarski kirjoitti:Vilkaisin tuossa Keskisellä käydessä 12V:n jääkaappeja. Ottotehoksi ilmoittivat paketissa 48W.
U=R*I, P=U*I

Siis tuolla kaapilla virta olisi vaan 48W / 12V eli 4A. Mutta meikäläinen kun kattoi tosta Electroluxin kaapista, niin virta oli kyllä lähempänä 10A. Mutta onhan noitakin eri tehoisia, mutta valehtelematta se tupakinsytytinliitäntä oli tulikuuma. Ehkä siinä on sitten niin huono kontakti, että se lämpenee sen takia. Tierä häntä... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

tehoista

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Kyllähän se =>4A alkaa olla jo sen verran kiva kuorma (joojoo syö ne hihi-vahvarit vähän enemmän) ainakin pidempiaikaisesti jotta kannattaa miettiä hieman suurempineliöisen kuparin nykimistä takatilaan. Siihenkin kannattaa laittaa se sulake mahd. lähelle akkua, jotta oikosulkutilanteessa ei pala koko auto. Ainakin noissa vanhemmissa malleissa (autoissa) nuo tupakinsytyttimen syöttöjohdot ovat kovin onnettomia mitoituksiltaan, ainakin jatkuvaan kuormaan.
Koneella on koneen tahti
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: tehoista

Viesti Kirjoittaja jarski »

Timo K. kirjoitti: Ainakin noissa vanhemmissa malleissa (autoissa) nuo tupakinsytyttimen syöttöjohdot ovat kovin onnettomia mitoituksiltaan, ainakin jatkuvaan kuormaan.


Ainakin w123:ssa kesti tupakansytyttimen johdot ja sulake (8A) pitää päällä 100 wattista (H3/ 100w polttimo) hakuvaloa vajaa 3 tuntia. Mutta silti, itse vetäisin sähköt jääkaapille erikseen takakonttiin, ei tartteis ihmetellä kestääkö johdot vai ei.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Temppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 25.04.2003 15:54
Paikkakunta: E-Savo

Viesti Kirjoittaja Temppa »

Tänään vetäsin kaapille johdot takakontin valolta. Oli johdot valmiiksi poikki niin ei tarvinnu niitäkään pätkiä :D
Ekaks meinasin laittaa apikot ja aina vaihtaa joko tupakansytkälle ( osrtin jatkojohdon mallia bilhelvete ja sen katkasin), mutta apikoita kaivellessa sattu käteen näitä haarotusapikoita ( oikeesta nimestä ei aavistustakaan) ja laitoin ne ja virta tulee molempiin :shock:
Hyvin pelitti ku vielä tänään oli toi testireissukin niin ei tullu savua eikä käryä ja ei mikään paikka kuumennu. Tehontarve on tässä mallissa 32wattia eli sen kestää ainakin ottaa. Oli muuten päällä auto sammuksissa 2.5 tuntia, mutta tolla tehollahan kestää käsittääkseni paljon pitempääki?
190D -86
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

oon tässä kaverin kans tämän päivän värkkäilly jääviileäkaappia meseen. Tehtiin/tehdään tällanen zydeemi:

1. Ostetiin Kempeleen Halpahallista tupakansytyttimeen asennettava jääkaappi, hinta 59 euroa

2. Ostettiin tavallinen styroksinen kylmälaukku, uretaanivaahtoa, silikonia, johtoa ja sokeripaloja, hinta 25 euroa

3. Tilattiin KL-varaosalta keinukatkaisin (samanlainen ku takapenkin valoille oleva katkasija), hinta 13 euroa

4. Otettiin jääviileäkaapista kansi pois ja avattiin se. Sisällä oli se jääkaapin viilennysmoottori (tai mikä se nyt onkaan). Se otettiin pois ja nakattiin loput kaapista naapurin takapihalle

5. Styroksilaatikosta sahattiin päädystä pala pois johon asennettiin se jääkaapin "moottori"

6. Otettiin ensiapulaukun kotelo pois =sopivankokoinen reikä peräkonttiin.

Siinä tämänpäiväinen operaatio. Eli tarkotuksena on asentaa styroksilaatikko moottoreineen takakontin kattoon, josta on sitte yhteys ensiapulaukun kannen kautta hattuhyllylle. Sitte tottakai pitää tiivistää & vuorata laukku hyvin. Virrat vedetään listoja pitkin akulle ja katkaisija tulee kojelautaan. Kirjottelen lisää ku ylihuomenna jatketaan projektia.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ei oo vaikea arvata jääkaapin käyttötarkoitusta, kun se asennetaan ensiapulaukun tilalle. :wink:
w115,123,124,126,210 yms.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

jarski kirjoitti:Ei oo vaikea arvata jääkaapin käyttötarkoitusta, kun se asennetaan ensiapulaukun tilalle. :wink:
nooh äläpäs nyt :P se valkoinen risti me ajateltiin kyllä jättää paikoilleen..ihan vaan jos sattuu apua tarvitsemaan.. :wink:
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Temppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 25.04.2003 15:54
Paikkakunta: E-Savo

Viesti Kirjoittaja Temppa »

Kinnunen kirjoitti: Kirjottelen lisää ku ylihuomenna jatketaan projektia.
Ilmeisesti projekti menny jäihin vai kuinka?
Ois kiva tietää kui toi sun "ensiapulaukku" toimii!
190D -86
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Temppa kirjoitti: Ilmeisesti projekti menny jäihin vai kuinka?
Ois kiva tietää kui toi sun "ensiapulaukku" toimii!
no joo meni vähän jäihin ku sitä katkasijaa joutu oottamaan..torstaina vasta sain sen ja nyt juhannuspyhinä ei oikein viittiny sitä asennella..huomenna ois tarkotus jatkaa jos vain hyvät ilmat sattus olemaan..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Vastaa Viestiin