Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
CLK350
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.10.2011 19:36

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja CLK350 »

hei
ensiksi kiitos keskusteluista tällä sivulla.
asiaan; hain saksanmaalta auton huhtikuussa ostos ja rekisteröinti sujuivat mutkattomasti ensikertalaiselta ilman saksankielen taitoa.

1.selaan 3-5 autoa.
2.ole yhteydessä autoliikeseen aktiivisesti. tee tarjous
3.varaa aikaa ostoon ja liikkumiseen.
4.osta auto merkkiliikkeestä.

nää on minun juttuja mitä pidin tärkeänä................
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Laitetaas vähän juttua taas..ihan asiapohjalta nyt vaikka reissussa oli käänteitä ja hauskaa oli :)

Eli 320 CLK, vm. 2000 tuli haettua Saksasta käyttöautoksi. :think: Auton piti olla siisti. Ei näkyvää ruostetta ;) Pakolliset (vaimo) halutut varusteet olivat tempomat, pysäköintitutka...niin ja tietysti vakiona oleva luistonesto.

Lennettiin tuttavan kanssa torstaina Bremeniin josta vuokra-auto alle. Siitä ajeltiin Dusseldorfiin katsomaan ekaa autoa ja sen jälkeen lähdettiin tulemaan ylöspäin Hannoverin kautta Hampuriin. Torstaina ehdittiin näkemään 4 X CLK ja Hampurissa oltiin yötä. Ajettua tuli noin 700 km.

Perjantaina 3 X CLK sekä yksi Bmw Hampurin ympäristössä, ajoa noin 250 km. Kaikki autot olivat "autoliikkeissä". Perjantai-iltana kun piti olla jo Travemundessa.

Autot olivat hintaluokaltaan 6000-9000 €, vuosimallit -98 - 2000. 2 x 230 CLK ja 3 x 320 CLK ja 430 CLK sekä bemarin 323 Ci. Ja sitten asiaan...ei sieltä edelleenkään halvalla saa muuta kuin kakkia. Varsinaisia ruostepesiä olivat nämäkin CLK:t...ja autot vasta reilu 10-vuotiaita...

Myös tässä tuomassani http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=???" onclick="window.open(this.href);return false;? "yksilössä" sitä löytyi vähän kuljettajan puolen kynnyksen ja helmamuovin välistä. Konepelti maalattu uudestaan. Etupuskurin alareunassa pieni kosketus. Kaaret terveet. Pohja näytti siistiltä.

Autolla ollut yksi omistaja Berliinissä. Ajokilometrit? niin mene ja tiedä.. Huoltokirja leimoilla.
Koeajolla auto kuitenkin osoittautui toimivaksi. Alusta ei kolissut, ei vedellyt ja mikä tärkeintä kulki suoraan. Kone kävi siististi sekä kylmänä että lämpimänä. Automaatti toimi kylmänäkin loogisesti kun antoi runtua. Lämmöt eivät nousseet tyhjäkäynnillä. Suurempaa lammikkoa ei ilmestynyt auton alle. Vähäiset varusteetkin toimivat kaikki. Sisusta siisti. Kuljettajan puolen lasin yläreuna suhisi normaalisti. Pikselit sekaisin mittariston sivunäytöstä eli näitä normaaleja..

Ruvettiin sitten tinkaamaan hinnasta. Suorilta tonni alaspäin ja alettiin luettelemaan epäkohtia autosta. Hintahan ei tietysti tippunut mihinkään. Poistuttiin sanomalla, että soitella saa vielä tänään. Ei tullut puhelua. Lähdimme katsomaan 3 muuta autoa ja palasimme sen jälkeen jatkamaan tinkaamista. No, hinta tippui lopulta vähän eli 300 € liikkeen pyynnistä. Muutaman satasenhan näistä yleensä saa pois maksimissaan. Kello oli jo viisi perjantaina kun kaupat tehtiin. Keltaiset kilvet (90 €) saatiin kuitenkin helposti kun kilpipaja oli kuuteen asti auki. Ja joku vielä jaksaa väittää, että klo 12-13 jälkeen perjantaina Saksassa voi unohtaa kauppojen tekemisen..

Eipä siinä sitten sen kummempia kuin laivalle. Yllätys Vuosaaressa oli melkoinen kun tullivirkalija kertoi, että keltaisten kilpien liikennevakuutus on Suomessakin voimassa. En kerinnyt ilmoittaa valmistenumeroa enää perjantaina vakuutusyhtiöön.
No, edelliset muistikuvat kun olivatkin 3 vuoden takaa...

Laitan alle vähän kommentteja muista katsotuista autoista jos joku näitä mobilesta katselee.

230 CLK, vm. 2000, 6000 €
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =147610002" onclick="window.open(this.href);return false;
-epäsiisti olemus ulkoapäin, naarmuja ym., etu- ja takalokasuojien reunat ruosteessa, auto ollut pitempään autoliikkeen pihalla - jarrulevyt aivan ruosteessa. 3 minuuttia riitti ja pois..

320 CLK, vm 1999, 7350 €
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =151699434" onclick="window.open(this.href);return false;
-maalipinta melko siistin näköinen, naarmuja vähän.
-lommo kuskin puolen lokasuojassa
-takaluukku ruosteessa lukon ympäriltä pahasti, kaaret ok
-alustan tukivarret aivan ruosteessa
-sisusta näytti siistiltä
10 minuuttia riitti...

320 CLK, vm 1998, 7950 €
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =151756030" onclick="window.open(this.href);return false;
-kaukaa varsin siistin näköinen AMG- lisukkeineen, mutta..
-lokasuojien reunat edessä ja takaa ruostetta, takaluukku ok.
-pieniä paikkamaalauksia
-alusta näytti siistiltä
-etupäässä tuore öljylammikko
-sisusta melko siisti
-subwoofer ym viittaan nuoreen henkilöön ;)
-madallettu -
- 98 autossa vilkkupeilit?
10 minuuttia riitti..

430 CLK, vm 2000, 9950 € (sama liike)
-siisti maalipinta, mutta kuitenkin kiveniskemiä nokka täynnä
-takapuskurissa kummassakin sivussa isot naarmut
-suorapeltinen
-sisusta siisti
Tämän olisi jo voinut melkein koeajaa, mutta V8 pääosin kaupunkiajossa.. :crazy:

230 CLK, vm 2000, 6199 €
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =152365472" onclick="window.open(this.href);return false;
-auto ympäriinsä naarmuja täynnä, kiveniskemiä
-ruosteessa takapuskurin sivureunat yläpuoli, kuskin oven listan yläpuoli jne. ei..ei.
-alustaa ja sisustaa ei viitsinyt edes katsoa
3 minuuttia riitti..

320 CLK, vm 2001, 7199 €
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =152365460" onclick="window.open(this.href);return false;
-sisusta ja alusta siistit
-no, tietysti takaluukku ruosteessa sekä koristelistan alta, että avaimen reiän ympäriltä
-epämääräisiä naarmuja tässäkin
-hipo-vanteet aivan naarmuilla ym. millainenhan tuokin olisi ajaa noilla..
-kaksi turkkilaista liikkeessä istumassa, toisen rahapussi autossa ja koekilvet autossa..aivaimetkin oli virtalukossa ei silti ajettu pois ;)
-10 minuuttia riitti..

