W124 etupään vispaus
W124 etupään vispaus
Mikäs mahtaa vaivata kun matkanopeuksissa montun tia töyssyn jälkeen etupää vispaa hetken ja ratti myös.Huomasin kyllä että toisesta etuiskarista oli tullut öljyt ulos ja on siis tosi vetelä, vai olisiko rengas.
Re: W124 etupään vispaus
Moi,
tolleen äkkiä ajateltuna iskunvaimentimen tehtävä kai on juuri tuon ilmiön estäminen. Ja jos se iskari on tuikannut nesteet ulos, eikä enää ole ehjä, niin luulis sillä ainakin jotakin tekemistä olevan tämän ongelman kanssa. Ja aika usein, jos yksi iskari on totaalisen kuollut, niin ei sen toisella puolella oleva parikaan enää ole huippukunnossa.
Toinen juttu, joka näissä autoissa vähentää ohjauksen vispaamista, on ohjausiskunvaimennin. Muutaman kympin hintainen osa, jonka vaihtaminen on viimeisen päälle yksinkertainen homma. Vaihtotyössä haastavinta taitaa olla auton nostaminen niin, että pääsee sinne alle ruuvaamaan pohjamuovin pois. Sen jälkeen kaksi mutteria auki vanha ohjausiskari pois, uusi tilalle, mutterit ja pohjamuovi paikalleen ja siinä se.
tolleen äkkiä ajateltuna iskunvaimentimen tehtävä kai on juuri tuon ilmiön estäminen. Ja jos se iskari on tuikannut nesteet ulos, eikä enää ole ehjä, niin luulis sillä ainakin jotakin tekemistä olevan tämän ongelman kanssa. Ja aika usein, jos yksi iskari on totaalisen kuollut, niin ei sen toisella puolella oleva parikaan enää ole huippukunnossa.
Toinen juttu, joka näissä autoissa vähentää ohjauksen vispaamista, on ohjausiskunvaimennin. Muutaman kympin hintainen osa, jonka vaihtaminen on viimeisen päälle yksinkertainen homma. Vaihtotyössä haastavinta taitaa olla auton nostaminen niin, että pääsee sinne alle ruuvaamaan pohjamuovin pois. Sen jälkeen kaksi mutteria auki vanha ohjausiskari pois, uusi tilalle, mutterit ja pohjamuovi paikalleen ja siinä se.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 etupään vispaus
Voiko sen ohjausvaimentimen väljyyden testata kotikonstein.
Re: W124 etupään vispaus
Joo,jounil kirjoitti:Voiko sen ohjausvaimentimen väljyyden testata kotikonstein.
niin kai se suht näppärästi tapahtuu, että ruuvaa irti kyseisen härvelin ja kokeilee, miten se painuu kasaan / aukeaa. Liikkeen kuuluu olla koko matkalla tasaisesti vastaan pistävä, ja sen kuuluu jäädä siihen pisteeseen, mihin veto tai puristus lopetetaan. Sen ei siis kuulu liikkua auki-asentoon itsekseen, kuten pyörien iskunvaimentimet tapaavat tehdä. Vastus on rauhallisesti painettaessa / vedettäessä aika paljon kevyempi kuin pyörien iskunvaimentimissa, mutta vastaan sen kuuluu selvästi laittaa ja vastus kuuluu olla tuntuvasti suurempi, jos yrittää liikuttaa sitä nopeasti. Vastus molempiin suuntiin kuuluu olla samanlainen.
Noissa, joita omistani olen irrottanut, vastus on huomattavastikin vaihdellut eri kohdissa vaimenninta, ja niin sen ei kuulu olla. En tiedä, pystyykö tuota jotenkin näppärästi testaamaan ilman irrottamista, koska pelkästään ohjauksen massavoimat rauhoittavat ohjauksen liikettä aika paljon, kun pyöriä käsivoimin kääntelee puolelta toiselle. No, irrottaminen on helppo homma, ja tietty testaamista varten voi halutessaan irrottaa vain toisen pään. Uuden hinta KL-Varaosilla näkyy olevan about 35€ (tää on 300D Turbo sedaniin, en tiedä, onko mallikohtaisia eroja): http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /27385/825
Silti pääsyylliseksi epäilisin sitä pyöräntuennan iskaria, jos se tosiaan on ihan entinen...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 etupään vispaus
Iskarit nyt kuitenkin pitää vaihtaa mites on onnistuuko perinteisillä jousipuristimilla vai onko muita konsteja kun mersun omat jousipuristimet.
Re: W124 etupään vispaus
Joo, itse asiassa iskarit eteen ja taaksekin pystyy kyllä vaihtamaan ilman minkään sortin jousipuristimia, eikä ole ollenkaan vaikea homma edes. Hakutoiminnolla löytynee foorumilta ihan ohjeitakin siitä hommasta.
Sen sijaan jos jousia haluaa vaihtaa, niin monesti täällä on todettu, että ainoastaan Mersulle tarkoitettu puristin on järkevä ratkaisu, ja sellaisella se onnistuukin aika helposti. Muilla keinoilla en ole edes jousien vaihtamista yrittänyt.
Sen sijaan jos jousia haluaa vaihtaa, niin monesti täällä on todettu, että ainoastaan Mersulle tarkoitettu puristin on järkevä ratkaisu, ja sellaisella se onnistuukin aika helposti. Muilla keinoilla en ole edes jousien vaihtamista yrittänyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 etupään vispaus
Myös ylileveä et vanteissa aiheuttaa ko. vipatusherkkyyttä. Rikkoontunut ohjausiskuri pahentaa tilannetta.
Väljät alapallot, huonot iskarit, ym,ym
Väljät alapallot, huonot iskarit, ym,ym
250TD -86, 260E LANG -90
Re: W124 etupään vispaus
ja laita uudet iskarin kumit. itse laitoin vanhat kumit uusien iskarien kaveriksi ja yllättäen vika ei häipynyt. vasta uudet kumit poisti ongelman. nyt minulla on sitten yhdet ylimääräiset ehjät iskarit
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W124 etupään vispaus
Tarkoitatko noita yläkiinnikekumeja
Re: W124 etupään vispaus
Kyllä se iskarein vaihto auttoi nyt loppu vapinat
Re: W124 etupään vispaus
Moi,
Vaihtuuko se ihan simppelisti yläkautta? Yhellä kiinni iskarin päässä ja kolmella korissa? Onnistuuko ihan renkaat maassa ja ilman jousipuristinta?
Pitäs vaihtaa omaan 250D:iin nuo gummit, kun ovat pykineet ja on pientä sheikkiä päällä koko ajan. Nylpyttää pikkaisen siten,että tuntuu ratissa. Välillä hyvin tasaisella ei ravista, toisinaan enemmän. Ja tuntuu ihan pikkunopeuksillakin, joten renkaiden epätasapainosta ei ole kyse.
T: Wade
Vaihtuuko se ihan simppelisti yläkautta? Yhellä kiinni iskarin päässä ja kolmella korissa? Onnistuuko ihan renkaat maassa ja ilman jousipuristinta?
Pitäs vaihtaa omaan 250D:iin nuo gummit, kun ovat pykineet ja on pientä sheikkiä päällä koko ajan. Nylpyttää pikkaisen siten,että tuntuu ratissa. Välillä hyvin tasaisella ei ravista, toisinaan enemmän. Ja tuntuu ihan pikkunopeuksillakin, joten renkaiden epätasapainosta ei ole kyse.
T: Wade
Sergey kirjoitti:ja laita uudet iskarin kumit. itse laitoin vanhat kumit uusien iskarien kaveriksi ja yllättäen vika ei häipynyt. vasta uudet kumit poisti ongelman. nyt minulla on sitten yhdet ylimääräiset ehjät iskarit
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: W124 etupään vispaus
ei se renkaat maassa onnistu. Mutta jousipuristimiakaan ei tarvinut.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W124 etupään vispaus
Tänks.
Löytykin yhestä toisesta ketjusta ohjetta. Pitäis olla simppeli homma, mutta Tohmajärvelläkin pitäis olla Alko...
Raportoin tuloksista, kuhan saan vaihdettua.
Löytykin yhestä toisesta ketjusta ohjetta. Pitäis olla simppeli homma, mutta Tohmajärvelläkin pitäis olla Alko...
Raportoin tuloksista, kuhan saan vaihdettua.
Sergey kirjoitti:ei se renkaat maassa onnistu. Mutta jousipuristimiakaan ei tarvinut.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: W124 etupään vispaus
Tsekkaas onko raidetangon kiinnitys ruostunut irti, lokareista löytyy molemmilta puolilta. Tulee putket kiinni siihen peltiin iskarin vieressä.
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: W124 etupään vispaus
Anteeksi mutta... Raidetangot kiinni lokarissa? En mä nyt varma ole, mutta eikös raidetangot ole tässä kuvassa näkyvät osat 53 ja 59 sekä vissiin myös 92 (kiinni simpukassa ja apusimpukassa)?h33bo kirjoitti:Tsekkaas onko raidetangon kiinnitys ruostunut irti, lokareista löytyy molemmilta puolilta. Tulee putket kiinni siihen peltiin iskarin vieressä.
Tarkoitatko kallistuksenvakaajatankoa, joka tosiaan tulee koriin kiinni pellistä prässätyillä kiinnikkeillä ja akseliin kiinni myös sellaisilla putkiklemmarin puolikkaan oloisilla jutuilla?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 etupään vispaus
Juu tuli aika epäselvästi kirjoitettua eli mulla meni ainakin putket jotka oli peltiin prässätty iskarin vieressä. Olivat jotenkin kiinni ohjausaksellissa eli kun raidetangosta otti kiinni ja heilutti niin kolisi ja ajossa pienessä töyssyssä koko rengas vatkasi kovin. En sitte tiedä mikä tuossa kuvassa oleva tulee siihen kiinni, voi olla myös tuo kallistuksenvakaaja
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: W124 etupään vispaus
Apusimpukka on siellä pyöränkaaressa kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 etupään vispaus
No niin, limput vaihdettu. Oli simppeli homma. Tietenkin oli sitten iskarin haitarikumit pjaskana, joten uusiksihan tuon saa vielä tehä, ois pitänyt hommata ne valmiiksi. Mahdolliseksi osasyylliseksi paljastui vasen etupyörän laakeri, joka oli hieman löysällä. Ravistus väheni selvästi, mutta ei ihan tainnut hävitä. Pitää seuravaksi uusia vielä tuo ohjausiskari.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)