RH kirjoitti:Joopa. Kantapää vaan opettanut, että noita rengasammattilaisten suosituksia kannattaa oikeasti noudattaa. Ikiaikaisilla tehtaan painesuosituksilla näyttää renkaat kuluvan epätasaisesti ja ennen aikojaan. Toki asialla on varmaan jotain tekemistä myös rengaskokojen kanssa. (Ehkä tää alkaisi kuulua jo tuonne faktaa ja mutua-topicciin...)
Lopenuupuneelle muuten kommenttina, että tänään viereisessä parkkiruudussa seisoi joku sedan-korinen rysleri tms., jossa näytti olevan alla 225/60-16 kumekset. Melkoiset donitsit, semminkin, kun vanteella ei silmämääräisesti arvioiden ollut kovin runsaasti leveyttä.
Njaa, renkasliikkeen suositukset....mistä ne tietää ne paineetkaan kun niille on aivan vierasta jo pulttien kiristysmomentit ja yleensäkin momenttiavaimen käyttö ?!?....käytin auton viimeksi tuossa petikon rengasliikkeessä ja kaveri veti pyssyllä muterit auki ja sanoi että nämä oli sormin kiinni...niinhän se tuntui, kun ne oli 140nm tiukkuudessa

ja niitten pulttipyssy sitten veti ne uudelleen kiinnikin varmaan 500nm:iin...sen varran kovalla ne oli kun sitten ITSE ne tarkistin (kiristin) mökillä...niin 110-120 olisi se ihan oikea
Rengaspaineista, mulla on ollut kaikissa kolmessa mersun sarjassa 2.2-2.4bar paineita ja renkaat kuluu tuhannesosamillin tarkkuudella aivan tasaisesti....niin nuo talvikumit (205-55-16?) kuin nuo kesäkumit (245-45-18) ja edellisetkin kesäkumit (235-40-18).....laitanpa kuvan jossain vaiheessa noista kesägummeista ja talvikumeista....kesäkumeillahan tuli kilsoja ihan reilusti ja noilla nastoillakin on jo se pari kymppiä kärrätty....
225-60-16 on kyllä tosiaan melkoinen pelastusregas

....taidan päätyä tuohon ehdotettuun 215-60(55?)-16 kumiin...
.
Opel, "weird lieben autos"....