Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Hörähtääkö pumppu lyhyesti,kun laitat virrat päälle olisiko normisti siinä parin sekunnin luokkaa kylmälle koneelle ennen starttia?
Ei välttämättä pumppu hörähdä. Pa-pumpun reileitä on muutamaa mallia...toisissa on tämä toiminto , toisissa ei...hörähtämättä jääminen ei vielä kerro välttämättä viasta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

unski kirjoitti:Oletko pakko-ohjannut benasapumppua starttauksen yhteydessä. Jumppilangalla pinnit 7 ja 8 yhteen. Punpun pitäisi alkaa tällöin pyörimään myöskin ilman sytytysvirtaa. Tällöin ruiskun pitäisi alkaa "inisemään" aika kuuluvasti. Sitten vain starttaamaan.

Timppa

Testasin tuon Jumppilanka.jutun ja pumppu alkoi pyörimään, ininä kuului selvästi, mutta sahautti aivan samaan malliin kuin aina ennenkin...
Viimeksi muokannut _Ida_, Ti 23.10.2012 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

jaakko.putkisaari kirjoitti:
Oliko tällöin vika nk tämän kokeilun aikana päällä?
Mitenkä kun nuo bensa linjan paineet mitattiin,minkälaisilla arvoilla mentiin ja pysyikö paine lähes samana 10min jälkeen,entä 30min jälkeen?
Hörähtääkö pumppu lyhyesti,kun laitat virrat päälle olisiko normisti siinä parin sekunnin luokkaa kylmälle koneelle ennen starttia?


Vika oli päällä...
Paine oli 4.9 ja pysyi samassa niin kauan kuin odoteltiin/mitattiin, eli 45 min...
Pumppu hörähtää aivan normaalisti aina... :)
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Ok. Eli pumpun rele on kunnossa, polttoainetta ja painetta riittää. Oliko moottori testausvaiheessa kylmä vai lämmin? Autohan on vuosiluvusta päätellen katalysaattorimalli, onko siitä millolin mitattu päästöt?

Oletko kokeillut painaa kaasua startatessa....varmaankin olet kokeillut ja kaikkea muutakin mahdollista, asia taatusti risoo ihan riittävästi, jolloin kokeilee kaikkea. Mutta kysyn vain, että tulee eliminoitua sekin vaihtoehto.

Oletko kokeillut antaa pientä lisäbensaryyppyä kaasuläpän ohi uudemman kerran, jääkö moottori silloin heti käyntiin?

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 23.10.2012 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Sitten voisit irrottaa ja katsoa sen YJ-Releen. YJ-releen kyljessä on yleensä kytkentäkaavio. Yksi nasta on n. 30. Montako on 87 numeroitua. Sitten katsot jos se vain näkyy onko Releen vastakappaleessa noiden mainittujen napoijen kohdalla liittimet, ne näkyy kiiltävinä. ruuvimeisselillä voisi varovasti painaa nastoja alaspäin ja katsoa että ne pysyvät paikoillaan. YJ-Rele yhdistää vain nuo nastat ja 14.6voltin latausjännitteen kohdalla katkaisee yhteyden. 30 nastaan tulee jatkuva jännite, sekin kannattaa mitata, siis varmistaa.

Jos olet ihan varma 30 ja 87 napojen sijoinnista voit jumpata ne ja testata taas. Näin voi eliminoida YJ-Releen vian. Tosin se on uusi, mutta silti.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuota noin tuoksuuko bensa pakoputkessa,kun olet sahannut konetta käyntiin?Oliko tuota lamdaa anturia mitattu siitä pyörästa liittimestä taisi olla 201 siinä kuskin lokasuojan päällä jos nyt oikein muistan,yleismittarilla tuon voi mitata,Unski varmaan muistaa mikä tuon pitäisi olla tyhjäkäynnillä!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

unski kirjoitti:Ok. Eli pumpun rele on kunnossa, polttoainetta ja painetta riittää. Oliko moottori testausvaiheessa kylmä vai lämmin? Autohan on vuosiluvusta päätellen katalysaattorimalli, onko siitä millolin mitattu päästöt?

Oletko kokeillut painaa kaasua startatessa....varmaankin olet kokeillut ja kaikkea muutakin mahdollista, asia taatusti risoo ihan riittävästi, jolloin kokeilee kaikkea. Mutta kysyn vain, että tulee eliminoitua sekin vaihtoehto.

Oletko kokeillut antaa pientä lisäbensaryyppyä kaasuläpän ohi uudemman kerran, jääkö moottori silloin heti käyntiin?

Timppa

Moottori oli testausvaiheessa n. 50 asteinen... Päästöjä on mittailtu pitkin poikin vuotta, aina kun on keksitty jtn olennaista ja ne ovat aina olleet ok...

Juu olen kokeillut painaa kaasua startatessa, eikä sillä ole minkään sortin vaikutusta, mutta aivainta kun ns. runkkaa muutaman kerran virtoja päälle ja pois ja sitten vasta starttaa, niin tuntuu vaikuttavan sen verran että lähtee melko vahvasti helpommin/vähemmällä sahautuksella käyntiin...

Ja en ole kokeillut uudestaan bensan lisäystä kaasuläpän ohi... :)

Joo alkaahan tämä jo oleen melko rassaavaa, mutta pakko sen vian on joskus löytyä...:D
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Ja en ole kokeillut uudestaan bensan lisäystä kaasuläpän ohi...
Voisit vielä kerran kokeilla tuon, siten että ensin kokeilet ettei kone lähde käyntiin, eli "tilanne on päällä". Sitten lorautat pikkuisen bensaa ja kokeilet. Tärkeintä oikeastaan on tietää moottorin lämpötila kokeiluhetkellä (kylmä/lämmin) ja se, että hörähtikö moottori ollenkaan ja jäikö käyntiin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuota noin tuoksuuko bensa pakoputkessa,kun olet sahannut konetta käyntiin?Oliko tuota lamdaa anturia mitattu siitä pyörästa liittimestä taisi olla 201 siinä kuskin lokasuojan päällä jos nyt oikein muistan,yleismittarilla tuon voi mitata,Unski varmaan muistaa mikä tuon pitäisi olla tyhjäkäynnillä!?

Ei tuoksu bensa ja se on mitattu Boschin testerillä...:)
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

unski kirjoitti:Sitten voisit irrottaa ja katsoa sen YJ-Releen. YJ-releen kyljessä on yleensä kytkentäkaavio. Yksi nasta on n. 30. Montako on 87 numeroitua. Sitten katsot jos se vain näkyy onko Releen vastakappaleessa noiden mainittujen napoijen kohdalla liittimet, ne näkyy kiiltävinä. ruuvimeisselillä voisi varovasti painaa nastoja alaspäin ja katsoa että ne pysyvät paikoillaan. YJ-Rele yhdistää vain nuo nastat ja 14.6voltin latausjännitteen kohdalla katkaisee yhteyden. 30 nastaan tulee jatkuva jännite, sekin kannattaa mitata, siis varmistaa.

Jos olet ihan varma 30 ja 87 napojen sijoinnista voit jumpata ne ja testata taas. Näin voi eliminoida YJ-Releen vian. Tosin se on uusi, mutta silti.
Elikkä 30 ja 87 napojen välille, kun laittoi johdon niin kierrokset nousi ensin ja sitten tasoittui ja kun johdon otti pois niin kierrokset laski melko alas ja hätnäppää pysyi käynnissä...
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Tekikö saman YJ-Releellä? Pitäisi tehdä saman, jos ei niin kokeiles jumpata ne navat ennen seuraavaa starttausta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

Teki samanlailla...:)
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Siis YJ-Rele on kunnossa myös ja ohjaa järjestelmää aiankin jotenkin. No sitten oikeestaan on jäljellä EHA, puola ja ilmamääräläpän potentiometri. Veikkaisin vahvimmin EHA:ta. mikäli lisäbensalla laite hörähtää käyntiin ja jää käymään.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

Passaakohan tuommosesta 124 -88 3.0L bensa koneesta EHA tähän 201:n
-->Varaosanumeroissa on yhden numeron heitto... (Toiseksi viimeinen numero on eri)

Ja entä voiko paineen.ero-säätimessä olla vikaa? :)
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Pitäis sopia. Mikä numero siinä 3.0:n EHA:ssa on? Kun sitä EHA:ta vaihtaa, niin rättejä ympärille, sieltä purskahtaa topakasti bensaa.

Kaikkiallahan sitä vikaa voi olla, mutta harvoin tuo määränjakaja on ollut rikki. Kerran on sattunut sellainen kohdalle, ja siinäkin vain yksi suutin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

Siinä 3.0:ssa on 3437224015... :)
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

en tarkoittanut nyt ilmaäärän potentiometria, siis tätä. Se tuskin sopii.

Kuva


Vaan tätä, EHA:

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

Ööö, ookoo, tuolla jossain luki että nuo palikat olis just toisinpäin, oli kuvat ja kaikki...:O

Nooh eli siis tuossa EHA:ssa on molemmissa koneissa aivan täysin samat varaosanumerot... (:
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

No, nuo on nyt 100% oikeinpäin. :)

Ja jos et usko niin pistä varaosanumero Gookkeliin... :)
timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

Jooh, kyll mie uskon...:D

Just nyt vaihdossa tuo EHA.... Ja sieltä ei kyll bensaa tullu oikein nimeksikään...:O
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja unski »

Sielläpä on nopeaa toimintaa...puhelinnetti vissiin autotallissa?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
_Ida_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 23.09.2012 15:26

Re: Mb W201 190E 1.8 Sahautus ja tehojen katoaminen?

Viesti Kirjoittaja _Ida_ »

Pittää olla...;D

Eikö, läppäri & mokkula autotallissa... Huippua tämä moterni tekniikka...;)
"...Ja homma menee näin..."

-Ida-
Vastaa Viestiin