W124 16" rengaskoko
W124 16" rengaskoko
Tuuppasin tuohon talvi-Mersuun( W124 T) SL:ni (R129) vanhat (MB:n orkkisvanteet) kesärenkaat, jotka ovat 225/55/16.
Mikä olisi OIKEA leveys ja profiili tuolle 16" valssille, kun tuntuu etupään kaaret ottavan vähän kiinni ja kumi tulee hieman yli lokasuojan.
Mikä olisi OIKEA leveys ja profiili tuolle 16" valssille, kun tuntuu etupään kaaret ottavan vähän kiinni ja kumi tulee hieman yli lokasuojan.
E420 on 215/55 R 16 ja vanteen ET taisi olla 46 - eli menee sisemmälle kuin R129 varmaan missä on tilaa leveämmille kiekoille.
Minulla on TÜV papereilla kesärattaat 235/40 R 18, vanne 8.5x18 ET 35. Vähän raapii joustoissa etukaareen kiinni (kun ei ole mankeloitu).
EDIT: löysin vanhaa juttua:
-------------------------------------------------------------
E420-malliin ei ole siis saanut peltivannetta. Mitenköhän toimisi esim. W203 vanne, 7 x 16 - siinä taitaa ET olla jotain 37 paikkeilla. Eli rengas tulisi ulos noin 10 mm - ottaakohan kiinni jo pyöränkaariin . Talvivanteiksi ajattelin nimittäin 16" peltivanteita...
--------------------------------------------------------------
Minulla on TÜV papereilla kesärattaat 235/40 R 18, vanne 8.5x18 ET 35. Vähän raapii joustoissa etukaareen kiinni (kun ei ole mankeloitu).
EDIT: löysin vanhaa juttua:
-------------------------------------------------------------
E420:n ohjekirjasta löytyi vielä ainoana vaihtoehtona 7J x 16 ET46. Suuri ET luku (5 mm suurempi mitä 7 x 15) on varmaan sen takia että 7 x 15 rengas on 10 mm kapeampi eli 205 kun taas E420 on 215 leveä. Tuo 5 millin ero siirtää siis rengasta sisäänpäin jotta ulkoreuna jäisi samalle tasolle molemmilla variaatioilla.S124:n ohjekirja antaa E250 dieselin vanteen tyypiksi
- 6 1/2J x 15 H2 ET49 (peltivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET48 (15-reikäiselle alumiinivanteelle)
- 6 1/2J x 15 H2 ET44 (8-reikäiselle alumiinivanteelle)
sekä vielä leveämmille pyörille
- 7 J x 15 H2 ET42 (peltivanteelle)
- 7 J x 15 H2 ET41 (alumiinivanteelle).
E420-malliin ei ole siis saanut peltivannetta. Mitenköhän toimisi esim. W203 vanne, 7 x 16 - siinä taitaa ET olla jotain 37 paikkeilla. Eli rengas tulisi ulos noin 10 mm - ottaakohan kiinni jo pyöränkaariin . Talvivanteiksi ajattelin nimittäin 16" peltivanteita...
--------------------------------------------------------------
Viimeksi muokannut karra, To 08.07.2010 01:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Kiitoksia!
Vanteet ovat juurikin tuota mallia 8-reikäinen. Vanne istuu nätisti paikoilleen, eikä tule lokasuojan yli, mutta ne renkaat...
Pitänee käydä kumikorjaamoilla kysymässä, minkälaista löytyy. Jos vaikka olisi jäänyt jokin halvat ja vielä pari kesää ajettavat pyörät kierimään jonnekin.
Talvikäytössä olevaan autoon ei oikein kannata ostaa 4-500€ rengassarjaa...
Vanteet ovat juurikin tuota mallia 8-reikäinen. Vanne istuu nätisti paikoilleen, eikä tule lokasuojan yli, mutta ne renkaat...
Pitänee käydä kumikorjaamoilla kysymässä, minkälaista löytyy. Jos vaikka olisi jäänyt jokin halvat ja vielä pari kesää ajettavat pyörät kierimään jonnekin.
Talvikäytössä olevaan autoon ei oikein kannata ostaa 4-500€ rengassarjaa...
Jatkan tähän kun cuuno ja Timo N aiheeesta kirjoittelivat.
Miulla on nyt alla samat speksit eli 8x16ET34 ja 215/55R16 joka on E420 normikoko. E500 on 225/55R16.
Eli, rengas tulee kaarelle just siten että on laillinen, eli roiskuttaa kuraa kylkiin mutta ei aiheuta rangaistusvaatimusta. Voi olla että 225 renkaalla on jo siinä ja siinä... riippuu onko renkaan olka pyöreä ja kulutuspinta kapea.
Saattaa olla että jos on liian matala auto niin alkaa raapimaan rengas kiinni edessä, etenkin jos on 225 leveä. Mutta, vaikuttaa että itsellä ei ole mitään vaaraa, etenkin vaikka tässä on ne kiinteät alapallot eli sportline jousitus jossa edessä reideleveys olisi levämpi mitä vakioalustassa .
EDIT:
Miulla on nyt alla samat speksit eli 8x16ET34 ja 215/55R16 joka on E420 normikoko. E500 on 225/55R16.
Eli, rengas tulee kaarelle just siten että on laillinen, eli roiskuttaa kuraa kylkiin mutta ei aiheuta rangaistusvaatimusta. Voi olla että 225 renkaalla on jo siinä ja siinä... riippuu onko renkaan olka pyöreä ja kulutuspinta kapea.
Saattaa olla että jos on liian matala auto niin alkaa raapimaan rengas kiinni edessä, etenkin jos on 225 leveä. Mutta, vaikuttaa että itsellä ei ole mitään vaaraa, etenkin vaikka tässä on ne kiinteät alapallot eli sportline jousitus jossa edessä reideleveys olisi levämpi mitä vakioalustassa .
EDIT:
215 leveä menee hyvin ja varmaan 205 myös, muistelen näin kirjoitetun...h3ba kirjoitti:Vähän lainaan..
Eli mikäs on minimikoko tämmöselle 8" leveälle vanteelle ? Koko on 16".
Saa jännätä käykö varastossa olevat nakit noihin
Viimeksi muokannut karra, To 08.07.2010 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
8x16 ET34:
karra kirjoitti:Tässä nyt kesä 2010 look: R129 vanteet. Gummeina on muuten Good Year Vector 215/55R16 M+S V-luokan renkaat, pintaa 6 mm, paistettu syksyllä 06. On muuten perkaleen hyvät ajossa; hiljaiset ja suuntavakaat. Kuviokin on kuin pohjolan kesärenkaissa .
[ http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/Bongattu/mb1-1.jpg ]
[ http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/Bongattu/mb2-1.jpg ]
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ite myös kallistuisin tuon 215/55 puolelle, muttako ois soppelisti 205/55 renkaita 4 kappaletta tallissa.
Mietin lähinnä ettei tule mitään venytys-efektiä renkaalle, jos ne laittaa tuohon 8x16 vanteelle
Vai pitäneekö se ostaa sitten tuliterät 215 nakit
Mietin lähinnä ettei tule mitään venytys-efektiä renkaalle, jos ne laittaa tuohon 8x16 vanteelle
Vai pitäneekö se ostaa sitten tuliterät 215 nakit
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Omassa lankussa on 205/55/16 gummit ja hyvin toimii. En kyllä yhtään muista mikä on vanteen ET, mutta W211:n Yilduz (?) alkuperäisvanne se on.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Kappas kehveliä, luin kolmanteen kertaan nuo karra:n kirjottamat jutut ja nyt vasta tajusin. Taidanpa itekkin kietasta 215 noille kasireikäsille ja lyyä farkun alle.
Vähän kyllä jänskättää et miten ne sinne mahtuu, mutta eiköhän ne sinne mene. Nyt on meinaan 17" ja 225 renkaat ja ne menee just sinne, ihan fiksun näkönenki ko ei jää niin kaaren sisään ne renkaat. Toisaalta taas pelottaa että ko kääntää ja ajaa kuoppaan, että rappaa kaareen kiinni..
Noh, ens viikon alusta renkaat vanteille ja röntän alle
Vähän kyllä jänskättää et miten ne sinne mahtuu, mutta eiköhän ne sinne mene. Nyt on meinaan 17" ja 225 renkaat ja ne menee just sinne, ihan fiksun näkönenki ko ei jää niin kaaren sisään ne renkaat. Toisaalta taas pelottaa että ko kääntää ja ajaa kuoppaan, että rappaa kaareen kiinni..
Noh, ens viikon alusta renkaat vanteille ja röntän alle
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Testasin eilen vannetta paikoilleen ko auto nosturilla oli....MUTTA, oli meinaan ahdasta jo ilman kumeja.. Pitäskö ne muka mennä ilman mitään kummallisuuksia sinne alle ? Oli nimittäin kohtuu lähellä sieltä sisäpuolelta osua vanteille iskaritolppa ja joku varsiki siinä oli lähellä..
Kauhiat himot saaha ne alle!!!!!!!!!
Kauhiat himot saaha ne alle!!!!!!!!!
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Edellisviikolla laitettiin 8x16ET34 yhden nelimaticcin alle, ja hyvin istuu. Tulee kuulemma mukavasti kaarelle pyörä, rengaskooksi tuli 215/55R16.h3ba kirjoitti:Testasin eilen vannetta paikoilleen ko auto nosturilla oli....MUTTA, oli meinaan ahdasta jo ilman kumeja.. Pitäskö ne muka mennä ilman mitään kummallisuuksia sinne alle ? Oli nimittäin kohtuu lähellä sieltä sisäpuolelta osua vanteille iskaritolppa ja joku varsiki siinä oli lähellä.
Muutama sarja tuollaisia E500 vanteita on mennyt W124 alle minun kautta mutta tosiaan alustan mataluuskin vaikuttaa varmaan asiaan...
Noissa omissa kuvissa on siis E420 jossa on sportline alatukivarret jotka pitäisi siis levittää raideväliä edessä...se saattaa vaikuttaa sinne sisäpuolen tilaan mutta nelimatikkiin vanteet mahtui hyvin .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Meikällä kieltämättä on matala auto, mutta eikö se silti nyt alle ainaki pitäis mennä? vidduko nakertaa, eikä oikein viittis uusia jousia sen takia ostaa.. Saapiiko muuten sportlinen jousia jostai muualta ko vehosta ?
näytti kyllä sovituksessa että pyörä tulee varmasti just kaarelle, paremman näkönenhän se sillain on, entä jos se makais siellä sisällä..
näytti kyllä sovituksessa että pyörä tulee varmasti just kaarelle, paremman näkönenhän se sillain on, entä jos se makais siellä sisällä..
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
En kehdannut sitä laskea ko ei ole renkaita.. Otin kyllä huomioon sen että se vaikuttaa kyllä jonku verran ja laskin siihen myös pikkusen pelivaraa ja kuvittelin ja funtsin ja mietin ja näin silmissä ja ja paljon muuta. Mutta se tuntu että se on jo niin hankala saada paikoilleen se vanne ku on kumit päällä. vaikutti että se ottaa jo sillon kumiin kiinni eikä sitä vannetta saa sinne oikein paikoilleenSergey kirjoitti:Laskitko maahan (pukeille/lankuille) kokeillessa? jos oot vertaillu ilmassa roikkuen ni se näyttää mahdottomalta.
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Noniin, nyt on 16" alla.. Pikkusen meinaa ahasta edessä olla No, rauhallisella ajolla se ei pitäis (kopkopkop) raapia.. Hienon näkönenhän se on ko on montuissa täytettä
Pistelen kuvaa ku sattuu parempi ilma (tosiaan tänään piti olla +30, olikin +20 ja tuulista)
Pistelen kuvaa ku sattuu parempi ilma (tosiaan tänään piti olla +30, olikin +20 ja tuulista)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86