mistäs tollasen 2.5/3.0 tiisseli koneen tunnistaa onko alkuperäis turbo vai jälkiasennettu? ekaa mersua ostamassa ja tietysti voimasavunvärinen viheltävä paholainen amispoikien kiusaksi
netissä tuntuu oelvan noita 2.5 td vehkeitä myynnissä mutta mitä täälä foorumeilla luin niin pitäis olla alkuperäinen turbokone että kestää 200+hp??
kaikki vinkit otetaanvastaan, ja 190 korinen hakusessa ^^
koneen numeroista sen luonnollisesti erottaa mutta nyt en kuolemaksenikaan muista niitä.
ehken helpompi katsoa mistä öljyn syöttö on otettu turbolle. jos on alkuperäinen turbo niin öljyn kierto on otettu sieltä pakosarjan alta moottorin kyljestä, EI SIIS kannen takapäästä tai suodattimen jalasta.
Tuo turbon öljynpainelähtö on lie helpoin ja varmin merkki alkuperäiselle turbolohkolle.
Turbolohkossa on öljynpainelähtö ja lohkon vesiproppu vierekkäin. Noin 4.-5. sylinterin kohdalla siellä pakosarjan alla.
Vaparissa ei ole kuin se vesien laskuproppu siellä.
No 95% tapauksissa sen tunnistaa siitä että jälkiturbotetussa on edelleen vaparin venttiilikoppa, eikä alkuperäinen alumiininen ahtoputki mene siitä yli. Ilmanpuhdistin on oikeassa etunurkassa sellasessa erillisessä tilassa
turbokoneen venakopassa on kyhmy siä takaosassa. joskus olen törmännyt kyhmyyn etuosassa mutta sekin on vapari, yleensä vapareissa on suoraselkänen se venakoppa. imusarja on erilainen vaparissa ja siitäkin erottaa useasti.monivenan tunnistaminen onkin hiukan hankalempaa toki siihen on "jokaisella" koneen numerot tiedossa että mikä on vapari ja mikä turbo
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Yks mikä antaa kivasti osviittaa on myös se, että kattelee vin-dekooderilla runkonumeron. Harvemmin varmaan niitä turbokoneita vaihdetaan vapareihin. Toki tätäkin sattuu mutta tästä on hyvä lähteä liikkeelle. Alkuperäsen turbotenavan voi ulkosesti tunnistaa myös kivasti siitä, että on kidukset pelkääjän etulokarissa (jälleen kerran, helppo vaihtaa, mutta kuitenkin).
rekkariotteestahan näkee sit paikanpäällä jos autoon on koko kone vaihdettu/turbotettu eli onko koppa alkup turbo tuo ö-putki turbolle kertoo parhaiten paikanpäällä, nettiauton kuvista sit tulee katottua nuo venakopat yms ellei ö-putki näy. kysyähän aina voi mut hinnasta sen jo yleensä huomaa et mikä o vaparista tehty mikä turbosta+kuvat
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
lohkoa ei erota mistään muusta, kun numerosta. taitavasti tehty "orkkis" tyylinen turbottaminen voi olla melkolailla turbokoneen näkönen. jos vapariin laittelee turbo mallista venakopan, imusatsin, öljynputsarin jalan jnej jne, niin erottaminen on kokolailla hankalaa.
siitä turbon öljylinjasta sen voi huomata, mutta jos sekin on tehty niinku orkkisturbossa, niin hankalaks menee. koneen numerosta tosiaan erottaa. mutta mikäs onkaan se numero?!? kuka muistaa turbon ja vaparin numerot..
ehkä sen helpoiten huomaa vähän kaikesta. jos kaikki on samaa, kun turbossa, niin melkein se on sitten orkkis turbokone. noissa viri vehkeissä vaan monasti oleen esim. vaparin imusrjaa ja muutenkin aika paljon omatekosia palikoita.
noita lohkoja on a- ja b-merkittyjä, pakosarjan puolella merkki, jompikumpi oli turbon lohko, eli öljyruutat on ja näitä lohkoja
on ollu myös vapareissa
joo tuota a ja b lohko määritys löytyy mut se tarkoitti jotain muuta se oli joku toleranssi lukemaa. jotain koneen osien painojen toleranssia jos nyt ihan väärin muista.
vapari 606 on lohkossa 12 merkintä ja turbossa 15 lukema lähellä samas paikkaa mis Timo n kuvaili olevan a ja b merkintää.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
pera8x kirjoitti:
siitä turbon öljylinjasta sen voi huomata, mutta jos sekin on tehty niinku orkkisturbossa, niin hankalaks menee.
Melkosen hankala toteuttaa tuo turbon öljylähtö vaparilohkoon kun lohkossa ei ole ollenkaan paikkaa sille öljyputkelle. Ei edes tasaista kohtaa johon sen voisi porailla.
pera8x kirjoitti:
siitä turbon öljylinjasta sen voi huomata, mutta jos sekin on tehty niinku orkkisturbossa, niin hankalaks menee.
Melkosen hankala toteuttaa tuo turbon öljylähtö vaparilohkoon kun lohkossa ei ole ollenkaan paikkaa sille öljyputkelle. Ei edes tasaista kohtaa johon sen voisi porailla.
onko noin? sit mulla on joku väärinkäsitys tullut. käsittääkseni joissain lohkoissa on se öljylinja siellä olemassa ja tasanen kohta, missä vaan ei ole mitään. poralla reikä ja jenka perään, niin se on siinä. mutta voi olla, että nämä on jotain viton 2,3 koneita tms. olisko ollu jotenkin niin, että jossain semmosissa vaparikoneissa, missä on öljyruiskut, niin menee se öljylinja siellä lohkon välissä jemmassa.
w123 korisissa oli siinä lohkon kylessä merkattu turbokone A-kirjaimella. Tais muuten olla turbokoneen ja vaparin kannessakin erona se lovi siinä nurkassa. Eestä katottuna vasemmassa keulan puoleisessa nurkassa. Turbokoneen kannessa se siis on. Tästä en ole aivan varma mutta eräs harrastaja niin meinas. Kattokaa joku vaparikoneesta löytyykö sitä. Laitan vielä kuvan omasta koneesta niin näkyy mitä tarkotan.
Edit. Ja noista numerosarjoista että turbon numerosarja on om603.960 ja vaparin om603.912 siis kuuspyttysissä. Taitaa mennä niin että kaikissa esikammiokoneissa turbolla on om60x.96x ja vapareissa om60x.91x. Tuosta en mene takuuseen mutta melko varma tieto on. Rautamoottoreista (w123) en sitten tiiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.