Turbokatsatukset

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli jos auto kuitenkin on vähäpäästöinen, sinun pitää vaihtaa siihen tekniikka vastaavasta vuosimallista (tai uudemmasta) koskien kaikkea asiaan liittyvää tekniikkaa. Pahimmillaan on pyydetty vaihtamaan jousia, vakaajia, vetoakseleita ja vaihdelaatikoita, jos alkuperäinen on ollut pienempi/heikompi. Kuitenkin vapari vähäpäästöisen tilalle turbovähäpäästöinen ja silloin ahdin, välijäähdytin, moottori yms. pitää olla siitä turbomallista ja vain tehtaan osat kelpaavat. Paras on jos asiasta löytyy vielä jotain papereita, eli tekniikan luovuttajan numerot/paperit.

Varminta on kuitenkin kysyä paikalliselta konttorilta millainen päivä siellä sattuu olemaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17232
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oma 124 on vaparin papereilla ja nyt olisi tarkoitus muutoskatsastaa se turbolle
1. Onko mitään väliä antaako IC:n olla paikallaan katsastuksessa vai kannattaako ottaa pois?
Tietysti paikallaan, penkityksessä ja muutoskatsastuksessa, miten niin ?
2. Penkitys paperit tarvii hommata, oliko se alle 147 hv.
Samoilla alustan osilla kuin 300 turbodiesel menee 300 bensaan vertailu eli olikos se 177 hv.
Olet vaihtanut etujarrut ?
3. Tarviiko putkeen laittaa katin näköinen osa?
Eiei.
4. Miten esim. Motonetin tai KL:n sivuilta saa tehtyä sellaisen listan mistä näkee jarrujen ja jousien samanlaisuuden.
Omatekoinen lista ei kaikkialla kelpaa.
wiimax.fi
pptalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 06.02.2011 14:28

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja pptalo »

dealer kirjoitti: Olet vaihtanut etujarrut ?
4. Miten esim. Motonetin tai KL:n sivuilta saa tehtyä sellaisen listan mistä näkee jarrujen ja jousien samanlaisuuden.
Omatekoinen lista ei kaikkialla kelpaa.
En ole vaihtanut jarruja, pitääkö vaihtaa?

Minkälainen listan pitää olla ja mistä sen saa?
MB 124 220 TE -93
Mopareita
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

pptalo kirjoitti:...Minkälainen listan pitää olla ja mistä sen saa?
Listan saat kirjoittamalla sen itse. Sinun tulee osoittaa muutoskatsastuksessa että autossa on vähintään yhtä hyvät jarrut, jouset, kallistuksenvakaajat jne. kuin vertailumoottorilla varustettussa autossa. Minun muutoskatsastuksessani katsastusmies halusi Mersun edustajan lausunnon, että muutetut osat vastaavat vertailumallia. Sain sellaisen Mersun dealerin varaosamyyjältä, kun näytin hänelle vaihdettujen osien listaa. Näissä asioissa on hyvin erilaisia käytäntöjä eri katsastuspaikoissa, kannattaa kysellä etukäteen, mitä he vaativat.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itse tulostin osalistat Örumin varaosaluettelosta. Jarruista ja vakaajista otin laput joissa listattuna kaikki automallit joissa ko. osa on ja mallin perässä oli aina merkintä tehosta ja vuosimallista sekä kopan numerosta.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onko kellään kokemuksia mitkä tehot saa otteeseen laitettua vakio jarruilla ja muilla hilppeillä 201 2,5dt koriin?
onkohan jotakin vastaavuuksia 124 puolella mutta ei hermot riittäny noiden varaosa listojen kanssa :evil:
w201 om605
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jule83 »

Onko autoni siis vähäpäästöinen? Kun rekisteri otteessa on ensimmäinen käyttöön otto päivä 00.00.1992. Mut ei lue vähäpäästöisyydestä mitään. Ja eikö vähäpäästöisessä autossa kuulu olla kissa? Ainiin auto on 124 300tdt
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Huikko »

On.

Suosittelen tekemään muutokset yhteistyössä muutoskatsastuksen tekevän insinöörin kanssa.
Eli hattu kädessä konttorille nöyränä kysymään, että "anteeksi voisiko joku asioista perillä oleva auttaa?"

Se muutoskatsastus on sen katsurin vastuulla ja siksi kannattaa pitää ko. katsastusinsinööri ajan tasalla mitä on tekemässä, miksi ja miten. Tällöin lopputulos on sellainen, ettei joku toinen katsuri sitten vuosikatsastuksessa ala tutkimaan tarkemmin - tai jos alkaa niin mitään ei löydy.

Tuota "otanpas irti leimalle" -tyyliä en voi suositella. Tai sitten ei kannata joutua kolariin ja vakuutustarkastajan haukansilmän alle. Voi olla hankalaa sieltä sairaalasta käsin lähteä irroittelemaan cooleria ja ravistelemaan mummonpalasia irti siitä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17232
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko autoni siis vähäpäästöinen? Kun rekisteri otteessa on ensimmäinen käyttöön otto päivä 00.00.1992. Mut ei lue vähäpäästöisyydestä mitään. Ja eikö vähäpäästöisessä autossa kuulu olla kissa? Ainiin auto on 124 300tdt
On tai ei ole.
Selviää VAIN kysymällä katsastuskonttorilta.
wiimax.fi
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jule83 »

Niin et se ei välttämättä tarkoita että on vähäpäästöinen kun rek otteessa on vuosi 1992? Täytyy poiketa konttorilla kysäsemässä!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kaikki 1.12.1988 jälkeen käyttöönotetut pitäisi olla vähäpäästöisiä. Ainakin ennen olleet.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Kaikki 1.12.1988 jälkeen käyttöönotetut pitäisi olla vähäpäästöisiä. Ainakin ennen olleet.
eikä ole... eikä ole ikinä olleet... siis automaattisesti... joitakin autoja on kyllä merkitty vähäpäästöisiksi jo tuon ikäisinä, mutta ei siis kaikkia...

esim. tuo mun 300E -89 ei ole vähäpäästöinen, vaikka on katsastettu suomessa ensimmäisen kerran vasta joskus -91 :D (saksasta tuotu muuttoautona) -89 malleissa tuo vähäpäästöisyys menee vielä suunnilleen 50/50 :roll:

vasta 1.1.1992 ja sen jälkeen tuo vähäpäästöisyys on ollut pakollinen ja käytännössä siis kaikki -92 käyttöönotetut autot ovat automaattisesti vähäpäästöisiä, ei tarvitse konttorilta erikseen kysellä, sitä vanhemmissa voi olla tilanne ihan mitä sattuu... vaikka auton papereissa olisi maininta katalysaattorista, se ei silti aina 100% varmuudella tarkoita, että auto olisi automaattisesti vähäpäästöinen... (kuten tuo oma 300E esim.)

edit: otetaan tähän väliin oppitunti lain tulkinnasta :wink: eli seuraavassa on pätkä lakitekstiä ja sitten ohje miten sitä tulkitaan...

"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912."

eli jos auto täyttää vähäpäästöisen kriteerit, se on merkittävä vähäpäästöisenä rekisteriin... ja tämä koskee siis vain 1.12.1988 jälkeen rekisteröityjä autoja...
mutta jos auto ei täytä vähäpäästöiseltä vaadittavia juttuja, ei sitä silloin tietenkään merkitä vähäpäästöisenä...

tuo oma 300E on pääasiassa kai siksi ei vähäpäästöisen papereissa, kun se on muuttoauto, niillä oli joku vapautus tai muu juttu tuossa päästöasiassa aikoinaan... jos se olisi rekisteröity suomessa alkujaan, niin se olis ja pysyis vähäpäästöisenä... sitten mulla on myös -89 mallinen 200E, joka ei ole vähäpäästöinen, kun siinä ei ole kattia eikä lambdaa, niin sitä ei ole voinut merkitä vähäpäästöiseksi... mutta nämä siis esimerkkeinä tuon lain tulkinnan avuksi :wink:
Viimeksi muokannut napa, Ti 30.08.2011 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ok, eli tuontiautoja koskee tuo 1.12.1988 jos ei ole muuttoauto?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Ok, eli tuontiautoja koskee tuo 1.12.1988 jos ei ole muuttoauto?
kyllä, tuontiauto tai suomessa ensirekisteröity, jos autossa on vähäpäästöisyyteen tarvittavat laitteet, eli katti + lambda, niin -> vähäpäästöinen... mutta asia kannattaa silti aina tarkistaa konttorilta, jos asialla on merkitystä auton hankinnan osalta... muuttoautot oli ainakin ennen vapautettu tuosta, saattavat olla vielä nykyäänkin...

dieseleissä saattaa sitten olla vielä omat juttunsa :? ainakin jotain eroja oli päivämäärissä tai tämä 1.12.1988 ei ainakaan niitä koske...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Huikko kirjoitti:Ok, eli tuontiautoja koskee tuo 1.12.1988 jos ei ole muuttoauto?
ei se voi ihan noinkaan mennä, koska mun toinen auto on vm88 ja toinen 89. kumpikaan ei ole vähäpäästöinen ja käsittääkseni molemmat on tuontipelejä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Ok, eli tuontiautoja koskee tuo 1.12.1988 jos ei ole muuttoauto?
ei se voi ihan noinkaan mennä, koska mun toinen auto on vm88 ja toinen 89. kumpikaan ei ole vähäpäästöinen ja käsittääkseni molemmat on tuontipelejä.
tuo koskee siis vain, jos on katti ja lambda, eli edellytykset sille vähäpäästöisyydelle... niin ja vielä bensakoneita, dieseleissähän -89 ei oltu vielä kuultukaan vähäpäästöisyydestä :wink: ja etkös sä ollut enemmän niitä diesel miehiä :think: tietysti jos jollakin automerkillä on ollut esittää vähäpäästöinen diesel jo vuonna -89, se on/olisi pitänyt merkitä vähäpäästöisenä rekisteriin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:...seuraavassa on pätkä lakitekstiä ja sitten ohje miten sitä tulkitaan...

"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912."

eli jos auto täyttää vähäpäästöisen kriteerit, se on merkittävä vähäpäästöisenä rekisteriin... ja tämä koskee siis vain 1.12.1988 jälkeen rekisteröityjä autoja...
mutta jos auto ei täytä vähäpäästöiseltä vaadittavia juttuja, ei sitä silloin tietenkään merkitä vähäpäästöisenä..
Mitä lakia siteeraat ja miltä ajankohdalta? Minulla on joulukuussa 1990 valmistettu 190E, joka on tuotu Suomeen luultavasti 2000-luvulla. Tuontitapaa en tiedä. Siinä on tehtaalta asti ollut katti ja lambda-ohjaus, mutta se ei ole vähäpäästöinen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:
napa kirjoitti:...seuraavassa on pätkä lakitekstiä ja sitten ohje miten sitä tulkitaan...

"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912."

eli jos auto täyttää vähäpäästöisen kriteerit, se on merkittävä vähäpäästöisenä rekisteriin... ja tämä koskee siis vain 1.12.1988 jälkeen rekisteröityjä autoja...
mutta jos auto ei täytä vähäpäästöiseltä vaadittavia juttuja, ei sitä silloin tietenkään merkitä vähäpäästöisenä..
Mitä lakia siteeraat ja miltä ajankohdalta? Minulla on joulukuussa 1990 valmistettu 190E, joka on tuotu Suomeen luultavasti 2000-luvulla. Tuontitapaa en tiedä. Siinä on tehtaalta asti ollut katti ja lambda-ohjaus, mutta se ei ole vähäpäästöinen.

tomant
yksi selitys voisi olla juuri tuo, että se on tuotu maahan muuttoautona, ei siis minkään koijjarin tuomana :think: tai sitten se ei vain ole täyttänyt vähäpäästöisen vaatimuksia muilta osin... ja tuontiautoista luultavasti aika moni on lipahtanut rekisteriin ei vähäpäästöisenä, kun tuo laki on niin tulkinnanvarainen... ennen 1.1.1992 auto saattoi saada vähäpäästöisen tai ei vähäpäästöisen paperit riippuen ihan katsastusmiehestä, sen jälkeen kaikki oli merkittävä sellaisiksi, ilman katsastusmiehen omaa harkintaa/päätösvaltaa...

ja tuo on kai lähinnä "ohje", ei määräys :think: paljon niitä 89- ja -90 malleja kuitenkin on, mitkä ei ole vähäpäästöisiä, vaikka toinen täysin identtinen auto sellaiseksi on laitettukin... vähäpäästöisyydestähän ei pääse mitenkään eroon, joten parempihan se vain on, kun niitä on lipsahtanut väärin rekisteriin :wink:

ake:n/trafin sivuilta tuon lakitekstin nyppäsin, yritän etsiä sen alkuperäisen tähän jatkoksi...
-> http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf

nin ja oliko sulla kolmitoimikatalysaattori vai se esikatit+isokatti... (vastaava systeemi on omassa 300E:ssä, eli esikatit ja se isokatti) tuo kahden katin systeemi saattoi olla sellainen, ettei se täyttänyt niitä määräyksiä ja siksi sitä ei merkitä vähäpäästöiseksi :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:
pera8x kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Ok, eli tuontiautoja koskee tuo 1.12.1988 jos ei ole muuttoauto?
ei se voi ihan noinkaan mennä, koska mun toinen auto on vm88 ja toinen 89. kumpikaan ei ole vähäpäästöinen ja käsittääkseni molemmat on tuontipelejä.
tuo koskee siis vain, jos on katti ja lambda, eli edellytykset sille vähäpäästöisyydelle... niin ja vielä bensakoneita, dieseleissähän -89 ei oltu vielä kuultukaan vähäpäästöisyydestä :wink: ja etkös sä ollut enemmän niitä diesel miehiä :think: tietysti jos jollakin automerkillä on ollut esittää vähäpäästöinen diesel jo vuonna -89, se on/olisi pitänyt merkitä vähäpäästöisenä rekisteriin...
aivan. tässä siis on kyseessä pensamersut. en hokannutkaan, kun itellä tosiaan diiseleitä noi kaikki mersut aina ollu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17232
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja dealer »

vasta 1.1.1992 ja sen jälkeen tuo vähäpäästöisyys on ollut pakollinen ja käytännössä siis kaikki -92 käyttöönotetut autot ovat automaattisesti vähäpäästöisiä, ei tarvitse konttorilta erikseen kysellä
Uskokaa pois vaan että eivät ole kaikki -92 käyttöönotetut vähäpäästöisiä ja asia selviää VAIN JA AINOASTAAN konttorilta kysymällä :!:

Itselläni on ollut kaksi -92 loppuvuoden puolella käyttöönotettua 300TDT:tä eikä kumpikaan ollut vähäpäästöinen vaikka niissä oli katalysaattori.
Ensimmäiseen muutoskatsastinkin coolerin ja poistin katalysaattorin, otteessa nyt 168 hv (ellei seuraava omistaja ole päivitellyt tehoa lisää).

Yksi esimerkki; dieselauto on valmistettu -91 mutta otettu käyttöön 7/1992, tuotu käytettynä maahan v. 2006.
Otteessa on tietysti käyttöönotto 7/1992 kuten kuuluu mutta eipä ole vähäpäästöinen vaikka katti on putkessa koska ei ole merkitty maahantuontipapereihin vähäpäästöiseksi.

Asia selviää muutamassa minuutissa puhelinsoitolla katsastuskonttorille, kertoo rekisterinumeron ja kysyy onko auto vähäpäästöinen.
wiimax.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onko kellään tietoa mitä eroa on w201 2,6 bensalla ja 2,5turbo dieselin kallistuksen vakaajilla??? marmoritiskillä oli eri numerot mutta puslasarjoja näille ei ole erikseen?
jos joku kertoisi edes sen 2,6.tosen vakaajan paksuuden niin olisin kiitollinen!
w201 om605
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

jekku90 kirjoitti:...jos joku kertoisi edes sen 2,6.tosen vakaajan paksuuden niin olisin kiitollinen!
25mm

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja nj^ »

dealer kirjoitti:Asia selviää muutamassa minuutissa puhelinsoitolla katsastuskonttorille, kertoo rekisterinumeron ja kysyy onko auto vähäpäästöinen.
Itse soitin paikalliselle ja kysyin onko auto vähäpäästönen, totesi että ei se varmaan ole, senkus virität ja tuot penkkilapun kanssa leimalle jos oot niin reikäpää että vanhaa diisseliä roplaat :problem: Kaks muuta konttuuria sanoi etteivät he tämmösiä tarkastele ilman maksua, hienoa palvelua :thumbup:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Kannattaa kans olla tarkkana keltä kysyy sielä konttoreilla.
Kävin hakemasa siirtokilpiä tulevan projektin hakuun ja samalla kysyin konttoristilta että vilkaiseppa tiedoista onko vähäpäästönen, katsoi koneelta vastaus ..."ei ole"
Seuraavalla kertaa kävin ja pistin seisontaan, kävikin ilmi että on vähäpäästönen, tällä kertaa tieto tuli katsastusmieheltä...meinas ketuttaa :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17232
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kävinpä tänään muutoskatsastamassa 123 200D:n 2,4 turbokoneelle.
Ei puhuttu vähäpäästöisyydestä mitään koko prosessin aikana 8)
wiimax.fi
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Mitenköhän tuo mahtaa katsastushomma mennä mun mersun kohdalla? Auto on w124 2,5d 20v koneella vuosimallia 1994. Koneen tilalle olen laittamassa om606.962sta. Etujarrut vaihtuu 300 12v pensan jarruihin. Tietenkin dieselpumppu on väärä koska se pitää laittaa 603sta, mutta kuka sen merkinnän osaa sieltä välistä kahtoa..

Vakio turpo löytyy tuohon. Mahtaakohan ne vaatia jotain muutakin alustaan vaihdettavaksi? Entä tekeeköhän ne päästömittauksen tohon? Käyköhä tuo 722.3 automaatti vaihteisto tuohon mistä vaan autosta? Ajattelin vaan ku tuo on jostakin vähän uudemmasta 3,2 litrasesta vekottimesta..
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Noihin osavertailuihin EPC net on kätevä, myöskin kertaluokkaa uskottavampi kuin jostain epämääräisestä tarvikeosakatalogista tehty. Hintakaan ei päätä huimaa kun tuon saa reippaalla parilla kympillä vuodeksi kerrallaan.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Huikko »

OMxxx kirjoitti:Kannattaa kans olla tarkkana keltä kysyy sielä konttoreilla.
Kävin hakemasa siirtokilpiä tulevan projektin hakuun ja samalla kysyin konttoristilta että vilkaiseppa tiedoista onko vähäpäästönen, katsoi koneelta vastaus ..."ei ole"
Seuraavalla kertaa kävin ja pistin seisontaan, kävikin ilmi että on vähäpäästönen, tällä kertaa tieto tuli katsastusmieheltä...meinas ketuttaa :lol:
Kysyy suoraan trafilta sähköpostilla. Sen jälkeen printtaa vastauksen talteen. Konttorilla ovat asioista yhtä hyvin perillä kuin perusautoilijakin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Lainataas vähä topiikkia :D .

Tarkotus olis w201 2.5d tilalle 2.5superi konetta josta 380hepoa otettu.
Mitäs kaikkia tuohon koriin tai alustaan joutuu tekeen, että saa leiman vielä. Iskarit, jouset, ja vakaajat ainakin? minkä suuruisen teholapun kanssa kannattaa mennä konttorilla ja mihin autoon verrata?
Viimeksi muokannut TUUTTERO, To 06.10.2011 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

TUUTTERO kirjoitti:Lainataas vähä topiikkia :D .

Tarkotus olis w201 2.5d tilalle Om606 konetta josta 380hepoa otettu.
Mitäs kaikkia tuohon koriin tai alustaan joutuu tekeen, että saa leiman vielä. Iskarit, jouset, ja vakaajat ainakin? minkä suuruisen teholapun kanssa kannattaa mennä konttorilla ja mihin autoon verrata?
Maksimiteho mallille W201 on 1,2x150kW=180kW (244hv). Tällöin pitää alustan vastata mallia 190E 2.5-16 (=190E 2.3-16). Jos tehot ovat alle 122kW, riittää vertailumalliksi 190E 2.6. Ainakin jarrut, jouset ja vakaajat pitää yleensä vaihtaa, muiden alustan komponenttien osalta lienee neuvotteluvaraa riippuen katsastuspaikasta ja -miehestä. Hakutoiminnolla löytyy lisätietoa sekä dieselien että bensamallien katsastusasioista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin