kiertokangista...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja j.a »

tarkotus ostaa/teetättää kanget arrowin laatu tiedetään(tuskin yhtään hajonnut mersussa),mutta hinta myöskin :D
onko kellään käyttäjäkokemuksia ojennuksen PO Metal kangista mersussa
tai joku muu... sten parnerit vissiin aika heikkoja ollut? ainakin...
Diesel on puhtaampi
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Ei mersussa ollut yhtään PO kankia mutta kyllä asiansa osaava seppä tuo on.
Kytkimet ym releet tullut vuosikausia Pasilta ja aina uusittu kulumisen takia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja veskola »

On mersussa ollut PO kankia vaikka kuinka :D

Ei tähän ole vastausta, kokeilet niin sitten on mielipide...

...no pakko vähän mainostaa..katso myös mitä nimimerkki jeemu mainostaa vaikka niistä ei ole mitään hajua minulla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja j.a »

jeemun kankia on kyllä myyty,mutta onko sauhuja otettu yksilläkään?
ja ojennuksen kangilla hiukan sama homma... vahvemman näkönen,ku arrow,mutta ulkonäkö ei näissä ratkaise...
Diesel on puhtaampi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai niitä savuja saa ennen ensi kesää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja esko »

kummalla luulet olevan parempi jälleenmyynti arvo :| :?:





sama firma tekee F1 moottoreihin kankia 8)





http://www.arrowprecision.com/content/c ... cting-rods" onclick="window.open(this.href);return false;
:angel:


suomessa 1 jälleenmyyjä :!:




vuonna 2004 suunniteltiin seuraavaa tehonkestoa ;
9000 r/min
1000 Nm
600 hv
varmuuskerrointa taitaa olla :shh:




tuota on vaikee ylittää :lol: :lol:



tarpeeks perusteita :?: :roll:



se o siinä 8) :evil:
superturboa alkaen 2003
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja jeemu »

esko kirjoitti: tuota on vaikee ylittää :lol: :lol:
:
Ylitetty jo
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja esko »

jeemu kirjoitti:
esko kirjoitti: tuota on vaikee ylittää :lol: :lol:
:
Ylitetty jo

vääntömomentista aikaa sitten
ja tehoista ............


otas kalkulaattori käteen ja ku kierroksia o 9000
ei tavota maksimia



nopeus kaksikertaistuuu

voima

nelinkertaistuu muistaakseni

fysiikan perustee







teknillinen oppilaitos

aimo pere

oppikirja




opiskelun paikka
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
superturboa alkaen 2003
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja j.a »

saatiinhan sitä keskustelua.... ei paljon testaamattomat kanget kiinnosta käy niinkun erään foorumilaisen kauppaamilla venajousilla :D

jeemun lyötävä koneet nippuun ja rullatallille testaamaan... sen jälkeen kauppa käy
Diesel on puhtaampi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja jeemu »

j.a kirjoitti:saatiinhan sitä keskustelua.... ei paljon testaamattomat kanget kiinnosta käy niinkun erään foorumilaisen kauppaamilla venajousilla :D

jeemun lyötävä koneet nippuun ja rullatallille testaamaan... sen jälkeen kauppa käy
Viiminen sarja menosa näillä näkymin Ruotsiin jannu tekee kopioo tosta mun moottorista mut 606. Haiskataa woimalta
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja j.a »

esko kirjoitti:kummalla luulet olevan parempi jälleenmyynti arvo :| :?:





sama firma tekee F1 moottoreihin kankia 8)





http://www.arrowprecision.com/content/c ... cting-rods" onclick="window.open(this.href);return false;
:angel:


suomessa 1 jälleenmyyjä :!:




vuonna 2004 suunniteltiin seuraavaa tehonkestoa ;
9000 r/min
1000 Nm
600 hv
varmuuskerrointa taitaa olla :shh:




tuota on vaikee ylittää :lol: :lol:



tarpeeks perusteita :?: :roll:



se o siinä 8) :evil:
millähän pultilla suuniteltu? L19???
Diesel on puhtaampi
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja T-D »

Onko jollakin kokemusta noista 605 turbon vakio kangista st käytössä?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja pera8x »

T-D kirjoitti:Onko jollakin kokemusta noista 605 turbon vakio kangista st käytössä?
on ja monella. hyvin toimii, kunnes ahneus iskee. käsittääkseni kestää sen 200hp/litra. kaikki tilpehöörit muuten kunnossa, eikä ahnehdita, niin kestää n. 200 heppaa per litra moottorilla, mikä ei kierrä yli 7000rpm, eikä väännää yli 250nm/litra, eikä liian alhaalta, mutta jos mennään raakasti ylitte kierroksissa, tai momentissa, tai väännätetään täys vääntö päälle jo 1000rpm, niin jostain laukee.

noi on ne maksimi lukemat karkeesti. voi hajota aikasemminkin, tai myöhemminkin. mut jos ajatuksissas on viritellä enemmänkin, niin jotain jytkympää veiviä vaan.



ja tämä oma käsitys näistä vehkeistä. jollain saattaa olla parempaa tietoa. ilmootelkaa, jos niikseen tulee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

mites paljo eroa on om603 ja om606 turbokoneitten vakio kangilla? pitäs alottaa rakentamaan om603 konetta ja tavoitteena on yli 400hevosen päästä. ohan nuita vissiin rakenneltu vakiokangilla mutta kuinka pitkään sitte kestäneet se on eri juttu :)
-s124 300tdt -92
Avatar
sourkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 14.08.2011 16:11
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja sourkka_ »

om603:sen kanget ja om606 TBO kanget ei äkkiseltään näytä juuri eroavan mutta ku molemmat on kourassa, niin kyllä 606:sen kanget on joka suunnasta kookkaammat, kuitenkaa ero ei mikään iso ole.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

sourkka_ kirjoitti:om603:sen kanget ja om606 TBO kanget ei äkkiseltään näytä juuri eroavan mutta ku molemmat on kourassa, niin kyllä 606:sen kanget on joka suunnasta kookkaammat, kuitenkaa ero ei mikään iso ole.
Keskeltä kangea mitattuna paksuutta on 606 veivisä 14mm ja 603 12mm. Siis jos kahtot kankea sivulta.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja j.a »

603tbo kanget notkahtaa jo 3,5kilon jälkeen ja tehoa sietää noin 90hv/reikä leviäkantisen omat hiukan parempia,muttei niillä kuuhun pääse :D
Diesel on puhtaampi
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja jolavi »

]
j.a kirjoitti:603tbo kanget notkahtaa jo 3,5kilon jälkeen ja tehoa sietää noin 90hv/reikä leviäkantisen omat hiukan parempia,muttei niillä kuuhun pääse :D
Tämä ehkä menee vähän ohi mutta kankia kun miettii niin kannattaa ajatella että minkä takia ne hajoavat.

esimerkiksi miten ahtopaine saa rikki kiertokangen. liika vääntö varmasti saa. mutta mietitää vähän.
3.5 ("kiloa") baaria niin menee kanki rikki????? miten se 3.5len ahtopaine niin paljon vaikuttaa kun äkkiä laskeskelin että noissa viritetyissä mersun koneissa saattaa olla noin 12000-13000kg paino männän päällä. se tulisi noin 200barin sylinteripaineella. aika tarkalla jos ei kestä kolmea lisä baaria. :D :D

paljonko tuossa kyseisessä koneessa (jos sellainen on) on tehoa vääntöä. kw ja nm. toivottavasti paljon kun en muuten ymmärrä tuota ahtopaineen tarvetta.

siinä mielessä tuo liika ahtopaine voi olla syy kun liian pienellä turbolla ahdistetaan pakopuolta urakalla ja saadaan palamistapahtuman paine karkaamaan pahasti käsistä. mutta ahtopaine sinällään ei ole mikään määräävä tekijä dieselikoneissa.....ei mitään tekemistä tehon tai kestävyyden kannalta. Jos pakolämmöt ja paineet pidetään hallinnassa niin voit ahtaa vaikka kymmenen baaria niin ei haittaa. toki jos halutaan ahtaa 10baria niin silloin halutaan myös paljon polttoainetta ja tulee voimaa männän päälle ja se rikkoo paikkoja.

ja se kangen kestävyys raja on varmaan siinä 150nm kohdalla. mutta todellakin aina riippuu miten se toteutetaan. voi sen saada paljon aikaisemminkin rikki.
Mgo- kirjoitti:mites paljo eroa on om603 ja om606 turbokoneitten vakio kangilla? pitäs alottaa rakentamaan om603 konetta ja tavoitteena on yli 400hevosen päästä. ohan nuita vissiin rakenneltu vakiokangilla mutta kuinka pitkään sitte kestäneet se on eri juttu :)
en lähtisi noihin tavoitteisiin vielä ensimmäisenä kanki kauppaan kun vaan tiedät mitä teet. lämpö tuottaa ongelmia moottorissa. perehdy siihen niin tulee tehokkaita ja halpoja kilometrejä. :lol:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin. eihän se paine niitä riko. yleisesti vaan ilmotellaan, että mikä milläkin ahtopaineilla menee rikki, taikka minkä verran kestää. ja tällä tarkotetaan sitä, että myös polttoaine puoli on siinä kunnossa, että sillä ilmotetulla ahtpaineella saadaan kaikki, tai lähes kaikki polttoaine poltettua. tietenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen. pieni hyrrä, ei cooleria ja ahdas pakari, niin ahtopaineita voi olla vaikka kuinka ja paljon, mutta tehoa ei tule. ja lopulta jostain hajoo.. mutta mutta. karkeesti sanottuna ahtopaineilla on melko suora vaikutus tehoihin ja vääntöön, mitä sitten vertaillaan millon mihinkäkin.

kait ne kanget vääntyy sitä, kun tulee liikaa painetta männän päälle, eli pystysuuntastas rasitusta kankeen ja lisäks koneessa on raakasti kierroksia :arrow: tulee kangen omat massavoimat esille, eli pitkittäis suuntasta rasitusta. kun kankea riittävästi puristetaan kasaan ja samaan aikaan annetaan pitkittäin vääntöä, niin jossain kohtaa se alkaa vääntyyn, tai murtuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja jolavi »

joo toki ymmärrän mitä kukin tarkoittaa mutta mieti tilannetta että joku foorumin uusi käyttäjä joka alkaa perehtymään asioihin niin tuollainen erittäin puutteellinen informaatio tekee vain hallaa. jos ahtopainetta pidetään suorana viitteenä tehoon niin mainitkaa millä ahtimella sen 3.5 baaria ahdatte niin antaa vähän suuntaa. muuten paine tieto ei kerro mitään.....eikös pullinki puolella käytetty vielä superstock diesel aikana 15-18baaria ahtopainetta mutta tehoa suurin piirtein saman verran kuin nykyää seittemällä baarilla.??? ei toimi yhtälö
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja esko »

j.a kirjoitti:
esko kirjoitti: vuonna 2004 suunniteltiin seuraavaa tehonkestoa ;
9000 r/min
1000 Nm
800 hv

-muisti teki tepposen, :eh: :roll: tarkistelin speksejä :wink:
-tätä se alkava dementia on....
-määritelty teho olikin vähän enemmän :|

- j.a ; olisko ostopaineita, tarkistellaan kyllä......
superturboa alkaen 2003
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja j.a »

ei ole,kun on ostettu jo :D
Diesel on puhtaampi
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja esko »

j.a kirjoitti:ei ole,kun on ostettu jo :D
olkoo voima kanssasi......... :lol: :lol:
superturboa alkaen 2003
Kimple 68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 22.02.2013 22:35

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja Kimple 68 »

PO-metallin kankia on käytelty kiihdytys puolella varmaan pari kymmentä vuotta. Ja on ne siellä ainakin kestäneet yli tuhannen hevosvoiman 4 sylinterisissä moottoreissa..
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kimple 68 kirjoitti:PO-metallin kankia on käytelty kiihdytys puolella varmaan pari kymmentä vuotta. Ja on ne siellä ainakin kestäneet yli tuhannen hevosvoiman 4 sylinterisissä moottoreissa..
Ei sillä että heikkoja olis mutta montako yli 1000hp diesel konetta siä o varsinki jos pyttyjä o 4?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja j.a »

eskokin laskenut vain 800hp neljälle pytylle.... tonni onkin sit jo suoritus :D
Diesel on puhtaampi
Kimple 68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 22.02.2013 22:35

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja Kimple 68 »

jeemu kirjoitti:
Kimple 68 kirjoitti:PO-metallin kankia on käytelty kiihdytys puolella varmaan pari kymmentä vuotta. Ja on ne siellä ainakin kestäneet yli tuhannen hevosvoiman 4 sylinterisissä moottoreissa..
Ei sillä että heikkoja olis mutta montako yli 1000hp diesel konetta siä o varsinki jos pyttyjä o 4?
Hyvä pointti !. Mutta kannattaa soittaa Pasille suoraan niin osaa varmaan kertoa minkälaisiin kokoonpanoihin hän on vuosien mittaan kankia tehnyt.
Mielestäni on tehnyt Pulling puolellekkin kankia..
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Muistelin ARROWIN ilmoittaneen, että pitää tehdä TAKO-teräsaihiosta kyseisellä mäntäpainolla ( ja dieselmotorin wärinät), ettei kanki väsy ja katkea :!: Siis silloin kun ensimmäistä satsia aikoinaan tilattiin. Saattaa kyllä tosin mennä jonkin aikaa, että menee poikki, vaikka tekis levyteräksestä.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
GTI 2.0
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 06.11.2013 18:45

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja GTI 2.0 »

Millaisella voimalla hp/nm alkaa vakio veivi antamaan 606:ssa periksi? Saako Arrowilta suoraan tilattua 606:seen veivejä/hinta? Kannattaako tilata vakio mitoilla vai muutosta johonkin kohtaan?
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: kiertokangista...

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kannattaa varmaan ilmottaa että onko kone alunperin turbo vai vapari.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Vastaa Viestiin