W124 puslien vaihtovinkkejä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

W124 puslien vaihtovinkkejä

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

No en ole nyt varsin tarjoamassa vinkkejä tällä kertaa vaan kerjäämässä. Vastapainoksi lupaan digikuvata suttuisia Nokialaisella räpsittyjä kuvia ko. operaatiosta kunhan sen teen.

Eli: kävin hovimekaanikkoa moikkaamassa kun Lumikki rakas uudesta takapyöränlaakerista huolimatta on käyttäytynyt kuin vanha Laatokka, ajaminen muistuttaa marmorikuulien päällä ajamista ja tulli riepottaa kuin surffilautailijaa. Lisäksi perä on kolissut ikävästi vaikka perämurikka EI kyllä ole väljä.

No, tuomio oli ihan odotettu eli sekä etu- että takapäästä menee puslia uusiksi. Edestä kolmiotukivarren puslat kaikki (vaihdan samalla lopultakin alapallonivelet ja oikeanpuoleisen raidetangon pään sekä kallistuksenvaimentajan kumit jotka vetelevät viimeisiään) ja takapäästä sekä etummaiset että takimmaiset puslat, tarkoittaen niitä puslia jotka ovat lähinnä koria. Ja aika riekaleina, muuten.

Päivänpolttava kysymys onkin että olisko joku arvon palstalaisista tehnyt moisia operaatioita? Ja voisitteko niin minun kuin lukemattomien muiden paljon ajettujen Mersujen omistajien riemuksi antaa mahdollisimman yksityiskohtaiset "puslanvaihto for dummies" -ohjeet asiasta?

Hovimekaanikko jo evästi että aikaa vaivaa ja tupakkia tulee menemään mutta isohkosta työmäärästä huolimatta pitäisi homman onnistua tumpulalta kotimekaanikoltakin, etenkin kun naapurin isännällä on prässi että pitäisi ainakin ne alapallonivelet saada paikoilleen ja jos tuolla muualla sitten prässiä tarvitsee niin ihmetellään sitten samaisen prässin käyttömahdollisuutta.

Mitä kaikkea takaa pitää purkaa että ko. puslat saa vaihdettua?
Tarviiko erikoistyökaluja?
Ovatko jotkut näistä puslista paikalleen prässättävää mallia?
Muuta huomioitavaa?
Onko Motonetin puslista mihinkään vai pitäisiköhän taas lihottaa KL-varaosien osakkeenomistajien lompakkoa?


Kiitos jo etukäteen,

Henkka
"4 viikon kesäloma pitkästä aikaa niin mikäs sen hienompaa kuin viettää koko aika Mersun kimpussa"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 07.04.2003 17:32
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ite oon vaihtanut "koiranluita" ja takatukivarren ulommaiset puslat eli "narinat". Pusla on valetuun alatukivarteen koneistetussa reiässä. En irroittanut tukivarsia rungosta ja tein sopivan ulosvetajän isosta hylsystä ja oisko ollu M16 pitkä pultti ja mutteri. Kiristi mutteria ja aina kun kierreloppui lisäsi prikkoja... Samalla systeemillä, saa uuden puslan ehjänä paikoilleen mutta kannattaa laittaa puslaa vasten sopiva hylsy, mikä painaa voiman puslan ulkokehälle eikä riko sen sisusosaa.
Aika vaikeeta selittää, mutta selviää paremmin kun saa puslan esille....
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Apurungon ja korin väliset puslat
on prässätty apurungossa oleviin lähes sylinterinmuotoisiin
pesiin ja ainakin etummaiset ovat erittäin
tiukassa. W201:ssa ovat etummaiset puslat hydrauliset ?
ja takimmaiset jäykemmät kokokumiset.
Etummaiset saa myös korjaussarjana joka sisältää puslien
lisäksi kiinnityspultit ja joustonrajoituslevyt.
Itse ostin Febi/Bilstein:n valmistamat kumipuslat KL:ta
nimenomaan korjaussarjana.

Etupuslien vaihtotyö sujui W201:n loppujenlopuksi
jokseenkin näin:

Auto montulle, takapyöränpultit löysälle, perä ylös
pyörät pois, kiinteät kannatuspukit molemmille puolille.
takimmaisiin hallinosturin nostopisteisiin.

Seuraavaksi pakoputken takaosa pois. (helpointa irroittaa
etuosan jälkeisestä laippaliitoksesta)

Jos takajarruletkujen yläpäät eivät ole kiinnitetty
apurunkoon irroitetaan takajarrusatulat molemmin puolin,
etteivät jarruletkut vaurioidu. (en muista varmasti)

Irroitetaan takakallistuksenvakaajan koiranluiden
yläkiinnityspultit ja irroitetaan vakaaja luista.

Irroitetaan takaiskunvaimentimien yläpään kiinnitys-
mutterit ja painetaan vaimennin kasaan.
(Enemmän työ tilaa saa jos irroittaa
vaimentimet kokonaan)

Nyt tuetaan perämurikka nostimella alhaaltapäin.
(sopiva pehmuste väliin)

Itse käytin huoltomontun yläreunaan asennettua
kiskoilla liikkuvaa paineilmakäyttöistä nostinta.

Irroitetaan puslien läpi menevät kiinnityspultit
toiselta puolelta kokonaan ja toiselta löysätään
reilusti. (pultinkannat 19 mm.)

Nyt laskemalla perän alla olevaa nostinta pitäisi
apurungon toisen reunan laskeutua noin 12 cm.
jos ei heti lähde laskeutumaan, niin täytyy vähän
auttaa sopivalla vääntöraudalla.

Kannattaa ruiskuttaa jotain hyvin
tunkeutuvaa öljyä puslan ja pesän väliin, toivoen
että se vähän helpottaisi seuraavaa työvaihetta.

Tarvitaan isohko kaksihaarainen ulosvetäjä ja sopiva
noin 6cm pitkä ja juuri puslapesän alla olevasta
reijästä läpimahtuva akselinpätkä tms.
( halk. noin 3-4 cm )

Asetetaan akselinpätkä alakautta ko. holeen
ja viritetään ulosvetäjä siten, että ulosvetäjän jalkojen
"koukut" asettuvat puslapesän yläreunojen yli
mahdollisimman tarkasti puslan keskilinjan molemmin
puolin.

Nyt aletaan kiristää ulosvedintä, jolloin paine
puslan alapuolella alkaa työntää sen pehmeää
keskiosaa ylöspäin ja lopulta pitäisi puslan
singahtaa ylös, pois pesästään.
Tässä vaiheessa kannattaa varoa ettei tule
otsaan.
( irtosi vasta kun tuo akselinpätkä oli jo
lähes kokonaan hävinnyt reikään )

Jos puslan teräsvaippa jää pesään (mahdollista)
pitää se vielä pienellä katkaisutaltalla
halkaista ja repiä pois pesästä.

Nyt puhdistetaan pesä niin huolella kuin vain
mahdollista.

Voidellaan pesä sopivalla liukastusaineella
esim. saippualiuoksella tms.

Vedetään uusi pusla oikeassa asennossa pesään
pohjassa olevan reijän kautta käytäen sopivaa
vetopulttia ja isoja aluslevyjä.
Yläpuolen aluslevyn täytyy olla niin laaja,
että se yltää puslan reunojen tasalle.
Itse käytin n.20 cm pitkää M16 kierretangonpätkää
ja yhtiön konekorjaamolta löytämiäni aluslevyjä.

Kun pusla on pesässä, nostetaan apurunko taas
ylös perän alla olevalla nostimella
ja kierretään kiinnityspultit löysästi paikalleen.

Nyt irroitetaan toisen puolen puslien pultit ja
toimitaan kuten edellä...........

tarkoitukseni oli vaihtaa myös nuo takimmaiset
puslat mutten jaksanut enää keskittyä asiaan
etupuslien vaihtosession jälkeen. ( noin 8 tuntia
töineen ja menetelmien miettimisineen)

Eli jos joku sattuu tietämään takimmaisten kumien
vaihto menetelmän ilman ylenmääräistä purkamista
olisin hyvin kiitollinen.
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

vaihdatin eilen

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

taakse apurungon ja kori välisen puslan. Ei ollut vaikea mielestäni ainakaan 124:ään. Hovikorjaaja irroitti vain vaihdettavan puslan pultin ja vastaavalta puolelta takapultin ja perä tipahti riittävän alas. Pakaria tai jarruletkuja ei purettu. Pusla lähti helpoiten lämmittämällä pesän kylki lähes punaiseksi ja lyömällä irti. Uuden puslan paikalleen laitto on syytä tapahtua kerralla polkaisemalla, itse painoimme paikoilleen apurunkoa hydraulinostimella suoraan ylöspäin nostamalla uusi pusla pesän reunalla. Eli kerralla pohjaan, muuten voi jäädä välille. :(

Puslan kunto on helppo tarkistaa. Jos puslan kumi on selvästi ottanut kiinni runkoon (rungossa kumia tai hankauksen jäljet) on syytä vaihtaa tai jos puslan sisällä oleva neste on tullut ulos (nestetäyttöinen). Osa maksoi 30 € (KL:stä).

Auto kulku parani huomattavasti ja sivutuulen vaikutus pieneni. Tarvii vaihtaa myös toinen puoli loma-aikaan. Myös aiemmin keskusteluissa mainittu ravistus voimansiirrossa väheni. :)

P.S. Samalla mainostan Hämeenlinnassa olevaa mersuhuoltoa T. Ruoho Luukkaankadulla. On kaveri ruuvannut lähes koko elämänsä mersuja, ensin Veholla ja nyt yksityisesti. Tietänee lähes kaiken em. autoista. :D

2. P.S. Takapuslat ei ole läheskään niin kuluvia kuin etummaiset!
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Vastaa Viestiin