Bmw 323 Ci, vm 1999, 6990 €
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =149464080" onclick="window.open(this.href);return false;
-maalipinta siisti
-penkkejä edestä verhoiltu uudestaan
-ainakin ventiilikopan tiiviste vuoti öljyä
-autosta akku kaput, turkkilainen pyytää huoltomiestä hakemaan startterin, mutta me kiitimme ja poistuimme - ei nyt bemaria sittenkään
Viimeksi muokannut Petri M., Ma 21.11.2011 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Ja joku vielä jaksaa väittää, että klo 12-13 jälkeen perjantaina Saksassa voi unohtaa kauppojen tekemisen..
On sitten ihan päivä ja osavaltiokohtaista. Kilpiä voi saada, mutta se rekisteristä poisto... Ei paljon auta kilvet, jos ei muita paperiasioita saa kuntoon. Hyvä että teillä toimi, mulla homma olisi kussut siihen. Näin siis Münsterissä.
Bmw 323 Ci, vm 1999, 6990 €
Aika epäilyttävä muutenkin. M-sport puskureista huolimatta ei näyttänyt olevan M-sport. Pelkästään tästä syystä olisin jättänyt väliin:
Vertretungsberechtigt:Cemil Kayar
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

Aika yllättävää, että CLK:ssa ei ollut ilmastointia :shock: No, se ei ollut sulla vaatimuksenakaan, mut silti yllättää, että millainen nuuka-Günther on ollut kyseessä kun on tilannut tehtaalta tuon hintaluokan auton ilman kylmälaitetta. Tiedä sitten vaikeuttaako jälleenmyyntiä (vaikka ostit varmaan auton ajoa, etkä myyntiä varten)...

Hieno auto jokatapauksessa! Onnittelut!

Edit: myynti-ilmoituksessa ei ollu mainintaa ilmastoinnista, mut yritin kuvasta tihrustaa, josko sellaista nappulaa on kojelaudassa. Oliko siis tuossa ilmastointia?
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Bercedes Menz kirjoitti:Aika yllättävää, että CLK:ssa ei ollut ilmastointia :shock: No, se ei ollut sulla vaatimuksenakaan, mut silti yllättää, että millainen nuuka-Günther on ollut kyseessä kun on tilannut tehtaalta tuon hintaluokan auton ilman kylmälaitetta. Tiedä sitten vaikeuttaako jälleenmyyntiä (vaikka ostit varmaan auton ajoa, etkä myyntiä varten)...

Hieno auto jokatapauksessa! Onnittelut!

Edit: myynti-ilmoituksessa ei ollu mainintaa ilmastoinnista, mut yritin kuvasta tihrustaa, josko sellaista nappulaa on kojelaudassa. Oliko siis tuossa ilmastointia?
Niin, joo siis autossa on kyllä manuaali-ilmastointi.

Tänään kävin pikaöljynvaihdossa jossa pyynnöstä sain ekan kerran tarkastella autoa paremmin nosturin alta. Ja olihan se alustaltaan todella hyvässä kunnossa. Aivan kuten edellinen hakemani. Tukivarret puhtaat, edessä jopa puhdasta maalattua peltiä esillä...ruostetta? noh, myönnetään että bensansuodattimen pannassa oli. :thumbup:
Sääli tuota on uittaa suolassa - pitää varmaan oikeasti miettiä tämänkin auton ruostesuojausta :shock:
Rensin kaukalomatot piti tietysti hakea heti.

Ehdin myös tehdä rekisteröintikatsastuksen sekä hommasin tarrakilvet. Eka varsinainen katsastus onkin vasta 6/2012 kun Saksan katsastus oli tehty huhtikuussa eli 2013 asti voimassa. Myös autoveroilmoituksen kävin jättämässä. Eli herran haltuun.. 8)

Jaa niin, auton omistaja Saksassa oli -> R. Herrlinger
http://www.herrlinger.de/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
..jos en ihan erehdy auto on tuossa etusivun pienessä kuvassa? :lol:
Viimeksi muokannut Petri M., Ti 18.10.2011 09:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

No niin sitä minäkin, että jo on hävytöntä jos tuossa ei oo ilmastointia. Se kai on autojen perusvaatimus, jonka vuoksi sitä et ollut maininnut, mutta myynti-ilmoituksessa se yleensä mainitaan. Tässä tapauksessa ei...
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Mänis kirjoitti: On sitten ihan päivä ja osavaltiokohtaista. Kilpiä voi saada, mutta se rekisteristä poisto... Ei paljon auta kilvet, jos ei muita paperiasioita saa kuntoon. Hyvä että teillä toimi, mulla homma olisi kussut siihen. Näin siis Münsterissä.
Jep, näinhän se on. Mulla oli kiikarissa myös pari varmasti hyvää yksityisen myyjän autoa, mutta jätin ne suosiolla väliin aikataulun takia. Toinen oli aivan etelässä Itävallan rajalla. Omistajan kanssa sähköpostin vaihto toimi kyllä hyvin sekä kuvien lähettäminen, mutta kun tultiin rekisteröintihommiin, niin vaikutti olevan aika haluton yhteistyöhön..

Ei oikein uskaltanut laskea yhden kortin varaan tätä. Autoliikkeiden autoja kun pääsee katsomaan samassa ajassa useampia kuin yksityisten myymiä. Seuraavalla kerralla voisikin potkia koko viikon renkaita :silent:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Tossa auttaa aika paljon, jos pystyy selvittämään myyjälle, mitä pitää tehdä. Sitten se ei ole enää mikään ihmeellinen juttu. Ei noi sakut näistä rekisteristä poistoista hirveesti tiedä ja sitten kun vielä auto menee ulkomaille, alkaa epäilyttää. Itse kerroin myyjälle, että tarvitsen kilvet, vakutuksen ja poiston saksan rekisteristä. Tämän jälkeen myyjä soitti ja selvitti onko näin ja kun se oli, meni homma ihan fiksusti tälläkin kertaa. Tapauskohtaista tosin.
W204 C180K avantgarde -myyty-
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Tuontiautoista kun on puhe niin tuli nettiautossa s203 korinen vastaan joka rupesi kiinnostamaan. Kilometrejä takana mittarin mukaan melko vähän, vain 130tkm joten tulee heti mieleen paljonkohan tuosta on ruuvattu pois :) Onkohan kukaan käynyt kyseistä autoa katsomassa? http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/4317972" onclick="window.open(this.href);return false;

Saksasta auto on kuulemma tullut ja mb-organisaatiosta ostettu. Jos nyt joku on käynyt autoa katsomassa niin kaikki tieto vaan tulemaan. Kova mietintä päällä vaihtaisiko uudempaan...
E220cdi -14
charlerssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Su 29.05.2011 20:55

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja charlerssi »

Tere kaikki.

Tällaisesta autosta hieronut kauppaa suomenmaallahttp://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/4329695 Tuotu saksasta keväällä, mikä tässä hämää niin on nuo kilometrit, voiko pitää paikkansa vm-04 ja 153tkm. Ei huoltokirjaa mutta myyjä sanoo että auto on käytetty tampereella autotalossa jossa todennettu kilometrit ja huollot. Miten näistä todennetaan kilometrit? Kannataako tuota harkitakkaan kun huoltokirja puuttuu? Tuo sbc:n vaihtokin kuulostaa jotenki oudolta että noilla kilsoilla menisi??
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6276
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja MiHe »

charlerssi kirjoitti:Tere kaikki.

Tuo sbc:n vaihtokin kuulostaa jotenki oudolta että noilla kilsoilla menisi??
Tuossa ei mitään outoo ole, hyvä vaan että vaihdettu. Se kun tuppaa olemaan tyyppivika että kosahtaa, eikä ihan halpa vaihto marmoritiskillä ainakaan...

Noissa km-luokissa (ILMOITETUISSA sellaisissa) on saksanmaalla kyllä tarjontaa jos esim. mobilea selaa, joten ei mahdontonta ole, tai sitten ne on vaan kaikki hakkeroitu. Löytyy sieltä silloin tällöin toki >5 vuotta vanhoja reilusti alta satasenkin ajettuja "helmiä" :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jones50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 26.05.2011 17:58

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jones50 »

Etsin itse mobilesta alle 100t ajettua yhdellä ollutta W211 kompressoria. Vaatimuksena oli täys huoltokirja, vaaleat nahkapenkit sininen väri ym..

Auto löytyi viimein ja kaveri lähti mersumyymälään. Autoa ei oikein meinannut löytyä, se oli kuitenkin siirretty halliin uusien autojen riviin.

Tämä pulju oli myynyt auton uutena rouva x.lle, kyseinen liike oli myös huoltanut autoa uudesta lähtien.

Auto on otettu käyttöön 30.04.2004 , Suomeen tultaessa nyt elokuussa mittariin kertynyt 62,800. Nyt autoon laitettu defa sisähaaralla, uusi akku

ja täysi finikor "ruosteenesto". Kaipa auto on se mitä olen etsinyt? Onhan tässä kaikkia "lääkkeitä" autokuumeeseen.

Hyvää syksyä kaikille

T: Jone
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Onnea mersun hankinnan johdosta.
Onko auto ns Junge sterne ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
jones50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 26.05.2011 17:58

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jones50 »

sportsman kirjoitti:Onnea mersun hankinnan johdosta.
Onko auto ns Junge sterne ?
Ainakin "maalitakuu" voimassa, muutenkin virheetön auto. Liike ei antanut ns junge sterne statusta autolle, en kyllä

älynnyt edes kysyä. Auto sentään vm 2004.

T: Jone
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Mites toi maalitakuu juttu muuten menee? Veholla kuulemma joku omavastuu tullu noihin ja se on niin älytön, että samaan rahaan maalauttaa muutenkin. Onko se maalitakuu 7v vai mikä se on? Kuulostaa jo lähtökohtaisesti kunnon vedätykseltä, jos takuulla on omavastuu... Bemarit tuli kyllä kuntoon aina ilman mutinoita ja sijaisautonkin sai ilman mitään muita kuluja. Toisesta maalattiin konepelti ja toisesta ovet.
W204 C180K avantgarde -myyty-
AA70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.11.2011 12:13

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja AA70 »

Olisiko kellään suositella luotettavaa ja ammattitaitoista seppää, joka voisi hoitaa E 280/320 CDI Avantgarde facelift kärryn Saksasta vm. siis 06 eteenpäin. Auto pitäisi olla mieluiten merkkiliikkeestä peräisin ja varustettu aukottomalla merkkiliikkeen huoltokirjahistorialla. Tarvittaessa voin itsekkin mennä zekkaamaan ehdokkaat paikan päälle, mutta saksaa en osaa yhtään. Onko noissa tuontiautoissa takuut voimassa millä edellytyksellä yleensä? Eli jos mahdollista jonkimoiset tehdastakuut on aina plussaa. Millainen tuolta on yleensä esim. kilometrien perusteella yms. hinta-laatusuhteeltaan kannattavinta tuoda. Mitä noihin pitää sitten suomen olosuhteisiin hankkia: talvirenkaat, moottorin lämmittimet...? Kokonaisuutena kärrylle pitäisi jäädä hintaa alle 30t€ mieluummin 25 vai onko hintahaaveet utopiaa... :wink:
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja joukot »

AA70 kirjoitti:Olisiko kellään suositella luotettavaa ja ammattitaitoista seppää, joka voisi hoitaa E 280/320 CDI Avantgarde facelift kärryn Saksasta vm. siis 06 eteenpäin. Auto pitäisi olla mieluiten merkkiliikkeestä peräisin ja varustettu aukottomalla merkkiliikkeen huoltokirjahistorialla. Tarvittaessa voin itsekkin mennä zekkaamaan ehdokkaat paikan päälle, mutta saksaa en osaa yhtään. Onko noissa tuontiautoissa takuut voimassa millä edellytyksellä yleensä? Eli jos mahdollista jonkimoiset tehdastakuut on aina plussaa. Millainen tuolta on yleensä esim. kilometrien perusteella yms. hinta-laatusuhteeltaan kannattavinta tuoda. Mitä noihin pitää sitten suomen olosuhteisiin hankkia: talvirenkaat, moottorin lämmittimet...? Kokonaisuutena kärrylle pitäisi jäädä hintaa alle 30t€ mieluummin 25 vai onko hintahaaveet utopiaa... :wink:
Ei varmaan ole utopiaa ainakaan tuo 30k€. Itse toin viime keväänä 320cdi:n 12/06 faceliftin jolla silloin ajettu 144tkm. Auto lähes kaikilla herkuilla mm. Webasto, talvi ja kesäkiekoilla.
Hintaa tuli kaikkineen hotelleineen, lentoineen, hakuavustajineen (Saksassa asuva Suomalaismies) yhteensä karvan alle 31000€. Nyt olen katsonut vastaavia autoja, niin hinnat on pudonnut Saksassa (siis 12/06 rekisteröityjen) ainakin 2000-3000€. Oma autoni tosin ei ollut mistään merkkiliikkeestä ja siksi olikin ~2000€ halvempi kun vastaavilla varusteilla merkkiliikkeessä, merkkihuoltamoiden kirja täydellinen tosin. Hakureissu 2011

Vaikka tuosta
tai Karvalakkimalli
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
AA70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.11.2011 12:13

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja AA70 »

joukot kirjoitti:Ei varmaan ole utopiaa ainakaan tuo 30k€. Itse toin viime keväänä 320cdi:n 12/06 faceliftin jolla silloin ajettu 144tkm. Auto lähes kaikilla herkuilla mm. Webasto, talvi ja kesäkiekoilla.
Hintaa tuli kaikkineen hotelleineen, lentoineen, hakuavustajineen (Saksassa asuva Suomalaismies) yhteensä karvan alle 31000€. Nyt olen katsonut vastaavia autoja, niin hinnat on pudonnut Saksassa (siis 12/06 rekisteröityjen) ainakin 2000-3000€. Oma autoni tosin ei ollut mistään merkkiliikkeestä ja siksi olikin ~2000€ halvempi kun vastaavilla varusteilla merkkiliikkeessä, merkkihuoltamoiden kirja täydellinen tosin. Hakureissu 2011
Vaikka tuosta
tai Karvalakkimalli
Kiitos mielenkiintoisesta bogista. Oleellista lienee nimenomaan löytää joku saksan autokauppakuviot osaava ja myös hyvät ostokset ammattitaidolla tunnistava "kontakti", jos itse menee hakemaan. Tosin voisin kyllä myös jollekkin luotettavalle ammattilaiselle antaa myös toimeksiannon "etsiä+hakea" auto. Mutta jotenkin sitä mieluummin näkisi paikanpäällä ostoksen ennen ostopäätöstä.....
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

http://www.mercedes-benz.de:st" onclick="window.open(this.href);return false;ä löytyy merkkiliikkeiden autot kätevimmin:
hinnat alkaen esimerkiksit 280 Avantgarde 07/2006, ajettu 131tkm ja Europa-takuu kaupan päälle 17990,-
320 Avantgarde 07/2006, ajettu 99 tkm, ilman takuuta (normaali kuluttajansuoja kuitenkin) 17990,-

MB-merkkiliikkeistä ei mun ole vielä tarvinnut lähteä kertaakaan pois siksi että auto ei olisi sitä mitä pitää. Jos saksa ei suju, miten englanti? Kyllä se kaupankäynti sielläkin kiinnostaa sen verran että se englantia puhuva myyjäkin jostakin löytyy.

Sillä vääntäen sähköposti tai puhelu esimerkiksi tuosta 280:stä Mainziin, tarjoten että ostat auton jos saat export-kilvet samaan hintaan (kilpien + vakuutusten arvo n. 100 EUR mutta hankkimiseen menee puoli päivää jos itse hoitaa). Sitten faxilla kauppakirja tänne, nimi alle ja paperit takaisin, sitten tuohta taskuun ja halpalennolla Hahniin, vuokra-autolla liikkeeseen, auto alle ja kotiin. Jos epäilyttää niin kannattaa varata paluulentokin, se satanen ei tuossa budjetissa paljon tunnu. Kauppakirja revitään siinä vaiheessa kun ostaja tarkistaa auton ja huomataan että se ei ole sitä mitä pitää.

Auto 18 t + verot 6,5 t + hakukustannukset 1 t = 25,5 tEUR
EDIT: taitaa olla se facelift puolivälissä vuotta, eli "2007-vuosimalli" joten ei se ehkä ihan noin halvalla irtoa
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja joukot »

AA70 kirjoitti:Kiitos mielenkiintoisesta bogista. Oleellista lienee nimenomaan löytää joku saksan autokauppakuviot osaava ja myös hyvät ostokset ammattitaidolla tunnistava "kontakti", jos itse menee hakemaan. Tosin voisin kyllä myös jollekkin luotettavalle ammattilaiselle antaa myös toimeksiannon "etsiä+hakea" auto. Mutta jotenkin sitä mieluummin näkisi paikanpäällä ostoksen ennen ostopäätöstä.....
Joo, ja minulle ainakin reissu oli mukava kokemus ihan muutenkin. Noita hyviä yhteyshenkilöitä on tuolla Saksassa vaikka kuinka, kun vaan sattuu kohdallw. Minun oli Frankfurtista. Vanhempi herrasmies, ei ehkä niin asiantunteva kaikissa asioissa, mutta luotin silti siihen, kun kävi katsomassa autoa ja totesi sen olevan hyvässä kunnossa. Mielestäni on vähän niin, että mitä vanhempaa autoa etsit, sitä tärkeämpi on kaverin ammattitaito. Mielestäni tuollaisissa 100-150tkm ajetuissa autoissa, jotka taitaa 90% olla leasingmyyntejä, tärkeintä on huoltokirja. Jos se löytyy ja
Mutta esim. kaverin autonostossa käytimme Hannua, joka oli todella asiansa osaava ja auttava ihminen.
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
AA70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.11.2011 12:13

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja AA70 »

jysi kirjoitti:http://www.mercedes-benz.de:stä löytyy merkkiliikkeiden autot kätevimmin:
..... Jos saksa ei suju, miten englanti? Kyllä se kaupankäynti sielläkin kiinnostaa sen verran että se englantia puhuva myyjäkin jostakin löytyy.

Sillä vääntäen sähköposti tai puhelu esimerkiksi tuosta 280:stä Mainziin, tarjoten että ostat auton jos saat export-kilvet samaan hintaan (kilpien + vakuutusten arvo n. 100 EUR mutta hankkimiseen menee puoli päivää jos itse hoitaa). Sitten faxilla kauppakirja tänne, nimi alle ja paperit takaisin, sitten tuohta taskuun ja halpalennolla Hahniin, vuokra-autolla liikkeeseen, auto alle ja kotiin. Jos epäilyttää niin kannattaa varata paluulentokin, se satanen ei tuossa budjetissa paljon tunnu. Kauppakirja revitään siinä vaiheessa kun ostaja tarkistaa auton ja huomataan että se ei ole sitä mitä pitää.
Jep, tuolta m-b.de:stä olen noita tiiraillu. Lontoon murre kyllä sujuu kohtuudella. Noihin kauppaan, rahtaamiseen, tullaamiseen yms. paperisotaan liittyviin kuvioihin ottais vaan mieluusti jonkun rutiinit taitavan ettei tartteis ite keksiä pyörää uudelleen + ihmetellä kun ei papereista ymmärrä yhtään mitään. Miksi muuten noi kauppakirjat allekirjoitellaan etukäteen tuossa hankintatavassa, jos ne sitten voi kuitenkin tarvittaeesa repiä eli mikä niiden merkitys on....?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jaa-a, itse ehdottivat kauppakirjan tekoa etukäteen joten kai se paikallinen tapa on... Ennen kaikkea kysymyksessä on asiakkaan etu, myyjäliike ei enää myy autoa muille. Helpottaa tietenkin myös kauppiasta kun hinta on jo selvillä ja on myös jonkinlainen todiste siitä että ostaja on vakavissaan koska auto täytyy seisoa varattuna hakupäivään saakka. Ainakin omassa sopimustekstissä luki että asiakas hakee ja maksaa auton 10 vuorokauden kuluessa ja voi vetäytyä kaupasta mikäli auto ei vastaa kuvausta.

Enpä nyt sitten muista tuliko siitä jonkinlainen sanktio jos ei vaivaudukaan koskaan paikan päälle ostostaan tutkimaan, mutta jonkinlaista perustetta käräjöintiin tai korvauksiin on mikäli käy toisinpäin. Jotkut liikkeet saattaa vaatia tietenkin myös käsirahan.

Kahdelle englannintaitoiselle työkaverille olen ollut apuna auton hankinnassa, molemmat on olleet ensi kertaa asialla mutta kaikki sujui OK: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83&start=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tuo auton ajamalla niin tullauksista ym. ei tarvitse välittää ennen kun perillä Suomessa ja täällähän homma hoituu taas tullista kyselemällä. Tärkeintä on että
1)saa maksettuaan haltuunsa paperit eli kauppakirjan, kuitin maksusta ja rekisterotteen ilmoitusosan aivan kuten Suomessa - Fahrzeugbrief eli Zulassungsbescheinigung Teil II sekä
2) saa autoon kilvet, keltapäiset siirtokilvet tai punapäiset vientikilvet sekä niihin passelin rekisterotteen teknisen osan - Fahrzeugschein eli Zulassungsbescheinigung Teil I
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja joukot »

Itse ostin tämän, josta sai hyvin asioita selville. Suosittelen hommaamaan, jos ei 10€ ole liikaa :think:
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

AA70 kirjoitti:
jysi kirjoitti:http://www.mercedes-benz.de:stä löytyy merkkiliikkeiden autot kätevimmin:
..... Jos saksa ei suju, miten englanti? Kyllä se kaupankäynti sielläkin kiinnostaa sen verran että se englantia puhuva myyjäkin jostakin löytyy.

Sillä vääntäen sähköposti tai puhelu esimerkiksi tuosta 280:stä Mainziin, tarjoten että ostat auton jos saat export-kilvet samaan hintaan (kilpien + vakuutusten arvo n. 100 EUR mutta hankkimiseen menee puoli päivää jos itse hoitaa). Sitten faxilla kauppakirja tänne, nimi alle ja paperit takaisin, sitten tuohta taskuun ja halpalennolla Hahniin, vuokra-autolla liikkeeseen, auto alle ja kotiin. Jos epäilyttää niin kannattaa varata paluulentokin, se satanen ei tuossa budjetissa paljon tunnu. Kauppakirja revitään siinä vaiheessa kun ostaja tarkistaa auton ja huomataan että se ei ole sitä mitä pitää.
Jep, tuolta m-b.de:stä olen noita tiiraillu. Lontoon murre kyllä sujuu kohtuudella. Noihin kauppaan, rahtaamiseen, tullaamiseen yms. paperisotaan liittyviin kuvioihin ottais vaan mieluusti jonkun rutiinit taitavan ettei tartteis ite keksiä pyörää uudelleen + ihmetellä kun ei papereista ymmärrä yhtään mitään. Miksi muuten noi kauppakirjat allekirjoitellaan etukäteen tuossa hankintatavassa, jos ne sitten voi kuitenkin tarvittaeesa repiä eli mikä niiden merkitys on....?
Niinpä niin , jos olette tosiaan sitä mieltä että nimi kannattaa laittaa kauppakirjaan näkemättä auto niin siitä vaan.
Onhan siinä myös samalla sovittu mitä maksaa sopimussakosta jos ei lunastakaan autoa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jadox69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 13.08.2011 07:40
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jadox69 »

kaveri osti viimevuonna Saksasta uitetun pasuunan -08 vm Turunseudulta autoliikkeestä.. autolla oli mittarin mukaan ajettu 80tkm, ihmetys oli 100tkm huollossa, kun autolla olikin ajettu yli 200tkm... Jannu oli viel laittanut vepaston ja uudet renkaat + 3000€... Liike ei kuulemma korvannut muuta kuin auton hinnan.... sellasta täällä Turussa..
Nykyiset autot:Nissan Terrano 2 -99 2,7 tdic ,vw polo -88 1,3 cl, vw Passat .1.8 variant -99.Ford mondeo 2.5 farkku. MB 307 2.4d -89 Tallissa Mb 300e tomaatti-87, ..wv caddy -84, amazon -66,-68 ja -70 Mitsubishi L200 2.4D -89
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Tuolta Japanin maasta saa kyllä ruosteettomia ja TODELLA vähän ajettuja autoja kohtuulliseen hintaan. Ainakin vm. 2000 asti, josta ylöspäin hinnat alkavat nousemaan mallista riippuen. Harva täällä Suomessa edes uskoo Japanintuonti autojen kilometrilukemia oikeiksi, koska ovat niin vähän ajettuja. Mutta minä uskon!

Viime heinäkuussa nimittäin kävi neljän päivän vierailulla Japanista erään Mitsuoka Motors autotehtaan alaisuudessa toimivan yrityksen Export Departmentin päällikkö, jota oli aikaa siinä haastatella. Tottakai kysyin miksi noin vähät kilometrit autoissa siellä? No kaverihan kertoi, että pääasiassa Japanissa käydään autolla kerran viikossa kaupassa ja viikonloppuisin saatetaan käydä jossain, mutta muuten käytetään junia, metroja ym. koska esim. 100 kilometrin matkaan saattaa autolla kulua 10 tuntia.

Katsastus on Japanissa kahden vuoden välein ja mittarilukemat kirjataan ylös. En tiedä kuinka pitkältä ajalta katsastushistoria on saatavilla, mutta asia on selvityksen alla. Ainakin kahden viimeisen katsastuksen kilometrimäärät näkyvät rekisteriotteessa.

Dieselmoottorilla olevaa autoa on kyllä hyvin hankala sieltä löytää, koska henkilöautoissa ei niitä Japanissa ole käytännössä "lainkaan". Bensakoneella löytyykin sitten jokalähtöön ja about kaikkia malleja, joskin "pikkukoneella" olevia mersuja siellä on aika vähän. Suurin valikoima löytyy väliltä 3.2-6.0 litran koneella. Löytyy AMG:tä ja muita erikoismalleja, joskin esim. Brabukset taitaa olla lähinnä kosmeettisia.

Siis en minäkään niin "sinisilmäinen" ole, että luulen Japanissa kaikkien autojen kilometrilukemien pitävän paikkansa, mutta jos on luotettava kontakti isoon yritykseen Japanissa ja heidän välittämiensä autojen kunto on aina ollut sellainen, ellei parempikin mitä on odottanut, niin uskallan kyllä hyvillä mielin hankkia auton sieltä. W210 E55 AMG laivautuu Hankoon tammi-helmikuun vaihteessa :thumbup:

Jos lisätietoja joku haluaa, niin saapi kysellä!!!
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1897
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tony »

jysi kirjoitti:Tässäpä pitkästä aikaa autonhakutarinaa. Taustatietona kerrottakoon että ensimmänen hakureissu oli 2003 jolloin ajelin vajaassa viikossa 3000 km katsoen 8 autoa ja tulin tyhjin käsin kotiin - yksikään ehdokkaista autoista ei vastannut sen paremmin kuvauksia kun odotuksiakaan. Seuraavalta reissulta tarttuikin jo mukaan halutunlainen S300Turbodiesel joka hoiti virkansa kuutisen vuotta. Tämän jälkeen on tullut hankittua tuontiautoja puolisen tusinaa lisää joista 2 työkavereille, muille on löytynyt käyttöä perhepiirissä.

Tällä kertaa tavoitteena oli löytää jälleen perhepiiriin edullinen W220-korinen V8-ässä vuosituhannen vaihteesta. Budjetin ja moottorin lisäksi valintaan vaikutti muutama muukin ehto: nahkasisustus on must ja aivan kaikkia sisus- ja päällysvärejä ei hyväksytty. Tyyppiviat ja verot selvitettiin kevään mittaan ja päivittäinen tarjonnan seuranta (Mobile/Autoscout) alotettiin pari viikkoa ennen matkaa. Parhaat vaihtoehdot kuulusteltiin puhelimitse etukäteen ennen matkaa, yksi auto Hannoverista pudotettiin myyjän huonon vastailuinnon takia pois tarkistettavien listalle ja lopullinen reitti muodostui tältä pohjalta. Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Ruhrin alueella katsomassa 2-3 lupaavinta autoa läpi ja jollei onnistu, tarkistella muita listalla olevia ja uusia vastaan sattuvia vaihtoehtoja. Aikataulu tosin oli hieman tiukka - aikaa oli käytettävissä perillä vain 4 päivää joista kaksi suunniteltiin käytettäväksi auton hakuun ja loput kaksi aaltojen tarkkailuun Wärnemunden hiekkarannalta käsin. Toisin kuitenkin kävi...

Tiistai: Superfast on perillä Rostockissa vähän vaille 22 ja määränpäänä on Bremen, tavoiteaika perillä klo 1. Koska kulkuväline on linja-auto, nopeudenrajoitin ei salli moottoritienopeuksien täyttä hyödyntämistä. Herra Murphy iskee ensimmäisen kerran jo matkan puolivälissä kun fast-food iltapalan tuottaminen kestää McDonaldsilla 45 minuuttia. Perillä ollaan siis tuntia aiottua myöhemmin.

Keskiviikko: Hyvin nukuttujen 4 tunnin yöunien jälkeen Murphy iskee toisen kerran heti aamusta: Best Western-hotellin toiletin pöytä on reunaltaan pyöristetty ja -8 diopterin likinäöllä sitä ei oikein kunnolla huomaa joten silmälasit ottaa pöydän reunalta kiidon ja päätyy lattialle, toinen linssi rikki. Pois lähtiessä lasku tehdään ensin kerran, sitten laskutetaan toinenkin huone. Kiitos. ja näkemiin ja autolta takaisin. Hinta ei ollutkaan netissä ja vahvistuksessa luvattu joten lasku kirjoitetetaan vielä kolmannen kerran vaikka olisi jo kiire.

Ennen kymmentä on tarkoitus olla Münsterin takana tarkistamassa retken kakkosvaihtoehto ja viimeistään puoleltapäivin Mülheim an der Ruhr-nimisessä pitäjässä sijaitsevassa autoliikkeessä jossa on ensimmäinen ja vahvin kandidaatti, musta 500 Lang. Tästä on jo edellisviikolla soittelemalla selvitetty että pientä ruostevikaa kaarista löytyy ja vasemmassa etujousessa on vikaa, muuten auto, varusteet ja hinta on OK. Kello 8:59 olemme jo sata kilometriä lähempänä jolloin soitetaan kauppiaalle että pitäkää autosta kiinni, täältä tullaan niinkun luvattiinkin. Vastaus on että auto on myyty, kuulemiin.. Nyt pitää jo pysähtyä huoltamolle tuumimaaan mitä seuraavaksi.

Soitamme kakkoskandidaatille joka oli valmis näyttämään kesälomansa aikana autoa koska tahansa. Eilen on Murphy kuitenkin ilmeisesti iskenyt häneenkin - äänestä ja meriselityksestä päätellen jokin (puuma?) on raahannut kaverin baarireissulta jonnekin peräkylään ja ajokuntokaan ei taida olla vielä tallella. Näinpä hän on valmis esittelemään meille autoa heti yhdeltä. Koska annettu osoite on melkein päätien varrella, ajamme kylän läpi ja vilkaisemme missä määränpää ja paikallinen rekisteröintitoimisto ovat.

Tässä vaiheessa meillä on 3 tuntia luppoaikaa joten päätämme käväistä Essenissä. Siellä on kolmas, kuvauksita päätellen hyvä ja siiisti 430 joka on ollut liikkeessä ja myynnissä myös eBay.de:ssä Jostakin syystä sunnuntaina päättyneen huutokaupan ostaja ei ollutkaan ostanut huutamaansa autoa joten se on edelleen liikkeessä myynnissä - odotettavissa siis selvä pommi. No, autojahan täällä ollaan katselemassa joten matkaan siis.

Itse liikkeen muodostavat hauskan oranssinväriseksi maalattu 10 x 10 m betonikuutio jossa on pääkonttori ja autofixaamo sekä pihalla olevat 6 autoa ja asiakaspaikka. Etupihan vahtikoirana toimii tuolilla istuva isoisä joka hymyilee muttei puhu saksaa tai mitään muutakaan meille tuttua kieltä. Toimitusjohtajalla on kiire puhelimessa joten tutustumme autoon. Siisti on ehkä liioiteltua, sisustus on nuhjaantunut ja oikea etulokari ja ovi on kolaroitu ja maalattu. Ilmeisesti sikamassan avulla paikalleen sentin asennustarkkuudella lätkitty oven lista istuu hiukan huonosti. Toimitujohtajakin ehtii paikalle joten alamme kysellä papereista. Huoltokirja voi olla pääkonttorissa johon hän katoaa. Lopulllisesti. Jätämme avaimet isoisälle ja jatkamme matkaa takaisin auton 2 pariin.

Sininen S500L on ollut kuulemma samassa perheessä kauan, ajettu 243 tkm, täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja mutta toisaalta listalla on myös perinteiset vähän ruostetta ja ilmajouset vuotaa. Paikan päällä ulkoa auto näyttää hyvältä, paitsi että parissa kohdassa pyöränkaarissa on tosiaankin sitä luvattua ruostetta. Ilmajouset toimivat ja auto nousee ylös kun sen käynnistää mutta kompressori pitää aika mekkalaa. Moottorissa on ollut nestevuotoa ja silmämääräisesti arvioituna konehuone voisi olla kilometreihin nähden siistimpikin. Sisällä on muuten kaikki OK mutta takapenkillä joku on meikannut kasvojensa lisäksi vaaleita laikkuja mattoon ja turvavöihin. Sitten seuraa vikakoodien lukuyritys mutta kriittisellä hetkellä tietokoneen virtajohto irtoaa ja Windows sekoaa. Kompuutterin uudelleenkäynnistys ei onnistu. Tässä vaiheessa myyjä alkaa jo kysellä mitä auton kanssa ajatellaan tehdä ja paljonko tarjotaan. Vastauksena pyydämme nähdä sen täydellisen huoltokirjan - yllättäen se onkin kaksi eri kirjaa, toisessa merkinnät uudesta 160 tkm saakka ja toisessa vain yksi merkintä vähänä päälle 200 tkm kohdalla - ja siitäkin on jo muutama vuosi aikaa, samoin kuin siitä edelliseen merkintään jolloin auto oli vielä edellisellä omistajalla. Auton huoltohistoria selviää kuulemma paikallisesta liikkeestä jossa huollot on tehty vaikka kaikki leimat on Dortmundista. Entistä luikurimmalta vaikuttava myyjä esittää omana tiukkana hintanaan 400 pois pyynnöstä ja kertoo olevansa tavattavissa myös huomenna vaikka on pyhä! Tieto yllättää meidät, huomisaamuna ei näinollen liikkeitä kierrellä. Lähdemme etenemään kohti hotellia.

Matkan varrella on Marl-nimisessä kaupungissa liike jossa on auto jonka ABC-hydraulijousitus on kasassa. Tätä ei saa siis ajamalla kotiin mutta poiketaan kuitenkin katsomassa mistä on kyse.Paikan päällä on huoltoaseman takana halli ja ulkona on rivi autoja. Sisällä on liikeosa jossa on 2 autoa ja iso korjaamo jossa autoja on parikymmentä. Omistaja on parin apulaisen kanssa haalarit päällä pilarinosturilla olevan auton kimpussa ja tulee paikalle muutaman minuutin päästä. Auto on ikkunat auki, sisusta osittain purettu ja täynnä korjaamopölyä. Kuulemma kyseessä on sähkövika, ilmeisesti starttiakun johdot on joku käyttänyt väärinpäin ja senjälkeen ABC-hydrauliikan ohjaus ei ole toiminut. Johtaja olisi paikalla haalarit päällä huomennakin autoja ropaamassa jos kiinnostaa tulla yrittämään saada vika korjattua.

Saavumme hotelliin jossa käydään nopeasti Mobile läpi. Kello on jo yli viisi mutta läheltä sattuu silmään liikkeestä hyvältä vaikuttava tapaus. Kuvat näytttää hyviltä ja myyjä myy lähellä asuvan tuttavansa autoa jonka historia on näinollen tarkkaan tiedossa, tupakoimaton ja teknisesti hyvä. Myyjä lupaa olla paikalla vaikka saapuminen menisi vähän yli kuudenkin. Paikan päällä on vanha teollisuusrakennus jonka takakulmassa on autokorjaamo. 2-pylväsnosturin päällä on ylhäällä remontissa Ford Taunus -73 ja Mersu on ajettu sen alle. Omistaja on saksalainen kaveri joka on aikamoinen tarinankertoja. Varusteet autossa on hyvät mutta vikaakin löytyy: ABC laskee alas kun moottori sammutetaan, katto ja konepelti on raekuuron jäljiltä pieniä lommoja täynnä (mitenkä on saatukaan otettua kuvat jossa lommot ei näy?) ja niin edelleen. Koeajoakin tarjotaan oma-alotteisesti. Auto kiihtyy kun raketti, aluksi alusta vaikuttaa hyvältä mutta kiihdytettäessä kun nokka nousee ylös, etupää tuntuu väljältä. Alustassa kolisee pakoputki tai katalysaattori ja voimansiirrossa on väljää. Myyjä pistää tupakaksi, tuhkakuppi on täynnä tuhkaa mutta tumpit kuulemma heitettään aina ikkunasta ulos... Kiitos mutta ei kiitos.

Illalla selataan vaihteeksi nyt myös Autoscout. Sieltä löytyykin juuri myyntiin tullut auto joka vaikuttaa hyvältä - liiankin hyvältä - ajomäärä ja muut tiedot sopii täsmälleen myös auto numero 1:een joka oli siis myyty edellisenä päivänä. Vaikka Saksassa on paljon autoja, vaikuttaa siltä että kyseessä ei ole sattuma. Auto on vain noin viiden kilometrin päässä hotellista, mutta seuraavana päivänä on ajettava kuitenkin takaisin Rostockiin joten matkaan on lähdettävä varhain. Juhlapyhä on pyhä vain etelä- ja länsipuolen osavaltioissa joten reitistä riippuen Osnabrückistä tai Hannoverista alkaen on taas arki. Testerikin saadaan lopuksi elviytettyä toimintakuntoon.

Torstai: Aamulla klo 9:00 arvoituksellisen auton myyjän numero ei vastaa joten lähdemme liikeelle. Matkan varrella on yksityisellä myynnissä auto. Soitamme klo 11 juuri kun olemme ohittamassa moottoritieiiittymää josta pitäisi kääntyä. Vastaukseksi tulee luuri korvaan, pyhänä ei näemmä tehdä kauppaa.

Hannoverissa ei ole pyhä ja niinpä seuraava myyjä vastaa puhelimeen. Auto on ollut yrittäjällä itsellään ylimenovaiheen autona kun vanha paku myytiin ja uutta ei heti saanut. Huoltokirja on kadonnut mutta auto muuten OK tyypillisine vikoineen. Valitettavasti auto on vaimolla ajossa klo 17 saakka joten joudumme passaamaan tämänkin.

Loppupäivä kuluu ilman autokokemuksia. Perillä todetaan että seuraavat 2 päivää käytössä olevassa asunnossa ei ole nettiyhteyttä, mutta kaupassa käydessä löytyy nurkalta pelihallin ja Internet-kahvilan yhdistelmä.

Perjantai: Aamun ensimmäinen tunti kulutetaan Internet-kahvilassa ja tehdään lista käsillä olevista vaihtoehdoista. Listalla vilahtaa myös paikallisen autoliikkeen S430 mutta se sivuutetaan liiian kalliina...

Autoscoutista löytyy lupaava yksityisen ilmoitus ja puhelimeen vastaa erittäin asiallinen kaveri. Auto ei ole hänen vaan kaverinsa joka ei ymmärrä internet-asioista mitään joten hän hoitaa myyntiä. Omistajan kanssa on tapaaminen iltapäivällä, sen jälkeen paperit on käsillä. Voimme tulla katsomaan autoa ja myös kauppakirjan teko suoraan omistajan kanssa onnistuu.

Tässä vaiheessa kello käy yli kymmentä joten täytyy kiirehtiä huolehtimaan myöskin kilpiasioista. Vakuutusmyyjä varoittelee että en välttämätttä saa keltaisia kilpiä yksilöimättömään autoon. Paikallisessa virastossa on puolentoista tunnin jono. Englanninkielinen väestörekisteriote passin kanssa kelpaa mainiosti kotiosoitteen todistamiseksi. Lopulta klo 12.15 kilvet on kädessä, enää auto puuttuu.

Matkalla on ruuhkaa ja vaihtelun vuoksi poiketaan katsastamassa myös netissä lupaavan näköinen, 1933 syntyneellä rouvalla ollut BMW 750i. Auto on ahdettu liikkeen takimmaiseen nurkkaan. Ovenkahvasta on nahka melkein puhki vaikka autolla on ajettu vasta 199 tkm ja siinä on täydellinen huoltokirja (no joo...). Beige kuljettajanpenkki on muuttunut värisävyltään mustemmaksi ja maalipinnassa on naarmuja siellä täällä.

Tämän pienen poikkeaman vuoksi aikataulu venähtää ja paikan päällä olemme vasta tuntia suunniteltua myöhemmin. Myyjä sanoo ettei haittaa, hän on työasiollla mutta auto seisoo tallin edessä nähtävilä.

Paikan päällä annetussa osoitteessa on komea talo jonka pääovessa on kyltti: "Klubi, vain miehille. Pääsymaksu 50 EUR. Muutama drinkki saattaa kuulua lipun hintaan". Talon vieressä on autotalli jonka edessä seisoo sininen lang w220 joten mitäs ympäristöstä ja asiaan. Yritän soittaa myyjälle joka ei juuri nyt vastaa. Autossa on alkavaa ja jo kerran paikattua ruostetta toivottua enemmän. Sisusta on siistihkö mutta harmaa väri ei miellytä. Ikkunakarmilla on tupakantuhkaa vaikka auton piti olla tupakoimaton. Passaamme tämän. Mieltä jää kaivamaa kysymys: onkohan auto talon isännän vai onko kenties asiakkalla jäänyt piikki auki?

Nyt on kello jo yli neljä ja perjantairuuhka on menossa. Paljon ei ole enää tänään tehtävissä, ote alkaa lipsua ja niinpä päätetään käydä katsomassa myös Etelä-Hampurissa oleva S600, oli sen verot sitten mitä tahansa. Annettu osoite on hankalassa paikassa Elben toisella puolella ja ruuhka pahimmillaan, sekä Elbe-tunnelit että kehätie jumissa. Navigaattorin suosittelee varareittiä joka sekin on tukossa ja niin käytetään varareitin varareittiä keskustan ja sataman läpi.

Wilhelmsburg näyttää aika lailla toisenlaiselta kun katumaisema toisella puolen jokea. Puolet väestöstä näyttää olevan Turkista ja toinen puoli muista itä-Euroopan maista. Liike löytyy alueen kulmalta. Perillä on talojen takapihalla korjaamohalli ja sen edessä n. 50 x 50 m kenttä joka on täynnä autoja - kylki kyljessä, keula puskurissa. Hinnat ja tekniset tiedot on kirjoitettu maalitussilla ikkunaan. Emme löydä autoa mistään joten kysymme konttorista. Myyjä on ainoa saksaa puhuva, ulkona on puolisen tusinaa työntekijää. Kaksi Aviksen entisen vuokrapakun kyljestä teippejä repivät kaverit lähetetään akkukärryn kanssa avuksemme.

Auto löytyy mutta kunto on enemmän kuin vähän murheellinen. Myynti-ilmoituksen kuvat on kun oma rippikuva - paljon paremman näköinen kun tilanne luonnossa. Konepellin kulmassa on kahden kämmenen kokoinen iso lommo joka on vasaroitu suoraksi ja paikkamaalattu eri värillä. Joskus vuosien päästä tämä voisi olla entisöintiprojekti jollekin museoautoharrastajalle, mutta ei nyt, ei meille.

Paluumatkalla Rostockiiin soitetaan yksityiselle, naapurikylän miehelle Bad Doberaniin jolla on S320CDI. Venäläisittäin (?) tai sinnepäin saksaa murtava kaveri kertoo remointeista mitä autoon on tehty. Kaikki on muuten OK mutta huoltokirja vähän hukassa ja aikataulut näytölle ei sovi - tänään emme ehdi ajoissa paikalle koska liike (!) menee kohta kiinni ja huomenna on ehdottomasti vapaapäivä.

Illalla käydään kaupassa ja netttikahvilassa josta 11 tuntia aiemmin aloitimme retken. Nyt otetaan vielä pienempi säde ja kriittisempi tarkastelu käyttöön kun aiemmin. Paikallisesta VW-liikkeestä löytyy ilmoituksen perusteella normaalivarustein oleva S430. Liikekin on vaan neljän kilometrin päässä. Päätämme käydä vielä katsomassa näkyisikkö autoa aidanraosta. Perillä auto löytyy heti - se on vaihtoautokentän kulmalla ja tuulilasiin on teipattu iso "AKTION"-teksti. Ulkoisesti kunto on hyvä, paria takapään ruostetäplää ja etupuskurin maalivaurioita lukuunottamatta.

[ [url=http://s4.postimage.org/1doyjhl7o/24062011089.jpg] ][/url]

Perjantai: Yö kuluu pohdiskellen mitä "AKTION" tarkoittaa? Aamulla olemme paikalla ennen yhdeksää. Hyvät uutiset: "Aktion"-autoon saa vaihdossa 2000 EUR hyvityksen mistä tahansa itse liikkuvasta autoksi kutsutusta laitteesta. Sellaisia löytyy Rostockistakin parillasadalla eurolla. Huonot uutiset: auto on varattu maanantaihin saakka mahdolliselle ostajalle joka kävi eilen varaamassa auton ja selvittelee rahoitusta.

Selvitämme varmuuden vuoksi joka tapauksessa auton varusteet, koekäytämme ja luemme vikakoodit. Varustelista on ilmoituksesta poiketen lähes täydellinen - Distronic, TV-viritin, Bose-kaiuttimet ja CD-boxi. Sisältä auto on kuin pakasta vedetty. Sanomme myyjälle että ostamme auton vaikka heti jos se on kaupan. Myyjä lupaa soittaa auton ostajalle varmistaakseen ostohalukkuuden ja soittaa meille takaisin kun saa tiedon.

Käymme pakkaamassa tavarat ja luovuttamassa asunnon. Palamme nettikahvilan kautta liikkeeseen. Myyjä ei ole saanut yhteyttä koska ostaja on antanut vain yrityksen puhelinnumeron ja lauantaisin firma on kiinni. Niinpä emme saa tätä autoa mukaan vaikka tahtoisimme.

Varasuunnitelmana on käydä vielä katsomassa edullinen 400 CDI joka on samassa kylässä. Myyjä lähettää osoitteen tekstiviestillä ja kertoo tulevansa paikalle puolen tunnin päästä. Vajaan tunnin päästä kurvaa paikalle mies joka esittelee auton. Se on kuulemma jo kerran myyty mutta käsirahan maksanut ostaja ei ole hakenut sitä. Autokaan ei oikeastaan ole hänen vaan hänen kaverinsa. Myymälän kaikkien autojen rekisteriotteet on kaverilla kätevässä olkalaukussa josta oikeat paperit kaivellaan.

Akusta on virta loppu, kärry avuksi ja moottori käyntiin. Se ei käy kaikilla pytyillä käynnistyessään, johtuu kuulemma siitä kun on seissyt melkein kuukauden. Myöhemminkään käynti ei tasaannu vaan on aikamoista kalinaa. Ratti on mustunut ja matto nuhruinen, takatilan kangasmatto oikealta melkein puhki. Etumatot on vaihdettu alumiiniturkkilevyn näköisiin jäljitelmiin. Ilmeisesti vanha taksi? Stetson-menetelmällä määritelty ajokilometrimäärä antaa ilmoitettun (250 tkm) bonuskertoimeksi 2 tai jopa 3. Kiitos ja näkemiin.

Mitä jäi reissusta käteen? Halvan ja hyvän löytäminen ei ole sen helpompaa kun 8 vuotta sitten. Ensi kerralla aikaa täytyy varata enemmän (tiukka aikataulu oli kyllä tiedossa jo etukäteen). Pyhät täytyy myös muistaa tarkistaa paikallisesta kalenterista. Se hyväkin auto löytyi, vaikka liian myöhään eikä sitä myyty meille. Tärkeintä on silti se että yhtään huonoa autoa ei ostettu - parempi palata tyhjin käsin kun huonon kanssa.




Tämä oli mukavaa luettavaa näin iltapuhteeksi, välillä nauroin vedet silmissä. Vain Vuorinen yltää moiseen kolumniin. Onko jo uusi reissu tehty, mistäs sen saisi lukea, kiitos tästä. :clap: :clap: :clap:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

tony kirjoitti:Onko jo uusi reissu tehty, mistäs sen saisi lukea
Kiitokset mielenkiinnosta!
Ässä löytyi lopulta paljon lähempää joten sen takia ei tarvitse enää lähteä matkaan. Seuraava kohde on jo tiedossa ja reissu suunnitelmissa, toteutusta vaille valmis. Tosin vaimo vähän jarruttaa, ei kuulemma ole näin pian innokas lähtemään uudelle parin päivän toimintalomalle...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Uudessa tuulilasissa oli mielenkiintoinen juttu tuontimersusta. Muutenkin oli kolme eri juttua Mercedes-Benzistä. Kannattanee hakea kaupasta kun on vieläpä vajaa 4e hinta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Onko muut kokenut tullin MAHTI järjestelmässä vikoja? En saa millään tietoja ulos. Haku muka onnistuu, mutta kun esimerkkiauton linkkiä klikkaa, tulee seuraava ilmoitus:
mahti kirjoitti:Ei arvoa, tarkista syöttämäsi käyttöönottopäivä ja kilometrimäärät.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin