Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mesemies1993
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 09.02.2012 00:27

Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja mesemies1993 »

iltaa! tai yötä :)

mistäs tollasen 2.5/3.0 tiisseli koneen tunnistaa onko alkuperäis turbo vai jälkiasennettu? ekaa mersua ostamassa ja tietysti voimasavunvärinen viheltävä paholainen amispoikien kiusaksi :lol:

netissä tuntuu oelvan noita 2.5 td vehkeitä myynnissä mutta mitä täälä foorumeilla luin niin pitäis olla alkuperäinen turbokone että kestää 200+hp??

kaikki vinkit otetaanvastaan, ja 190 korinen hakusessa ^^
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

koneen numeroista sen luonnollisesti erottaa mutta nyt en kuolemaksenikaan muista niitä.
ehken helpompi katsoa mistä öljyn syöttö on otettu turbolle. jos on alkuperäinen turbo niin öljyn kierto on otettu sieltä pakosarjan alta moottorin kyljestä, EI SIIS kannen takapäästä tai suodattimen jalasta.
w201 om605
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep.

Tuo turbon öljynpainelähtö on lie helpoin ja varmin merkki alkuperäiselle turbolohkolle.

Turbolohkossa on öljynpainelähtö ja lohkon vesiproppu vierekkäin. Noin 4.-5. sylinterin kohdalla siellä pakosarjan alla.
Vaparissa ei ole kuin se vesien laskuproppu siellä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja S202 »

No 95% tapauksissa sen tunnistaa siitä että jälkiturbotetussa on edelleen vaparin venttiilikoppa, eikä alkuperäinen alumiininen ahtoputki mene siitä yli. Ilmanpuhdistin on oikeassa etunurkassa sellasessa erillisessä tilassa
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Terho P »

turbokoneen venakopassa on kyhmy siä takaosassa. joskus olen törmännyt kyhmyyn etuosassa mutta sekin on vapari, yleensä vapareissa on suoraselkänen se venakoppa. imusarja on erilainen vaparissa ja siitäkin erottaa useasti.monivenan tunnistaminen onkin hiukan hankalempaa :| toki siihen on "jokaisella" koneen numerot tiedossa että mikä on vapari ja mikä turbo :shh:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No tuollaiset osat on vaihdettavissa. :D

Lohko on vähän vaikeampi "naamioida"
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Yks mikä antaa kivasti osviittaa on myös se, että kattelee vin-dekooderilla runkonumeron. Harvemmin varmaan niitä turbokoneita vaihdetaan vapareihin. Toki tätäkin sattuu mutta tästä on hyvä lähteä liikkeelle. Alkuperäsen turbotenavan voi ulkosesti tunnistaa myös kivasti siitä, että on kidukset pelkääjän etulokarissa (jälleen kerran, helppo vaihtaa, mutta kuitenkin).
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Terho P »

rekkariotteestahan näkee sit paikanpäällä jos autoon on koko kone vaihdettu/turbotettu eli onko koppa alkup turbo :geek: tuo ö-putki turbolle kertoo parhaiten paikanpäällä, nettiauton kuvista sit tulee katottua nuo venakopat yms ellei ö-putki näy. kysyähän aina voi mut hinnasta sen jo yleensä huomaa et mikä o vaparista tehty mikä turbosta+kuvat
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

lohkoa ei erota mistään muusta, kun numerosta. taitavasti tehty "orkkis" tyylinen turbottaminen voi olla melkolailla turbokoneen näkönen. jos vapariin laittelee turbo mallista venakopan, imusatsin, öljynputsarin jalan jnej jne, niin erottaminen on kokolailla hankalaa.

siitä turbon öljylinjasta sen voi huomata, mutta jos sekin on tehty niinku orkkisturbossa, niin hankalaks menee. koneen numerosta tosiaan erottaa. mutta mikäs onkaan se numero?!? kuka muistaa turbon ja vaparin numerot..

ehkä sen helpoiten huomaa vähän kaikesta. jos kaikki on samaa, kun turbossa, niin melkein se on sitten orkkis turbokone. noissa viri vehkeissä vaan monasti oleen esim. vaparin imusrjaa ja muutenkin aika paljon omatekosia palikoita.
W201 250DT 20V
w201 190E
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Timo N »

noita lohkoja on a- ja b-merkittyjä, pakosarjan puolella merkki, jompikumpi oli turbon lohko, eli öljyruutat on ja näitä lohkoja
on ollu myös vapareissa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja iso E »

joo tuota a ja b lohko määritys löytyy mut se tarkoitti jotain muuta se oli joku toleranssi lukemaa. jotain koneen osien painojen toleranssia jos nyt ihan väärin muista.

vapari 606 on lohkossa 12 merkintä ja turbossa 15 lukema lähellä samas paikkaa mis Timo n kuvaili olevan a ja b merkintää.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pera8x kirjoitti: siitä turbon öljylinjasta sen voi huomata, mutta jos sekin on tehty niinku orkkisturbossa, niin hankalaks menee.
Melkosen hankala toteuttaa tuo turbon öljylähtö vaparilohkoon kun lohkossa ei ole ollenkaan paikkaa sille öljyputkelle. Ei edes tasaista kohtaa johon sen voisi porailla. :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mika.T kirjoitti:
pera8x kirjoitti: siitä turbon öljylinjasta sen voi huomata, mutta jos sekin on tehty niinku orkkisturbossa, niin hankalaks menee.
Melkosen hankala toteuttaa tuo turbon öljylähtö vaparilohkoon kun lohkossa ei ole ollenkaan paikkaa sille öljyputkelle. Ei edes tasaista kohtaa johon sen voisi porailla. :D
onko noin? sit mulla on joku väärinkäsitys tullut. käsittääkseni joissain lohkoissa on se öljylinja siellä olemassa ja tasanen kohta, missä vaan ei ole mitään. poralla reikä ja jenka perään, niin se on siinä. mutta voi olla, että nämä on jotain viton 2,3 koneita tms. olisko ollu jotenkin niin, että jossain semmosissa vaparikoneissa, missä on öljyruiskut, niin menee se öljylinja siellä lohkon välissä jemmassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Terho P »

öljynpaluulle löytyy joistain lohkoista se silonen kohta. en oikeen usko että oli ö-ruutat vapareissa pelkällä A/B merkinnällä :?: tai turbo vs vapari :crazy:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja iso E »

606 vaparis on ö-ruutat ja niis on kans tasaset paikat lohkos missä turbokonees öljy tulo ja paluu.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alkuperäis turbokoneen tunnistus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

w123 korisissa oli siinä lohkon kylessä merkattu turbokone A-kirjaimella. Tais muuten olla turbokoneen ja vaparin kannessakin erona se lovi siinä nurkassa. Eestä katottuna vasemmassa keulan puoleisessa nurkassa. Turbokoneen kannessa se siis on. Tästä en ole aivan varma mutta eräs harrastaja niin meinas. Kattokaa joku vaparikoneesta löytyykö sitä. Laitan vielä kuvan omasta koneesta niin näkyy mitä tarkotan.

Edit. Ja noista numerosarjoista että turbon numerosarja on om603.960 ja vaparin om603.912 siis kuuspyttysissä. Taitaa mennä niin että kaikissa esikammiokoneissa turbolla on om60x.96x ja vapareissa om60x.91x. Tuosta en mene takuuseen mutta melko varma tieto on. Rautamoottoreista (w123) en sitten tiiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin