ilmastointi
ilmastointi
Mistä tietää vuotaako ilmastoinnin kompura tai onko muuten rikki . olen todella tumpelo ilmastoinnin kanssa enkä muutenkaan mikään expertti. Kyseessä
300 turbo diesel vm 92
300 turbo diesel vm 92
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
pysyykö R12 sitten sisällä? eilen laitettiin -86 malliseen traktoriin taas uudet R12, kun ei se oikein muilla aineilla pelaa, ne on tehottomia (systeemi on/off tyyppinen ilman säädettävää termostaattia, säätimenä toimii ainoastaan se kiinteä "termostaatti"/anturi joka on kiinni kennossa) ja häipyvät muutamassa vuodessa, tuo R12 pysyy n. 5 vuotta ja sitten hiipuu vähitellen tehot...felmit kirjoitti:naapurista löytyy auto, jossa typpi pysyy hyvin sisällä
R12:n korvaava ei
tosin ei löydy väriaineellakaan, mistä tulee. Tulee vaan...
oman ajokkiin tuli 134, kun se on jo niin uusi (-96), että se on niille suunniteltu, ne pysyy siellä jotain 5 vuotta myös ja sitten alkaa hiipumaan tehot...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jaa missä "maissa"felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Freonit on jo tässä maassa ongelmajätettä ja sitä jos jostain firmasta saa niin siitä ei saa velottaa mitään.napa kirjoitti:jaa missä "maissa"felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissaihan suomessa tuo meidänkin operaatio tehtiin...
Tuttu ilmastointiasentajahan voi tiskin alta antaa freoneja.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Lainataan topikkia tuolta overdriveltä.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=113616
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
hö, sehän on 2 x kalliimpaa, kuin vaikka r134... halvemmaksi se silti tulee, kuin muuttaa systeemit sille r134... ja taitaa olla vieläkin ihan "laillista", jos on vanhaa varastoaManu300cea24 kirjoitti:Freonit on jo tässä maassa ongelmajätettä ja sitä jos jostain firmasta saa niin siitä ei saa velottaa mitään.napa kirjoitti:jaa missä "maissa"felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissaihan suomessa tuo meidänkin operaatio tehtiin...
Tuttu ilmastointiasentajahan voi tiskin alta antaa freoneja.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
[/quote]itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat
[/quote]
Ihan samaa mieltä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ihan samaa mieltä
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
freoni säilyy ilmakehässä kauemmin (n. 100 vuotta) ja siitä sen "vaarallisuus" kai juontaaManu300cea24 kirjoitti:
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
sama homma se on bensan kanssa, nämä nykyiset lyijyttömät on todellisuudessa paljon vaarallisempia ja haitallisempia ympäristölle, ihmisille ja erityisesti vesitöille, kuin esim. vanha lyijyllinen 99 aikoinaan, vaikka siinä sitä lyijyä olikin, niin moni muu haitallinen aine puuttui... eihän tätä nykyistä bensaa uskalla enää edes käyttää puhdistusaineena, kun ei tiedä mikä syöpä on viikon kuluttua ihokosketuksesta
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Syöpäähän ne aiheuttaa nykymittapuun mukaan kaikki.napa kirjoitti:freoni säilyy ilmakehässä kauemmin (n. 100 vuotta) ja siitä sen "vaarallisuus" kai juontaaManu300cea24 kirjoitti:
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
tuskin nämä uudet aineet yhtään sen tervellisempiä muuten on, mutta hajoavat kai nopeammin...
sama homma se on bensan kanssa, nämä nykyiset lyijyttömät on todellisuudessa paljon vaarallisempia ja haitallisempia ympäristölle, ihmisille ja erityisesti vesitöille, kuin esim. vanha lyijyllinen 99 aikoinaan, vaikka siinä sitä lyijyä olikin, niin moni muu haitallinen aine puuttui... eihän tätä nykyistä bensaa uskalla enää edes käyttää puhdistusaineena, kun ei tiedä mikä syöpä on viikon kuluttua ihokosketuksestavanhaa lyijyllistä bensaa olen minäkin niellyt varmaan useita kertoja eikä pahemmin edes yskittänyt
Ruisleivästä lähtiin voikukkaan ja auringonpaisteeseen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mut perkele eikö täällä kuolla aijemmin jos mitään ei söis jne.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
napa kirjoitti:pysyykö R12 sitten sisällä? eilen laitettiin -86 malliseen traktoriin taas uudet R12, kun ei se oikein muilla aineilla pelaa, ne on tehottomia (systeemi on/off tyyppinen ilman säädettävää termostaattia, säätimenä toimii ainoastaan se kiinteä "termostaatti"/anturi joka on kiinni kennossa) ja häipyvät muutamassa vuodessa, tuo R12 pysyy n. 5 vuotta ja sitten hiipuu vähitellen tehot...felmit kirjoitti:naapurista löytyy auto, jossa typpi pysyy hyvin sisällä
R12:n korvaava ei
tosin ei löydy väriaineellakaan, mistä tulee. Tulee vaan...
oman ajokkiin tuli 134, kun se on jo niin uusi (-96), että se on niille suunniteltu, ne pysyy siellä jotain 5 vuotta myös ja sitten alkaa hiipumaan tehot...
tuo 5v on ihan normaalia....noin 10% nestemäärästä vaan katoaa vuodessa....näin se menee.
sitä ei tiedä edes yläkerran ukko minne se neste katoaa, mutta voisin veikata että niin tiivistä järjestelmää (paineen alaista) josta ei mitään katoais ole olemassakaan.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ja kuinka kauan menee että korvaavat aineet häviää?felmit kirjoitti:naapurista löytyy auto, jossa typpi pysyy hyvin sisällä
R12:n korvaava ei
tosin ei löydy väriaineellakaan, mistä tulee. Tulee vaan...
yleensä kun vaihdetaan ainetta pitäisi katsoa kaikki tiivisteet jotta käyvät korvaavalle aineelle...
vaihdatin juuri (joulukuussa 2009) tuollaiseen toimistotalon jäähdytysyksikköön jäähdykkeet ja viimekuun loppuun oli lisätty 20kg jäähdykettä (järjestelmässä on 370kg) kunnes herrat muistivat katsoa kaikki liimanipat ja vaihtaa liimat oikeanlaisiin.
esim. jos mersun kompuran liitosletkut on liimalla niin sieltä se tulee...pikkuhiljaa vaikkei laitteisto näyttäisikään vuototestissä vuotoa.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
nyt en ole varma mutta onkohan noissa autojen laitteistoissa varoventtiiliä?felmit kirjoitti:parissa viikossaalle kuukaudessa tulee ulos
eikä värjää mitään kohtaa
höyrystinkin on otettu kertaalleen autosta ulos ja testattu yön yli typpipaineella.
jos paine nousee yli 17bar ja painetunnistin on hajalla päästää varoventtiili paineet alas....???? onko tsekattu?
ainakin tuossa isossa toimistovenpeleessä on koska käyttöpäine on 30bar ja max asetus 43bar....tosin tuo päästää sellaiseen säilöön aineet.
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..napa kirjoitti:freoni säilyy ilmakehässä kauemmin (n. 100 vuotta) ja siitä sen "vaarallisuus" kai juontaaManu300cea24 kirjoitti:
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
tuskin nämä uudet aineet yhtään sen tervellisempiä muuten on, mutta hajoavat kai nopeammin...
sama homma se on bensan kanssa, nämä nykyiset lyijyttömät on todellisuudessa paljon vaarallisempia ja haitallisempia ympäristölle, ihmisille ja erityisesti vesitöille, kuin esim. vanha lyijyllinen 99 aikoinaan, vaikka siinä sitä lyijyä olikin, niin moni muu haitallinen aine puuttui... eihän tätä nykyistä bensaa uskalla enää edes käyttää puhdistusaineena, kun ei tiedä mikä syöpä on viikon kuluttua ihokosketuksestavanhaa lyijyllistä bensaa olen minäkin niellyt varmaan useita kertoja eikä pahemmin edes yskittänyt
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
ainakin ensimmäisissä w124 koppaisissa oli vielä freonit, viimeisissä saattoi jo olla r134a:tHage kirjoitti:
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
1992 oli jo R134 ainekset. Ja jossain 1991 oli ollut R12 joten noilla main se vaihtui. Kuulemma.napa kirjoitti:ainakin ensimmäisissä w124 koppaisissa oli vielä freonit, viimeisissä saattoi jo olla r134a:tHage kirjoitti:
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..
Ja lukeehan se siellä konehuoneessa (yleensä)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Mulla on 1992 W201 ja alkuperäiset R12 sisällä
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Perskule! Mistäs sitä freonia sais ensi kesäksi (tai ehkä pidemmäksikin aikaa) kun on auto parka juuri tuo kirottu '90 vuosimallia..karra kirjoitti:1992 oli jo R134 ainekset. Ja jossain 1991 oli ollut R12 joten noilla main se vaihtui. Kuulemma.napa kirjoitti:ainakin ensimmäisissä w124 koppaisissa oli vielä freonit, viimeisissä saattoi jo olla r134a:tHage kirjoitti:
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..
Ja lukeehan se siellä konehuoneessa (yleensä).
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
soittelet kylmäkoneasentajille niin kauan, että tulee sellainen vastaan, jolla sitä löytyy...Hage kirjoitti:
Perskule! Mistäs sitä freonia sais ensi kesäksi (tai ehkä pidemmäksikin aikaa) kun on auto parka juuri tuo kirottu '90 vuosimallia..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Hyvä idea, ainakin on pari päivää aikaa löytää joku asentaja ennenkuin kesä tuleenapa kirjoitti:soittelet kylmäkoneasentajille niin kauan, että tulee sellainen vastaan, jolla sitä löytyy...Hage kirjoitti:
Perskule! Mistäs sitä freonia sais ensi kesäksi (tai ehkä pidemmäksikin aikaa) kun on auto parka juuri tuo kirottu '90 vuosimallia..
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
mistään autojen ilmastointeja huoltavista liikkeistä sitä freonia enää tuskin löytyy, mutta kylmäkoneasentajilla sitä tuntuu olevan hyllyt täynnä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Niin juu paljos tuommoine asennussarja ilmastoinnille maksais? Ei tämmöisen köyhän Bmikon palkoilla mitään kauhean suuria summia makseta viilennyksestä...napa kirjoitti:hö, sehän on 2 x kalliimpaa, kuin vaikka r134... halvemmaksi se silti tulee, kuin muuttaa systeemit sille r134... ja taitaa olla vieläkin ihan "laillista", jos on vanhaa varastoaManu300cea24 kirjoitti:Freonit on jo tässä maassa ongelmajätettä ja sitä jos jostain firmasta saa niin siitä ei saa velottaa mitään.napa kirjoitti:jaa missä "maissa"felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissaihan suomessa tuo meidänkin operaatio tehtiin...
Tuttu ilmastointiasentajahan voi tiskin alta antaa freoneja.
itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
asennus sarja, eli koko ilmastoinnin rakentaminen uusiksi, kun mitään osaa ei voi käyttää vanhasta tulee aika kalliiksi... tai johdotukset käy, mutta kaikki muu menee uusiksi, kompura, kennot jne.Hage kirjoitti:
Niin juu paljos tuommoine asennussarja ilmastoinnille maksais? Ei tämmöisen köyhän Bmikon palkoilla mitään kauhean suuria summia makseta viilennyksestä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ei 124 ilmastointiin kovin paljoa osia tartte vaihtaa r134a kylmäaineelle.
Oma 87 on saksassa tuunattu uudelle kylmäaineelle ja letkutkin näyttää olevan alkuperäiset, liittimien päihin on ruuvattu erilliset adapterit uusille pikaliittimille. ja tarra liimattu lokkopeltiin missä on uudet täyttömäärät kerrottu. Todennäköisesti liitoksien o-renkaat on vaihdettu ja muu on alkuperäistä.
Öljyä vain eivät olleet laittaneet riittävästi ja kompura sen takia leiponu jumiin, aineita oli kuitenkin täys määrä sisällä kun tuon ostin. Käytetyn kompuran siihen ostin ja valuttelin seiltä freoni järjestelmän öljyt pois ja täytin riittävällä määrällä pao öljyä ja vehkeet kasaan uudella kuivaimella. hyvin on toiminu jo 3 vuotta.
Oma 87 on saksassa tuunattu uudelle kylmäaineelle ja letkutkin näyttää olevan alkuperäiset, liittimien päihin on ruuvattu erilliset adapterit uusille pikaliittimille. ja tarra liimattu lokkopeltiin missä on uudet täyttömäärät kerrottu. Todennäköisesti liitoksien o-renkaat on vaihdettu ja muu on alkuperäistä.
Öljyä vain eivät olleet laittaneet riittävästi ja kompura sen takia leiponu jumiin, aineita oli kuitenkin täys määrä sisällä kun tuon ostin. Käytetyn kompuran siihen ostin ja valuttelin seiltä freoni järjestelmän öljyt pois ja täytin riittävällä määrällä pao öljyä ja vehkeet kasaan uudella kuivaimella. hyvin on toiminu jo 3 vuotta.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajatManu300cea24 kirjoitti:
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ihan samaa mieltä
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hjaajaa, eli freonitäyttöjä löytyy siis vielä? Kun eräs korsolainen Märssumies sanoi että freonei vielä löytyy niin kauan kun huoltoasemilla huolletaan ilmastointeja
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic