Vinkkejä Viton hankintaan?
Vinkkejä Viton hankintaan?
Tarjolla olis parikin Vitoa 2000-luvun alusta, 110 Cdi ja 112 Cdi. Toinen manuaali, toinen automaatti. Kuinkas kehnoja nuo yleisesti ottaen ovat, mitkä ovat niitä pahimpia Akilleen kantapäitä ja muita huomionarvoisia kohtia? Toivon vinkkejä alkavan viikonlopun aikana, alkuviikosta pitäisi tutustua noihin vaihtoehtoihin livenä.
-mikko-
-mikko-
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
mtuitto kirjoitti:Tarjolla olis parikin Vitoa 2000-luvun alusta, 110 Cdi ja 112 Cdi. Toinen manuaali, toinen automaatti. Kuinkas kehnoja nuo yleisesti ottaen ovat, mitkä ovat niitä pahimpia Akilleen kantapäitä ja muita huomionarvoisia kohtia? Toivon vinkkejä alkavan viikonlopun aikana, alkuviikosta pitäisi tutustua noihin vaihtoehtoihin livenä.
-mikko-
Vinkkinä annan, että kierrä kaukaa kyseiset Vitot. Jos välttämättä haluat Viton, niin osta uudempi ja takaveto.
Loput selvittäköön Veskola.
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Vajaan vuoden kokemuksella.
+ Helvatan hyvä ajaa.
- Ruoste ja sähköviat (samanikäluokan tähdellisissä löytyy muissakin malleissa)
+ Helvatan hyvä ajaa.
- Ruoste ja sähköviat (samanikäluokan tähdellisissä löytyy muissakin malleissa)
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
No joo... Tämä ei nyt ollut ihan kaipaamani kaltainen vastaus. Voihan ihan minkä tahansa asian kehottaa kiertämään kaukaa perustelematta sitä mitenkään. Ja mikä vielä tyylikkäämpää, sälyttää perustelun jonkun toisen vastuulle.Mesemies89 kirjoitti:Vinkkinä annan, että kierrä kaukaa kyseiset Vitot. Jos välttämättä haluat Viton, niin osta uudempi ja takaveto.
Loput selvittäköön Veskola.
Ihan vakavissani asiaa kysyn, kun en noiden kanssa ole ollut juurikaan tekemisissä.
-mikko-
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
No jos vinkkini ei tehonnut, niin kiertäisin entistä kauempaa esittämäsi Vitot ihan sillä perusteella, että on saatanan huonoja kokemuksia kyseisestä koslasta...sen paremmin en pysty vinkkejä antamaan. Jos tuntuu että mainittu Vito kiinnostaa, niin ei muutakuin kokeilemaan miltä auto tuntuu nyt ja tulevaisuudessa. Ostaa silläkin rahalla vaikka Hiacen.mtuitto kirjoitti:No joo... Tämä ei nyt ollut ihan kaipaamani kaltainen vastaus. Voihan ihan minkä tahansa asian kehottaa kiertämään kaukaa perustelematta sitä mitenkään. Ja mikä vielä tyylikkäämpää, sälyttää perustelun jonkun toisen vastuulle.Mesemies89 kirjoitti:Vinkkinä annan, että kierrä kaukaa kyseiset Vitot. Jos välttämättä haluat Viton, niin osta uudempi ja takaveto.
Loput selvittäköön Veskola.
Ihan vakavissani asiaa kysyn, kun en noiden kanssa ole ollut juurikaan tekemisissä.
-mikko-
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
No jos kori on hintatasoon nähden OK ja auto toimii, niin ei siinä kai ihmeellistä. Konehuone on harmillisen täynnä tavaraa, niinkuin kaikissa pikkupakuissa. Automaatilla varustettu Vito on mielestäni jopa verrattaen hyvä ajettavuudeltaan.
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Kannattaa vaikka ihan mielenkiinnosta lukasta toi mun topiikki läpi, vaikka ei sillä nyt normaali-ihmisen elämän kanssa ole mitään tekemistä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=13744" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.nic.fi/~danes/w638_2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla tommonen vanhalla moottorilla oleva on ollut vuodesta 2003 saakka.
CDI moottorithan toimivat jo paljon paremmin, tuohon automaattilaatikkoasiaan on pakko kommentoida sen verran, että siellä voi tulla ongelmia ja jos tulee niin korjaaminen on hankalaa ja kallista. Tosin noilla on ajeltu semmosia 600 000 km matkoja ilman ongelmia. Korjaamisen hankaluus johtuu siitä, että koko moottoripaketti pitää irroittaa ja siinä on oma työnsä. Sieltä voi esimerkiksi hajota turbiini ihan yks kaks. Samalla aina ilmastoinnin aineet joutuu käyttämään pois, tulee pyörien suuntaustarvetta ja muuta akrobatiaa, tunteja kuluu. Manuaaleissa sentään kytkimen saa uusittua ilman, että koko auto puretaan.
Pienet huoltoasiat saattavat olla kotikonstein ylivoimaisen työläitä, termostaattien, ahtimien tai laturien vaihtamiset esimerkkinä. Se on tiukka paketti siellä konehuoneessa, joka alkuun masentaa mutta kyllähän sen kanssa pärjää, jos ei ole kiire saada sitä takaisin tien päälle.
Muutenhan ne on ihan ihmisen tekemiä laitteita, jotka vaativat pientä huolenpitoa aika ajoin. Ruostetta pitäisi löytyä ovien ja luukkujen saumoista, peräluukun kädensijan tienoolta, helmapelleistä, eli ihan normimersumeininkiä 90 luvun lopusta. Sähköjohdot temppuilevat aikajoin, katkeilevat ja kärsivät huonoista kotakteista. Ei siis mitään ihmeellistä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=13744" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.nic.fi/~danes/w638_2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla tommonen vanhalla moottorilla oleva on ollut vuodesta 2003 saakka.
CDI moottorithan toimivat jo paljon paremmin, tuohon automaattilaatikkoasiaan on pakko kommentoida sen verran, että siellä voi tulla ongelmia ja jos tulee niin korjaaminen on hankalaa ja kallista. Tosin noilla on ajeltu semmosia 600 000 km matkoja ilman ongelmia. Korjaamisen hankaluus johtuu siitä, että koko moottoripaketti pitää irroittaa ja siinä on oma työnsä. Sieltä voi esimerkiksi hajota turbiini ihan yks kaks. Samalla aina ilmastoinnin aineet joutuu käyttämään pois, tulee pyörien suuntaustarvetta ja muuta akrobatiaa, tunteja kuluu. Manuaaleissa sentään kytkimen saa uusittua ilman, että koko auto puretaan.
Pienet huoltoasiat saattavat olla kotikonstein ylivoimaisen työläitä, termostaattien, ahtimien tai laturien vaihtamiset esimerkkinä. Se on tiukka paketti siellä konehuoneessa, joka alkuun masentaa mutta kyllähän sen kanssa pärjää, jos ei ole kiire saada sitä takaisin tien päälle.
Muutenhan ne on ihan ihmisen tekemiä laitteita, jotka vaativat pientä huolenpitoa aika ajoin. Ruostetta pitäisi löytyä ovien ja luukkujen saumoista, peräluukun kädensijan tienoolta, helmapelleistä, eli ihan normimersumeininkiä 90 luvun lopusta. Sähköjohdot temppuilevat aikajoin, katkeilevat ja kärsivät huonoista kotakteista. Ei siis mitään ihmeellistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Minä ostaisin manuaalin. Yksi murhe vähemmän. Ja CDI:n vaikka siinäkin omat murheensa.
Tarkistukseen nyt ainakin:
-Ruoste. Viton pahin vihollinen. Näitä on sitten oikeasti Todella lahojakin. Ovien ja luukkujen reunat ruostuu saumoista. Myös pohja voi olla lohduton, helmat kannattaa kurkkia myös pohjan puolelta. Itse en ostaisi juuri maalattua, voi olla melko lohduton näky jo muutaman kuukauden päästä. Täysin ruosteetonta tuskin edes löytää.
-CDI koneen murheet. Haulla löytyy juttua. Koneesta ei saa kuulua "supsutusta" tai muutakaan ylimääräistä. Kannattaa haistella auton käydessä pellin alta haiseeko kärylle. Suuttimet vuotaa jos jotain edellisistä. Vedättäessä ei saa nakuttaa, mutta ei myöskään tasakaasulla ajellessa, suuttimet entiset jos näin tekee. Hehkun valo ei saa syttyä uudelleen käynnistyksen jälkeen. Jos syttyy on hehku palanut, ja se taas tarkoittaa pahimmassa tapauksessa kallista remppaa. Hehkut jumii/katkeilee jos ei niitä heti vaihda. Termari on usein rikki, lämmöt ei silloin nouse kunnolla normaaliin. No ei oston este mutta kannattaa laittaa kuntoon. Termari 50e, vaihto vähän tympeää.
-Lisälämppärin toiminta CDI:ssä. Sen pitää toimia. Kallis uusia ja ilman ei tarkene talvella. Toimii automaattisesti ajoaikana, kunhan koneen lämmöt alle 60 ja ulkolämpötila alle 5. Tai jotain sinnepäin ainakin. Mutta tämä kannattaa tarkistaa että toimii, jos ei niin ainakin hinnasta pitää tippua Reilusti.
- Käsijarru on typerä, mielellään sellainen missä se toimii jo valmiiksi. Mittaristo näissä usein temppuilee, muutama satanen menee siihenkin jos ei toimi. Vetarin suojakumeja menee, mutta se nyt ei oston este.
Etuveto Vito on paku hintaansa nähden hyvä.Erittäin hyvä ja henkilöautomainen ajaa. Etuvetoisena tietty vähän tympeä talvella mutta toisaalta sillä ei jää sitten kiinnikään niin herkästi. Tavaratila on harmillisen lyhyt. Vikoja on mainettaan vähemmän. Varmasti enemmän kuin jossain Hiasessa mutta on Vito sitten "hieman" mukavampikin. Oma mielipide on ettei näistä enää montaa tonnia voi maksaa. Uudemmat takavetomallit on jo kohtuu hintaisia ja parempia, paitsi että niillä on kiinni tasaisellakin.
Ainii, sanoinko että näistä kannattaa katsoa ruosteet tarkkaan
Tarkistukseen nyt ainakin:
-Ruoste. Viton pahin vihollinen. Näitä on sitten oikeasti Todella lahojakin. Ovien ja luukkujen reunat ruostuu saumoista. Myös pohja voi olla lohduton, helmat kannattaa kurkkia myös pohjan puolelta. Itse en ostaisi juuri maalattua, voi olla melko lohduton näky jo muutaman kuukauden päästä. Täysin ruosteetonta tuskin edes löytää.
-CDI koneen murheet. Haulla löytyy juttua. Koneesta ei saa kuulua "supsutusta" tai muutakaan ylimääräistä. Kannattaa haistella auton käydessä pellin alta haiseeko kärylle. Suuttimet vuotaa jos jotain edellisistä. Vedättäessä ei saa nakuttaa, mutta ei myöskään tasakaasulla ajellessa, suuttimet entiset jos näin tekee. Hehkun valo ei saa syttyä uudelleen käynnistyksen jälkeen. Jos syttyy on hehku palanut, ja se taas tarkoittaa pahimmassa tapauksessa kallista remppaa. Hehkut jumii/katkeilee jos ei niitä heti vaihda. Termari on usein rikki, lämmöt ei silloin nouse kunnolla normaaliin. No ei oston este mutta kannattaa laittaa kuntoon. Termari 50e, vaihto vähän tympeää.
-Lisälämppärin toiminta CDI:ssä. Sen pitää toimia. Kallis uusia ja ilman ei tarkene talvella. Toimii automaattisesti ajoaikana, kunhan koneen lämmöt alle 60 ja ulkolämpötila alle 5. Tai jotain sinnepäin ainakin. Mutta tämä kannattaa tarkistaa että toimii, jos ei niin ainakin hinnasta pitää tippua Reilusti.
