bluelion kirjoitti:Foorumin guruilla on varmaan tietoa pystyykö W204 320 cdi:n laittaan talveksi 16 tuuman vanteet? Joku vannevalmistaja tarjos minimissään 17 tuumaista.....
Kyllähän ne sinne menee,esim rengas 205/55 R16 91 W ja vanne 7,0 J x 16 H2 ET 43 Ei kuitenkaan urheilualustan 950 tai 952 yhteydessä ,ilmeisesti isommat jarrut. jolloin joutuu laittamaan 17 tuuman vanteet.
hinta n. 400 € kierros (195/65 15") ja vaikutti aika pätevältä renkaalta lumisiin/oikeasti talvisiin olosuhteisiin (rengasmelulla ja muilla toisarvoisilla asioilla ei ole mulle ollut ikinä mitään merkitystä talvirengasta hankkiessani...)
koitetaan laittaa tuollaiset kumit kokeeksi alle (farkkuun) ensitalveksi, kun purkuun tulleessa 200D:ssä mukana tuli yksi täys sarja 7x15" et 35 8 reikä vanteita...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
hinta n. 400 € kierros (195/65 15") ja vaikutti aika pätevältä renkaalta lumisiin/oikeasti talvisiin olosuhteisiin (rengasmelulla ja muilla toisarvoisilla asioilla ei ole mulle ollut ikinä mitään merkitystä talvirengasta hankkiessani...)
koitetaan laittaa tuollaiset kumit kokeeksi alle (farkkuun) ensitalveksi, kun purkuun tulleessa 200D:ssä mukana tuli yksi täys sarja 7x15" et 35 8 reikä vanteita...
En tiiä mut turun suunnalt saa melkeen samaan hintaan testivoittajaa(muistaakseni oli) Nokian hakkapelitta 7:aa
napa kirjoitti:
hinta n. 400 € kierros (195/65 15") ja vaikutti aika pätevältä renkaalta lumisiin/oikeasti talvisiin olosuhteisiin (rengasmelulla ja muilla toisarvoisilla asioilla ei ole mulle ollut ikinä mitään merkitystä talvirengasta hankkiessani...)
En tiiä mut turun suunnalt saa melkeen samaan hintaan testivoittajaa(muistaakseni oli) Nokian hakkapelitta 7:aa
ei ole huono rengas sekään (nokian 7), mutta kokeillaan tuota firestonea välillä... pintakuvion perusteella tuo firestone voi olla jopa parempi omiin tarpeisiin, kuin se testivoittaja... eli erittäin lumiset/mutaiset/liejuiset olosuhteet... nokian ominaisuudet on nykyään suunnattu enemmän kestopäällysteelle ja pikitiellä nyt pärjää htätapauksessa vaikka kesärenkaalla...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
bluelion kirjoitti:Foorumin guruilla on varmaan tietoa pystyykö W204 320 cdi:n laittaan talveksi 16 tuuman vanteet? Joku vannevalmistaja tarjos minimissään 17 tuumaista.....
Minulla on W204 320 CDI:ssä (Avantgarde) 205/55/16 talvigummit joillakin replica-aluvanteilla, kyllä ne ainakin yhden talven ovat mahtuneet pyörimään.
Pappahenkisenä, minusta nuo sopivat muutenkin paremmin tuohon autoon, saa vähän uraherkkyyttä ja pintakovuutta pois. Liikennevaloissa tuppaa vaan jäädä kuopimaan paikoilleen, mutta minkä sille voimalle mahtaa.. <3
Kerrotko alffis tarkemmin sun vanteista; kuinka leveät ja paljonko ET?? Vaikuttiko mittarivirheeseen, ja taitaa mennä
aika läheltä jarrusatuloita...? Ite suunnitellut myös 16" talveksi..
Kannattaako laittaa talveksi vanteita jotka mahtuvat sinne juuri ja juuri jarrujen puolesta?
Jokainen tietää että vanteiden sisään kertyy jatkuvasti lunta ja jäätä. Jokainen tietää myös ettei niitä aina jaksa/ole aikaa sieltä putsata. Jokainen tietää vielä senkin, mitä seuraa kun vanne on täynnä lunta ja ajat jarrut kuumana auton parkkiin pakkasyöksi.
Tuota samaa touhua sai nähdä rengashommissa jatkuvasti. Tyypit halusivat autoonsa 16" vanteet (orkkis 17"-18") välttämättä talveksi, ja sitten aika ajoin joku soitti miten oli aamulla jumissa, kun yksikään rengas ei pyöri.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Risto113 kirjoitti:Vannekoko ei voi vaikuttaa mittarivirheeseen!
Rengaskoko tietysti vaikuttaa, laita orikinaali-vierintäkehän renkaat ja sillä selvä?
Kyllähän vannekoko tietenkin vaikuttaa 205/50-16 on tuumaa pienempi halkasia kuin 205/50-17 eli jos vannetta suurennetaan on renkaan profiilia pienennettävä eli 205/45-17 on lähes saman kokoinen eli 5mm suurempi halkaisia. ja jos vannekokoa pinennetään on renkaan profiilia vastaavasti suurennettava että renkaan halkaisia pysyy lähes samana.
Kyllähän se aiemmassa kirjoituksessa mainittu 16 vanne on ihan originaali vanteena saatavana uusiinkin 4-pyttyisiin C-malleihin, mutta ei urheilu alustan yhteydessä. Muutenkin 16 tuuman vanne ja korkeampi profiilinen rengas on talvella mukavampi. Se renkaiden kiinni jäätyminen on höpö juttuja.
Kyllähän vannekoko tietenkin vaikuttaa 205/50-16 on tuumaa pienempi halkasia kuin 205/50-17 eli jos vannetta suurennetaan on renkaan profiilia pienennettävä eli 205/45-17 on lähes saman kokoinen eli 5mm suurempi halkaisia. ja jos vannekokoa pinennetään on renkaan profiilia vastaavasti suurennettava että renkaan halkaisia pysyy lähes samana.
Niin, tuossa vissiin tarkoitettiinkin että vannekoon muutoksen ei tarvitse vaikuttaa mittarivirheeseen, koska on ihan automaatio että sitä rengaskokoa muutetaan jotta saadaan haluttu sama halkaisija.
Muutenkin 16 tuuman vanne ja korkeampi profiilinen rengas on talvella mukavampi. Se renkaiden kiinni jäätyminen on höpö juttuja.
Jaa. Minä olen näitä höpö höpö- miehiä sitten varmaan turhaan käynyt auttamassa, kun eivät ole saaneet autojaan liikkeelle sen takia. Ja turhaan päässyt myymään uusia renkaita sen takia kun yksi rengas ei ole pyörinyt ja rengas on tullut sujona(renkaaseen tulee tasainen kohta -> käyttökelvoton).
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
kyllä se on mersujen melko umpinaisissa vanteissa hyvin yleistä että on rattaat täynnä jäätä ja sitten pahimmassa tapauksessa repii irti esim ABS- tai jarrupalojen kulumisen varoitusanturit. On ne nähty. monesti. Esim. tuossa minun 300ce24 vakiovanne on 15" ja se on niin ummessa aina, ettei ole järkevää pitää talvella sellaisia. 16" ei ole ikinä ollut ko. ongelmaa.
En jaksanut kahlata läpi 30 sivua, joten laitan nyt tähän jatkoksi vaan pari vannelinkkiä. Ensin mersun (kaupallinen?) soveltuvuustaulukko http://www.alloywheelsdirect.net/inform ... cedes-benz" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten mielenkiintoisempi (pääosin) mersun orkkisalujen (osanumeroineen) sopivuus, näkee samalla mihin EIVÄT sopvi malisarjan sisällä: http://www.mobilverzeichnis.de/mercedes_raeder_w211.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
automallin vaihto onnistuu ainakin osoiteriville mallinumeron vaihtamalla...
Mites on kun rengasliike ei tainnu saada hankittua LM kopioita ennen talven tuloa että voinko laittaa
contin 225/45/17 nastat W209 alkuperäisille vanteille eli eteen tietysti käy jossa 7 ja puolen tuuman vanteet
mut takana 8 ja puoli mites sinne ja muutenkin miten toi toimis käytännössä.
xooox kirjoitti:Mites on kun rengasliike ei tainnu saada hankittua LM kopioita ennen talven tuloa että voinko laittaa
contin 225/45/17 nastat W209 alkuperäisille vanteille eli eteen tietysti käy jossa 7 ja puolen tuuman vanteet
mut takana 8 ja puoli mites sinne ja muutenkin miten toi toimis käytännössä.
225/40-17 suositellaan 8 tuuman vannetta,mutta 225/45-17 käy myös 8,5tuuman vanne,ja toimii käytännössä ihan hyvin! vanteen leveys voi vaihdella optimista puoli tuumaa ja leveimmissä renkaissa jopa tuuman!
pMB kirjoitti:Osaisko joku sanoa W203 mitkä vanteet ja renkaat sopii W203 meseen? Olen yrittänyt tarkkaa ja varmaa listaa löytää jokapaikasta onnistumatta kuitenkaan...
Eli sopiiko 7" ET40 17"225/45 renkaat? entäs samat 7,5" vanteella?
Jossakin oli lista että ET pitää olla 34-38 ja keskireikä on 66,1mm, pitääkö paikkansa?
Et 40 taitaa olla liika vähän liika sisiällä että ottaa etupäässä iskaritolppaan kiinni, tosin vanne on 7 tuumaa leveä että saattaa mahtuakkin pyörimään.
Vanteen jako on se 5x112 ja keskireikä mersussa tavanomainen 66,6 (en ihan varma tosta keskireijästä)
Itsellä alla 7,5 et 34 vanteet ja sopii ihan hyvin alle, takavanne sais toki olla tuumaa leveämpi ja et joku 30, mutta näillä mennään toistaiseksi
Onko kellään W203 edessä 8,5 leveää ET35:llä? Virallisesti esim 225 leveä kumi sopii jopa ET37 vanteella mutta tehdas suosittelee 7,5" vannetta. Nuinkohan tuo rengas mahtuu sinne jos on 8,5 " vanne - nyt pelkän vanteen ja McPherson-tolpan väliin jää pari milliä vaan tilaa...
karra kirjoitti:Onko kellään W203 edessä 8,5 leveää ET35:llä? Virallisesti esim 225 leveä kumi sopii jopa ET37 vanteella mutta tehdas suosittelee 7,5" vannetta. Nuinkohan tuo rengas mahtuu sinne jos on 8,5 " vanne - nyt pelkän vanteen ja McPherson-tolpan väliin jää pari milliä vaan tilaa...
Mahtuu, kokeiltu tänään. Ei paljoa jää tilaa mutta sopii siis.
Olen tässä tuumaillut että mitähän eroa on polttoaineenkulutuksessa kun verrataan 195/65/15 ja toisaalta 205/50/17 -rengassettejä. Tämä jälkimmäinenhän on melko kapea tuohon vanteen kokoon nähden, mutta talvella olisi varmaan ihan passeli ratkaisu. Olen aikaisemmin ollut siinä käsityksessä, että leveämpi rengas tarkoittaa aina suurempaa polttoaineenkulutusta, mutta kuinka suuri merkitys on lisäksi vanteen painolla? 17 tuuman vannehan painaa varmasti enemmän kuin 15-tuumainen?
Timpsula kirjoitti:Olen tässä tuumaillut että mitähän eroa on polttoaineenkulutuksessa kun verrataan 195/65/15 ja toisaalta 205/50/17 -rengassettejä. Tämä jälkimmäinenhän on melko kapea tuohon vanteen kokoon nähden, mutta talvella olisi varmaan ihan passeli ratkaisu. Olen aikaisemmin ollut siinä käsityksessä, että leveämpi rengas tarkoittaa aina suurempaa polttoaineenkulutusta, mutta kuinka suuri merkitys on lisäksi vanteen painolla? 17 tuuman vannehan painaa varmasti enemmän kuin 15-tuumainen?
Tuskin mitään käytännön merkitystä kulutukseen,varsinkin jos rengas on saman valmistajan sama malli,jos isompi vanne painaa vähän enempi on kumi taas vastaavasti keveämpi koska profiili paljon matalampi.
Timpsula kirjoitti:Olen tässä tuumaillut että mitähän eroa on polttoaineenkulutuksessa kun verrataan 195/65/15 ja toisaalta 205/50/17 -rengassettejä. Tämä jälkimmäinenhän on melko kapea tuohon vanteen kokoon nähden, mutta talvella olisi varmaan ihan passeli ratkaisu. Olen aikaisemmin ollut siinä käsityksessä, että leveämpi rengas tarkoittaa aina suurempaa polttoaineenkulutusta, mutta kuinka suuri merkitys on lisäksi vanteen painolla? 17 tuuman vannehan painaa varmasti enemmän kuin 15-tuumainen?
Tuskin mitään käytännön merkitystä kulutukseen,varsinkin jos rengas on saman valmistajan sama malli,jos isompi vanne painaa vähän enempi on kumi taas vastaavasti keveämpi koska profiili paljon matalampi.
Juurikin näin, eli kulutusero on lähinnä teoreettinen.
En näe mitään järkeä tuossa matalassa talvella. Talvella ei kukaan saa tehtyä niin teräviä käännöksiä, että tuo matalampi olisi millään tavalla perusteltu tai järkevä valinta.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me