Äänieristyksestä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1302
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Äänieristyksestä

Viesti Kirjoittaja Ari »

Nuo äänieristysasiat ovat jostain syystä lähellä sydäntä ja olisi hienoa kuulla millaisia kokemuksia "kollegoilla" on aiheesta. Eihän tuo oma 190E mikään meluisa ole mutta parantamisen varaa kyllä on,varsinkin rengasäänet tulevat usein turhan paljon läpi.Tuulensuhinat pysyy kohtuullisesti aisoissa.
Edellisessä,W123:ssa asiat oli päinvastoin:ei rengasmeluja mutta tuulenpauhu välillä sietämätön.
Kesällä tulee tietty kyseeseen kynnyskotelon massaus(ym.),mutta onko kukaan massannut muovisia sisälokasuojia ja mahtaako siitä olla mitään hyötyä?Onko kukaan laittanut oviin mitään,kertokaapas?
Peräluukkua voisi verhoilla ja jopa miettiä sopivia paikkoja lisätiivisteille oviin.Voi olla turhaa ja lapsellista hommaa,mutta ainahan voi yrittää...
Mutta tosiaan:jos jollakulla mielenkiintoa aiheeseen/kokemuksia/mielipiteitä,niin pankaas kirjoittaen!
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

samat äänijutut

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

ääni ongelmat ,mutta w124:ssa ...
mulla kylläkin puuttuu takatilasta kaikki vuoraukset ,muovit ja pehmusteet mitä
siellä alkuperäisesti pitäisi olla (täytyy varmaan jostain hommaa)
t :? :?
takarenkaat ovat nykytilanteessa pikkaisen äänekkäät... :( :?
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Omassani ei muovisia lokareita ole, mutta ainakin siinä sisälokasuojien massaus vaikutti rengasääniin todella huomattavasti.
Noilla matalahkoilla renkailla rengasäänet tosin kuuluvat sisälle vieläkin!
Peräkonttiin ruiskutin n.2 litraa massaa ja asensin muutaman neliön bitumimattoa, tosin tarkoituksena poppiskoneiden äänen parannus...No hiljeni melukin samalla.
Mersuissa äänieritys on kyllä hyvää tasoa mutta liikaahan sitä ei koskaan ole.Ovien sisällä ei eristystä kyllä muistaakseni ole, auttaisi varmaan jonkin verran?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Noh

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä tuo liimattava bitumimatto on parasta tuohon äänieristykseen. Sitähän tuo Leo Lokarikin käyttää noissa äänieristetyissä lokareissaan. :D
Se on siinä mielessä hyvä tuote, että se nimenomaan raskaana materiaalina vaimentaa tehokkaasti tuota matalataajuista ääntä, kuten juuri tuota rengasmelua.

Toinen vaihtoehto on ruiskutettava helkutin kallis Noisekiller, joka on todella tehokasta testienkin perusteella. Muistaakseni sen toiminta perustuu siihen, että se muuttaa ääniaallot lämmöksi; korjatkaa jos olen väärässä. Ainoa varjopuoli siinä aineessa hinnan lisäksi on se että se kuulemma ruostuttaa peltejä todella nopeasti. Tiedä sitten onko sitä kehitelty paremmaksi alkuajoista...

Tietenkin on myytävänä esim. sellaisia jostain vaimentavasta rouheesta ja alumiinipinnoitteesta valmistettuja akustointilevyjä. Niitä saa eri paksuisina esim. Biltemasta. :oops: Ne eivät tosin vaimenna kauhean tehokkaasti matalia ääniä ainakaan ohuena levynä, mutta eiköhän nekin hieman vaimenna tuulen suhinoita ainakin jos sulloo ovet niitä täyteen. Kannattaa tosin tsekata, että klasit toimivat ennenkuin laittaa verhoilut takaisin oveen. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Äänieristyksestä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ari kirjoitti:Kesällä tulee tietty kyseeseen kynnyskotelon massaus(ym.),mutta onko kukaan massannut muovisia sisälokasuojia ja mahtaako siitä olla mitään hyötyä?Onko kukaan laittanut oviin mitään,kertokaapas?
Peräluukkua voisi verhoilla ja jopa miettiä sopivia paikkoja lisätiivisteille oviin.Voi olla turhaa ja lapsellista hommaa,mutta ainahan voi yrittää...
Mutta tosiaan:jos jollakulla mielenkiintoa aiheeseen/kokemuksia/mielipiteitä,niin pankaas kirjoittaen!
Monien tuntema "Sorppi" aikoinaan äänieristi W124 200E:ään. Hän laittoi peräkontin puolelle lokasuojiin bitumimattoa. Peräkontin luukun hän vuorasi kanssa bitumimatolla. Takapenkin selkänojan alle hän laittoi solumuovia (retkipatjaa) Ovien sisäpuolet hän vuorasi niinikään bitumilla. Kehotin häntä laittamaan myös solumuovia tai bitumia takapenkin allekkin lokasuojan kaariin niiltä osin mitä niitä näklyy. En muista laittoiko hän??

Jonnekkin muuallekkin saattoi mennä solumuovia ja bitumia, mutta nyt en vaan muista.
Sellaista voit myös kokeilla, että liimaat muovisten lokarien päälle fleesetyylistä kangasta. Muistaakseni ainakin Audi A2:ssa näin on tehty rengasäänien hiljentymistä ajatellen...Ainakin kivenropinat hiljenee :)

Äänet hiljeni kai hieman, mutta suurin muutos oli ovien ja peräluukun hienostunut "tumps"-soundi, kun ne sulki. Myös jälkeenpäin asennetut teinipoppikset saivat arvoisensa akustisen ympäristön :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Muuten

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Missäs se Sorppi on, ei ole ukosta kuulunut... ??
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Ei ole nettiä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sorpilla ei ole tällä hetkellä nettiä käytössä.

Se tulee kyllä meille ensiviikolla kyläilemään. Kerron terveisiä ja saatetaan napsia vähän kuviakin, jos mersuille jotain tehdään.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Mä aion laittaa äänieristysmattoa koko auton täyteen, lattiat, ovet, takapenkin alle ja moottoritilaan sekä asennan takasisälokasuojat joiden sisään vieläpä äänieristettä, niin johan loppuu metelit, joskin niitä ei ole nytkään, mutta silti.. :wink: Ainiin ja ovitiivisteet olis tarkoitus uusia..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Äänieristys

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Nyt erehty Ari kirjottaan aiheesta joka on lähellä sydäntä! :)

Toissa kesänä olin saanu tarpeeksi W115 melusta kovemmilla nopeuksilla ja ajattelin hieman vaimennella muun remontin yhteydessä.
Moottorihan (tossa) kiesissä kovinta melua pitää, mutta vuorasin
- (matkustamosta) rintapellin 6mm (2x3mm) bitumimattokerroksella ja 6cm puristetulla vaahtomuovilla
- koko matkustamon lattia 3mm bitumilla
- kaikkiin oviin ~½ neliöä 3mm bitumia
- takapenkin alle 6cm purist. vaahtomuovia
- (moottoritilaan) konepellin sisäpintaan 6cm puristettu solumuovi (lämpöäheijastava pinta)
- rintapeltiin moottoritilaankin hieman samaista solumuovia
- etulokasuojien sisäänkin matkustamon ja lokarin väliseen seinään hieman 3mm bitumia
- lisäksi kaikkiin lokasuojiin ja pohjaan siveltimellä bitumia alustamassaksi ja äänieristeeksi

Kyllä moottori- ja myös rengasäänet hiljeni huomattavasti. Sitten rupesi tuulen suhinat vaivaamaan ja nyt keväällä
- vaihdoin W123 kokokumiset ikkunatiivisteet vanhojen metallirunkoisten (lue: helposti ruostuvien) tilalle.
- ovitiivisteet on joskus vaihdettu ja ovat niin hyväkuntoiset etten niitä vielä vaihda

Nyt kelpaa taas ajella. Vielä tuo moottori tosin huutaa 130km:n vauhdissa, kaipaisi "puhallinta" ja harvempaa välitystä... 8)
Pitäs toi tavaratilakin vielä vaimentaa... :roll: :wink:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja MercMan »

lajunen kirjoitti:Nyt erehty Ari kirjottaan aiheesta joka on lähellä sydäntä! :)

Toissa kesänä olin saanu tarpeeksi W115 melusta kovemmilla nopeuksilla ja ajattelin hieman vaimennella muun remontin yhteydessä.
Moottorihan (tossa) kiesissä kovinta melua pitää, mutta vuorasin
- (matkustamosta) rintapellin 6mm (2x3mm) bitumimattokerroksella ja 6cm puristetulla vaahtomuovilla
- koko matkustamon lattia 3mm bitumilla
- kaikkiin oviin ~½ neliöä 3mm bitumia
- takapenkin alle 6cm purist. vaahtomuovia
- (moottoritilaan) konepellin sisäpintaan 6cm puristettu solumuovi (lämpöäheijastava pinta)
- rintapeltiin moottoritilaankin hieman samaista solumuovia
- etulokasuojien sisäänkin matkustamon ja lokarin väliseen seinään hieman 3mm bitumia
- lisäksi kaikkiin lokasuojiin ja pohjaan siveltimellä bitumia alustamassaksi ja äänieristeeksi

Kyllä moottori- ja myös rengasäänet hiljeni huomattavasti. Sitten rupesi tuulen suhinat vaivaamaan ja nyt keväällä
- vaihdoin W123 kokokumiset ikkunatiivisteet vanhojen metallirunkoisten (lue: helposti ruostuvien) tilalle.
- ovitiivisteet on joskus vaihdettu ja ovat niin hyväkuntoiset etten niitä vielä vaihda

Nyt kelpaa taas ajella. Vielä tuo moottori tosin huutaa 130km:n vauhdissa, kaipaisi "puhallinta" ja harvempaa välitystä... 8)
Pitäs toi tavaratilakin vielä vaimentaa... :roll: :wink:
No johan varmaan hiljeni.. :)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Hiukan offtopic

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Aika offtopic mutta kirjoitetaan nyt:

Ei ole autoa tullut vaimenneltua tehtaan vaimennusta enempää (no niin nyt tuli sitten kipinä) mutta Pekan kanssa kun modailtiin taannoin tietokoneitten koteloita niin tuhtattiin "dbAXE" nimisen vihreän mömmön kanssa.

Ja sanotaanko vaimennusta suunnitteleville varoituksen sana: kunnon hengitys- ja silmäsuojat kehiin ja hyvin tuuletetut tilat sillä on aika karmeaa tavaraa tuommoinen maaliruiskulla truutattuna. Silmät punoitti monta viikkoa kirkkaanpunaisena kun ei sattunut olemaan silmäsuojuksia hollilla... Onneksi sentään ammattitasoinen hengityssuojain vaimon keramiikkapajalta "lainassa".

Tiheäsoluinen Haltin retkipatjan solumuovi osoittautui pahuksen tehokkaaksi vaimennusaineeksi, nykyisellään kopassa on dbAxea sisällä joka paikassa ja joka seinällä kaverina huovalla (subbarikotelokangas eli hiirenturkki) päällystettyä retkipatjaa. Hiljainen on kuin hiiri. Paitsi jos vääntää föönit +12V ;-)

Henkka
ja "Green Machine"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vieras

omat viritykset

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Itsellä siis on:
peräkontissa lokasuojien päällä, hattuhyllyn alaosassa ja kaikissa pystypeltipinnoissa 2,5mm paksua bitumimattoa.
peräkontin sivuilla pystypeltipinnoissa bitumimattoa+2 kerrosta solumuovia.
Peräkontin luukussa kerros solumuovia päällystettynä bitumilla.
Varapyöräkotelossa pohjamassakäsittely ja pystypinnoilla bitumikerros suojaamassa naarmuilta (esim. tunkki).
Takapenkin selkänojan ja istuinosan alla kaksi kerrosta solumuovia.
Takapenkin selkänojan takana ja peltipinnoilla kerros bitumia, paitsi lokasuojien kaarissa, jotka on vuorattu kokeiluluontoisesti bilteman äänieristyslevyllä. Ei hyvä. Hankala asentaa ja jää ruman näköiseksi.

Kaikki ovet, niin ulkopeltien, kuin sisäpuolen peltienkin osalta ovat saaneet bitumikäsittelyn. Ulkopelteihin on laitettu lisäksi kaksi kerrosta solumuovia.

Osittain bitumia on myös kojelaudan sisällä peltipinnoissa, mutta enimmäkseen sinne oli turha laittaa mitään, koska 124:ssa on muutenkin paksulti eristemassaa erinäisissä paikoissa, mukaanlukien tulipelti. Muutenkin tähän osioon on turha eristyksiä lisätä, koska tulipellin takana ei ole suoraan konehuone, vaan se välitila, missä akkukin sijaitsee.

Kaikkinensa bitumia kului 2,5m2(n. 10kg) ja solumuovia 15m2.

Kai se hieman hiljeni, psykologinen vaikutus lienee kuitenkin suurempi. Selkeä ero tuli kuitenkin siinä, miten ovet ja peräluukku menee kiinni. Kuten W126 mainitsikin, voidaan puhua "thumps"-efektistä, eritoten peräluukun kohdalla ero on huomattava entiseen.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

hehee

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Noisekilleriä ja bitumimattoa rutkasti :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1302
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Äänieristys

Viesti Kirjoittaja Ari »

Totta,psykologista vaikutusta ei voi aliarvioida.Itsellä tositouhut odottaa nurkan takana,saa sitten nähdä.Toistaiseksi olen toisen takaoven liimannut bitumimatolla+päälle Bilteman eristehuopaa(foliolla).Tärkeää lienee peittää huovan reunat sopivalla teipillä ettei mahdollinen vesi/kosteus pääse huopaan vaikuttamaan..sillon kuivuminen ei käykään näillä leveysasteilla nopeasti,jos milloinkaan?.Takaluukkuun on myös passelia tuo foliopäällysteinen huopa.Vaikka se on hyvinkin kevyttä niin nyt luukku menee miehekkäällä äänellä ja vaivattomasti kiinni,ennen joutui käyttämään voimaa ja äänikin oli sydäntäsärkevä.Lisäksi tuo foliopintahan toimii erinomaisena turvallisuutta parantavana heijastimena takaa tuleville autoille jos matkanteko keskeytyy yöllä tienvarteen peräluukulla asioidessa.
Vielä tuohon psykologiseen näkökulmaan palatakseni;kaverin muutaman vuoden vanhassa 900 Saabissa matkatessani kadehdin hiljaisuutta,kun taas kaverin mielestä autoissamme ei niiltä osin juuri eroa ole.Vanhan 123:n äänieristys oli tie/rengasääniä lukuunottamatta mielestäni ala-arvoinen,mutta takapenkiltä kuului erilaisiakin mielipiteitä.Kuka tietää..jokatapauksessa mielelläni ryhdyn näihin hommiin,vaiva ei ole suuren suuri eikä niistä ainakaan melu lisäänny ja ovetkin saavat vähän tukevamman olemuksen.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 19.05.2003 13:57
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Miten lienee käy, jos vuoraisin tuolla bitumimatolla w124 rintapellin konetilan puolelta? Kuinka ruostumiselle altis paikka tuosta tulisi, tuossahan lämpötilan ja kosteuden muutokset ovat huipussaan..

Pitäisikö pohja käsitellä ennen eristeen liimaamista jollakin?
eihän se kivaa ole jos pellit pysyy kasassa vuoden päästä vain eristeen turvin... :wink:
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Vastaa Viestiin