Ensimmäinen mersu osto edessä...
Ensimmäinen mersu osto edessä...
Olen todennäköisemmin hankkimassa itselleni 190 2.3 16v vm.-86 mersua.
Kaipaisin jotain perus infoa kyseisestä pelistä ja mitä pitää tarkistaa huolella ostohetkellä?
Kiitos etukäteen.
Kaipaisin jotain perus infoa kyseisestä pelistä ja mitä pitää tarkistaa huolella ostohetkellä?
Kiitos etukäteen.
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
Jotain
Autoa valmistettiin 1983-1988.
185 hevosvoimaa, Cosworthin tekemä neliventtiilikansi. Suomeksi siis erikoismalli, josta johtuen useat tekniikan osat x kertaa kalliimpia kuin normaali-M102:n vastaavat.
Muistaakseni autoa sai vain hopeisena tai mustana (sinimustana?), johtuen tuon ajan muovimaaleista. Autossahan oli leveät kylkilistat alusta alkaen, kun muuhun mallistoonne tulivat 1989.
Uskon, että auton luonteen/maineen ollessa mikä on, niin useat yksilöt ovat joutuneet kovankin ajon kohteeksi (vrt. esim. Sierra Cosworth).
Älä sekaannu tekniikanvaihtoihin.
185 hevosvoimaa, Cosworthin tekemä neliventtiilikansi. Suomeksi siis erikoismalli, josta johtuen useat tekniikan osat x kertaa kalliimpia kuin normaali-M102:n vastaavat.
Muistaakseni autoa sai vain hopeisena tai mustana (sinimustana?), johtuen tuon ajan muovimaaleista. Autossahan oli leveät kylkilistat alusta alkaen, kun muuhun mallistoonne tulivat 1989.
Uskon, että auton luonteen/maineen ollessa mikä on, niin useat yksilöt ovat joutuneet kovankin ajon kohteeksi (vrt. esim. Sierra Cosworth).
Älä sekaannu tekniikanvaihtoihin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Auto on alkuperäinen ja tuotu saksanmaalta jokunen vuosi takaperin.Auton väri on tuo musta...
Tiedostan tietty tuon että erikoinen malli ja kalliit varaosat sekä vertauksen "sierra cosworth" on hyviä harvassa ja kiertopalkintoja tiuhassa.
Toivon että tuo yksilö olisi asiallinen. Onko mallissa jotain tyyppi vikoja?
Miten tuo cosworth kansi noin muuten kestää / toimii? Ilmeisesti laatikossa vedetään 1 vaihde alas? Onko koko vaihde kuvio päinvastainen ?
Tiedostan tietty tuon että erikoinen malli ja kalliit varaosat sekä vertauksen "sierra cosworth" on hyviä harvassa ja kiertopalkintoja tiuhassa.
Toivon että tuo yksilö olisi asiallinen. Onko mallissa jotain tyyppi vikoja?
Miten tuo cosworth kansi noin muuten kestää / toimii? Ilmeisesti laatikossa vedetään 1 vaihde alas? Onko koko vaihde kuvio päinvastainen ?
"Tyyppivioista" en osaa moottorin puolelta sanoa juuri mitään, mutta ainakin normaaleissa M102:ssa on ollut sitä samaa nokkavikaa mitä vanhemmissa Mersun bensakoneissa on ollut.
Taka-akselistossahan on sylillinen puslia ja tukivarsia, jossakin vaiheessa meneevät uusiksi, ei kuitenkaan monen tonnin remppa (markoissa). Tai no, tästäkään en tiedä, onko 16-venaisissa malleissa erilaiset puslat ym.
Olet kai tutustunut autoa käsitteleviin nettisivuihin? Sieltäkin saattaisi löytyä tiedon murusia. http://mbspy.bacosys.be -sivujen linkkilistasta W201, lisäksi tämänkin foorumin linkkiosiossa on W201-otsikoita.
Taka-akselistossahan on sylillinen puslia ja tukivarsia, jossakin vaiheessa meneevät uusiksi, ei kuitenkaan monen tonnin remppa (markoissa). Tai no, tästäkään en tiedä, onko 16-venaisissa malleissa erilaiset puslat ym.
Olet kai tutustunut autoa käsitteleviin nettisivuihin? Sieltäkin saattaisi löytyä tiedon murusia. http://mbspy.bacosys.be -sivujen linkkilistasta W201, lisäksi tämänkin foorumin linkkiosiossa on W201-otsikoita.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No nyt kävin katsomassa / ajamassa tuolla mersulla. Maalipinnassa oli sanomista, eli hieman naarmuja ja pieniä lommoja. Ruostetta ei mainittavasti näkynyt missään. Ajaessa tuntuti vakaalta mutta kun kiihdytti reilusti alkoi välillä hieman nykimään aivan kuin ei saisi riittävästi polttoainetta !!? Autoon oli juuri kuulema vaihdettu uusi ruiskin boksi. Vaihteet tuntuivat oudoilta varsinkin kun vaihdekuvio on peilikuva. Sekä vaihtaessa oli hieman hakemista että meni pykälä sisään.Sisusta oli suht siisti koko nahkainen. Mietin vielä ennen kuin teen lopullista päätöstäni autosta. Onko kenelläkään ideaa mistä tuo kovasti kiihdyttäessä nykiminen mahtaa johtua? Ja mitä kannattaa vielä tsekata autosta ? Mersu kun on minulle täysin uusi tuttavuus.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Dr.Auto
Ihan ehdoton juttu mitä tahansa käytettyä autoa ostettaessa on käyttää se katsastusaseman autotohtorilla. Lysti ei maksa kuin 25€ ja siinä voi tulla säästäneeksi tuhansia euroja välttymällä ostamasta paskaa - tai sitten saa varmuuden hyvästä autosta.
Että ennen kuin panet nimeäs mihinkään tai ennen kuin tingit hinnan lopulliseen kuntoon niin tohtorin kautta.
Tuo "takeltelevat vaihteet" kuulosti aika oudolta.
Henkka
Että ennen kuin panet nimeäs mihinkään tai ennen kuin tingit hinnan lopulliseen kuntoon niin tohtorin kautta.
Tuo "takeltelevat vaihteet" kuulosti aika oudolta.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Re: Dr.Auto
Niin, eikös tuossa 16V:ssä ole alkuperäisenä jonkin sortin Getragin loota?Henri Junkkala kirjoitti:Tuo "takeltelevat vaihteet" kuulosti aika oudolta.
Niissähän menee tunnetusti vaihteet heittämällä silmään. Tai ainakin pitäisi mennä.
Edit: Tämäkin on ollut myynnissä iät ja ajat. Onkohan siinä jotain vikaa? Kuvan perusteella näyttäisi olevan ihan siistissä kunnossa, mutta kuvahan tunnetusti vääristää enemmän kuin tuhat sanaa.
Kyllä kelpais ainakin meikäläiselle.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kyllähän nykimiseen voi olla montakin syytä, mutta ensin alkuun kannattaa tarkistaa bensansuodatin. Jos mylly alkaa nikotella ruokahalun ollessa suurimmillaan, niin soppaa ei tule tarpeeksi. Jos nypytys olisi sytkäpohjainen, niin sitä ilmenisi jollain tapaa myös muissa nopeuksissa ja kuormitustilanteissa.Atheris kirjoitti: Ajaessa tuntuti vakaalta mutta kun kiihdytti reilusti alkoi välillä hieman nykimään aivan kuin ei saisi riittävästi polttoainetta !!? Autoon oli juuri kuulema vaihdettu uusi ruiskin boksi. Vaihteet tuntuivat oudoilta varsinkin kun vaihdekuvio on peilikuva. Sekä vaihtaessa oli hieman hakemista että meni pykälä sisään.
Jos bensasihti on suht. tuore, niin sitten katseen voisi kääntää suuttimiin. Saattavat olla likaiset. Sen verran sähköistä, mikäli tulpat alkavat olla taipaleensa lopulla, niin sietäkin nypytys saattaa juontua. Tässä nyt olivat ne suurin piirtein helpoimmat. Ai niin, alipaineletkut kannattaa tarkistaa. Voihan olla että petaali lattiassa mylly horii ylimääräistä ilmaa ja seos on hieman "alivireinen".
Vaihteiston osalta ei ensi vaiheessa voine tehdä muuta kuin vaihtaa öljyt ja tarkistaa vivuston kunnon, voitelun ja mahdolliset väljyydet.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
lisää tarkistetavaa
Kato myös tulpanjohdot ainakin päällisin puolin. Jos huonossa kunnossa, lyö läpi ja sekös varsinkin tuollaista konetta sapettaa.
Tietysti virranjakajan kansi ja pyörijä on yksi mahdollinen nykimisen aiheuttaja.
Tosin niinkuin Kaapo mainitsi, nämä viat tod.näk. ilmenisivät muulloinkin kuin kovilla kierroksilla.
Yhteensä yllä mainitut osat saanee johonkin 100ecun kantturoille. Ei Veholta tosin.
Jos mitä puuteita huomaatkaan, tinkimään vaan tai vaadit uudet osat.
Tietysti virranjakajan kansi ja pyörijä on yksi mahdollinen nykimisen aiheuttaja.
Tosin niinkuin Kaapo mainitsi, nämä viat tod.näk. ilmenisivät muulloinkin kuin kovilla kierroksilla.
Yhteensä yllä mainitut osat saanee johonkin 100ecun kantturoille. Ei Veholta tosin.
Jos mitä puuteita huomaatkaan, tinkimään vaan tai vaadit uudet osat.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Tekniikanvaihto?
Mitäs MB-hörhöt sanovat asiaan, saiko noita 16v tekniikalla jo -85???
Tulee heti mieleen jotta ei sunkaan olisi tekniikkakin vaihdettu jossakin vaiheessa (jossa kohtaa saat hinnan jakamalla orggiksen markkinahinnan kahdella). Ei sillä että se mikään kauppaa estävä tekijä olisi, mullakin on tv/kv -autoja ollut pilvin pimein ja hyvät kokemukset, vaan niitä ku non niin monenlaisia rautalankaviritys-hyödynmaksimointijobbaamisautoista harrastajien itse rakentamiin tai ammattilaisella rakennuttamiin "kaikki liikkuvat helyt uusiksi" -tyylisiin projekteihin joilla saakin ongelmatonta kilometriä ja pitkään.
Muista että maailma on autoja täynnä ja ikinä ei kannata ostaa ensimmäistä johon ihastuu. Sama pätee naisiin.
Henkka
Tulee heti mieleen jotta ei sunkaan olisi tekniikkakin vaihdettu jossakin vaiheessa (jossa kohtaa saat hinnan jakamalla orggiksen markkinahinnan kahdella). Ei sillä että se mikään kauppaa estävä tekijä olisi, mullakin on tv/kv -autoja ollut pilvin pimein ja hyvät kokemukset, vaan niitä ku non niin monenlaisia rautalankaviritys-hyödynmaksimointijobbaamisautoista harrastajien itse rakentamiin tai ammattilaisella rakennuttamiin "kaikki liikkuvat helyt uusiksi" -tyylisiin projekteihin joilla saakin ongelmatonta kilometriä ja pitkään.
Muista että maailma on autoja täynnä ja ikinä ei kannata ostaa ensimmäistä johon ihastuu. Sama pätee naisiin.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Re: Tekniikanvaihto?
Luottakaamme viralliseen Asiantuntijaamme:Henri Junkkala kirjoitti:Mitäs MB-hörhöt sanovat asiaan, saiko noita 16v tekniikalla jo -85???
* Edit: Henkka: *Timo L. kirjoitti:Autoa valmistettiin 1983-1988.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Omaa kokemukseni ko. tyyppisestä autosta
on enimmäkseen positiivinen.
Se on hyvä ajaa, hyvin varusteltu
ja suorituskykyyn nähden yllättävän
taloudellinen.
Myöskään varaosat eivät pääosin ole sen
kalliimpia k. vastaavat vakiomallisenkaan.
Tosin jotkut, etupäässä sylinterinkanteen
ja korisarjaan liityvät osat ovat todella
kalliita.
Jos itse olisin hankkimassa kyseistä autoa
kiinnittäisin eniten huomiota korin kuntoon,
ja siihen ettei näitä kalliita osia tarvitsisi
lähteä heti hankkimaan.
Ts. moottorista kannattaisi tarkistaa puristuspaineet
ja tehdä ainakin ohivuotomittaus. jotta peruskunto
ja mahdollinen kunnostustarve tulisi selville.
Tuo Cosworthin suunnittelema kansi ei ole "aivan" niin
hiljainen ja siistiääninen kuin vakiomallin vastaava,
mutta sen ei pidä antaa liiaksi häiritä.
Myöskin Mahlen erikoismännät pitävät yleensä pientä
naputusta käynnistyksen jälkeen, kunnes ne lämmittyään asettuvat
oikeaan muotoonsa.
Nokka-akseleissa ei tämän mallin kohdalla pitäisi
olla kulumis ongelmia.
Nokka-akseleita käyttää suora yksirivinen rullaketju
ja sitä kiristää automaattinen mekaanis hydraulinen
ketjunkiristin.
Alkuperäisissä Ketjunkiristimissä (vm. -84 - 88 ) on esiintynyt
jonkinverran ongelmia ja siksi suosittelen ehdottomasti
ketjunkiristimen ja ketjun
vaihtoa jos autolla on ajettu yli 200 000 km. ja epäilee
ettei sitä ole aiemmin vaihdettu.
Jos on, selviää kiristimen osalta korjaussarjalla.
Esim. oman autoni kohdalla aiempi omistaja oli joutunut
vuonna -91 189 000 km. ajetulle autolle teettämään kansiremontin
koska kiristäjä oli pettänyt ja ketju löystynyt
ja katkennut.
Kuiteista päätellen maksanut v. -91 noin 29 000 mk.
josta osien osuus yli puolet.
Kaikenkaikkiaan mukava auto ajaa ja mielenkiintoinen
harrastuskohteena.
Jos joutuu pitämään autoa ulkona tai pysäköimään usein
aurinkoiseen paikkaan olisi
Sisätilojen värin ja materiaalin vuoksi hyvä, että
ilmastointi olisi kunnossa.
on enimmäkseen positiivinen.
Se on hyvä ajaa, hyvin varusteltu
ja suorituskykyyn nähden yllättävän
taloudellinen.
Myöskään varaosat eivät pääosin ole sen
kalliimpia k. vastaavat vakiomallisenkaan.
Tosin jotkut, etupäässä sylinterinkanteen
ja korisarjaan liityvät osat ovat todella
kalliita.
Jos itse olisin hankkimassa kyseistä autoa
kiinnittäisin eniten huomiota korin kuntoon,
ja siihen ettei näitä kalliita osia tarvitsisi
lähteä heti hankkimaan.
Ts. moottorista kannattaisi tarkistaa puristuspaineet
ja tehdä ainakin ohivuotomittaus. jotta peruskunto
ja mahdollinen kunnostustarve tulisi selville.
Tuo Cosworthin suunnittelema kansi ei ole "aivan" niin
hiljainen ja siistiääninen kuin vakiomallin vastaava,
mutta sen ei pidä antaa liiaksi häiritä.
Myöskin Mahlen erikoismännät pitävät yleensä pientä
naputusta käynnistyksen jälkeen, kunnes ne lämmittyään asettuvat
oikeaan muotoonsa.
Nokka-akseleissa ei tämän mallin kohdalla pitäisi
olla kulumis ongelmia.
Nokka-akseleita käyttää suora yksirivinen rullaketju
ja sitä kiristää automaattinen mekaanis hydraulinen
ketjunkiristin.
Alkuperäisissä Ketjunkiristimissä (vm. -84 - 88 ) on esiintynyt
jonkinverran ongelmia ja siksi suosittelen ehdottomasti
ketjunkiristimen ja ketjun
vaihtoa jos autolla on ajettu yli 200 000 km. ja epäilee
ettei sitä ole aiemmin vaihdettu.
Jos on, selviää kiristimen osalta korjaussarjalla.
Esim. oman autoni kohdalla aiempi omistaja oli joutunut
vuonna -91 189 000 km. ajetulle autolle teettämään kansiremontin
koska kiristäjä oli pettänyt ja ketju löystynyt
ja katkennut.
Kuiteista päätellen maksanut v. -91 noin 29 000 mk.
josta osien osuus yli puolet.
Kaikenkaikkiaan mukava auto ajaa ja mielenkiintoinen
harrastuskohteena.
Jos joutuu pitämään autoa ulkona tai pysäköimään usein
aurinkoiseen paikkaan olisi
Sisätilojen värin ja materiaalin vuoksi hyvä, että
ilmastointi olisi kunnossa.
Re: Tekniikanvaihto?
Joo, tarvis laittaa tänne vielä yksi palsta: Kysy asiantuntijalta eli Kysy Timolta -> Timo L. Hotline. Muut palstat olisivat vain mielipiteitä varten ja yhdellä palstalla jaettaisiin varmaa tietoa pohjattomasta liikkuvasta tietokirjasta.Marko L. kirjoitti:Luottakaamme viralliseen Asiantuntijaamme:Henri Junkkala kirjoitti:Mitäs MB-hörhöt sanovat asiaan, saiko noita 16v tekniikalla jo -85???* Edit: Henkka: *Timo L. kirjoitti:Autoa valmistettiin 1983-1988.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]