- Käsijarru on typerä, mielellään sellainen missä se toimii jo valmiiksi. Mittaristo näissä usein temppuilee, muutama satanen menee siihenkin jos ei toimi. Vetarin suojakumeja menee, mutta se nyt ei oston este.
Etuveto Vito on paku hintaansa nähden hyvä.Erittäin hyvä ja henkilöautomainen ajaa. Etuvetoisena tietty vähän tympeä talvella mutta toisaalta sillä ei jää sitten kiinnikään niin herkästi. Tavaratila on harmillisen lyhyt. Vikoja on mainettaan vähemmän. Varmasti enemmän kuin jossain Hiasessa mutta on Vito sitten "hieman" mukavampikin. Oma mielipide on ettei näistä enää montaa tonnia voi maksaa. Uudemmat takavetomallit on jo kohtuu hintaisia ja parempia, paitsi että niillä on kiinni tasaisellakin.
Ainii, sanoinko että näistä kannattaa katsoa ruosteet tarkkaan
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Olen kallistumassa voimakkaasti manuaalivaihteiseen, kiitos vaan vihjeistä. Turbiinijumppa kaikkine oheisvoimisteluineen ei houkuttele. Onkos tuo Cdi:n lisälämmitin siis sähkövastus niinkuin W210:ssä? Onko sen toiminnan tarkastamiseen jotain konstia?
Ajelin -96 ja -97 muutamia viikkoja Vitolla, ajettavuus jäi miellyttävänä mieleen. Sopi käteen huomattavasti paremmin kuin samaan aikaan ajettu Sprintter. Toki autojen koossa on eroa, ja osin käyttötarkoituksissakin. Mulle nyt kuitenkin riittää Viton kokoinen ajokki, romut mahtuu siihenkin. Ja halpojahan nuo ovat.
-mikko-
Ajelin -96 ja -97 muutamia viikkoja Vitolla, ajettavuus jäi miellyttävänä mieleen. Sopi käteen huomattavasti paremmin kuin samaan aikaan ajettu Sprintter. Toki autojen koossa on eroa, ja osin käyttötarkoituksissakin. Mulle nyt kuitenkin riittää Viton kokoinen ajokki, romut mahtuu siihenkin. Ja halpojahan nuo ovat.
-mikko-
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Onnea vaan tulevalle hankinnalle.
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Lisälämmittimenä on Eberspächer, D5W. Sen kyllä kuulee kun pöhisee. Jos toimii... Löytyy pohjasta kuskinpenkin kohdalla.
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Onko siis kaikissa -99...-03 Cdi Vitoissa Eberi? Kellolaite taitaa olla lisävaruste... Vuonna 2001 asennettiin kaverin W202 Cdi:n Webastoon kellolaite. Tarkkoja muistikuvia ei enää ole, mutta jäi sellainen maku että oli jotenkin työläs. Kytkentäohje taisi olla hiukan vajavainen, jos sitä oli ollenkaan. Saakohan tollaseen vanhaan Eberiin vielä kellolaitetta ja kytkentäohjetta? On se vaan ehdottoman kätevä vekotin.
-mikko-
-mikko-
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Kaikissa pitäisi olla Eberi. Ainakin Suomiautoissa, en tiedä onko tuontivehkeissä. Kelloa ei saa ihan helposti tosiaan laitettua. Sähköistä ymmärtävä sen kyllä virittelee releillä yms. toimintaan mutta muuten joutuu ostamaan kalliin kellosarjan.
Re: Vinkkejä Viton hankintaan?
Tosiaan, tuskinpa noita Ebereitä tuontiautoista välttämättä löytyy. Mutta jos tuohon Eberiin sattuu kellolaitteen jostain löytämään, niin nykypäivänä saattaisi jopa kytkentäohje löytyä internetin syövereistä (?). Saati sitten jos uuden kellosarjan ostaa, kait se mukana tulee. No, muutaman tonnin katiskaan ehkä hiukan kallis mukavuusvaruste jos kaupasta sen ostaa...
-mikko-
-mikko-