CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Olet oikeassa pysytään topicin aiheessa!

Tuohon ML:ään niin lukasin täältä jostain siis toisesta topicista, missä oli tuosta luistosta juttua ja ilmeisesti kuuluu luistella... Siellä muistaakseni käsiteltiin 400cdi koneellista...
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

joskami kirjoitti:Täällä tää keskustelu on mennyt taas sille tasolle, et kenen äitillä on isoin pi**li... :o
Jospa pysyttäs asiassa ja jaeltas neuvoja taikka muuta aihepiiriin liittyvää.
Vaikka eipä täältä itse ohjelmointiin mitään kummempia apuja ole tullut enää pariin vuoteen..


Kuinka paljon itseasiassa olette saaneet sitä turbiinin ohjausta "kiristettyä" ohjelmasta?

Kaverilla olisi tuommoinen ML270cdi ja siinä tuo turbiinin luisto on tällä hetkellä melkoista.. myös vakiona. Lähdet ylämäkeen kiihdyttää niin saman tien nostaa kierrokset ylös n. 3000rpm ja meno tuntuu luistavalta, sit vasta 3500rpm jälkeen tuntuu kun turbiini yrittää tarrata kiinni ja vauhti lähtee kiihtymään.
Olen kokeillu vaikka minkälaista ohjelma autossa aina ongelmana tuo luisto, laatikko ei mene vikatilaan missään vaiheessa.
Omassa vanhassa 270cdi:ssä sain vähän kirittyä ohjelmalla tuota luistoa, mut tässä ei samaa vaikutusta.

Syöttöjä tuo kestää kummasti kun uusittu edellisen omistajan aikan kaikki polttoaineeseen liittyvät jutut :thumbup:

Vai onko se vaan niin tuossa ML:ssä et tuo turbiini ei vaan pidä??
Hyvin vähäistä on nykyisten MB-turbiinin luisto jos se on kunnossa, ei kyllä ole kokemusta ML:stä musta luulen että ihän samallainen vaihteisto ja turbiini kuin C ja E mallissa.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

s1jviita kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Ecu on konehuoneessa tuulilasin juuressa, kuskin puolella, muovikannen alla.
Ei ole siisti, eikä helppo avata, yleisin/paras tapa on tehdä siksi reikä kylkeen.
Joutuu väkisellä repimään auki -> suuri särkymisriski.
Ei voi kunnolla tehdä OBD-portin kautta, jos on takavetoinen, nelivetoista kannattaa kuitenkin yrittää, mutta ei ole kirkossa kuulutettu sekään.
Hyvällä tuurilla obd-portin kautta saa takavetoiseenkin suutinkarttaa muuttamalla pikkuisen lisää, riippuu ohjelmaversiosta.
Joissain versioissa jää kaapelin luku/kirjoitusalueen ulkopuolelle kokonainen "uusi" ohjelma, toisissa vähimmillään vaan yksi kartta, väännönrajoitin, riippuu siis paljon softaversiosta ja päivityksistä.
Ja eikun ecua rei'ittämään :clap:
Sinähän mainostat autojen ohjelmointia, mutta ihmetyttää mitä tuo taputus tarkoittaa, etkö arvosta tuikun osaamista,onko siinä jotain häikkää,vaan onko teidän ohjelmoinnissa?

Ecun rei'itys ei ole missään tapauksessa yleisin tapa tehdä noita vaan kannen aukaisu! Tuon voi kysyä lähes keneltä vaan kellä on bdm-laitteet. Kannen saa auki siististi ja riskiä siinä ei ole kun tietää mitä tekee. Ainoa ecu missä kannesta näkee, että on aukaistu on Delphin ecu, koska kansi on syvennyksessä, Bosch:t saa siististi ja kiinni laitettaessa kunnon tiivistemassat väliin niin se on kuin tehtaalta tullut :)






Sinähän herkästi muutat taputuksia ja mielipidettä,vaikka se saadaankin auki pitää ymmärtää mitä tekee ja minkä takia, luulen että tuikku sen tietää.Ei mersun akun poisto ainakaan tuota mitään ongelmia,missään vaiheessa.Kylläkai se on parempi kun suutari pysyy lestissään,eikä asiantuntioita rupea neuvomaan!
Öö, mitä mielipidettä olen nyt muuttanut? Olenko kirjoittanut mersun akusta mitään? Bemarin akusta kyllä viitaten aiempaan kommenttiin riskeistä, jotka voivat tulla jopa heikosta akusta. Onko sulla joku ongelma?

Kylläkai varmaan ymmärrät, vaikket olekkaan penaalin terävin kynä mitä tarkoitit ,kun taputit viestissä tuikulle boksin aukaisusta, ja nyt oletkin yhtäkkiä valmis sitä kokeileen, mutta pitäis sen jälkeen tietää mitä tekee ja myös ymmärtää se,jos räpeltää ihmisten autoja.Lisäksi foorumilla mainostaminen on kielletty,että poista mainokset varsinkin kun niiden vaikutuksesta ei ole tietoa!
Sulla on siis joku ongelma ja paha sellainen! Kuten aiemmin kirjoitin niin ecun rei'itys ei ole se yleisin tapa tehdä ja siitä taputukset, et tainnut ymmärtää. Bokseja olen avannut varmaa sata ja kaikki tuosta pihasta ovat lähteneet omin voimin eli ilmeisesti jotain ymmärrän tehdä oikein boksin sisällä, kuinkas monta boksia itse olet avannut? Mainostamiseen puuttuu adminit jos haluavat, ei ole sinun asiasi!




Ärsyttää jos vakiokalusto rupeaa asiantuntijoille ivallisesti taputtaan,heiltä foorumilaiset saavat hyödyllistä tietoa ja apua monenlaisiin ongelmiin.

4§ Kieltoja
- Jos jotakin ei ole erikseen kielletty, se ei tarjoita että se olisi sallittu. Oman järjen käyttö ja hyvät käytöstavat riittävät jo pitkälle.
- Minkään sortin solvauksia palstalla EI katsota läpi sormien.
- Fleimaaminen kielletty: Jos tunteet kuumenevat niin käyttäkää vaikka yksityisviestejä nahinaanne - edellyttäen että molemmat haluavat kiistellä. Palstoille ei yhtään kilometrin pituista "juupas-eipäs" -ketjua tarvita vaikka miten olisitte eri mieltä siitä, syntyikö Wilhelm Maybach vuonna 1848 vai 1846. (Nettilähteitten mukaan 1846 BTW).
- EI MAINOKSIA KIITOS! Kehut niille firmoille ja tuotteille jotka sen ansaitsevat, rankkaa ruoskintaa niille jotka sitä kaipaavat, mutta tämä forum ei todellakaan ole jobbarien ilmaiskanava tai mekaanikkojen mainosväline eikä siitä sellaista myöskään tule.
- Älä kirjoita asiattomuuksia. Kaikki lain, moraalin tai hyvien tapojen vastainen materiaali poistetaan välittömästi ja moista puppua uudestaan suoltavat käyttäjät samaten.
- Palstalla on ollut kirjoittamaton sääntö, jonka mukaan kaikkein räjähdysherkimmistä asioista, eli uskonnosta ja puoluekannoista, ei keskustella ollenkaan. Olkoon tämä nyt sitten kirjoitettu sääntö.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
arraparra
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 05.08.2012 06:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Maksaako vaivaa ohjelmoida w212 E 220 CDI BlueEFFICIENCY vm2009 ?

Noita ohjelmointeja tekevien taulukoita kun katellut niin aika mieto hyöty tähän peliin, jos ihan vaan numeroiden varjossa( oisko hepoja tullut se 35 ja vääntöä sen 50....) pähkäilee...
Nuo "lisävoimat" tuskin tuo uusia ulottuvuuksia, mutta mitenkäs kulku muuten muuttuu, vai muuttuuko mitenkään? Tuleeko automaattilootaan myös jokin softa?

Kertokaa ystävällisesti faktaa tietämättömälle=)
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

arraparra kirjoitti:Maksaako vaivaa ohjelmoida w212 E 220 CDI BlueEFFICIENCY vm2009 ?

Noita ohjelmointeja tekevien taulukoita kun katellut niin aika mieto hyöty tähän peliin, jos ihan vaan numeroiden varjossa( oisko hepoja tullut se 35 ja vääntöä sen 50....) pähkäilee...
Nuo "lisävoimat" tuskin tuo uusia ulottuvuuksia, mutta mitenkäs kulku muuten muuttuu, vai muuttuuko mitenkään? Tuleeko automaattilootaan myös jokin softa?

Kertokaa ystävällisesti faktaa tietämättömälle=)
Tuohon saa vähintään sen saman kuin omassa 200cdi:ssä eli 212hv ja 521Nm :)
Muuttuu tosi kivaksi ja automaattikin vaihtaa nopeammin ja paremmin! Kannattaa laittaa.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
arraparra
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 05.08.2012 06:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja arraparra »

s1jviita kirjoitti:
arraparra kirjoitti:Maksaako vaivaa ohjelmoida w212 E 220 CDI BlueEFFICIENCY vm2009 ?

Noita ohjelmointeja tekevien taulukoita kun katellut niin aika mieto hyöty tähän peliin, jos ihan vaan numeroiden varjossa( oisko hepoja tullut se 35 ja vääntöä sen 50....) pähkäilee...
Nuo "lisävoimat" tuskin tuo uusia ulottuvuuksia, mutta mitenkäs kulku muuten muuttuu, vai muuttuuko mitenkään? Tuleeko automaattilootaan myös jokin softa?

Kertokaa ystävällisesti faktaa tietämättömälle=)
Tuohon saa vähintään sen saman kuin omassa 200cdi:ssä eli 212hv ja 521Nm :)
Muuttuu tosi kivaksi ja automaattikin vaihtaa nopeammin ja paremmin! Kannattaa laittaa.
Tollasta näytti 3 eri sivustoa?!

125 kW/170hv 400 Nm --> 150 kW/204 hv 450Nm
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

arraparra kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
arraparra kirjoitti:Maksaako vaivaa ohjelmoida w212 E 220 CDI BlueEFFICIENCY vm2009 ?

Noita ohjelmointeja tekevien taulukoita kun katellut niin aika mieto hyöty tähän peliin, jos ihan vaan numeroiden varjossa( oisko hepoja tullut se 35 ja vääntöä sen 50....) pähkäilee...
Nuo "lisävoimat" tuskin tuo uusia ulottuvuuksia, mutta mitenkäs kulku muuten muuttuu, vai muuttuuko mitenkään? Tuleeko automaattilootaan myös jokin softa?

Kertokaa ystävällisesti faktaa tietämättömälle=)
Tuohon saa vähintään sen saman kuin omassa 200cdi:ssä eli 212hv ja 521Nm :)
Muuttuu tosi kivaksi ja automaattikin vaihtaa nopeammin ja paremmin! Kannattaa laittaa.


Tollasta näytti 3 eri sivustoa?!

125 kW/170hv 400 Nm --> 150 kW/204 hv 450Nm
Niinpä, katsoppa paljonko antaa 200cdi:lle!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

s1jviita kirjoitti:
arraparra kirjoitti:Maksaako vaivaa ohjelmoida w212 E 220 CDI BlueEFFICIENCY vm2009 ?

Noita ohjelmointeja tekevien taulukoita kun katellut niin aika mieto hyöty tähän peliin, jos ihan vaan numeroiden varjossa( oisko hepoja tullut se 35 ja vääntöä sen 50....) pähkäilee...
Nuo "lisävoimat" tuskin tuo uusia ulottuvuuksia, mutta mitenkäs kulku muuten muuttuu, vai muuttuuko mitenkään? Tuleeko automaattilootaan myös jokin softa?

Kertokaa ystävällisesti faktaa tietämättömälle=)
Tuohon saa vähintään sen saman kuin omassa 200cdi:ssä eli 212hv ja 521Nm :)
Muuttuu tosi kivaksi ja automaattikin vaihtaa nopeammin ja paremmin! Kannattaa laittaa.
No, jos sinua ei häiritse se, että ohjelmaa tuputtamalla tuputetaan, niin vie vaan.
Tai jos sinä hyväksyt heidän periaatteensa, että ohjelma on hyvä, kun asiakas on sen maksanut ja on omin voimin lähtenyt pihasta, eikä soita - niin vie vaan.
Tai jos sinua ei häiritse, että myyjä on täällä puhunut itsensä pussiin ja suoranaisesti valehdellut, niin vie vaan.
Tai jos sinua ei häiritse, että he omaa erinomaisuuttaan todistelevat toisille täällä vinoilemalla, niin vie vaan.
Tai jos sinä haluaisit tietää ohjelmasta vaikkapa syöttömäärän, niin ei kukaan siellä, ei ohjelmoijakaan osaa sitä kertoa, kun ne yksikään sitä tiedä, ne tietää vaan sen, minkä verran suutinkarttaa on väännelty, jos tämäkään ei häiritse, niin vie vaan.
Tai jos ylipäänsä haluaisit tietää jotain, niin se vastauksen antaja voi olla ulkomailla/vieraskielinen, jos tämä ei häiritse, niin vie vaan.
Kyllä ne varmasti siihen vetoja saa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

tuikku kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
arraparra kirjoitti:Maksaako vaivaa ohjelmoida w212 E 220 CDI BlueEFFICIENCY vm2009 ?

Noita ohjelmointeja tekevien taulukoita kun katellut niin aika mieto hyöty tähän peliin, jos ihan vaan numeroiden varjossa( oisko hepoja tullut se 35 ja vääntöä sen 50....) pähkäilee...
Nuo "lisävoimat" tuskin tuo uusia ulottuvuuksia, mutta mitenkäs kulku muuten muuttuu, vai muuttuuko mitenkään? Tuleeko automaattilootaan myös jokin softa?

