W114 / W115 kojelauta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
paakari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 22.03.2004 13:34

W114 / W115 kojelauta

Viesti Kirjoittaja paakari »

Ostin mielestäni helposti museoitavan -72 mallisen 220 bensamersun, joka tuntuu olevan muuten lähes alkuperäisessä asussaan, mutta kojelauta vaikuttaa vaihdetulta? Eli onko mahdollista, että bensamersussa olisi kojelauta, jossa on samanlaiset hehkun ja käynnistyksen vetovipu ja merkkihehkun ritilä kuin dieselissä? Vivusta menee vaijeri konehuoneeseen, mutta ei ole kytketty mihinkään. AKE:n palvelunumerosta on selvitetty, ettei auto ole ollut missään välissä dieselkäyttöinen.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tervetuloa foorumille!

Pystärin bensakoneisissa ei ole ollut hehkun ritilää ja vetostarttia. Olisiko dieselöinti jäänyt puolitiehen tai hajonneen kojelaudan tilalle ollut tarjolla vain dieselmallisia ja kojelaudan vaihtanut on jättänyt vermeet paikoilleen reikien peittämiseksi. Onko kojelaudassa myös dieselin tyhjäkäynninsäätöruuvi?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Kojalaudat

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Oma veikkaukseni on se, että siinä on ollut manuaaliryyppy. Kojelaudathan ovat ihan samanlaisia, ja niissä on pellissä reiät kaikille mahdollisille namikoille. Bensakoneen kanssa ne ylimääräiset reiät vaan on peitetty sillä vaahtomuovilla, joka on helppo tarvittaessa puhkoa. Sama juttu keskikonsolissa esimerkiksi sähköikkunoita varten.

Varmaankin joku ei ole osannut tai halunnut korjata automaattiryyppyä (olen nähnyt näitä paljon), ja laittanut sen takia sen vaijerin siihen dieselin vetimen tilalle. Ei kovin kiva...

-Daaz

PS. Puuviilut eivät sitten mene viiluttomaan kojelautaan. Ruuvinreiät kyllä löytyvät, mutta kovettunut vaahtomuovi ei anna periksi niissä nurkkakohdissa. Olen kokeillut sitäkin.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Hmm, tuossa voi olla perää. Mutta mihin on tarvittu hehkun ritilää?
Eikai pelkän ryypyn takia ole koko kojelautaa vaihdettu vaikkei "asentaja" olisi valmiista rei´istä tietänytkään?

Ps. Mistäs noita puuviiluja löytyisi, jos innostuisi värkkäämään...?

Pps. Tai jos edellinen omistaja on naamioinut pystärin sisustan dieselin näköiseksi jotta ohikulkijat ja naapurit olisivat vähemmän kateellisia kuin bensamersulle? :lol:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Olli Lajunen kirjoitti:Hmm, tuossa voi olla perää. Mutta mihin on tarvittu hehkun ritilää?
Ai niin siinä oli sekin. Aika erikoista - jos on vaihdettu vain kojelauta parempaan, miksi siinä on se vaijeri konehuoneeseen? Jos on sekä ryyppy että se laudan vaihto? Tai jos se hehku toimii suolasirottimena? En minä tiedä. :)
Eikai pelkän ryypyn takia ole koko kojelautaa vaihdettu vaikkei "asentaja" olisi valmiista rei´istä tietänytkään?
Niin, yleensä ne ryypyt on laitettu piiloon jalkatilaan.
Ps. Mistäs noita puuviiluja löytyisi, jos innostuisi värkkäämään...?
Eikös ne olleet lisävarusteena sedaniinkin? Coupéssa ne kai aina olivat. Mulla on yksi ylimääräinen sarja, mutta en kyllä uskalla sitä myydä.
Pps. Tai jos edellinen omistaja on naamioinut pystärin sisustan dieselin näköiseksi jotta ohikulkijat ja naapurit olisivat vähemmän kateellisia kuin bensamersulle? :lol:
Eikös ne naapurit just vanhoista, 1 287 543 km ajetuista takseista ole kateellisimpia? "Pirun porvari, mennyt Mersun ostamaan..." No mutta nyt meni jo vähän offtopiciksi.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
paakari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 22.03.2004 13:34

Viesti Kirjoittaja paakari »

Olli Lajunen kirjoitti:Onko kojelaudassa myös dieselin tyhjäkäynninsäätöruuvi?
Ei löydy kyllä tyhjäkäyntiruuvia ja ilmeisesti käynnistin ei ole ollut ryyppynä, koska vaijeri ulottuu vain rintapellistä läpi koneen vasemmalle puolelle takaa katsottuna. Lisäksi käynnistimessä on jousi joka vetää hanikan takaisin sisään.

Mahtaako jostain löytyä suomenkielistä korjausopasta W114 / W115 -malleihin? Engl. ja saksankielisiä on kyllä, mutta mikä mahtaa olla paras 220 bensan kannalta? Monesti oppaissa on keskitytty merkin parempiin ja isokoneisimpiin malleihin.

Kiitoksia vastauksista!
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Eikös puuviiluja ollut vaan 114 korisissa.Vaan 250:stä ylöspäin.Esim mulla on 230.6 114 korinen jossa ei ole puuviiluja.Auto on vuodelta -72.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

W114 230 vm. 76, eikä siinäkään ole viiluja.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Puut ja paperit ja jakoavaimet

Viesti Kirjoittaja Daaz »

No voi teitä parkoja kun ei ole jalopuuta kojalaudassa. Se on kyllä jonkinlainen auton mitta. :twisted: Ei muuta kun coupén kojelautaa kehiin, saatte samalla sen isomman keskikaiuttimen (jolla nykyään tekeekin niin paljon...).
Paavo K. kirjoitti:Mahtaako jostain löytyä suomenkielistä korjausopasta W114 / W115 -malleihin? Engl. ja saksankielisiä on kyllä, mutta mikä mahtaa olla paras 220 bensan kannalta? Monesti oppaissa on keskitytty merkin parempiin ja isokoneisimpiin malleihin.
Pikaisella kirjastohaulla muistui mieleen, että ei taida nykyään olla yleisesti saatavilla mitään hyvää suomenkielistä. Divareista voisi kysellä? Ehkä yhdistelmä W115-dieselin ja W123 bensan (M115 eli "vanha" 200 ja 230) korjausoppaita toimisi myös.

Yleisesti ottaen voisi vielä todeta, että eihän Mersua tarvitse korjata! Ei kun siis että korjausoppiaista ei aina ole niin erityisen suurta apua kun ovat välillä aika epäselviä ja ympäripyöreitä. Paremmin asiat selviää kun otat 10 ja 13 (isommissa kohteissa myös 15 ja 17, ehkä 21) millimetrin kiintoavaimet ja räikän ja menet purkamaan ja katsomaan miten kaikki toimii. Järeä ruuvitaltta voi olla myös hyväksi. Mersussahan kaikki on purettavissa toisin kuin monissa muissa merkeissä.

-Daaz

PS. Niin mutta en sitten ota vastuuta jos hajotat kuitenkin jotakin. Esimerkiksi moottorin jakopäätä ei ehkä kannata purkaa jos ei osaa koota. Ei myöskään vaihdelaatikon ja perän rattaita. :D

PPS. Ai niin, ja älä koskaan käynnistä konetta silloin kun mittaristo ei ole paikallaan. En ole kokeillut, mutta olen kuullut että joku on. Tulee kuumaa öljyä naamaan ja paineella... Muuten Mersut ovat aika idioottivarmoja.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puut ja paperit ja jakoavaimet

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

PPS. Ai niin, ja älä koskaan käynnistä konetta silloin kun mittaristo ei ole paikallaan. En ole kokeillut, mutta olen kuullut että joku on. Tulee kuumaa öljyä naamaan ja paineella... Muuten Mersut ovat aika idioottivarmoja.
näin siinä käy :)

Ei ne viilut sovi perusmallien kojelautaan koska ne on täysin erilaiset.
Jotku omat patenttilistat voi tietysti veistellä mutta se ei ole sama asia.
Ja niillä listoilla taitaa olla hintaakin pienen mersun verran.

Tos on mun sedanin kojelauta: http://www.kolumbus.fi/timo.tervio/zebrano.jpg
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Puut ja paperit ja jakoavaimet

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Muffler kirjoitti:Ei ne viilut sovi perusmallien kojelautaan koska ne on täysin erilaiset.
Jotku omat patenttilistat voi tietysti veistellä mutta se ei ole sama asia.
Ja niillä listoilla taitaa olla hintaakin pienen mersun verran.
Hetkinen, miten niin täysin erilaiset? Ei niissä mun mielestä ole mitään eroa. Oon kerran laittanutkin viilut tavalliseen lautaan. Hansikaslokeron kannen joutuu vaihtamaan kokonaan, mutta muuten ne menee - teoriassa. Ongelmaksi tuli mulla se, että valokatkaisijan luona viilulevy ei mennyt pohjaan asti, koska pehmusteet olivat sen verran turvonneet. Mutta olisivat meneet ehkä kovasti painamalla? En sitten viitsinyt painaa, ettei puu halkea.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No ööh tavallisessa kojelaudassa se kajarin ritilä on erilainen :oops:
Ja konsoli on kangasreunoilla :) 8)
Tottapuhuen eihän se nyt sovi laittaa jalopuita ellei ole 250-280E :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Kojelaudoista vielä

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Muffler kirjoitti:No ööh tavallisessa kojelaudassa se kajarin ritilä on erilainen :oops:
Ja konsoli on kangasreunoilla :) 8)
Tottapuhuen eihän se nyt sovi laittaa jalopuita ellei ole 250-280E :)
Juu näin se on. Kaijutin on isompi (olikohan se 10" ja W115:ssä 8") tai ainakin sen kansi on erilainen ja keskikonsolin sivuverhoilu on eri materiaalia. Mutta kyllä se viilu teoriassa menee paikalleen (käytännössä ei). Tosin ei niitä tarvitse perusmalleihin laittaakaan. :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Vastaa Viestiin