ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kirka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 22.07.2010 18:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja kirka »

Mistä tietää vuotaako ilmastoinnin kompura tai onko muuten rikki . olen todella tumpelo ilmastoinnin kanssa enkä muutenkaan mikään expertti. Kyseessä
300 turbo diesel vm 92
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

laittavat liikkeessä väriaineen kanssa uudet liemet ja sitten tutkimaan mistä vuotaa :lol:
kompuran saa "ohittamalla" testattua pyöriikö, esim. painekytkimet yhteen
autodidakti
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

älä vie korjaamoon joka ei osaa etsiä vikaa hiilidioksiidilla tai typellä...ensisijaisesti typellä...maksaa noin 20-30€ ja vika paljastuu varmasti ja helposti.

vain tyhmät jä osaamattomat yritykset hakevat väriaineilla vuotoja....

silleen.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

naapurista löytyy auto, jossa typpi pysyy hyvin sisällä
R12:n korvaava ei
tosin ei löydy väriaineellakaan, mistä tulee. Tulee vaan... :roll:
autodidakti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

felmit kirjoitti:naapurista löytyy auto, jossa typpi pysyy hyvin sisällä
R12:n korvaava ei
tosin ei löydy väriaineellakaan, mistä tulee. Tulee vaan... :roll:
pysyykö R12 sitten sisällä? eilen laitettiin -86 malliseen traktoriin taas uudet R12, kun ei se oikein muilla aineilla pelaa, ne on tehottomia (systeemi on/off tyyppinen ilman säädettävää termostaattia, säätimenä toimii ainoastaan se kiinteä "termostaatti"/anturi joka on kiinni kennossa) ja häipyvät muutamassa vuodessa, tuo R12 pysyy n. 5 vuotta ja sitten hiipuu vähitellen tehot...

oman ajokkiin tuli 134, kun se on jo niin uusi (-96), että se on niille suunniteltu, ne pysyy siellä jotain 5 vuotta myös ja sitten alkaa hiipumaan tehot...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissa
autodidakti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissa
jaa missä "maissa" :roll: ihan suomessa tuo meidänkin operaatio tehtiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

napa kirjoitti:
felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissa
jaa missä "maissa" :roll: ihan suomessa tuo meidänkin operaatio tehtiin...
Freonit on jo tässä maassa ongelmajätettä ja sitä jos jostain firmasta saa niin siitä ei saa velottaa mitään.
Tuttu ilmastointiasentajahan voi tiskin alta antaa freoneja. :wink:

Lainataan topikkia tuolta overdriveltä.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=113616
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Manu300cea24 kirjoitti:
napa kirjoitti:
felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissa
jaa missä "maissa" :roll: ihan suomessa tuo meidänkin operaatio tehtiin...
Freonit on jo tässä maassa ongelmajätettä ja sitä jos jostain firmasta saa niin siitä ei saa velottaa mitään.
Tuttu ilmastointiasentajahan voi tiskin alta antaa freoneja. :wink:
hö, sehän on 2 x kalliimpaa, kuin vaikka r134... halvemmaksi se silti tulee, kuin muuttaa systeemit sille r134... ja taitaa olla vieläkin ihan "laillista", jos on vanhaa varastoa :roll:

itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

[/quote]itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat :wink:[/quote]

Ihan samaa mieltä :!: :lol: :lol: :lol:

Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
:lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Manu300cea24 kirjoitti:
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
:lol:
freoni säilyy ilmakehässä kauemmin (n. 100 vuotta) ja siitä sen "vaarallisuus" kai juontaa :roll: tuskin nämä uudet aineet yhtään sen tervellisempiä muuten on, mutta hajoavat kai nopeammin...

sama homma se on bensan kanssa, nämä nykyiset lyijyttömät on todellisuudessa paljon vaarallisempia ja haitallisempia ympäristölle, ihmisille ja erityisesti vesitöille, kuin esim. vanha lyijyllinen 99 aikoinaan, vaikka siinä sitä lyijyä olikin, niin moni muu haitallinen aine puuttui... eihän tätä nykyistä bensaa uskalla enää edes käyttää puhdistusaineena, kun ei tiedä mikä syöpä on viikon kuluttua ihokosketuksesta :? vanhaa lyijyllistä bensaa olen minäkin niellyt varmaan useita kertoja eikä pahemmin edes yskittänyt :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

napa kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
:lol:
freoni säilyy ilmakehässä kauemmin (n. 100 vuotta) ja siitä sen "vaarallisuus" kai juontaa :roll: tuskin nämä uudet aineet yhtään sen tervellisempiä muuten on, mutta hajoavat kai nopeammin...

sama homma se on bensan kanssa, nämä nykyiset lyijyttömät on todellisuudessa paljon vaarallisempia ja haitallisempia ympäristölle, ihmisille ja erityisesti vesitöille, kuin esim. vanha lyijyllinen 99 aikoinaan, vaikka siinä sitä lyijyä olikin, niin moni muu haitallinen aine puuttui... eihän tätä nykyistä bensaa uskalla enää edes käyttää puhdistusaineena, kun ei tiedä mikä syöpä on viikon kuluttua ihokosketuksesta :? vanhaa lyijyllistä bensaa olen minäkin niellyt varmaan useita kertoja eikä pahemmin edes yskittänyt :P
Syöpäähän ne aiheuttaa nykymittapuun mukaan kaikki.
Ruisleivästä lähtiin voikukkaan ja auringonpaisteeseen. :lol:
Mut perkele eikö täällä kuolla aijemmin jos mitään ei söis jne. :?: 8) :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
felmit kirjoitti:naapurista löytyy auto, jossa typpi pysyy hyvin sisällä
R12:n korvaava ei
tosin ei löydy väriaineellakaan, mistä tulee. Tulee vaan... :roll:
pysyykö R12 sitten sisällä? eilen laitettiin -86 malliseen traktoriin taas uudet R12, kun ei se oikein muilla aineilla pelaa, ne on tehottomia (systeemi on/off tyyppinen ilman säädettävää termostaattia, säätimenä toimii ainoastaan se kiinteä "termostaatti"/anturi joka on kiinni kennossa) ja häipyvät muutamassa vuodessa, tuo R12 pysyy n. 5 vuotta ja sitten hiipuu vähitellen tehot...

oman ajokkiin tuli 134, kun se on jo niin uusi (-96), että se on niille suunniteltu, ne pysyy siellä jotain 5 vuotta myös ja sitten alkaa hiipumaan tehot...

tuo 5v on ihan normaalia....noin 10% nestemäärästä vaan katoaa vuodessa....näin se menee.

sitä ei tiedä edes yläkerran ukko minne se neste katoaa, mutta voisin veikata että niin tiivistä järjestelmää (paineen alaista) josta ei mitään katoais ole olemassakaan.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

felmit kirjoitti:naapurista löytyy auto, jossa typpi pysyy hyvin sisällä
R12:n korvaava ei
tosin ei löydy väriaineellakaan, mistä tulee. Tulee vaan... :roll:
ja kuinka kauan menee että korvaavat aineet häviää?
yleensä kun vaihdetaan ainetta pitäisi katsoa kaikki tiivisteet jotta käyvät korvaavalle aineelle...

vaihdatin juuri (joulukuussa 2009) tuollaiseen toimistotalon jäähdytysyksikköön jäähdykkeet ja viimekuun loppuun oli lisätty 20kg jäähdykettä (järjestelmässä on 370kg) kunnes herrat muistivat katsoa kaikki liimanipat ja vaihtaa liimat oikeanlaisiin.

esim. jos mersun kompuran liitosletkut on liimalla niin sieltä se tulee...pikkuhiljaa vaikkei laitteisto näyttäisikään vuototestissä vuotoa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

parissa viikossa :arrow: alle kuukaudessa tulee ulos
eikä värjää mitään kohtaa
höyrystinkin on otettu kertaalleen autosta ulos ja testattu yön yli typpipaineella.
autodidakti
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

felmit kirjoitti:parissa viikossa :arrow: alle kuukaudessa tulee ulos
eikä värjää mitään kohtaa
höyrystinkin on otettu kertaalleen autosta ulos ja testattu yön yli typpipaineella.
nyt en ole varma mutta onkohan noissa autojen laitteistoissa varoventtiiliä?

jos paine nousee yli 17bar ja painetunnistin on hajalla päästää varoventtiili paineet alas....???? onko tsekattu?

ainakin tuossa isossa toimistovenpeleessä on koska käyttöpäine on 30bar ja max asetus 43bar....tosin tuo päästää sellaiseen säilöön aineet.
strapat
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 26.07.2010 12:30

Viesti Kirjoittaja strapat »

Lainataampa topicia..

Missähän W203 -01 Mersussa sijaitsee painekytkimet?
Kun laittaa ilmatoinnin päälle niin ei tapahdu mitään, eli voisko vika olla painekytkimestä lauennu? Vai mitähän?

Ainoastaan puhallin rupeaa puhaltamaan kovempaa, mutta kompressori ei lähde pyörimään..
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

napa kirjoitti:itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat :wink:
:D :lol:

Näin se muuten pitkässä juoksussa on!
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Viesti Kirjoittaja Hage »

napa kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
:lol:
freoni säilyy ilmakehässä kauemmin (n. 100 vuotta) ja siitä sen "vaarallisuus" kai juontaa :roll: tuskin nämä uudet aineet yhtään sen tervellisempiä muuten on, mutta hajoavat kai nopeammin...

sama homma se on bensan kanssa, nämä nykyiset lyijyttömät on todellisuudessa paljon vaarallisempia ja haitallisempia ympäristölle, ihmisille ja erityisesti vesitöille, kuin esim. vanha lyijyllinen 99 aikoinaan, vaikka siinä sitä lyijyä olikin, niin moni muu haitallinen aine puuttui... eihän tätä nykyistä bensaa uskalla enää edes käyttää puhdistusaineena, kun ei tiedä mikä syöpä on viikon kuluttua ihokosketuksesta :? vanhaa lyijyllistä bensaa olen minäkin niellyt varmaan useita kertoja eikä pahemmin edes yskittänyt :P
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Hage kirjoitti:
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..
ainakin ensimmäisissä w124 koppaisissa oli vielä freonit, viimeisissä saattoi jo olla r134a:t :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

napa kirjoitti:
Hage kirjoitti:
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..
ainakin ensimmäisissä w124 koppaisissa oli vielä freonit, viimeisissä saattoi jo olla r134a:t :roll:
1992 oli jo R134 ainekset. Ja jossain 1991 oli ollut R12 joten noilla main se vaihtui. Kuulemma.

Ja lukeehan se siellä konehuoneessa (yleensä) :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mulla on 1992 W201 ja alkuperäiset R12 sisällä
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Viesti Kirjoittaja Hage »

karra kirjoitti:
napa kirjoitti:
Hage kirjoitti:
Joko meni ohi tai sitten täällä ei lukenut että sitä onkos w124 freonit vai nämä uudet nykyajan 'puhtaat' nestestydeemit? Omasta lankusta kun puhaltaa vain haalea vaikka kuinka yrittäisi..
ainakin ensimmäisissä w124 koppaisissa oli vielä freonit, viimeisissä saattoi jo olla r134a:t :roll:
1992 oli jo R134 ainekset. Ja jossain 1991 oli ollut R12 joten noilla main se vaihtui. Kuulemma.

Ja lukeehan se siellä konehuoneessa (yleensä) :P .
Perskule! Mistäs sitä freonia sais ensi kesäksi (tai ehkä pidemmäksikin aikaa) kun on auto parka juuri tuo kirottu '90 vuosimallia.. :cry:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Hage kirjoitti:
Perskule! Mistäs sitä freonia sais ensi kesäksi (tai ehkä pidemmäksikin aikaa) kun on auto parka juuri tuo kirottu '90 vuosimallia.. :cry:
soittelet kylmäkoneasentajille niin kauan, että tulee sellainen vastaan, jolla sitä löytyy...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Viesti Kirjoittaja Hage »

napa kirjoitti:
Hage kirjoitti:
Perskule! Mistäs sitä freonia sais ensi kesäksi (tai ehkä pidemmäksikin aikaa) kun on auto parka juuri tuo kirottu '90 vuosimallia.. :cry:
soittelet kylmäkoneasentajille niin kauan, että tulee sellainen vastaan, jolla sitä löytyy...
Hyvä idea, ainakin on pari päivää aikaa löytää joku asentaja ennenkuin kesä tulee :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mistään autojen ilmastointeja huoltavista liikkeistä sitä freonia enää tuskin löytyy, mutta kylmäkoneasentajilla sitä tuntuu olevan hyllyt täynnä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Viesti Kirjoittaja Hage »

napa kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
napa kirjoitti:
felmit kirjoitti:vaikea sanoa, kun eivät täyttele sillä enää näissä maissa
jaa missä "maissa" :roll: ihan suomessa tuo meidänkin operaatio tehtiin...
Freonit on jo tässä maassa ongelmajätettä ja sitä jos jostain firmasta saa niin siitä ei saa velottaa mitään.
Tuttu ilmastointiasentajahan voi tiskin alta antaa freoneja. :wink:
hö, sehän on 2 x kalliimpaa, kuin vaikka r134... halvemmaksi se silti tulee, kuin muuttaa systeemit sille r134... ja taitaa olla vieläkin ihan "laillista", jos on vanhaa varastoa :roll:

itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat :wink:
Niin juu paljos tuommoine asennussarja ilmastoinnille maksais? Ei tämmöisen köyhän Bmikon palkoilla mitään kauhean suuria summia makseta viilennyksestä... :(
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Hage kirjoitti:
Niin juu paljos tuommoine asennussarja ilmastoinnille maksais? Ei tämmöisen köyhän Bmikon palkoilla mitään kauhean suuria summia makseta viilennyksestä... :(
asennus sarja, eli koko ilmastoinnin rakentaminen uusiksi, kun mitään osaa ei voi käyttää vanhasta tulee aika kalliiksi... tai johdotukset käy, mutta kaikki muu menee uusiksi, kompura, kennot jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

ei 124 ilmastointiin kovin paljoa osia tartte vaihtaa r134a kylmäaineelle.
Oma 87 on saksassa tuunattu uudelle kylmäaineelle ja letkutkin näyttää olevan alkuperäiset, liittimien päihin on ruuvattu erilliset adapterit uusille pikaliittimille. ja tarra liimattu lokkopeltiin missä on uudet täyttömäärät kerrottu. Todennäköisesti liitoksien o-renkaat on vaihdettu ja muu on alkuperäistä.
Öljyä vain eivät olleet laittaneet riittävästi ja kompura sen takia leiponu jumiin, aineita oli kuitenkin täys määrä sisällä kun tuon ostin. Käytetyn kompuran siihen ostin ja valuttelin seiltä freoni järjestelmän öljyt pois ja täytin riittävällä määrällä pao öljyä ja vehkeet kasaan uudella kuivaimella. hyvin on toiminu jo 3 vuotta.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Viesti Kirjoittaja Hage »

Manu300cea24 kirjoitti:
itseasiassa ainoa ongelmajäte tässä maassa on vihreät ja muut puunhalaajat :wink:[/quote]

Ihan samaa mieltä :!: :lol: :lol: :lol:

Ja toisekseen asiasta tietämättä mut luvin että tää freoni ei olis niin vaarallista ilmakehälle jne. kun nämä uudet aineet.
Otappa näistä sitten selvää?
:lol:[/quote]
Hjaajaa, eli freonitäyttöjä löytyy siis vielä? Kun eräs korsolainen Märssumies sanoi että freonei vielä löytyy niin kauan kun huoltoasemilla huolletaan ilmastointeja :o Eli ei siis tarvitse mitään osia vaihtaa tai mitään vastaava? Olen hämmentynyt :oops: :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Vastaa Viestiin