w123 230. ohjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PinkBoss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 01.06.2010 22:55

w123 230. ohjaus

Viesti Kirjoittaja PinkBoss »

Terve!

Tuli hommatua projektiksi 1982 230 mersu

Kun ei tunne oikein vielä kyseistä autoa läpikotaisin niin tarttee viisaammilta kysäistä...

Ohjaus: Ohjauspyörän liike. ratista kun vääntää niin tuntuu olevan tyhjää ennenkuin pyörät kääntyy. Koetin kädellä simpukasta ja tuntuis että väljyys on simpukan sisällä.
Onko tämä väljyys normaalia vanhoissa mersuissa vaiko ei???

Ohjaus on muuten ajossa tarkka mutta toi keskikohdan väljyys hivenen vie ajonautintoa...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

simpukkaahan saa kiristettyy... jos se ei oo jo loppuun asti kirrattu. Mitenköhä se meni... kertokaapa viisaat, ni itekki käyn sit koittamassa ohjeita, onko niistä mihkään ;)

(oliko se nii että siitä keskeltä kun kääntää vastapäivään, kiristyy?)

Nii ja mulla siis samanmoinen kärry!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

Joo.. lukitusmutteri vaan auki, ja keskeltä, kuusiokolo avaimella aukipäin kunnes välys alkaa pienentyä sopivaksi, ilman että alkaa ohjaus raskaantua. silloin on liian kireällä. Kannattaa pitää auto käynnissä säädön ajan, niin huomaa heti kun alkaa ohjaus tulla raskaammaksi. Tarvii siis kaksi, toinen vispaa rattia, ja toinen kiristää samalla.

Jos vähänkin kiristää liikaa, niin ohjaus ei enää palauta laisinkaan suoralla ajaessa. niin, ja hyvin todennäköisesti et saa niitä kaikkia väljyyksiä pois millään. pienennettyä korkeintaan, ellei tosiaan ole jo kiristetty säädöt jo äärimmilleen.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ööh valaiskaas nyt kerta vielä,tuleekos se kuusio ruuvi ulospäin,kun kirraa ohjausta vaiko päinvastoin??
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Kysyjän auto on vm.1982, eli jos ei ole korinvaihtojutska, niin siinä on M102 - moottori, ainakin ruiskuversiossa 230E ohjaussimpukan säätö kyseisellä moottorilla varustetussa autossa edellyttää pianistin sormia yhdistettynä akrobatiaa harrastavan kroppaan. Vaikea työ ilman imusarjan irroitusta. Todennäköisesti simpukka on tehtaan säädöissä vielä, dieselissä säätö helppoa ja niillä kun on monesti ajettu aika paljon, on kulumaa enempi ja saattaa säätövarat olla hyödynnetty. Niitä saa myös korjautettua.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, onko se 230E vai ei? minulla on 230.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Nuffield56 kirjoitti:Kysyjän auto on vm.1982, eli jos ei ole korinvaihtojutska, niin siinä on M102 - moottori, ainakin ruiskuversiossa 230E ohjaussimpukan säätö kyseisellä moottorilla varustetussa autossa edellyttää pianistin sormia yhdistettynä akrobatiaa harrastavan kroppaan. Vaikea työ ilman imusarjan irroitusta. Todennäköisesti simpukka on tehtaan säädöissä vielä, dieselissä säätö helppoa ja niillä kun on monesti ajettu aika paljon, on kulumaa enempi ja saattaa säätövarat olla hyödynnetty. Niitä saa myös korjautettua.
Tuo meikän on tuo 230e ja kuten edellä mainitaan niin ahdasta on,mutta onnistuu tosin kaverin kanssa ja aika akrobaatti saa olla..

Kiristys mutterin yläpinnasta on tuota kuusikolo ruuvia ulkona noin 5mm arviolta,eli onko kiristysvara loppu vaiko ihan alussa?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Alussa. Toivoa on :wink:
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ok,siis tein sen väärinpäin, :evil: noh kaikkea täytyy kokeilla ja sitten kysytään vasta. :lol:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
PinkBoss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 01.06.2010 22:55

Viesti Kirjoittaja PinkBoss »

no toihan on korinvaihto... 230e 4d vaihdettu 230ce... tilaa tuntuis olevan... on noita japseja ja volvoja joskus tullut räpellettyä.
mersun tilat takomon puolella on aivan loistavat.
Ilmanputsarikin siististi esillä, toisin oli edellisessä autossa (lokarin sisässä, oli helpompaa ottaa lokari irti kuin vaihtaa putsari alhaalta käsin....)

kone on tosiaan m102 mutta laatikosta ei sitten olekkaan selvyyttä (722.3 epäilys on kova).. mistäs tuon laatikon tiedot löytyy?
Laatikko alkaa olemaan vaihto kunnossa..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos menee jäykäksi niin saattaa olla että ajaessa leikkaa kiinni ja metsä kutsuu tai ambulanssi.
Eli ennemmin vähän kuin paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
PinkBoss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 01.06.2010 22:55

Viesti Kirjoittaja PinkBoss »

Tulipahan sitten testattua toi simpukan säätö...
Vaihtoon menee toikin osa...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

PinkBoss kirjoitti:Tulipahan sitten testattua toi simpukan säätö...
Vaihtoon menee toikin osa...
No mikäs sille tuli?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
PinkBoss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 01.06.2010 22:55

Viesti Kirjoittaja PinkBoss »

Ei tunnu säätö vaikuttavan oleskaan...
ei sitten kumpaankaan suuntaan...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Outo juttu?
Sen ruuvin saa vääntää sitten niin auki kun saat ,se nimittäin toppaa että hammaskosketus on 100% ja silloin se on liian tiukalla.
Eli niin auki kun saat ja sitten vähän löysää annat niin olet aika lähellä.
Mutta pyörät oltava suorassa,muulla alueella on kuitenkin väljää kunnossa olevassa simpukassakin.
Ja kun auton käynnistää katoaa loputkin välykset eli taitais olla paras jos sen säätää auto käynnissä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
PinkBoss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 01.06.2010 22:55

Viesti Kirjoittaja PinkBoss »

Non nii syykin sitten selvis... eipähän ollut nestettä tehostajassa...

elikäs sain kirrattua sen verta että sain tyhjän pois... mutta paljos sitä "tyhjää" saa olla, nyt kun ratista vääntää niin alkaa myös renkaat kääntymään. pikkasen sitä sais varmaankin olla...
ohjaus on kevyt keskikohdassa mutta kun alkaa oikein kääntämään tulee raskaammaksi noin 10mm ratin ulkosyrjästä katsottuna mutta renkaat kääntyy melkein heti...

-s-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sitä pitäis varoa ettei tule ohjaus raskaaksi koska silloin on kiinni leikkautumisen vaara ja joka sattuu sitten tien päällä.
Ota ensin silleen että on väljää keski asennossa ja sitten vähitellen kiristä jos "uskallat".
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Ainakin mitä itse olen noita säädellyt (tosin kaikki diiseleitä), niin ihan kohtuullinen perussätö on ollut, kun ensin löysää lukkomutterin ja sitten paljain sormin kiertää kuusiokoloruuvia niin paljon auki kuin saa ja sitten lukkomutteri kiinni ja kokeilemaan.
Vastaa Viestiin