Kyllä niitä pieniäkin on tullut juotettua, valitettavasti. Kotona ei ole vaan niin hyviä laitteita että niitä viitsisi edes yrittää. Entisen työpaikan vehkeillä nekin onnistui. Oltiin tilattu pienimpiä mahdollisia komponentteja, kun haluttiin testata että kuinka pienten kompojen juottaminen onnistuu vielä käsin. Mikroskoopin alla juoteltiin, kun se oli ainoa laite, jolla näki että komponentti tuli levyyn oikein päin...Sergey kirjoitti:niin, se o sellasta suurennuslasilla justiinsa erottuvaa tekniikkaa siel ASR boxissa. Se onki niiden hollantilaistyyppien ydinaluetta, niitä ne eniten korjailee. Nää neuvostoliitto tyyppiset kamat o helppo korjaa kotona ku osat on senttien luokkaa, eikä max milli.
w124 tempomat: elkojen vaihto
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
No hitto. Ei sitten meikäläisen korjaus onnistunut. Onhan siinä vielä se mahdollisuus että piirilevyllä on kylmäjuotos jossain kohtaa. Kun en viitsinyt "turhaan" ruveta juottelemaan kaikkia uusiksi, kun olivat ihan hyvännäköisiä juotoksia. Ja etenkin kun se yksi kondensaattori oli ihan silminnähden viallinen.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
kun laitoin boxin paikalleen ja läksin testaamaan niin se kyllä toimi mutta hetken päästä rupesi hiljalleen nopeus "seilaamaan"... sammutin cruisen viiksestä ja ajelin normaalisti niin yhenäkkiä män kaasu itekseen pohjaan!! jarrulla sitten sammu.. meni jonku aikaa niin se ei enää toiminu ollenkaan..
- Kiwireissumies
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 31.07.2010 06:15
- Paikkakunta: Nelson, Uusi-Seelanti
Muuten hyva mutta nuo kaksi uutta 10 mikrofaradin elkoa ovat non-polarised. Haittaakohane se? Jos toimii niin anna olla.Sergey kirjoitti:sundiz, osaat sä sen toisenki korjata. on vaa 1 enemmä.
kuva ennen
kuva jälkeen
vaan mun autossa ei ole edes tuo, vaan se o kolmas systeemi, ASR boxissa, jonne en aijo koskea ite.
Itse olen entiselta ammatiltani TV mekaanikko ja tinaamisesta sen verran etta kannattaa ensin harjoitella jollain vanhalla romupiirilevylla ennenkuin korjaa tuon Mersun piirilevyt. Elektroniikkakaupoista saa tinanimusukkaa jolla tinat saa imaistua pois ennen uuden komponentin juottamista.
Mercedes Benz Sprinter 313CDI asuntoauto, ratti oikealla puolella ;)
Takana "tallissa" Greenspeed GTO recumbent trike 14 vaihteisella Rohloff takanavalla. My ride is lower than ours, haha.
Takana "tallissa" Greenspeed GTO recumbent trike 14 vaihteisella Rohloff takanavalla. My ride is lower than ours, haha.
mistää elektroniikasta en mitää tiedä... sen tiedän että loota toimii korjauksen jälkeen ja se o riittävästi mulle. Eli vanhoista olen lukemat lukenut ja elektroniikkakaupassa myyjä antanu sitte sopivat uudet.
Sitäpaitsi, tämähän on vanha romupiirilevy johon harjotellaan
(btw. kuvat ei ole mun ottamia mutta itel samoja komponentteja kun olen kaverien autoja kolvaillut)
Sitäpaitsi, tämähän on vanha romupiirilevy johon harjotellaan
(btw. kuvat ei ole mun ottamia mutta itel samoja komponentteja kun olen kaverien autoja kolvaillut)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
En nyt ainakaan äkkiseltään keksi mitään syytä, miksei nuo non-polarised konkat toimisi piirilevyssä. Samalla lailla ne varastoi jännitettä kuin normikonkatkin, eivät vain ole niin kranttuja että miten päin konkat levyyn asentaa. Onhan niissä varmaan jotain eroja, mitä ei löydä kuin komponenttien datalehtiä lukemalla, mutta perus kotimekaanikko ei niillä tiedoilla tee yhtään mitään. Ja haluaisin ainakin uskoa että komponentit ovat kehittyneet 15-20 vuoden aikana sen verran että nyt kaupasta saa laadukkaampia komponentteja kuin mitä 20 vuotta sitten mersun tehtailla asennettiin.Kiwireissumies kirjoitti: Muuten hyva mutta nuo kaksi uutta 10 mikrofaradin elkoa ovat non-polarised. Haittaakohane se? Jos toimii niin anna olla.
Itse olen entiselta ammatiltani TV mekaanikko ja tinaamisesta sen verran etta kannattaa ensin harjoitella jollain vanhalla romupiirilevylla ennenkuin korjaa tuon Mersun piirilevyt. Elektroniikkakaupoista saa tinanimusukkaa jolla tinat saa imaistua pois ennen uuden komponentin juottamista.
Tuo kuvan piirilevy on siinä mielessä hyvä, jopa alottelijoille, että komponentit ovat isoja kuten juotostäplätkin. Ei tarvitse olla hyvääkään kolvia että nuo saa helposti vaihdettua. Mitä nyt paksu lakka voi aiheuttaa vähän harmaita hiuksia. Mutta onhan sitä hyvä harjoitella ensin vaikka jonkin vanhan aparaatin kanssa. Ja kun vanhoja piirilevyjä korjaa niin kannattaa hommata lyijyllistä tinaa. Sillä nuo vanhat on kuitenkin kasattu. En vaan tiedä että saavatko myydä sitä enää suoraan tiskiltä. Jos ei niin tiskin alta sitten...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
otin sitten kolvin kätöseen ja kävin kaikki juotokset tinan kans läpi.
ajattelin että mitäköhän tästä tulee... noh boxi paikalleen ja mitä ihmettä sehän toimii!!
kai siellä oli vielä lisäksi joku kylmäjuotos kun ei sundizin vaihtamilla elkoilla heränny. no nyt kuiteski toimii vakkari just niinku pitääkin!!
ajattelin että mitäköhän tästä tulee... noh boxi paikalleen ja mitä ihmettä sehän toimii!!
kai siellä oli vielä lisäksi joku kylmäjuotos kun ei sundizin vaihtamilla elkoilla heränny. no nyt kuiteski toimii vakkari just niinku pitääkin!!
- henavaanjuujep
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 08.09.2009 23:21
- Paikkakunta: Vantaa
vie boksi esim. www.vantaanelektroniikka.com ne korjaa sen muutamalkympillä. osat ei tosiaan maksa ku 6euroo ja työ ehkä puoli tuntia ku oikee hitaasti tekee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kannattaa tosiaan tarkistaa/vaihtaa ylijänniterele ja myös jarruvalokytkin.
Molemmat voivat häritä vakionopeussäätimen toimintaa.
Ylijännitereleissä on myös ollut kylmiä juotoksia ja ne kannattaa hoitaa pois.
Uusi jarruvalokytkin maksaa 12 e Motonetissa, se on se pikaliitettävä malli,
jossa on kahdet liittimet.
Laitoin Mesen puolelle kuvitetut jutut sekä ylijännitereleen korjauksesta
että vakionopeussäätimen ohjaimen kondensaattorien vaihdosta.
Valitettavasti Mese ei ole ylhäällä.
Molemmat voivat häritä vakionopeussäätimen toimintaa.
Ylijännitereleissä on myös ollut kylmiä juotoksia ja ne kannattaa hoitaa pois.
Uusi jarruvalokytkin maksaa 12 e Motonetissa, se on se pikaliitettävä malli,
jossa on kahdet liittimet.
Laitoin Mesen puolelle kuvitetut jutut sekä ylijännitereleen korjauksesta
että vakionopeussäätimen ohjaimen kondensaattorien vaihdosta.
Valitettavasti Mese ei ole ylhäällä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
- henavaanjuujep
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 08.09.2009 23:21
- Paikkakunta: Vantaa
Mutta siis kannattaa aloittaa tuon boksin kunnostuksella?
Osaako kukaan sanoa, vähän niinkuin järjestyksessä, että missä järjestyksessä mitäkin kannattaa tsekata vian korjaamiseksi. Vakionopeussäädin olisi hyvä saada toimimaan, kun aika paljon tulee tota pitkää matkaa ajettua.
Osaako kukaan sanoa, vähän niinkuin järjestyksessä, että missä järjestyksessä mitäkin kannattaa tsekata vian korjaamiseksi. Vakionopeussäädin olisi hyvä saada toimimaan, kun aika paljon tulee tota pitkää matkaa ajettua.
-03 CLK200K
-99 SLK230K
-89 300CE
Ex. -88 300E
-99 SLK230K
-89 300CE
Ex. -88 300E
Helppousjärjestys on:
1. Jarruvalokytkin, maksaa 12 euroa, 15 minuutin homma,
jos ei irrota koko kojelaudan alapuolista verhoilua, vain pienen osan.
2. Ylijänniterele (maksaa kai jotain 50 euroa), 15 minuutin
homma riippuen hiukan mallista, paljonko on tavaraa edessä
3. Hall-anturin liittimen tutkiminen, 15-30 minuutin homma, jos osaa irrottaa
mittariston ja laittaa takaisin. Jos tekee eka kertaa, niin voi olla tiukassa.
4. Ohjauspoksin juotosten korjaus, 3 tuntia. Ensin pitää purkaa koko
kojelaudan alapuolinen verjous (30 minuuttia kasauksineen). Samalla olisi
helppo vaihtaa se jarruvalokytkin. Sitten poksi irti ja pöydälle. Konkkien
vaihto kestää 10-15 minuuttia, jos on kunnon välineet. Juotosten lämmittely
kestää kauan, koska niitä juotoksia on paljon ja lakka on paksua.
Tuo Hall-anturin liittimen murtuminen ei ole ihan yleistä, toisin kuin nuo
muut viat, joten jättäisin sen viimeiseksi. Samalla vaivalla vaihtaa sitten
uudet polttimot mittaristoon, jos sen irrottaa. Toisaalta oli se Hall-anturin
johto kai omasta autostakin irti, tosin vain soittimelle menevä johto.
Siellä mittariston takana on haaroitin, josta Hall-signaali haarautuu.
Jos konkkia ei ole vaihdettu ja ikää on jo 20 vuotta, niin ne kannattaisi
vaihtaa. Sama pätee kyllä jarruvalokytkimeen ja ylijännitereleeseenkin:
kun laittaa miettimättä uutta osaa, niin eliminoi mahdolliset viat seuraavat
10-20 vuotta eikä maksa paljon. Siksi laittaisin ne ensin, kun ne ovat helppoja.
Jos ei tiedä, mitä on tekemässä, niin nuo ajat eivät tietenkään päde, kun
aikaa menee ihmettelyyn.
1. Jarruvalokytkin, maksaa 12 euroa, 15 minuutin homma,
jos ei irrota koko kojelaudan alapuolista verhoilua, vain pienen osan.
2. Ylijänniterele (maksaa kai jotain 50 euroa), 15 minuutin
homma riippuen hiukan mallista, paljonko on tavaraa edessä
3. Hall-anturin liittimen tutkiminen, 15-30 minuutin homma, jos osaa irrottaa
mittariston ja laittaa takaisin. Jos tekee eka kertaa, niin voi olla tiukassa.
4. Ohjauspoksin juotosten korjaus, 3 tuntia. Ensin pitää purkaa koko
kojelaudan alapuolinen verjous (30 minuuttia kasauksineen). Samalla olisi
helppo vaihtaa se jarruvalokytkin. Sitten poksi irti ja pöydälle. Konkkien
vaihto kestää 10-15 minuuttia, jos on kunnon välineet. Juotosten lämmittely
kestää kauan, koska niitä juotoksia on paljon ja lakka on paksua.
Tuo Hall-anturin liittimen murtuminen ei ole ihan yleistä, toisin kuin nuo
muut viat, joten jättäisin sen viimeiseksi. Samalla vaivalla vaihtaa sitten
uudet polttimot mittaristoon, jos sen irrottaa. Toisaalta oli se Hall-anturin
johto kai omasta autostakin irti, tosin vain soittimelle menevä johto.
Siellä mittariston takana on haaroitin, josta Hall-signaali haarautuu.
Jos konkkia ei ole vaihdettu ja ikää on jo 20 vuotta, niin ne kannattaisi
vaihtaa. Sama pätee kyllä jarruvalokytkimeen ja ylijännitereleeseenkin:
kun laittaa miettimättä uutta osaa, niin eliminoi mahdolliset viat seuraavat
10-20 vuotta eikä maksa paljon. Siksi laittaisin ne ensin, kun ne ovat helppoja.
Jos ei tiedä, mitä on tekemässä, niin nuo ajat eivät tietenkään päde, kun
aikaa menee ihmettelyyn.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
- henavaanjuujep
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 08.09.2009 23:21
- Paikkakunta: Vantaa
Hyvä homma että lähti pelittämään.kurati kirjoitti:otin sitten kolvin kätöseen ja kävin kaikki juotokset tinan kans läpi.
ajattelin että mitäköhän tästä tulee... noh boxi paikalleen ja mitä ihmettä sehän toimii!!
kai siellä oli vielä lisäksi joku kylmäjuotos kun ei sundizin vaihtamilla elkoilla heränny. no nyt kuiteski toimii vakkari just niinku pitääkin!!
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla