Mistä johtuu vaikea käynistyminen 124 300 dieselissä ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No älä ny mulle ala avautumaan....

Tästä tarinasta ei nyt vain irtoa vieläkään milloin ne elementit on sinne laitettu ja onko auto joskus toiminut kyseisillä elementeillä, eikä sitäkään miksi pumppu meni huoltoon 200km sitten. Sikäli meidän on netissä aika turha arpoa mikä siinä on vikana tietämättä mistään mitään.

Nyt vain kuulostaa siltä että pumppu ei ole kunnossa vaikka se on just huollettu ja silloin minä ainakin kiikutan sen takaisin huoltoon. Mieluiten sellaiseen huoltoon, jossa myös huolletaan pumppuja.

Niin ja ei ole minun tarvinnut sen kummemmin kysellä turhia pumppuasioissa tekijöiden perään.

Mietippä ite, jos pumpussa on 7mm elementit ja pumpun säätäjä ei tiedä/ymmärrä niistä tuon taivaallista niin vituiksihan se pumpun säätö on varmasti mennyt. -> vie pumppu sinne missä on elementitkin asennettu.

Kyllä se on kotona ihan turha koittaa ruiskutuspumppuja korjailla :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Onkohan sulla pumppu (tai nokka-akseli) 180 astetta pielessä? Jos oot ajotuksen kattonu pelkästään kampiakselilta niin saattaa olla että nokka onpi 180 astetta pielessä. Kone kyllä käy jotenkuten silloinkin. Ihme kyllä.

Nim. Kerran samaan törmännyt

Ps. Mitenkähän on niiden osien laita?
MB W201 2.5 TURBO
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

No ei olla avautumassakaan...

Elementit on laitettu pumppuun 2 -2008.
On toiminut kyseisillä elementeillä.
Pumppu meni siksi huoltoon että heivaavat sinne 7 tapit.
eikähän se ole ihan se ja sama mitkä elementit pumpun sisällä on jos ei olla ennakkoa muutettu.
Ja se todellakin on tässä ihmeellisintä että pumppu on toiminut mutta ei enään ja tosiaankin auto on välillä seisonut useita kuukausia kun en ole joutanut ajelemaan koko härvelillä.. ja miten se on selitettävissä että jos sen saat taisteltua käyntiin niin kyllä on toiminu ku unelma !!!

vaan ei mitä, jatketaan pohtimista ja tutkailua samon kun kaikki ideat ja neuvot ovat tervetulleita..



veskola kirjoitti:No älä ny mulle ala avautumaan....

Tästä tarinasta ei nyt vain irtoa vieläkään milloin ne elementit on sinne laitettu ja onko auto joskus toiminut kyseisillä elementeillä, eikä sitäkään miksi pumppu meni huoltoon 200km sitten. Sikäli meidän on netissä aika turha arpoa mikä siinä on vikana tietämättä mistään mitään.

Nyt vain kuulostaa siltä että pumppu ei ole kunnossa vaikka se on just huollettu ja silloin minä ainakin kiikutan sen takaisin huoltoon. Mieluiten sellaiseen huoltoon, jossa myös huolletaan pumppuja.

Niin ja ei ole minun tarvinnut sen kummemmin kysellä turhia pumppuasioissa tekijöiden perään.

Mietippä ite, jos pumpussa on 7mm elementit ja pumpun säätäjä ei tiedä/ymmärrä niistä tuon taivaallista niin vituiksihan se pumpun säätö on varmasti mennyt. -> vie pumppu sinne missä on elementitkin asennettu.

Kyllä se on kotona ihan turha koittaa ruiskutuspumppuja korjailla :roll:
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

nyt kokeiltu 10 astetta jykk, 12 astetta jykk, 14 jykk ja 16 astetta jykk.. ei käynisty, suihku putket suuttimilta irti ja irto suuttimet niihin kiinni ja starttausta, kivasti suihki.

yks pumppu opiskeltu purkamalla palasiksi ja ei löytyny kun kymmen kunta o rengasta, varmaan seuraavaksi pitää vaihtaa ne o-renkulit tohon ns huollettuun pumppuun.
On muuten jokseenkin paljon liikkuvia osia pumpun sisällä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos pumppuun on vaihdettu isommat elementit 2008, niin miks sinne on sitten laitettu 7mm tapit nyt? Ne kun on sama asia puhekielessä, kai? Joka tapauksessa nuo syöttöpumpun sisuskalut on semmosia, ettei niihin kannata koskea tee-se itse miehen.

Jos elementti isonnetaan, oikea ajoitus muuttuu. Tämä siksi, että sama ainemäärä tulee lyhyemmässä ajassa. Kuten aiemminkin on tullut esille, kone kyllä käy jotenkin ihan kaikissa pumpun asennoissa, käynnistys vaan on vaikeata.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

voi pillu, siis tarkotin että sinne on laitettu tuollaset -08 http://www.holysmoke.fi/hsd/hsdshop/pro ... u924rmlni7

ei siis nyt mitään 7 mm tappeja, vaan elementit -08 vuonna

mikä se ois se oikea ennakka sit noilla 7 mm Osilla ?
pumpun tehneellä pajalla sanottiin 14 jykk... vaan ne ei kyllä tiijä mistään mitään. kävin tänään toisessa paikallisessa diesel huollossa ni ei ollu se asentaja koskaan kuulutkaan mistään 7 mm elementeistä mb pumpussa.
JP74 kirjoitti:Jos pumppuun on vaihdettu isommat elementit 2008, niin miks sinne on sitten laitettu 7mm tapit nyt? Ne kun on sama asia puhekielessä, kai? Joka tapauksessa nuo syöttöpumpun sisuskalut on semmosia, ettei niihin kannata koskea tee-se itse miehen.

Jos elementti isonnetaan, oikea ajoitus muuttuu. Tämä siksi, että sama ainemäärä tulee lyhyemmässä ajassa. Kuten aiemminkin on tullut esille, kone kyllä käy jotenkin ihan kaikissa pumpun asennoissa, käynnistys vaan on vaikeata.
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

P.Pietarinen kirjoitti:nyt kokeiltu 10 astetta jykk, 12 astetta jykk, 14 jykk ja 16 astetta jykk.. ei käynisty, suihku putket suuttimilta irti ja irto suuttimet niihin kiinni ja starttausta, kivasti suihki.

yks pumppu opiskeltu purkamalla palasiksi ja ei löytyny kun kymmen kunta o rengasta, varmaan seuraavaksi pitää vaihtaa ne o-renkulit tohon ns huollettuun pumppuun.
On muuten jokseenkin paljon liikkuvia osia pumpun sisällä.
En lukenu tätä juttua alusta asti, mutta mulla ainakin on annettu 7mm pumppuremontin yhteydessä ajoitusohje jossa pumppu pitää ajoittaa
16 astetta E Y K K Eli kokeile kääntää se pumppu merkkien mukaisesti 16 astetta ennen sitä yläkuolokohtaa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Niin...näissä ruiskutuspumpun ajoituksissa moni asiaan vihkiytymätön menee sormi suuhun, jos ei ole peruskäsitteet kunnossa.
Mersun kyseisen moottorin ruiskutusennakko on oikeasti 24 astetta ennen yläkulokohtaa. Jos ei tiedä, kuinka ruiskutusennakko asetetaan kulloisenkin pumpun merkkien mukaisesti, on soppa valmis. Jos ei ole peruskäsitteet kunnossa, on ruiskutusennakko katsottava ykkössylinterille lähtevästä ruiskutusputkesta, jolloin taatusti löydetään oikea ruiskutuksen ennakko, olkoon ruiskutuspumpun merkit missä hyvänsä. Isoimmilla tapeilla varustettu pumppu ajoitetaan jonkin verran aikaisemmalle...tapaus kohtaisesti, mille kierrosalueelle halutaan suurin teho.
Poropeukaloitten ei kannattaisi mennä roplaamaan ruiskutuspumppuja.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

rumilus kirjoitti:Niin...näissä ruiskutuspumpun ajoituksissa moni asiaan vihkiytymätön menee sormi suuhun, jos ei ole peruskäsitteet kunnossa.
Mersun kyseisen moottorin ruiskutusennakko on oikeasti 24 astetta ennen yläkulokohtaa. Jos ei tiedä, kuinka ruiskutusennakko asetetaan kulloisenkin pumpun merkkien mukaisesti, on soppa valmis. Jos ei ole peruskäsitteet kunnossa, on ruiskutusennakko katsottava ykkössylinterille lähtevästä ruiskutusputkesta, jolloin taatusti löydetään oikea ruiskutuksen ennakko, olkoon ruiskutuspumpun merkit missä hyvänsä. Isoimmilla tapeilla varustettu pumppu ajoitetaan jonkin verran aikaisemmalle...tapaus kohtaisesti, mille kierrosalueelle halutaan suurin teho.
Poropeukaloitten ei kannattaisi mennä roplaamaan ruiskutuspumppuja.
tarttee huomenna vielä pyöritellä pumppua ja jos ei tokene niin lähettää oikealle pumppu pajalle, mynälle vai mitä niitä nyt olikaan ja kurvailla sen aikaa vakio pumpun voimin..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ymmärsinkö oikein että joku pumppupaja on nyt laittanut 7mm elementit ymmärtämättä asiasta yhtään mitään :roll:

Sinuna minä laittaisin sen pumpun Mynälle tai PP:lle ja vaatisin rahat takaisin siitä edellisestä paikasta :roll:


Se sylinterikohtainen tasauskin on varmaan tekemättä...ja muutama muu juttu
:wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sinuna veisin UUroon pumpun kun kyllä sieltä takuun saa kuin muissakin liikkeissä.Ja asentaja joka tekee on ainut siellä ja kyllä on tietoa ,eri juttu sit että mikä oli vikana.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Kävin heivaan toisen pumpun paikoilleen ja kyllä pelittää :D no pitänee soitella sinne uuroon jos ne kahtos sitä pumppua..vaan eihän se kahtomalla korjaannu, Hirmu homma yhen verkonpainon takia, ois tehny mieli heittää koko sätös metallijäte lavalla vaan maksohan se teettäminen rahaa niin olkoon paska... mutta siinä se nyt kummiskin se vika on ja sillä selvä. ja jospa se tarkempi vika analyysi saadaan vielä tässä lähiaikoina..
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ettei ois käyny vanhan aikasta ja jääny pumpun ajotuslukitus tappi paikoilleen ja ois pyärähtäny merkit akselilla.... pumppu voidaan asentaa pajalla mihin ruiskutus hetkeen tahansa,niinkuin tehdas arvokin about 14 jykk mutta todellinen ruiskutushetki niinkuin rumilus sanoi,24 eykk... tämän voi todeta tippaputkella ja painepumpulla...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

laineracing kirjoitti:ettei ois käyny vanhan aikasta ja jääny pumpun ajotuslukitus tappi paikoilleen ja ois pyärähtäny merkit akselilla.... pumppu voidaan asentaa pajalla mihin ruiskutus hetkeen tahansa,niinkuin tehdas arvokin about 14 jykk mutta todellinen ruiskutushetki niinkuin rumilus sanoi,24 eykk... tämän voi todeta tippaputkella ja painepumpulla...
Kappas vaan, ei laineracing olekaan hölynpölynpuhuja, näyttää tietävän jotakin diesel ruiskutustekniikasta....Mersujen dieseleistä. Älä nyt hermostu rumilukselle, totta mitä puhut, ilman ironiaa.
Näin se toteutetaan niinkuin laineracing kertoi, mutta tarkalleen täytyy vielä ottaa ruiskutuspumpusta ykkössylinterille kruunumansetti auki, ja ottaa jälkipaineentasainventtiili ja jousi pois.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

vika oli jumittuneessa elementissä, auto kunnossa. satkun makso pumppu remontti. eihän tossa taas mennykkään montaa viikkoa kun tommosen pikku vian sai kuntoon.. :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

rumilus kirjoitti:
laineracing kirjoitti:ettei ois käyny vanhan aikasta ja jääny pumpun ajotuslukitus tappi paikoilleen ja ois pyärähtäny merkit akselilla.... pumppu voidaan asentaa pajalla mihin ruiskutus hetkeen tahansa,niinkuin tehdas arvokin about 14 jykk mutta todellinen ruiskutushetki niinkuin rumilus sanoi,24 eykk... tämän voi todeta tippaputkella ja painepumpulla...
Kappas vaan, ei laineracing olekaan hölynpölynpuhuja, näyttää tietävän jotakin diesel ruiskutustekniikasta....Mersujen dieseleistä. Älä nyt hermostu rumilukselle, totta mitä puhut, ilman ironiaa.
Näin se toteutetaan niinkuin laineracing kertoi, mutta tarkalleen täytyy vielä ottaa ruiskutuspumpusta ykkössylinterille kruunumansetti auki, ja ottaa jälkipaineentasainventtiili ja jousi pois.
Laineracingihan korjaa mersuja käsittääkseni aivan työkseen, ja jopa omakin autoni on kerran ollut ko.firmassa hoidossa. Tietotaitoa tuntuu riittävän, mistä iso kiitos. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

No joo...Mersupajoja on monenlaisia...yksi nimeltään VEHO.
Sielläkään korjaamohenkilökunta ei oikein aina ymmärrä moottoreiden toimitaedellytyksistä, kunhan katsovat kirjoitetuista ohjeista mitä pitäisi tehdä. Louvaa tietotaidollista ajattelua ja osaamista tuskin löytyy.

Sensijaan sellaiset korjauspajat, jotka ovat sisäistäneet moottoreiden toimintaedellykset...pärjäävät loppupelissä paljon paremmin. :lol:
Vastaa Viestiin