Talviajoa...
Talviajoa...
Upea ajettava sulalla asfaltilla C-sarjalainen, ei jää jalkoihin. Mutta talvikelissä perä irtoaa jo 70-80 km:n vauhdissa pikkusohjossa tai lumessa:(
Ihan uutta kun on tottunut etuvetoisiin.
Hyviä talviajovinkkejä kaivataan...anoppi peräkonttiin vai?
Ihan uutta kun on tottunut etuvetoisiin.
Hyviä talviajovinkkejä kaivataan...anoppi peräkonttiin vai?
MB C 180 vm. 1994
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei poppakonsteja
Terve!
Takavetoisten talviajo vaatii hyviä renkaita ja ruskoja otteita. On tiedettävä mihin on menossa, niin sitten pärjää.
Itse pidän enemmän takavetoisista, ehkä johtuen autoilutaipaleeni alusta (VW1300). Ainoa tilanne, missä pidän etuvetoisesta, on parkkeeraus talviseen Helsinkiin. Etuvetoisen voi runtata lähes mihin tahansa ja miten päin vain. Takavetoisen kanssa pitää hieman miettiä.
Takavetoisten talviajo vaatii hyviä renkaita ja ruskoja otteita. On tiedettävä mihin on menossa, niin sitten pärjää.
Itse pidän enemmän takavetoisista, ehkä johtuen autoilutaipaleeni alusta (VW1300). Ainoa tilanne, missä pidän etuvetoisesta, on parkkeeraus talviseen Helsinkiin. Etuvetoisen voi runtata lähes mihin tahansa ja miten päin vain. Takavetoisen kanssa pitää hieman miettiä.
Terveisin
Tero
Tero
Itse sain ajokortin syksyllä ja aluksi hirvitti ajatus siitä, että joutuu takavetoisella, saksalaisilla kitkarenkailla varustetulla 201:llä ajelemaan talvella. Nastarenkaisiinkaan ei raskinut sijoittaa, kun kitkoissa oli sen verran pintaa vielä jäljellä. Asiaa ei auttanut sekään, että vanhoissa TM:ssa haukuttiin 201:n talviominaisuuksia. Talvesta on kuitenkin selvitty, suhteellisen hyvin. Läheltä-piti tilanteita ei ole paljoa ollut, kiitos ennakoivan ja varovaisen ajotavan.
Liukkailla ja lumisilla keleillä oli hyvä olla aina pari rivakkaa työntäjää mukana sekä iso lumilapio peräkontissa...
Tuo parkkeeraus homma on kyllä ihan totta, itselläni se varsinkin korostuu, kun alla on nuo kitkat, joiden pito on olematon.
Liukkailla ja lumisilla keleillä oli hyvä olla aina pari rivakkaa työntäjää mukana sekä iso lumilapio peräkontissa...

Tuo parkkeeraus homma on kyllä ihan totta, itselläni se varsinkin korostuu, kun alla on nuo kitkat, joiden pito on olematon.
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
ex 190D 2.5 Avantgarde
Re: Talviajoa...
Voisihan sinne peräkontiin laittaa vaikka ison subbarin. Tai pari säkillistä hiekkaa jos sille tuntuu.Jpartan kirjoitti: Hyviä talviajovinkkejä kaivataan...anoppi peräkonttiin vai?
Perän irtoamista ei tarvitse pelätä. Takavetoisessa se on ominaisuus. Niin kuin etuvetoisen ominaisuus on että keula hyppää ylättäen urista

Mutta kannattaa opetella hallitsemaan etupäätä ratilla ja takapäätä kaasulla. Ja paras tapa tähän on mennä isolle ja tyhjälle parkkipaikalle "leikkimään", eli pyörittelee autoa joka suuntaan ja ajaa sivuluisussa jne... eli tekee kaikkea sitä mitä järkevä ihminen ei tee liikenteessä muiden autojen seassa.
Talvikelistä selviää kun käyttää rohkeasti kaasua ja muistaa kääntää vastaan, eli rattia veivaa siihen suuntaan mihin perä on luisussa. Takavetoinen käyttäytyy liukkaalla kelillä paljon loogisemmin kuin etuvetoinen.
Etuvetoisella olen joutunut enemmän hallinan menetys tilanteisiin kuin takavetoisella. Tosin vaimo ei aina tykkää kun mennään pienoisessa sivuluisussa.
Re: Talviajoa...
Eipä ole mitään sen kummempaa painoa kontissa ollut. Riittää kun pitää tankin suht täynnä. 

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Mulla on kanssa takana eka talvi takavedolla ja hyvin on pärjätty. Kerran jäin jumiin parkkipaikkaan Helsingissä ja kerran Palojoentiellä peilijäisellä tiellä "pienessä" luisussa.
Kontissa 2 kpl kesärengasta 16" vanteilla ja malttia kaasujalassa niin sillä pärjää

Kontissa 2 kpl kesärengasta 16" vanteilla ja malttia kaasujalassa niin sillä pärjää

Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Re: Talviajoa...
Jpartan kirjoitti:Upea ajettava sulalla asfaltilla C-sarjalainen, ei jää jalkoihin. Mutta talvikelissä perä irtoaa jo 70-80 km:n vauhdissa pikkusohjossa tai lumessa:(
Ihan uutta kun on tottunut etuvetoisiin.
Hyviä talviajovinkkejä kaivataan...anoppi peräkonttiin vai?
Joo, ennakoivaa ajoa ja sementtiä takakonttiin! Itse en harrasta ennakoivaa ajoa joten vaihdoin etuvetoiseen ja annan mennä!

Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Re: Talviajoa...
Niin, etuvetoinenhan menemään innostuessaan vain menee menee menee ja menee, kunnes kuuluu räks poks ja pam.10tumppi kirjoitti:Jpartan kirjoitti:Upea ajettava sulalla asfaltilla C-sarjalainen, ei jää jalkoihin. Mutta talvikelissä perä irtoaa jo 70-80 km:n vauhdissa pikkusohjossa tai lumessa:(
Ihan uutta kun on tottunut etuvetoisiin.
Hyviä talviajovinkkejä kaivataan...anoppi peräkonttiin vai?
Joo, ennakoivaa ajoa ja sementtiä takakonttiin! Itse en harrasta ennakoivaa ajoa joten vaihdoin etuvetoiseen ja annan mennä!
Kyllähän takavetoinen on mukavampi käsitellä kuin etuvedot, tottumiskysymys tietysti mutta mukavampi mennä perä edellä penkalle kuin nenä edeltä

Vaikka itsekin olen tottunut takavetoisilla ajamaan niin jääradalla tuli huomattua että ratakierros taittui etuvetoisella nopeammin, syynä varmaan takatuupparin pitkät sladit jotka hidastivat menoa, etuvedolla kun pystyi ottamaan pitoa penkanreunasta ja sutiminen oli pienempää.
Enemmän tuo etuvedolla rataa ajaminen kuitenkin työllistää kun joutuu mennä vasemman jalan jarrutuksilla joka mutkaan, mieluummin poljen vain kaasua ja annan takapyörien hoitaa loput.
Kamalin mieleeni tuleva yhdistelmä on joku volvon farmari, etuveto ja automaatti, siinä voisi jo kuvitella kuljettajan muuttuvan matkustajaksi liukkauden yllättäessä?
Mutta noita "ralliaikoja" ei tietysti voi verrata liikenteeseen, turvallisuus kun on liikenteessä kuitenkin etusijalla, ja silloin takatuuppari, kiitos.
PS.4-matikki on tietysti päällikköjen päällikkö

Itsellä kivikovat / nastattomat HKPL Kympit eikä ole lukkoperää, luistonestoa tai mitään muutakaan sälää. Auto talvella joka päivä ajossa, ei mitään ongelmia, kertaakaan ei ole jäänyt kiinni tai ollut ongelmia auton hallinnan kanssa. Käyttäytyy todella johdonmukaisesti, luistoja pystyy ohjailemaan yhdellä kädellä ja kaasulla. Sen sijaan tuo etuvetoinen Honda on todella vaarallinen talviauto, puskee kun sitä ei odota, kevyt perä lähtee tiukoissa mutkissa irti kaasua hellätessä ja takajarrut lukkiutuu yllättäen. Maantielle tuolla ei talvisaikaan uskalla lähteä.
Talvella on edelleenkin parasta olla ns. perstuntumaa ja harkintakykyä; ei se ole vehkeistä kiinni. Ei ole mikään ihme jos sattuu ja tapahtuu, kun porukka ostaa testivoittajarenkaita, nelivetoja ja luottaa kaikennäköisiin elektroniikka-härdelleihin. Sitten ajetaan kuin parhailla kesäkeleillä toisten perässä kiinni, ohitellaan holtittomasti ja joka valoista on pakko lähteä kuin Kristus Karvialta. Ei ne uudet tekniset ihmeet kuitenkaan fysiikan lakeja pysty kumoamaan ja taas vakuutusmaksut nousee...
Sen sijaan kun ajaa kaljuilla renkailla, tulee ajosta pakostakin ennakoivaa. Turvaväliä on pakko pitää, jokaisiin valoihin ei uskalla pysähtyä ja hullunrohkeat ohitukset sohjovallien yli jäävät hieman vähemmälle. Koko talven aikana ei ole ollut yhtään läheltäpiti-tilannetta. Tiivistettynä: Uusien autojen tekniikka tuudittaa kuskin petolliseen turvalllisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunteeseen, enää ei rattiin ja persuksiin välity tunnetta koska tosiaan on liukasta. Sen huomaa vasta kun kosla on solmussa puun ympärillä, ojan pohjalla tai Transpointin nokassa.
Talvella on edelleenkin parasta olla ns. perstuntumaa ja harkintakykyä; ei se ole vehkeistä kiinni. Ei ole mikään ihme jos sattuu ja tapahtuu, kun porukka ostaa testivoittajarenkaita, nelivetoja ja luottaa kaikennäköisiin elektroniikka-härdelleihin. Sitten ajetaan kuin parhailla kesäkeleillä toisten perässä kiinni, ohitellaan holtittomasti ja joka valoista on pakko lähteä kuin Kristus Karvialta. Ei ne uudet tekniset ihmeet kuitenkaan fysiikan lakeja pysty kumoamaan ja taas vakuutusmaksut nousee...
Sen sijaan kun ajaa kaljuilla renkailla, tulee ajosta pakostakin ennakoivaa. Turvaväliä on pakko pitää, jokaisiin valoihin ei uskalla pysähtyä ja hullunrohkeat ohitukset sohjovallien yli jäävät hieman vähemmälle. Koko talven aikana ei ole ollut yhtään läheltäpiti-tilannetta. Tiivistettynä: Uusien autojen tekniikka tuudittaa kuskin petolliseen turvalllisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunteeseen, enää ei rattiin ja persuksiin välity tunnetta koska tosiaan on liukasta. Sen huomaa vasta kun kosla on solmussa puun ympärillä, ojan pohjalla tai Transpointin nokassa.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Pasi M. kirjoitti:Tiivistettynä: Uusien autojen tekniikka tuudittaa kuskin petolliseen turvalllisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunteeseen, enää ei rattiin ja persuksiin välity tunnetta koska tosiaan on liukasta. Sen huomaa vasta kun kosla on solmussa puun ympärillä, ojan pohjalla tai Transpointin nokassa.
oikein! ihmiset luulevat että elektroniikka on avain ongelmiin,
kaikki "avut" kyllä ennalta ehkäisevät todella paljon, mutta kun auto lähtee käsistä , niin se on menoa, silloin ollaan samalla viivalla "avuttoman" auton kanssa.
ja tässä vaiheessa moni kuski ei tiedä mitä tehdä.

Voisiko tilanne olla myös niin, ettei oltaisi, sillä kun mennään ulos elektroniikan kanssa - mennään kunnolla ja kovempaa (nopeus suurempi jne. uhkarohkeuden ja ajettelemattomuuden seurauksena). Seuraukset voisivat siis olla paljon pahempia. En mene sanomaan mitään, sillä itse en ole liikenteessä auton ratissa ollut ilman ajo-opettajaa (autokoulussa ollaan). Tulee väkisinkin mieleen lausahdus: "Kun nelivedolla jäädään jumiin, ollaan pahemmassa paikassa jumissa kuin kaksivetoisella." Tiedä häntä... viisaammat neuvokoon.epk kirjoitti: kaikki "avut" kyllä ennalta ehkäisevät todella paljon, mutta kun auto lähtee käsistä , niin se on menoa, silloin ollaan samalla viivalla "avuttoman" auton kanssa.
Nyt pitää todeta, että kun on nyt yhden talven ajanut 3-tien eteläosan ruuhka-ajat kelillä kuin kelillä ja käyttää työmatkaan tunnista puoleentoista suuntaansa niin siellä on sellainen vitutus päällä että ei oo tosi. Ohittelen paljon lähes kelillä kuin kelillä ja ajan suunnilleen niin lujaa kuin muut tiellä liikkujat antavat myöten. Yli puolet talvesta oli suola-loska-paska -keliä, jossa pissapojan sai täyttää joka päivä ja tuli ajettua (kuten muutkin) n. 10-15m välillä edellä ajavaan... eikä siinä kaikki, kun aina siihen väliin joku änkeää, vaikka ajaisi kuinka lähellä ja taas pinna palaa.Pasi M. kirjoitti:Sen sijaan kun ajaa kaljuilla renkailla, tulee ajosta pakostakin ennakoivaa. Turvaväliä on pakko pitää, jokaisiin valoihin ei uskalla pysähtyä ja hullunrohkeat ohitukset sohjovallien yli jäävät hieman vähemmälle. Koko talven aikana ei ole ollut yhtään läheltäpiti-tilannetta. Tiivistettynä: Uusien autojen tekniikka tuudittaa kuskin petolliseen turvalllisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunteeseen, enää ei rattiin ja persuksiin välity tunnetta koska tosiaan on liukasta. Sen huomaa vasta kun kosla on solmussa puun ympärillä, ojan pohjalla tai Transpointin nokassa.
Tästä kaikesta päästään siihen, että jos joku tietää Riihimäen seudulta ATK-töitä niin olisin kiinnostunut. Aikaisemmin pidin autoilusta tai pidän vieläkin, mutta tuota pääkaupunkiseudun ruuhka-aikaa ei voi verrata mihinkään muuhun autoiluun. Vilkkua käyttää ehkä yksi viidestä ja nekin siinä vaiheessa kun ajolinjoista on voinut jo päätellä kaistanvaihdon tai kääntymisen. Mä oon niiiiiin täynnä liikennevalistuksia jne kun käytän tuossa liikennehelvetissä vähintään kaksi tuntia joka päivä.
Niin vielä selvennyksenä, että kyydissä kulkee kolme muutakin ihmistä, mutta mun autolla ja mä ajan aina ja muut vaan nukkuu.
Vielä aiheeseen sen verran, että muuten tuo W124 on talvella hyvä ajaa, mutta kotipihallakin on tolppapaikka loivassa mäessä, josta on aamuisin peruutettava pois ja se on teettänyt liukkailla töitä.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Tuo on ongelma kaikilla ei-4-vetoisilla: vetävät pyörät pitäisi aina olla siellä alempana! Etuveto lähtee parhaiten liukkaalta takaperin, takaveto etuperin.Mikky kirjoitti: Vielä aiheeseen sen verran, että muuten tuo W124 on talvella hyvä ajaa, mutta kotipihallakin on tolppapaikka loivassa mäessä, josta on aamuisin peruutettava pois ja se on teettänyt liukkailla töitä.
Kun tungetaan huonoon paikkaan, niin (useimmiten) etuvedon saa vielä pois sieltä mihin saakka se on suostunut menemään. Takaveto jää sinne.
Mitä tuolla sanottiin niistä hyvistä renkaista ja hallintaa auttavista laitteista, niin yleensä niiden "hyöty" tulee ulosmitattua omalla ajotavalla. Huonoillakin vermeillä pärjää, kun pitää mielessä, että vermeet on huonot ja esmes tilannenopeudet ja turvavälit sen mukaiset.
Hyvän ja taitavan kuljettajan erohan on se, että taitava kuljettaja selviää siitäkin tilanteesta, mihin hyvä kuljettaja ei edes joudu.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
ABS+ASD on hyvä yhdistelmä noissa w124/201 mersuissa, eio jääny jumiin ja hangessakin etenee kuin apina ja mutkaan voi ajaa kaasu pohjassa vaikka edessä eio ees nastoja jäljellä. Autokoulun maikka sano kakkosvaiheessa liukkaalla radalla ettei oo nähny abs jarrullista autoa joka pysähtyy noin lyhyelle matkalle, ekaks se ei ees uskonu että mulla on abs 

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/