OM606 sammutusventtiili

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Tervehdys! Muutaman vuoden taustaseuraamisen jälkeen piti rekisteröityä ja heti vaivata omilla ongelmilla...
Eli viisaammilta kyselen em. koneen sammutusventtiilin 'oikeata' toimintaperiaatetta. Ongelmana on koneen hytkyminen hetken tyhjäkäynnin jälkeen starttauksesta. Kone lähtee hyvin käymään ja käy mielestäni hyvin jokusen minuutin kunnes aloittaa puistelun. Käynti tasoittuu jossain 1500r/min kohdalla. Kun pudottaa jälleen tyhjäkäynnille, niin hytkäyttää pari kertaa kierrosten pudotessa ja jää taas hytkyen käymään.
Ilmaa ei tässä yhteydessä näy putkissa. Kunnes sammuttaa, niin nafta pakenee esisuodattimen tuloputkessa noin putken puoleen väliin. Tästä kun starttaa uudelleen, niin hyvin lähtee ja putki täyttyy välittömästi.
Tuntuu siltä, että mikäli kone on seissyt hetken aikaa, niin käy taasen hetken hyvin, mutta jos starttaa heti, niin hytkyy välittömästi.
Putket ja O-renkaat on kaikki uusia ja vaihdettu osittain jo pariinkin kertaan, suuttimet on uusilla kärjillä, venttiilit hiottu, uusi kannentiiviste (kansi pois, kun katkesi surullisen kuuluisa hehku..), uudet suodattimet jne.

Sen vuoksi tuo sammutusventtiili, koska ihmettelen sen sähköistä toimintaa... kun tuntuu jotenkin, ettei tapahdu mitään. Jos tyrkkään pistokkeen venttiilin kylkeen virran ollessa päällä, ei tapahdu mielestäni mitään. Odottaisin tyypillistä 'kelan vetonaksausta' tms. Johtosarjan pistokkeen yhteen pinniin tulee 6V virran ollessa päällä.
Venttiilin takaisku ilmeisesti pitää, koska jos siirtopumppuun menevästä putkesta imaisee ja tulppaa ruiskupumppuun menevän putken, niin sulkeutuu tiiviisti. Muuten tuntuu, että kaikki reitit olisivat avoinna. Eli pitäisikö tuon sähköisen puolen liikuttaa venttiilikaraa kun virran kääntää päälle/pois ja voisiko tuossa olla selitys ilmaongelmiin ja naftan pakenemiseen kun koneen sammuttaa. Noiden O-renkaiden vuotoon en enää uskoisi; vika tuntuisi olevan muualla. Veholla jo ehdottelivat ruiskupumpun sähköisen säätimen vikaa... Ei se ainakaan tuohon ilmaongelmaan pitäisi vaikuttaa...

Venttiilin pistokkeessa 1-4 pinnien välillä näyttää olevan huoneenlämmössä 2kohm vastus -ilmeisesti lämpöanturi. Tuntuu toimivan, koska elää lämpötilan mukaan. 2-3 pinnien välillä vastukseton yhteys.
Tuo kara liikkuu jousta vasten ainakin pienellä ruuvarilla alimmasta imuaukosta liikuttaen.

En viitsisi turhaan ostaa uutta kokkaretta jos tässä ei kuitenkaan ole mitään vikaa.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Ei voi olla tosi, ettei kukaan ole selvittänyt tuon mötikän toimintaa... vai onko niin itsestään selvää ettei kannata vastailla... vain minulla menee yli hilseen :o
Missä kaikki pumppugurut lymyilevät....
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja veskola »

On tuota selvitetty, mutta en usko että hytkyminen johtuu venttiilistä.

Venttiilissä on käämi, johon voit syöttää suoraan 12V ja silloin sieltä pitää kuulua selvä naksahdus. En ole ihan varma syöttääkö auton ECU sinne tosiaan vain 6V tai ohjaako se sitä PWM signaalin avulla, eli yleismittarissa voisi näkyä silloin 6V. Voisin jopa tutkia asiaa tässä joku ilta. Käämin lisäksi on se lämpötila-anturi, mutta sen kunto ei vaikuta oikein mihinkään.

Voit siis pakko-ohjata venttiilin auki ulkoisella virransyötöllä ja sitten käynnistää auton. (Huom. tämä ei ole vielä varsinainen ajoneston ohittaminen). Se ei sammu ennen kuin otat virransyötön pois mutta sammutettaessa se tipahtaa käymään huonosti, koska ECU ei yritä enää pitää moottoria tyhjäkäynnillä (~750rpm) vaan pumpun säätötanko vedetään minimisyötön asentoon. Tarkista, että se käy tuota ECU:n haluamaa tyhjäkäyntiä, eli kuorman lisääminen ei tiputa kierroksia, se kertoo että säätösysteemi toimii (PWM ohjaus ruiskutuspumpulle toimii ja sieltä palaavat signaalit on ok (2 kpl), jotka kertovat syöttötangon asennon).

Tarkista myös ettei solenoidin (sammutusventtiilin) runko ole halki kuten minulla oli...ja oikeastaan ne kaikki viheliäät kellertävät polttoaineletkut o-renkaineen pitäisi käydä läpi.

Venttiilin nastojen numerotkin on minulla ylhäällä kotona, mutta ne taisitkin jo saada selville.

Luulen että tässäkin tapauksessa on joko hehkuvikaa tai sitten alkaa olla jostakin sylinterissä venttiilit uponneet riittävästi kanteen -> kylmänä/pienillä kierroksilla yksi sylinteri ei syty kunnossa -> hytkyy. No tässä illan ratoksi vähän videoita aiheesta:

http://www.youtube.com/watch?v=FB-BfNlVVOc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=GOptzZah8Xk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=sd14hbKLaKA" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S, ecu saattaa huomata, ettei venttiili ole kytkettynä järjestelmään ja sen takia se ei naksahtele kun kytket liittimen (tämä pelkkää arvailua), mutta kannattaa kokeilla erillisellä virtalähteellä. Videoilla se polttimo tuulilasin takana on se ECU:n syöttämä signaali venttiilille. Siitä näkee milloin se syttyy eli solenoidin pitäisi naksahtaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Kiitoksia veskola... sinun suuntaasi hiukan kysymystä osoittelinkin :D

Pitää törkäta ensitöiksi 12V sinne 2 ja 3 pinneihin ja katsoa liikkuuko mikään. Venttiili on tällä hetkellä pöydällä ja odottelee uutta o-rengasta. Se onkin viimeinen mikä on vielä vaihtamatta. Kaikki muoviputket renkaineen ja filterit onkin tosiaan vaihdettu. Silmin katsoen venttiilissä ei näyttäisi olevan halkeamaa.
Kannessa venttiilit ja istukat tulivat hionnalla hyviksi ja kaikki uudet hehkut tuli samalla (muistaisin, että katselin vielä etukammioista, jotta kaikki punottavat) joten uskoisin koneen sielun olevan kunnossa.
Se perhana kun tosiaan käy lämpimänäkin hetken hyvin pienen seisonnan jälkeen....

Kun saisi tuon ilmaongelman ratkaistuksi ensin. Mietin jo lisätä takaiskuventtiilin ennen lämmitintä, vaikka kokeeksi.
Jos se vielä ilmattomanakin hytkyy, pitää kait testeriinkin viedä, jos on jotain sähköistä vikaa nuo oireet.

Muuten.. voiko ruiskupumpun paineventtiilit aiheuttaa rynkytystä. Eivät kylläkään vuoda ulospäin, mutta o-renkaita en ole vaihtanut -vielä...
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Mittailin uudestaan noita jännitteitä johtosarjapistokkeesta.
Se 5,5V (ei siis ihan 6V) tuli 1 ja 4 pinnien väliin. 2 ja 3 väliin, mikä pitäisi kaiketi vaikuttaa kelaan, tulikin vaan 0,5V :o . Melko pieni jännite mihin tahansa tarkoitukseen...
Tuon takia en pöydällä uskaltanut törkätä kuin 6V noihin venttiilin nastoihin.. pelkäsin jospa se kumminkin kärvähtää.. Eipä siellä mitään kelan liikettä tapahtunut.

Eli ei veskolan kontrollilamppukaan syttyisi 0,5V:lla tässä tapauksessa...
Pistin venttiilin paikalleen ja vähän työnsin naftaa putkiin, mutta eipä akussa potku enää riittänyt ilmaukseen. Jäi lataukseen.

Pitänee koittaa antaa ulkoisesti 12V tuonne venttiilille kunhan se taas tykkää käynnistyä.
Viitsisitkö veskola kumminkin tarkistaa onko ne 2 ja 3 pinnit, joihin se kelajännite tulee; jos ei siitä ole vaivaa. Toisaalta eipä kai se kela sitä muuttuvaa vastustakaan joka on 1 ja 4 välissä toimintaansa tarvitse...
Onkos siellä nyt sitten ECU vai pumpun säädin vialla jos ja kun tulkitsen, että se käy 'nälkä päällä' tuon venttiilin osalta.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
märssu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Su 12.03.2006 09:49
Paikkakunta: keskeinen pohojanmaa

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja märssu »

Samanlainen ongelma ja auto täälläkin, eli w210 300 TDT -97.
Olen ajellut nyt sillä noin puoli vuotta ja ihmetellyt tuota hytkymistä.
Tuo tekee sitä vain lämpimänä, kylmänä käy hienosti. Melkein ajattelis että jos saa ilmaa jostain niin olis jo vika pahentunut tai käyntiin lähtö huonontunut?
Pihassa muutama vanha tähtinokka
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nastojen 2 ja 3 välillä pitää näkyä noin 7 ohmin kelan vastus ja siihen kun jysäyttää 12V niin kuuluu reilu kalahdus ja virtaa kulkee noin 1-2A väliltä.

Nastojen 1 ja 4 välillä on lämpötilavastus, noin 3,2k Ohmia lämpötilassa 15 astetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Kyllä sitten oikein olen tulkinnut...
Tänään kun tuota hiukan kokeilin, niin tosiaan huomasin että se kävelee tyhjäkäyntiä vaan 600r/min kaikissa olosuhteissa.
O- renkaan vaihto ei parantanut naftan pakenemista, mutta huomasinpas, että vuotaa se tämäkin venttiili.. kun nyppäsin sähköliittimen auki, niin naftaahan sieltä tuli.

Tuntuu siltä, että tässä on ainakin kaksi vikaa päällekkäin yhtä aikaa.

Näyttää ECU valvovan tuon liittimen kiinnioloa, kun ei tunnu käynnistyvän irrallaan ja EPC herja ilmestyy.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tipahdin kärryiltä mikä venttili vuotaa ja mistä tulee dieseliä kun sähköjohdon irroittaa, se sammutussolenoidiko vuotaa sähköliittimen puolelle ? Se liitin jos on irti niin ei kyllä käynnisty, koska neste (diesel) ei pääse liikkumaan ollenkaan pumpulle, siellä on muuten takaiskuventtiili sisään rakennettuna ja ikävän kallis osa kyseessä.

Toisaalta jos se käy vain 600 r/min, joka nyt mielestäni on liian alhainen (pitää vielä varmistaa) niin sitä pitäisi tutkia miksi ihmeessä se ei saa säädettyä tyhjäkäyntiä korkeammaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

195€ Kooällässä sammutinventtiili, siirtopumpun allakin on takaiskuventtiili, 7€ Samassa kioskissa. :idea:

Edit. Vois olla goodidea vaihtaa myös ne paineventtiilin O-renkaat ja kupariprikat.
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

veskola: Juu, sähköliittimeen näkyi vuotavan.
Kela tuntui olevan kunnossa.
Kokeilin hyppyjohtojen kanssa tänään käyntiä ja laitoin kontrollilampun samalla johtosarjapistokkeeseen. Näyttää minulla antavan kelajännitteen ainoastaan pienen impulssin, kun kääntää virran päälle. Sen jälkeen putoaa jännite 0.6- 0.8V:iin kunnes startista vetää jälleen päälle ja pysyy kunnes kääntää virrat pois. Veskolan filmistä näyttäisi, että jännite tulee jatkuvana heti virran kääntämisestä lähtien.

Ajattelin jo, että jospa jännite rupeaa sykkimään silloin kun nykiminen alkaa, mutta näytti nykivän myös tasaisella ulkoisella jännitteellä.
Muutenkin mekaanisesti venttiili ilmeisesti toimii, koska sammuttaa auton heti kun ulkoisen jännitteen katkaisee.

Eli venttiilistä vika ei näyttäisi johtuvan. Ei taida edetä ennenkuin saisi testeriin, jos sieltä paljastuisi jotain.
Onkos täällä lähettyvillä ketään *:in omistajaa, jota kiinnostaisi poiketa 'kohteella'? Auto on lämpimässä ja valoisassa paikassa ettei tarvitse talitintin kaarihallissa värjötellä.
Vaikka yv:llä voi ottaa yhteyttä, jos ei huvita julkisesti ilmoittautua.

Nuo o-renkaat ja kupariprikat on kyllä mietinnässä. Tuo vähän alhainen joutokäynti ja alussa ok käynti jotenkin tuntuisi kuitenkin määränsäätö ongelmalta...mene ja tiedä.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: OM606 sammutusventtiili

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Takaiskuventtiilin lisäsin. Se vaikutus oli, että nyt pysyy putket täynnä. Taidan jättää, kun ei kai siitä mitään haittaakaan ole.
Sammutusventtiili suotaa sen verran, että paineilmalla kun liitinrasian kuivaa ja sulkee, jonka jälkeen muutama minuutti käyttöä ja uusi kuivaus, niin kohtalainen naftautu pöllähtää.

Eipä ole ollut varsinaista ruuhkaa star:in omistajien taholta :lol:
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Vastaa Viestiin