Mini super turbo syntymässä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Mini super turbo syntymässä

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Tarkoituksena kyhätä w201 2.5 td:stä hieman nopeampi kehonsiirtoväline. Nyt on paljon kysymyksiä

Cooleri tuli jo hommattua ja on peräisin 2.5td transportterista. Se on valmiina, kuin myös osa paineputkista. Imusarja on tarkoitus tuhota koska ei tunnu
löytyvän mistään vaparin imusatsia. coolerista ajattelin laitaa samalla tavalla putken kuin esm ,Maurilla

Putkistoa aloitin tekemään rosterista yhdellä vaimentimella putkikoko on 60,3mm pientäkö?

Pumpusta on tällähetkellä ruuvattu mersuporin toimesta kaikki mitä siitä irti sai. Varmaankin joudun viemään koko auton mynädieseliin elementtien vaihtoon
Kustannusarvio?

TURBO se suurin kysymysmerkki
Eli onko mahdollista käyttää vakio ahdinta pienillä muutoksilla.
Onko mahdollista että vaihtaisin vain suuremman imupuolen jostain isommasta dieselistä vaikka 300td:Stä. Saavutettu hyöty?

Jos tietoa mikä ahdin kävisi viritys ahtimeksi tietoa mulle!!

8) :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Elikkä joo, tuo putki on varmasti riittävä kakspuolikkaaseen.

Vakioahdonta voi käyttää vakiopumpun kanssa, suurempien elementtien kanssa sitten suurempi ahdin. Kompuran vaihdosta ei ole kuin haittaa, koska pakopesä on tuossa kakspuolikkaassa tosi pieni ja alkaa pian ahdistamaan.

Sopiva ahdin riippuu tietty täysin millaisen autostasi haluat, paljon huipputehoa (eli paljonko?) vai sopivasti sekä käyttämukavuutta että voimaa.
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Tehoa olisi hyvä olla ainakin 200hp mutta käyttömukavuus tietysti etusijalla.
Minkäs kokoista elementiä tohon nyt kannattais pistää? ja mitäs mahtaa maksaa jos vie koko auton tai sit lähettää pelkän pumpun laitettavaksi.

Onko suosituksia turboksi

Onko esim 300tdt:ssä paljonkin isompi ahdin. Eikös sulla mauri ollut sellainen myynnissä?

tarkoitus olis löytää joku käytetty ahdin kohtuu halvalla...
mitä turboja on noissa mersun pakuissa vito/sprinter näyttää ainakin aika pieneltä?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä tuo 300:sen ahdin on liian pieni 200 hv tehoihin.

Ehkä joku 55 mm pakopesällä ja 50 mm kompuralla olisi sopiva, pakopesä voisi olla hitusen pienempikin jos vaan löytyy.

Tuossa jotain osviittaa antavia arvoja.

Elementeistä: 6 millisiä voisi sopuhinnalla löytyäkin, ja niillä jo pääsee yli 200 hv tehoihin. Hinnasta en sano mitään, soita mynään.
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Projektit taitaa lykkäänyä Mynädieselin väki on lomalla elokuun puoliväliin asti... :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

[Msa[ kirjoitti:Projektit taitaa lykkäänyä Mynädieselin väki on lomalla elokuun puoliväliin asti... :shock:
Näissä projekteissa kuukausi tai kaksi on lyhyt aika, saammehan sitten kuulla kaiken yksityiskohtaisesti. :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

tenavaturbon vakiopakosarjan kiinnitys on T2, eli kaikki järkevät turbot joutuu sovittamaan adapterilla. suurin ja kaunein T2 turbo on kuulalaakeroitu Garrett GT28RS. siinä mitat riittää kevyesti yli 300hv:n lukemiin. mitsulta löytyy perinteisiä ahtimia T2-laippaan, Saabistit ja VolvoT5-traktorikuskit voi kertoa niistä lisää... kaikkien näiden vaihtoehtojen huonopuoli on hinta ja se ettei ne mene pakosarjan laippaa pidemmälle heittämällä paikoilleen. öljyputket on pienin murhe, nämä ahtimet tarvivat myös vesikierron. pakoputken alkupätkän laipan joutuu myös muotoilemaan uusiksi. vakio T2:sta ei kannata haaveilla mitään hybridiä 60mm siivillä, sellainen on ns. mielikuvitusturbo koska T2 on pieni

ihmetyttää vaan miksi pitäisi tehdä kallis pumppuhuolto alimittaisilla 6mm tapeilla kun seitteemilliset on keksitty? kai sitä voi säätää syötöt sen mukaan mihin auto pystyy 8)
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Täytyypäs mennä juttelemaan Pro turboon. Ei se ahtimen sopivuus ole ongelma on tota tuubi käyrää hyllyt notkollaan niin kait siihen sit voi tehdä samalla uuden pakosarjankin...

Mietiskelin itsekseni noita 7mm elementtejä, laittaa sit kerralla kunnolla. Kun vaan sais jonkun edes suuntaa antavan hinnan mitä pumpun rukkaaminen maksaa

Sitten kun jotain olen tosissaan saanut aikaiseksi niin täytyy tehä tonne projektit osastolle juttua.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

voiskohan coolerin molemmat putket vetää vänkärin puolelta? jos turbon kompurapesän pyöräyttäisi sojottaan alaspäin niin coolerilta palaavan putken voisi kötöstää kiinni vakioimusarjaan (siihen mikä kulkee kannen yli). pakokaasujen takaisinkierrätys välimulikan voisi laittaa kierrätykseen niin sais tilaa em. viritykselle. konehuone pysyisi vakion näköisenä eikä tarvis hitsailla imusarjaa. onko järkee vai ei?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:voiskohan coolerin molemmat putket vetää vänkärin puolelta? jos turbon kompurapesän pyöräyttäisi sojottaan alaspäin niin coolerilta palaavan putken voisi kötöstää kiinni vakioimusarjaan (siihen mikä kulkee kannen yli). pakokaasujen takaisinkierrätys välimulikan voisi laittaa kierrätykseen niin sais tilaa em. viritykselle. konehuone pysyisi vakion näköisenä eikä tarvis hitsailla imusarjaa. onko järkee vai ei?
Näin oli eräässä superturbossa aikanaan menetelty, tuntui toimivan.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kiitos Mauri tiedosta! oma minisuperturbohaave liikahti askeleen eteenpäin. tänään lisäsin syöttöä yhden kierroksen, tältä tieltä ei ole paluuta :D

[Msa[ sitten kun alat väänteleen sitä pakosarjaa niin vääntele heti pari kappaletta kerralla :wink:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vakioturboa ei ainakaan saa käännettyä suoraan alaspäin, koska paluuöljyputki on ikävästi tiellä tai sitte hukkaportin kiinnitykset vaatii soveltamista.

Kyllä pitää itekki alkaa uuden pakosarjan tekoon kunhan saan dieselin keulille ja katsastettua. On se niin pieni tuo vakio turbo, että varmaan "joutuu" jossain vaiheessa suurentaan.
Mutta opetellaan aluksi elämää Turbodieselin kanssa ikään kuin rauhallisesti ja lähes vakiona...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

niin ja varotaan ettei karkaa hanskasta....
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

petska kirjoitti:niin ja varotaan ettei karkaa hanskasta....
No niinno no nii.

Voihan se olla parempi pitää vakiona ettei käy kuin epk:lle.

Tai sitte tulee ahdettua metsään talvikelillä :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:
petska kirjoitti:niin ja varotaan ettei karkaa hanskasta....
No niinno no nii.

Voihan se olla parempi pitää vakiona ettei käy kuin epk:lle.

Tai sitte tulee ahdettua metsään talvikelillä :wink:
ei ei ei, älä nyt , teet siitä kerralla kunnollisen niin ei käy niinkuin mulle :D

ihmettelen kyllä suuresti mikä tuon oman vahingon aiheutti :?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo.
Kävin eilen tossa paikallisen 2.5D kyydillä joka niukasti ylittää superturbo rajan 8)
Sielläkin on vaparin kalut sisällä paitsi kk-laakerit. On ollut tieten jo jonkin aikaa nipussa....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

katselin pellin alla miten sinne saisi pultattua oikean turbon... vakiopakosarjaan pitäisi tehdä mopon imukaula henkinen T2/T3-adapteriviritys siten että T3-laipan kiinnityspinta tulee vaakatasoon ja ylemmäs siten että uusi turbo tulee kannen korkeudelle (mihinkäs muualle :D ). alkuperäisen turbon paikalle ei oikeastaan mahdu mitään suurempaa, varsinkin jos siinä on sisään rakennettu hukkaportti. W201:n eturunkopalkki on jo nyt lähellä turboa vaikka vakiosolmu on suunnilleen rusinan kokoinen.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuo on kyllä varsin hyvä vaihtoehto... kunnes tekee uuden pakosarjan, joka virtaa paremmin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
retku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 08.04.2004 18:04
Paikkakunta: anjalankoski

Viesti Kirjoittaja retku »

mulla vastaava projekti tuloillaan., eli budjettiturbo.

ahtimeksi on tulossa 300td ahdin. joka pitäisi riittää 200hv lukemiin.?!? jos ny 180hv sais, riittävä käyttöauto teho. siis eikö tää ny käykkään tohon 2.5td laippaan suoraan?

cooleri on nyt hankinnassa. jotain edullista edelleen (opel harrastus vie kaikki rahat ;-) )

minkä kokonen toi transporterin cooleri on? miten siinä lähdöt?

elementit pitäis ja vaihtaa (7mm). hinnat tiedossa, mutta tuntuu että niitä ei saa kertoa täällä voorumilla...? suunta antavana voin sanoa että elementit maksaa sen mitä hyvä ahdin. riippuen tietysti ahtimesta ja kuinka monta elementtiä pumppuun menee ;-)
elementtien vaihto onnistuu karhulassakin ja luulempa että aika monessa muussakin dieselpajassa. ei se nyt niin kummonen juttu ole...jos vaan 7mm elementtejä löytyy.

ens alkuun tarkotus vetää coolerin putket ahtimen puolelta ja säilyttää vakio painekotelo alkuperäsenä. olisko kellään kuvia tälläsestä asennuksesta?
190 2.5TD
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

pahoin pelkään että 300td:n ahdin on T3-laipalla, 2,5td:n on T2-laipalla. laipat on saman mallisia mutta pahimmoilleen pikkusen eri kokoisia. toinen juttu on tila, vaikka suuremman ahtimen saisi pakosarjaan jollain adapterilla kiinni niin tila runkopalkin suunnassa näyttää hyvinkin rajalliselta. irtolaipat tuskin maksaa maltaita, adapteri joka nostaa turbon samalla ylemmäs on helppo tehdä. cooleri+syötöt tapissa, veikkaisin 180 heppaa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:pahoin pelkään että 300td:n ahdin on T3-laipalla, 2,5td:n on T2-laipalla. laipat on saman mallisia mutta pahimmoilleen pikkusen eri kokoisia. toinen juttu on tila, vaikka suuremman ahtimen saisi pakosarjaan jollain adapterilla kiinni niin tila runkopalkin suunnassa näyttää hyvinkin rajalliselta. irtolaipat tuskin maksaa maltaita, adapteri joka nostaa turbon samalla ylemmäs on helppo tehdä. cooleri+syötöt tapissa, veikkaisin 180 heppaa.
Tuo Retkun ahdin on KKK K24, se on eri laipalla kuin Garret.

Kakspuolikkaasta irtoaa max. 165 hv kunnon turbolla ja coolerilla jos käytössä on vakiopumppu.
Avatar
retku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 08.04.2004 18:04
Paikkakunta: anjalankoski

Viesti Kirjoittaja retku »

valaiskaa hieman.

minkä merkkinen ahdin 300:ssa? en oo ahdinta vielä nähny.
onko näissä 300td ja 250td koneissa (124/201) erimerkkisiä ahtimia vm:stä riippuen?

täytyy tehä se adapteri varmaan muutenki että saa coolerin putket menemään samalta puolelta konehuonetta. täytyy vähän tsuumailla siellä pellin alla...

luulempa että se 150hv ja vähän päälle irtoaa vakio pumpulla. toiveissa olis 300 ahtimella,coolerilla ja 7 millisillä 200hv...
190 2.5TD
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

retku kirjoitti:valaiskaa hieman.
minkä merkkinen ahdin 300:ssa? en oo ahdinta vielä nähny.
onko näissä 300td ja 250td koneissa (124/201) erimerkkisiä ahtimia vm:stä riippuen?
Tämmönen lista löytyy netistä, oikeellisuudesta en mene sanomaan mitään.
Mercedes 300SD/TD-(5) -78 3.0 Diesel 465228-3 Garrett TA0301
Mercedes 300TD-(5) -83 3.0 Diesel 466246-1 Garrett TA0310
Mercedes 300TD-(5) -84 3.0 Diesel 466424-1 Garrett TA0314
Mercedes 300TD-(5) 0881 3.0 Diesel 53269706031 KKK K26
Mercedes 300TD-(5) 0884 3.0 Diesel 53269706032 KKK K26
Mercedes 300TD-(6) 0985 3.0 Diesel 53249706701 KKK K24
Mercedes 300TD-(6) 1086 3.0 Diesel 53249706702 KKK K24
Mercedes 300SLD-(6) -86 3.0 Diesel 466802-1 Garrett TB0359
Mercedes 300SLD-(6) -86 3.0 Diesel 466846-1 Garrett TB0360
Mercedes 300TDT-(6) -87 3.0 Diesel 53249706704 KKK K24
Mercedes 300D,-TD,-SLD -87 3.0 Diesel 465285-1 Garrett TB0369
Mercedes 190D-(5) -87 2.5 Diesel - Garrett TB2511
Mercedes 190D-(5) -87 2.5 Diesel 466880-1 Garrett TB2510
Mercedes 190D-(5) -88 2.5 Diesel 466880-2,3 Garrett TB2510
Mercedes 190D-(5) 0489 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 190D-(5) 0589 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 190D-(5) na 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 190D-(5) -90 2.5 Diesel 465445-1 Garrett TB2535
Mercedes 190D-(5) -91 2.5 Diesel 465587-2 Garrett TB2550
Mercedes 250D-(5) -87 2.5 Diesel 466880-1 Garrett TB2510
Mercedes 250D-(5) 0589 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 250D-(5) 0391 2.5 Diesel 53149706704 KKK K14
Mercedes 250D-(5) -91 2.5 Diesel 465587-2 Garrett TB2550
Mercedes 250D-(5) -97 2.5 Diesel 454203-1 Garrett GT25
Mercedes A170-DT-CDI -97 1.7 na 53039700019 KKK K03
Mercedes C220-DT-CDI -99 2.2 Diesel 700625-1 Garrett GT20S
Mercedes C250-TD -99 2.5 Diesel 454110-1 Garrett T25
Mercedes E290-TD/TDT-(5) 96 2.9 Diesel 454110-1 Garrett T25
Mercedes E-klass -96 2.9 Diesel 454127-1 Garrett GT25
Mercedes E-klass -99 3.2 Diesel 709841-1 Garrett GT2359
Mercedes S350-TD-(6) -93 3.5 Diesel 454039-1 Garrett TB0390
Mercedes 350-GD na 3.5 Diesel 465285-3 Garrett TB0369
Mercedes G300-DT -97 3.0 Diesel 53149707026 KKK K14
Mercedes Vito-110 -95 2.3 Diesel 53039700007 KKK K03
Mercedes Vito-110 -96 2.3 Diesel 53039700020 KKK K03
Mercedes Van -98 2.2 Diesel 704059-1 Garrett GT1749
Mercedes Sprinter-212-(5) -95 2.9 Diesel 454111-1 Garrett GT2538
Mercedes Sprinter-212-(5) -96 2.9 Diesel 454110-1 Garrett GT2538
Mercedes Sprinter-(5) -96 2.9 Diesel 454184-1 Garrett GT25
Mercedes Sprinter-(5) -97 2.9 Diesel 454207-1 Garrett GT25
Mercedes LT-TDi -96 2.9 Diesel 454193-1/2 Garrett GT20
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

OM602 Garrett T2 ja KKK K14 on T2-laipalla eli pulttiväli on noin hatusta heitettynä 72,9mm ja 40,3mm

OM603 Garrett TB03 ja KKK K24 on T3-laipalla jolloin pulttiväli on suunnilleen 86,0mm ja 44,5mm

mulla on tuo Garrett TB2550 Mersussa, tAudissa oli KKK24 ja nyt K27/K26 hybridi jossa kiinnityslaippa on sama T3. Voin vaikka mitata molemmat kun pääsen töistä kotiin.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

126hp takarenkaalta vakio paineilla ilman cooleria syöttöä niin paljon kun kesti ruuvata kierroksia nostettu..ja auto on automaatti lootalla vääntöä joitain 230-240nm en muista olisko koneteho jotain 154hp tai sinne päin täytyy laitta cooleri ja kokeilla uusiksi pumppukin on käytetty sen jälkeen säädössä ja kansikin rempattu...
Vastaa Viestiin