Kertokaa ystävällisesti faktaa tietämättömälle=)
Tuohon saa vähintään sen saman kuin omassa 200cdi:ssä eli 212hv ja 521Nm :)
Muuttuu tosi kivaksi ja automaattikin vaihtaa nopeammin ja paremmin! Kannattaa laittaa.
No, jos sinua ei häiritse se, että ohjelmaa tuputtamalla tuputetaan, niin vie vaan.
Tai jos sinä hyväksyt heidän periaatteensa, että ohjelma on hyvä, kun asiakas on sen maksanut ja on omin voimin lähtenyt pihasta, eikä soita - niin vie vaan.
Tai jos sinua ei häiritse, että myyjä on täällä puhunut itsensä pussiin ja suoranaisesti valehdellut, niin vie vaan.
Tai jos sinua ei häiritse, että he omaa erinomaisuuttaan todistelevat toisille täällä vinoilemalla, niin vie vaan.
Tai jos sinä haluaisit tietää ohjelmasta vaikkapa syöttömäärän, niin ei kukaan siellä, ei ohjelmoijakaan osaa sitä kertoa, kun ne yksikään sitä tiedä, ne tietää vaan sen, minkä verran suutinkarttaa on väännelty, jos tämäkään ei häiritse, niin vie vaan.
Tai jos ylipäänsä haluaisit tietää jotain, niin se vastauksen antaja voi olla ulkomailla/vieraskielinen, jos tämä ei häiritse, niin vie vaan.
Kyllä ne varmasti siihen vetoja saa.
Ja näin puhuu katkerana kaveri, jolla ei ole edes laitteita tehdä noita! Ja saman kaverin tekemiä autoja ollaan meidän softilla paranneltu, että ei nyt ihan kannattaisi ruveta julkisesti vittuilemaan!! Dynopaperit löytyy ja auto toimii, ei muuta kuin kopioimaan meiltä softia vaan Tuikku. :lol:
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja onre »

Ennen tän ketjun vikaa kahta sivua en edes tiennyt "optimoi autosi"-nimisestä lastutuksien tarjoajasta. Kun nyt olen nähnyt, miten heidän edustajansa hoitaa viestintää ja PR:ää, olen täysin vakuuttunut siitä etten halua olla ko. firman kanssa missään tekemisissä. Tajuatko "s1jviita", että olet täällä yhtiösi edustajana ja "kasvoina"?
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

onre kirjoitti:Ennen tän ketjun vikaa kahta sivua en edes tiennyt "optimoi autosi"-nimisestä lastutuksien tarjoajasta. Kun nyt olen nähnyt, miten heidän edustajansa hoitaa viestintää ja PR:ää, olen täysin vakuuttunut siitä etten halua olla ko. firman kanssa missään tekemisissä. Tajuatko "s1jviita", että olet täällä yhtiösi edustajana ja "kasvoina"?
Ei kannata vetää johtopäätöksiä yhden topicin viimeisen sivun jutuista, jossa mielestäni en ole syyllitynyt muiden mollaamiseen, toisin kuin eräät!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Mielestäni tässä haukutaan nyt väärää puuta! Reilua peliä yritetään pelata, koska se on kaikkien etu!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Mitäpä s1jviita lupaat tollasesta e420cdi:stä?

Jos olis vaikka parit c30:n ahtimet, paree jäähytys, egr/dpf pois ja isompi putkisto?
Laatikon toimintaa kyllä haluaisin saada paremmaksi, nyt ei ole mielusa, enemmän lukkoon pitäs saada!
Ehkä hiukka nopeemmat vaihdot.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Kumipää kirjoitti:Mitäpä s1jviita lupaat tollasesta e420cdi:stä?

Jos olis vaikka parit c30:n ahtimet, paree jäähytys, egr/dpf pois ja isompi putkisto?
Laatikon toimintaa kyllä haluaisin saada paremmaksi, nyt ei ole mielusa, enemmän lukkoon pitäs saada!
Ehkä hiukka nopeemmat vaihdot.
Kyseisellä kokoonpanolla ei olla moista tehty, vakiohiluilla luvataan 349/810, joten ainakin sen :)
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kumipään autossa on luku- ja kirjoitussuojattu ohjelmointi jo.
Se on juurikin sen tyyppisen firman tekemä, kun teidänkin ohjelmointinne on, "suojattu", vaikka en millään ymmärrä, mitä suojelua noissa teidän hommissanne on.
Ymmärrätkö eron.
Minun ohjelmiani voikin muutella ja "korjaillakkin" - kaikki, joilla on laitteet ko. touhuun.
Parempi niin, että jos ei toimi, niin joku voi sen korjata - eikö niin...
Ohjelmoinninkin jälkeenkin auto on edelleenkin asiakkaan auto, kaikenlaisten haittojen laitto sinne on törkeää, se estää sen korjaamisen myöhemmin.
... Ai niin, teillä ei koskaan ole ollutkaan mitään ongelmia, niinhän se olikin ...
Ja se teidän suutikarttojen vääntely edustaa niiiin korkeaa osaamista, että sitä tietoa pitääkin kaikin tavoin varjella.
Vai olisikko peräti niin, että kun te toimitte niillä orjalaitteillanne, niin teillä ei olekkaan yhtään minkäänlaista käsitystä siitä, mitä te oikeasti teette.
Miksihän ihmeessä teilläkään ei aleta sitten tekemään ohjelmia sitten sillä tavoin, että niitä voisi testerilläkin oikealla tavalla seurata, jos kerra korjailette minunkin jälkiäni, kopioisitte sitten vaan siitä niitä juttuja - helppoa, on testattu monella tavoin ja yleensä toimivat helkutin hyvin.
Voit kysyä vapaasti asiakkailta, niitä on paljon täällä, ei tarvi uskoa minua.
Minä olen ollut täällä neuvomassa toisia jo kuitenkin reilusti yli puolenkymmentä vuotta aikaisemmin, ennenkuin teistä on vielä tiedetty yhtään mitään.
Kauppaamispuheet hoidettaisiin oikeasti tyylikkäästi yv:llä.
Tai sitten perustat oman threadisi liittyen aiheeseen ja lopetat tämän tällä ratsastamisen, jossa alunperin olen koettanut vastata itse aiheeseen liittyviin kysymyksiin.
Mutta luulen että sinulla on sama ongelma, kuin muillakin, aikaisemmilla yrittelijöillä, eli ei ole mitään järkevää sanottavaa aiheesta, ainoa motiivi kirjoittaa tänne on oman erinomaisuutensa tuputtaminen, silloin asiateksti jää kieltämättä kovin lyhyeksi.
Mutta enivei, toivoisin, että lopettaisit tällä minun ketjullani ratsastamisen omaan piikkiisi, jos on jotain oikeaa sanottavaa - niin hieno juttu, mutta muuten lopettaisit sen tuputtamisen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Suojauksista sen veran että ovat siinäkin mielessä turhia ne kun ovat yleensä avatavissa
maintussa kumipään auton ohjelmassa sellainen oli ja sekin oli avatavissa,
(luku suojauksia voi olla vaikka minkä laisia mutta ECU ei toimi jos sillä ei ole "selko"kielistä ohjelmaa,
eli suorran sieltä mistä ohjelma ecu:sa on, on se luettavissa "selko" kielisenä)
ennemin aika ja resursit mikä kuluu suojausten rakenteluun kannatais panostaa ohjelman paranteluun

lisäksi niistä suojauksista on oikeasti haittaa vian haussa
(mikä toisinaan muutenkin niin... helppoa) samoin jos autoon ohjelmoinin jälkeen muutettu jotain ja ohjelmaa "ei" pääse muttamaan,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Onko noita muita suojauksia olemassakaan kuin tuo "noread" tagi tuolla ohjelmassa, tai ei ainakaan muita ole tullut vastaan?
Viisaammat korjatkoon..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se on OLSsissa se.
Sitten bdmmällä saa myös vastaavan ja paljon hankalammin kierrettävän.
Sitten on vielä näitä ecusafe-tyyppisiä ohjelmia, sekä niissä editointiohjelmissa, joilla noita paljon tekevät.
Niinkuin cdi203 kirjoittikin, noiden kanssa painiessa menee paljon aikaa (hukkaan) ja sitten niihin liittyy sellainen inhottavuus, että tarkistussummankin kanssa saattaa tulla kaikenlaista ihanaa ja syy kohdistuu sitten lopulta ihan väärään persoonaan.
Eli vaikka bdmmällä lukee ylös, niin ei voi sittenkään olla sataprosenttisen varma muusta kun sittä, että jos sen ensinluetun kirjoittaa takaisin, niin todennäköisesti käynnistyy.
Se muutos pitäisi aina päästä tekemään alkuperäisen päälle, silloin tarkistussummankin laskenta toimii aika luotettavasti, mutta ei virheettä aina silloinkaan- on käynyt kylmätkin.
Ja jos ja kun sitä alkuperäistä ei kukaan pyydä, niin sen lukemisen motiivi todennäköisesti on vaan toisen työn kopioimishalukkuus ...
... Se tuntuu törkeältä, ei voi mitään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
escortmk2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 30.05.2005 18:15

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

Joo, kyllä toi optimoi autosi on aika hanurista.

Sen verran kokemusta, että kaveri kävi lastuttaa mersunsa ja halusi 2 päivän päästä vakio-ohjelman takas.

kettu mitkä myyntipuheet oli kyl: Posket venyy takapenkille ja sutii kolmosella ym. mutta just ja just ehkä huomas, et kolmos vaihteesta ylöspäin EHKÄ kiihtyi hieman paremmin.

Ai niin ja sit puhelimessa oli viel joku oikein teho ohjelma, mut sit ku päästiin pelipaikalle, ni sanottiinkin, et ei viitsi laittaa sitä muiden autoihin ettei hajoa

Paskaa puhui kyl niin paljon ja tämä "optimoi paskan puhuminen" tapahtui turussa
Avatar
OskuV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 05.02.2011 01:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja OskuV »

onre kirjoitti:Ennen tän ketjun vikaa kahta sivua en edes tiennyt "optimoi autosi"-nimisestä lastutuksien tarjoajasta. Kun nyt olen nähnyt, miten heidän edustajansa hoitaa viestintää ja PR:ää, olen täysin vakuuttunut siitä etten halua olla ko. firman kanssa missään tekemisissä. Tajuatko "s1jviita", että olet täällä yhtiösi edustajana ja "kasvoina"?
Just näin. :thumbup:
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

escortmk2 kirjoitti:Joo, kyllä toi optimoi autosi on aika hanurista.

Sen verran kokemusta, että kaveri kävi lastuttaa mersunsa ja halusi 2 päivän päästä vakio-ohjelman takas.

kettu mitkä myyntipuheet oli kyl: Posket venyy takapenkille ja sutii kolmosella ym. mutta just ja just ehkä huomas, et kolmos vaihteesta ylöspäin EHKÄ kiihtyi hieman paremmin.

Ai niin ja sit puhelimessa oli viel joku oikein teho ohjelma, mut sit ku päästiin pelipaikalle, ni sanottiinkin, et ei viitsi laittaa sitä muiden autoihin ettei hajoa

Paskaa puhui kyl niin paljon ja tämä "optimoi paskan puhuminen" tapahtui turussa
Tuohon on pakko kommentoida ja voisin sanoa, että pikkasen on kaverin kaveri (tai joku siinä välissä) väritellyt asiaa!

Ko asiakkaan pyynnöstä autoon laitettiin dynopaperilla todistettu 261Hp/700Nm softa.
Hänellä olisi ollut sen parin päivän “testauksen” aikana mahdollisuus penkittää auto uudelleen jossain jos tehoja niin epäili, mutta ei testauttanut (miksi ei) vaan halusi auton heti vakioksi ja sen sai.

Meillä on 100% tyytyväisyystakuu ohjelmoinnille eli jollei tehot miellytä niin kauppa perutaan ilman mutinoita.

Tämän enempää en kommentoi Tuikun omistamalle topicille vaikka vapaa foorumi onkin.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
jp_olli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 07.09.2009 08:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

s1jviita kirjoitti:
AnttiK kirjoitti:Jyrsitään niin, että jää ohut "nahka" joka sitten mattopuukolla vipataan pois.
Ei mene puruja sisään. Aukko on noin 10 * 25 mm johon sikaliimalla alumiini kansi kiinni. On nopea toimenpide ja piirilevyyn ei kohdistu vääntöä yhtään.
Okei, kuulostaa helpolta :)

Onneksi noita ei kauheasti tule tehtyä avaamalla vaan portin kautta, mutta tuota nakertamista pitää miettiä!

Tuolla tavalla on tehty monta Mersua, kun ei kaapelilla lue kaikkea.

Tavoitteena juurikin se, ettei monikerrospiirikortti altistu turhalle mekaaniselle rasitukselle, olipa se rasitus miten pientä hyvänsä. Pienenkin riskin eliminoiminen on ihan hyvästä näiden kanssa.
044-0760422
vettemortti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 27.08.2012 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja vettemortti »

Mitä asiantuntijat ovat mieltä tällaisen 'sisäänajetun' viiton tehonlisäksestä?
Auto Vito 120 CDI automaatti vm 2006 ajettu 260 000 km.
Auto huolettu ok ja tuntuu pelaavan ok.
Kannattaako näillä kilometreilla olevaan autoon vaihtaa esim ilmanmäärämittari lamda antureita tai vastaavaa ennen optimointia?

Onko kellään omakohtaista kokemusta miten paljonajettu automaatti diesel kestää tehonlisäyksen?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei se kannata, mutta on se mukavaa.

Tuo malli on sieltä kiitollisemmasta päästä lastutettavia autoja.
Alkuteho on tehtaalla jätetty kovin pieneksi, tekniikka on kuitenkin tarkalleen sama, kun saman tekniikan tehokkaammissa autoissa ja malleissa.
Ero siis käytännössä vaan ohjelmassa.

Ehjiä osia ei kannata varulta vaihtaa, kyllä ne kerkiää sittenkin, kunhan ne ensin rikkoontuu....
Tuon auton tekniikka hyvin kestää, tyyppiviat on oikeastaan samat, kun henkilömalleissakin.
Kolme säädintä, ahdin, egr, imusarjan läppä.
Pakosarjasta irtoilee palasia, jotka särkee ahtimen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Riha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.12.2010 12:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Riha »

Vielä vanhoja kaivelen ja kertaan. Ko. autohan on se s211 220cdi -07 (manuaali ja Delphin eculla) 170hp.

Onko tämän sivun ohjeet turbon ja voimansiirron kestävyyden suhteen osoitettu vanhemmalle versiolle OM646:sta?

Aikaisempi käsitys oli se, että turbon tuotto ei ole rajana ja kytkin kestää sen mitä sille annetaan hyvin.

Voiko samat asiat yleistää myös s204:een samalla koneella? Eli onko kestävä kytkin?
S211 220 cdi avantgarde -2007
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se on noissa Delphi-ecuissa sellainen tilanne, että tehoa saadaan - jos saadaan, suutinkarttaa vääntelemällä.
Silloin on kytkimen kestävyydestä paha sanoa mitään, ecun normaalit säätelyt ei toimi enää oikein.
Viidensadan jälkeen vakiot kytkimet alkaa antautumaan.
Suuttimet antaa enemmän ja ahdin pystyy parempaan, kunhan vaan syöttömäärä kerrotaan oikein.
Väännön rajoittaminen halutulle tasolle ei tällöin myöskään ole ongelma.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

joskami kirjoitti:
Kaverilla olisi tuommoinen ML270cdi ja siinä tuo turbiinin luisto on tällä hetkellä melkoista.. myös vakiona. Lähdet ylämäkeen kiihdyttää niin saman tien nostaa kierrokset ylös n. 3000rpm ja meno tuntuu luistavalta, sit vasta 3500rpm jälkeen tuntuu kun turbiini yrittää tarrata kiinni ja vauhti lähtee kiihtymään.
Olen kokeillu vaikka minkälaista ohjelma autossa aina ongelmana tuo luisto, laatikko ei mene vikatilaan missään vaiheessa.
Omassa vanhassa 270cdi:ssä sain vähän kirittyä ohjelmalla tuota luistoa, mut tässä ei samaa vaikutusta.

Syöttöjä tuo kestää kummasti kun uusittu edellisen omistajan aikan kaikki polttoaineeseen liittyvät jutut :thumbup:

Vai onko se vaan niin tuossa ML:ssä et tuo turbiini ei vaan pidä??
Jo käsitelty juttu mutta minulla on sama tilanne.
Tosin ei aivan noin paha.

Hiljaisesta vauhdista kun painaa reippaammin kaasua niin kierrokset nousee tuonne 2600-2800 jossa turbiini ottaa vasta kunnolla kiinni ja auto alkaa kiihtyä reippaammin.
Onkohan näissä tosiaan näin paska turbiini vai mistä tuo lie johtuu.
Laatikon luistoa tuo ei kuitenkaan ole. Sen erottaa kyllä vaihdoissa jos jää luistamaan.

Turbiinilukon ohjelmallisella kirimisellähän siellä alkaa vaan levypakat kulua tarpeettomasti jos itse turbiinin luistoa aletaan hillitä pakkaa kirimällä...
Ensin kai pitäisi saada turbiini pitämään halutulla tavalla ja sitten vaan turbiinilukolla pienemmällä kaasun asennolla lukita turbiini paremman taloudellisuuden tavoittelemiseksi.

Laatikkohan on 270 ML:ssä malliltaan w5a300 joten mallimerkinnän mukaan tuo ei kestä edes samaa mitä 200/220CDI:n laatikko. (w5a330) :shock:

Mielessä käynyt päivittää laatikko 270/320CDI eemelistä (w5a580) jos tuo orkkis toosa ei tosiaan tuota enempää vääntöä kestä.
Samalla vaihtuisi tuo törkeän paljon luistava turbiini ehkäpä parempaan.

Onko kukaan näistä ohjeman vääntäjistä ohjelmoinut tuollaista w163 270 ML:ää että mitä sieltä irtoaa tehoa ja pitääkö /kestääkö laatikko pidemmän päälle?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En taida nyt ihan ymmärtää, mitä luistolla ajat takaa.
Mutta jos turbiinin luistatusta vähentää ohjelmallisesti, niin ei se yhtään enempää sitä turbiinia rasita, päinvastoin.
Se lisärasitus tulee laatikon sisälle, kytkinpakkoihin, jotka joutuu kovemman rasituksen kohteeksi sitten.
Laatikon saa toimimaan miellyttävämmin, eli rupeaa paremmin sitä vääntöä käyttämään.

Automaatin voimansiirto hyvin on kestänyt, nämä viisipyttyisten manuaalien kytkimet ei kestä mitään...
+500nm/~220hv siitä vakio-osilla lähtee, kuten henkilömallistakin.
Sama moottori, ML,ssä parempi cooleri.
Kiva auto tulee, hyvä moottori, noinniinkuin kulutuksen ja tehon suhteen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Tuolla kaverin autolla on nyt ajettu n.20tkm tuommoisella +500nm ja 215-220hp ohjelmalla ja on saanut monoa tuo kaappi..
Trailerin vedossa rupeaa tuo luisto häiritsemään aikalailla, voi olla et luisto ois turbiinissa lisääntynyt tuon trailerin vedon takia.
Aika useasti joutuu kilpuria tuolla vetämään.

Onko Tuikku saanut huomattavasti tuota luistoa pois noista Ml:listä , tuossahan tuo turbiini luistaa vakionakin enemmän mitä henkilömalleissa?
Mika.T kirjoitti: Laatikkohan on 270 ML:ssä malliltaan w5a300 joten mallimerkinnän mukaan tuo ei kestä edes samaa mitä 200/220CDI:n laatikko. (w5a330) :shock:
Samaa kanssa katsoi tuosta laatikosta, että olisi muka heikompi kuin henkilömalleissa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mika.T kirjoitti:
joskami kirjoitti:
Kaverilla olisi tuommoinen ML270cdi ja siinä tuo turbiinin luisto on tällä hetkellä melkoista.. myös vakiona. Lähdet ylämäkeen kiihdyttää niin saman tien nostaa kierrokset ylös n. 3000rpm ja meno tuntuu luistavalta, sit vasta 3500rpm jälkeen tuntuu kun turbiini yrittää tarrata kiinni ja vauhti lähtee kiihtymään.
Olen kokeillu vaikka minkälaista ohjelma autossa aina ongelmana tuo luisto, laatikko ei mene vikatilaan missään vaiheessa.
Omassa vanhassa 270cdi:ssä sain vähän kirittyä ohjelmalla tuota luistoa, mut tässä ei samaa vaikutusta.

Syöttöjä tuo kestää kummasti kun uusittu edellisen omistajan aikan kaikki polttoaineeseen liittyvät jutut :thumbup:

Vai onko se vaan niin tuossa ML:ssä et tuo turbiini ei vaan pidä??
Jo käsitelty juttu mutta minulla on sama tilanne.
Tosin ei aivan noin paha.

Hiljaisesta vauhdista kun painaa reippaammin kaasua niin kierrokset nousee tuonne 2600-2800 jossa turbiini ottaa vasta kunnolla kiinni ja auto alkaa kiihtyä reippaammin.
Onkohan näissä tosiaan näin paska turbiini vai mistä tuo lie johtuu.
Laatikon luistoa tuo ei kuitenkaan ole. Sen erottaa kyllä vaihdoissa jos jää luistamaan.

Turbiinilukon ohjelmallisella kirimisellähän siellä alkaa vaan levypakat kulua tarpeettomasti jos itse turbiinin luistoa aletaan hillitä pakkaa kirimällä...
Ensin kai pitäisi saada turbiini pitämään halutulla tavalla ja sitten vaan turbiinilukolla pienemmällä kaasun asennolla lukita turbiini paremman taloudellisuuden tavoittelemiseksi.

Laatikkohan on 270 ML:ssä malliltaan w5a300 joten mallimerkinnän mukaan tuo ei kestä edes samaa mitä 200/220CDI:n laatikko. (w5a330) :shock:

Mielessä käynyt päivittää laatikko 270/320CDI eemelistä (w5a580) jos tuo orkkis toosa ei tosiaan tuota enempää vääntöä kestä.
Samalla vaihtuisi tuo törkeän paljon luistava turbiini ehkäpä parempaan.

Onko kukaan näistä ohjeman vääntäjistä ohjelmoinut tuollaista w163 270 ML:ää että mitä sieltä irtoaa tehoa ja pitääkö /kestääkö laatikko pidemmän päälle?
ML vakiona "luistatta" turbinia enemän kuin H mallit
Niisäkin 5syl jotkut mallit luistatta enemän,

Semoinen havainto tullut noiten turbin henkilö mallien
lukituksen kohdalla,
Ventiili koneistolla on iso vaikutus sen toimintaan,
Testailun perustella uusisakin lohkoissa on jonkin verran "toleranssia"
Mikä ei vielä vakio vekotemissa näy mutta vetojen lisäyksen jälkeen
Oli havaitavissa(koitettin ensin paranella pelkällä uudella hydrauli lohkolla)
ja poistui kairaimaalla uuden lohkon karat yli kokoon,

Kyllä Aika kestäviä ovat laatikot yhdellä miten sattuu luistavalla turbinilla
Ajeltu yli 200tkm minkä jälkeen ventiili koneiston kunnostusksen jälkeen ei mitään luisto oireita
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin