Mersun insinöörit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Mersun insinöörit

Viesti Kirjoittaja mKA »

Mitäköhän ihmettä mersun insinööreillä on liikkunu päässä kun ne on laittanu w123:seen 220D moottorin. Nyt tiedän mistä on tullu sanonta hiljaa hyvä tulee.. :D
Ei tuu kauaa viipymään tuo tekniikka pellin alla...
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Hah! :D Hyvin osoitettu sanonta!

Muuten, 220 D:n myyjän ohjeessa kerrottiin mm. seuraavaa (kun autoa varmasti tultiin vertaamaan 200 ja 240 D:hen):

-"Laveammat välitykset kuin 200D joten ajo on jouhevampaa ja vaihtamisen tarve pienempi"
...Josta voidaan jo hyvin päätellä autoa kohdistetun nimeomaan kaupunkiliikenteeseen ja Taxi-käyttöön.

Niin ja taidettaanpa mainita myös huima tehoero 200D:hen.


Ps. allekirjoituksesi...krhm, t: 3 mersua satasella tai alle ostanut. :o
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hiukan samaa on ihmetelty myös muinaisissa koeajoissa ja vertailutesteissä. Tietenkään suorituskykyvaateet eivät olleet nykyisen kaltaisia esim. Pystäri 200D:n aikakaudella, mutta ainakin W123:n kohdalla jo ihmeteltiin, että ketä tai mitä tarkoitusta alimitoitettu moottori oikein palvelee. Toimittajat eivät olleet löytävinään ainuttakaan perustetta, miksi koneen pitäisi olla ainakaan pienempi kuin 240D. Varsinkaan kun vähääkään sujuvampi eteneminen ei tuottanut käytännössä alhaisempia kulutuslukemia kuin isommissakaan koneissa.
No, mahtoikos 406D-pullapaku kulkea sekin 220D-koneella, saattoi olla myös 240, ei muista tarkkaan .... kun sen kokonaispainon ja ilmanvastuksen ottaa lukuun, niin eteneminen oli varsin maltillista, toteaa nimim. "406D keikka-autona kaksi kesää 8) "

Ropleemia ruodittiin vielä W124 200D yhteydessäkin, mutta laantui kun vaihtoehtoiset 250D ja 300D hinnoiteltiiin jotensakin ystävällisesti (kaikki on tosin suhteellista :shock: )
Eipä ole myyntitilastoja käytettävissä, mutta arvelen että 9 kymmenestä 200D:stä meni taksiajoon, kolmisatasista varmasti taas vain yksi kymmenestä päätyi tolpalle ja 250D:t ehkä jakaantuivat jostain siitä välimailta.

Mutta ei vähän mitään. Jos perus-200D tuntui ylitehoiselta, niin eikös siitä ollut ainakin Saksassa saatavissa erityisesti taksikäyttöön tarkoitettu kuristettu "Leistung reduziert" -versio, joka puski vakuuttavat 55 hv tai sinne suuntaan :shock:

Oikokaa, jos meni aivan metsään, nyt puhutaan puhtaasti muistituntumalla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaapo kirjoitti: Jos perus-200D tuntui ylitehoiselta, niin eikös siitä ollut ainakin Saksassa saatavissa erityisesti taksikäyttöön tarkoitettu kuristettu "Leistung reduziert" -versio, joka puski vakuuttavat 55 hv tai sinne suuntaan.
Juu, jokuhan tuollaisen koodin jostain listasta löysi. Itse asiassa tehoa oli varmaan vähempi kuin 55 hv, sillä tuon verranhan OM615:ssä oli 1976-1979.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mersun insinöörit

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mKA kirjoitti:Mitäköhän ihmettä mersun insinööreillä on liikkunu päässä kun ne on laittanu w123:seen 220D moottorin. Nyt tiedän mistä on tullu sanonta hiljaa hyvä tulee.. :D
Ei tuu kauaa viipymään tuo tekniikka pellin alla...
Eikö osuvampi kansanviisaus olisi sittenkin "hitaasti mutta varmasti..."
:lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Siitä ei kyllä tiedä että mitä on ingenjöörareilla päässä liikkunut vai onko mitään mutta on nuo vaatimuksetkin 30 vuodessa jo hieman muuttuneet. :)
Kun 240D 3.0 oli aikoinaan ripeä ellei urheilullinenkin peli niin tavallinen 200D oli varmaan sitten normaali vaihtoehto. :lol:

Hyvin olen tuolla OM615:lla pärjäillyt, ohittamisissa (!) pitää vain hieman ennakoida enemmän kuin tehokkaammilla peleillä, eikä muutenkaan tientukoksi olla jääty.
135km/h huippunopeus riittää vielä Suomen oloissa. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Niin, sehän on aivan käytöstä ja käyttötarkoituksesta kiinni.
Mulla meni hermot 200D kulkuun kun joudun/jouduin ajamaan aika paljon pitkähköjä matkoja työni takia. Tietysti 4-vaihteisuus vielä lisäsi kärsimystä (ääntä).
Taajama-ajossa ja lyhyillä matkoilla ihan ok.

Mutta kyllä se oli vaan ihan kuningasolo kun sai ekan 300D (W124) alle. Voi sitä voiman tunnetta ja kuutosen murinaa...

Nyt tuntuu että tarvis turbottaa toi 24v:kin... :roll:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

tuskin noin moni

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Eipä ole myyntitilastoja käytettävissä, mutta arvelen että 9 kymmenestä 200D:stä meni taksiajoon, kolmisatasista varmasti taas vain yksi kymmenestä päätyi tolpalle


En usko että niitä 300D:tä meni taksiin kovinkaan paljoa.

Ainakin mitä nuo "vanhat miehet" täällä Jyvässeudulla puhuu, niin täällä ei liene aikoinaan ollut noita kolmesatasia taksissa kuin pari kappaletta.

On kyllä aikoinaan varmasti ollut tykki peli 200D:n jälkeen.

D-turboja taas kolmesatasena ei täällä liene ollut ainuttakaan ennen meikäläisen "museoautoa".
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Vastaa Viestiin