välijäähdytin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
turbo diesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38

välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja turbo diesel »

minkä kokosta välijäähdytintä ootta käyttänyt mesen 603. mistä ootta ostanut nuita kiinan coolereita? haulla yritin ettiä mutta en yhtäkkiä löytäny..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

esim. täältä löytyy coolereita...

http://www.hestec.fi/store/index.php?ma ... th=932_974
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Antaako isompi cooler niin paljon tehoja, että eron huomaa vakioon verrattuna?
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jartuo kirjoitti:Antaako isompi cooler niin paljon tehoja, että eron huomaa vakioon verrattuna?
siis, eihän isompi cooleri anna yhtään enempää tehoja, jos pienemmässä vain riittää jäähdytysteho, mutta yleensä autojen vakiocoolerit on niin huonoja jäähdytysteholtaan ja niiden virtaushäviöt ovat niin suuret, että "kiinancoolerit" antavat paremmin koneesta tehoa... siis ihan muuten vakio syötöillä dieselissä ja vakio eculla bensakoneessa... virityksen jälkeenhän suurin osa vakiocoolereista on se pahin pullonkaula..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Motonetissäkin näkyy olevan, tarvikemotilla ja oikeastaan ihan kaikilla tarvikemyyjillä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

JP74 kirjoitti:Motonetissäkin näkyy olevan, tarvikemotilla ja oikeastaan ihan kaikilla tarvikemyyjillä.
Joo, minä tilasin tuolta motonetistä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Uskaltaako tommosen motonetin coolerin laittaa keulille? Ymmärtänyt että ihan perushyvää kiinalaatua, ja hinta ei ainakaan paha ole!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

uskaltaa uskaltaa. ihan hyvin ne toimii. ei kai se nyt ainakaan irrottele ittestään osia koneeseen. halkee, jos halkee. siihenkin tarvitaan jo paljon painetta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Ainakin 4.5bar ahtoja kestää tuo oma kiina cooleri.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Jani R-K kirjoitti:Ainakin 4.5bar ahtoja kestää tuo oma kiina cooleri.
tuon pitäis jo riittää perustarpeisiin.. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Juu voi om602 sanoa jo noissa ahdoissa jostakin itsensä irti (joojoo, ahdot ei hajota blaablaa)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Tietäiskö joku fiksumpi opastaa, että tulisko kompura koneeseen ollenkaan hyötyä, jos korvaisi alkuperäisen "kakkosnelosen" näkösen kuulerin jollain toisen valmistan tekeleellä? Tuohan ei kai nosta sitä ahtoilman lämpötilaa samalla tavalla kuin turbo?

Autona c 230 kompressor.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

napa kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Antaako isompi cooler niin paljon tehoja, että eron huomaa vakioon verrattuna?
siis, eihän isompi cooleri anna yhtään enempää tehoja, jos pienemmässä vain riittää jäähdytysteho, mutta yleensä autojen vakiocoolerit on niin huonoja jäähdytysteholtaan ja niiden virtaushäviöt ovat niin suuret, että "kiinancoolerit" antavat paremmin koneesta tehoa... siis ihan muuten vakio syötöillä dieselissä ja vakio eculla bensakoneessa... virityksen jälkeenhän suurin osa vakiocoolereista on se pahin pullonkaula..
Tuo olikin kysymykseni tarkoitus. Itselläni ihan vakio cooleri include Tuikun softa. Eipä se ole kallis invesointi jos coolerin pävittäisi. Mikä koko luokka siihen olisi helpoin/järkevin asentaa? Auto on 200cdi w211
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ilma lämpiää aina kun sitä puristetaan, tehdään puristus sitten turbolla, mekaanisella ahtimella tai polkupyörän pumpulla.

Tämän ilmiön voi havaita vastakkaisena kun paineen alaista kaasua päästää pullosta ulos, vaikka kaasupullosta, deodoranttipullosta tai kompurasta. Kaasu jäähtyy kun sen paine laskee.

-> Mekaaniseen ahtimeen myös välijäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Macex kirjoitti:Tietäiskö joku fiksumpi opastaa, että tulisko kompura koneeseen ollenkaan hyötyä, jos korvaisi alkuperäisen "kakkosnelosen" näkösen kuulerin jollain toisen valmistan tekeleellä? Tuohan ei kai nosta sitä ahtoilman lämpötilaa samalla tavalla kuin turbo?

Autona c 230 kompressor.
roots tyyppinen nostaa lämpöjä vielä pahemmin, kuin turbo ja ruuvilla päästään ehkä samaan "hukkalämpöön" mitä turbolla, jos mitoitukset on ok. :roll:

niin ja sun autossa on siis roots ahdin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

veskola kirjoitti:Ilma lämpiää aina kun sitä puristetaan, tehdään puristus sitten turbolla, mekaanisella ahtimella tai polkupyörän pumpulla.

Tämän ilmiön voi havaita vastakkaisena kun paineen alaista kaasua päästää pullosta ulos, vaikka kaasupullosta, deodoranttipullosta tai kompurasta. Kaasu jäähtyy kun sen paine laskee.

-> Mekaaniseen ahtimeen myös välijäähdytin.
napa kirjoitti:
Macex kirjoitti:Tietäiskö joku fiksumpi opastaa, että tulisko kompura koneeseen ollenkaan hyötyä, jos korvaisi alkuperäisen "kakkosnelosen" näkösen kuulerin jollain toisen valmistan tekeleellä? Tuohan ei kai nosta sitä ahtoilman lämpötilaa samalla tavalla kuin turbo?

Autona c 230 kompressor.
roots tyyppinen nostaa lämpöjä vielä pahemmin, kuin turbo ja ruuvilla päästään ehkä samaan "hukkalämpöön" mitä turbolla, jos mitoitukset on ok. :roll:

niin ja sun autossa on siis roots ahdin...
No niin, tämä selvä, tuli todella perustellut vastaukset, niistä kiitokset :D . Kyllä toi Eaton m62 on mun tietääkseni Roots-tyyppinen. Eli sitten metsästämään kooleria itelle.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

itellä 124 300tdt ILMASTOITU! millä helkutilla tonne keulaan sais vielä välijäähyn mahtuun?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

sovittamalla, ei mene ihan niinkuin elokuvissa se laitto, ei ainakaan ilmastoidun tenevan keulille :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

jule83 kirjoitti:itellä 124 300tdt ILMASTOITU! millä helkutilla tonne keulaan sais vielä välijäähyn mahtuun?
V-Mount? http://www.knightsports.co.jp/catalog/p ... ut-003.jpg
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

jule83 kirjoitti:itellä 124 300tdt ILMASTOITU! millä helkutilla tonne keulaan sais vielä välijäähyn mahtuun?
Helposti ku tekee vähän tilaa :roll:
Kuva
Kuva :roll:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tuossa otettu ilmastoinnin flektit pois, vaikuttaako moinen tuohon ilmastoinnin toimintaan?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Jos auto on paikoillaan, niin toki. Käy yllättävän kuumana se kenno.
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Eipä toiminu flekti ennen cuulerin asennusta ja hyvin pelas cuulerin asennuksen jälkeenki pari vuotta ilmastointi ennenku tekniikan vaihon yhteyvessä joutu päästelee aineet pois. Eihän näitä oo paikollaan käytettäväksi tehtykkää :lol:
Mahushan tuonne ohuet flektitki jos vaa viittis asentaa :roll:
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

no joo kyllähän sen sinne näköjään saa! ilmeisesti sähköflekti pois ja puskurin raudalle rälläkkää. minkäs kokoinen kuvissa näkyvä cuuleri on?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Eikös tuo poikkipelti ole mallia pultattava, ei tarvi mielestäni rällätä :P
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Ei oo pulttimallia vaa rälläkkämallia. Mittoja en muista ku mittatilaustyönä teetätetty mut isompiki mahtus keulille eli keula palasiksi ja mittomaan jos meinaa ruveta cuuleria asentelee :roll:
mussoliini
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 05.12.2021 13:26

Re: välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja mussoliini »

kestääkö om603 kauaakaan vakio 0,9 bar ahdoilla ja syöttöjä lisättynä ilman välijäähyä?
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Kestää kestää, eikun vaijeri kireellä kokoajan!
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
mussoliini
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 05.12.2021 13:26

Re: välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja mussoliini »

mikä sen kannen sitten ylensäkkään halkasee ??
Vastaa Viestiin